صدام (2جلدی)

(0)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
5218

علاقه مندان به این کتاب
53

می‌خواهند کتاب را بخوانند
2

کسانی که پیشنهاد می کنند
7

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب صدام

انتشارات ثالث منتشر کرد:
کتاب در سنت آثاری همچون در کمال خونسردی و آواز جلاد نوشته شده است. این پرتره‌ای جذاب، درون‌بینانه و به طرز غافلگیرکننده‌ای صمیمانه دربارۀ صدام حسین است، و در عین حال تأملی کوتاه اما قدرتمندانه دربارۀ معنای شرارت و قدرت. (یو اس ای تودی)
یک بررسی ماهرانه و استثنایی از صدام حسین. (ونیتی فیر)
کتاب شما را به درون اذهان زندانی و زندانبان‌هایش می‌برد... کتابی به شدت مسحورکننده دربارۀ تعاملات انسانی، حتی در جایی که فضا محدود است به یک سلول زیرزمینی.
ما می‌خواهیم باور کنیم که صدام هیولا بود، اما با خواندن این کتاب پی می‌برید که او انسان هم بود؛ که این هیولا بودنش را حتی ترسناک‌‌تر هم می‌کند. خواندن این کتاب را به همۀ کسانی که به مقولۀ جنگ آمریکا در عراق و کنکاش در ژرفای ذات بشری علاقه‌مندند به شدت توصیه می‌کنم. (نیویورک تایمز)
مسحورکننده. (میلیتاری تایمز)
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب صدام (۲جلدی) اثر کان کاگلین


کتاب صدام (۲جلدی) اثری از کان کاگلین روزنامه‌نگار و نویسندۀ بریتانیایی است. جلد اول این کتاب با عنوان «از ظهور تا سقوطش» در سال 2002 و جلد دوم آن با عنوان «زندانی در کاخ خودش» در سال 2009 منتشر شد. این کتاب زندگینامۀ کامل صدام حسین، دیکتاتور و رهبر پیشین عراق است.

کتاب صدام (۲جلدی) اثر کان کاگلین با ترجمه بیژن اشتری را نشر ثالث به چاپ رسانده است. کاگلین در مورد نوشتن کتاب صدام گفت: «نوشتن بیوگرافی صدام حسین مانند تلاش برای تشکیل یک پروندۀ قضایی علیه یک گانگستر جنایتکار و بدنام است. بسیاری از شاهدان کلیدی یا به قتل رسیده‌اند یا از صحبت کردن می‌ترسند.»

به رغم این موانع بزرگ، خبرنگار دیلی تلگراف لندن تصویری دقیق و جامع از دیکتاتور معروف عراق، صدام حسین ارائه کرده است. کاگلین با تکیه بر منابع اولیه و ثانویه و همچنین مصاحبه با عراقی‌هایی که در تبعید زندگی می‌کنند، به بررسی این نکته پرداخته است که چگونه صدام به ایدئولوژی پان-عربیسم چسبید و با بی‌رحمی تمام حکومت کرد و همین به او اجازه داد تا در سال 1980 به بالاترین مقام رهبری در عراق برسد. کاگلین توضیح می‌دهد هنگامی که صدام درگیر جنگ طولانی عراق و ایران در دهۀ 1980 و سپس جنگ خلیج فارس در سال 1991 شد،  نهایت خشونت را در رهبری خود به کار بُرد تا بتواند قدرت خود را حفظ کند.

کاگلین ضمن تاکید بر وحشیگری رژیم صدام، توضیح می‌دهد که این مرد قدرتمند عراقی به واسطۀ برنامه‌های اجتماعی و مکتب فکری‌اش حمایت گسترده‌ای ایجاد کرد و این حمایت تا دهه‌ها در میان فقر و هرج‌ومرج زنده ماند. کاگلین همچنین جزئيات جدیدی از رفتار ظالمانۀ صدام و پاکسازی‌های داخلی ارائه می‌دهد، گرچه او در مورد جنگ و حملۀ ایالات متحده به عراق موضعی اتخاذ نکرده است. کاگلین در این کتاب به رویدادهای مختلف مثل جنگ هشت ساله ایران و عراق، ارتباط صدام با بن لادن و غیره پرداخته است. 

در کتاب صدام چه می‌خوانیم؟

کتاب صدام (۲جلدی) بیوگرافی کامل صدام حسین، رهبر سابق عراق و یکی از دیکتاتورهای بزرگ تاریخ است که با ایجاد رعب و وحشت حکومت‌داری کرد. او سه دهه بر عراق حکومت کرد و یکی از مظنونین اصلی حادثۀ یازدهم سپتامبر بود. جلد اول کتاب از کودکی صدام شروع می‌شود و تا زمان دستگیری‌اش به دست آمریکایی‌ها ادامه دارد. بخشی از کتاب هم دربارۀ جنگ ایران و عراق است که برای خوانندگان ایرانی بسیار جالب توجه است. 

جلد دوم کتاب صدام دربارۀ ماه‌های آخر زندگی صدام است. آمریکایی‌ها که صدام را از مسئولان حادثۀ یازدهم سپتامبر می‌دانستند  و به این مشکوک بودند که در پی رسیدن به تسلیحات مرگ‌بار است به عراق حمله کردند و طی سه هفته کنترل بسیاری از بخش‌های این کشور را به دست گرفتند و سعی کردند صدام را به قتل برسانند اما موفق نشدند. هنگامی که بغداد در 9 آوریل 2003 به دست نیروهای ائتلاف افتاد دیگر کسی صدام را ندید. تا این‌که در 14 دسامبر 2003 رهبر کردها گزارش داد که صدام حسین دستگیر شده است. سپس صدام را به زندان منتقل کردند و در نهایت او به اتهام جرایم جنگی، جنایات علیه بشریت و کشتار جمعی محاکمه و اعدام شد. 

فهرست مطالب جلد اول کتاب صدام

• یتیم
• آدمکش
• انقلابی 
• انتقامجو
• کشورساز
• تروریست 
• آقای رئیس جمهور
• جنگ‌سالار
• فاتح
• متجاوز
• بازنده
• جان به‌دربرده
• تهدیدگر
• اسیر و محکوم

بریده‌هایی از کتاب صدام

«اقوام صدام به دست بریتانیایی‌ها کشته شده بودند و خانه‌هایشان ویران شده بود؛ اجداد صدام شجاعانه علیه ترک‌ها جنگیده بودند. صدام حسین با چنین زمینه‌ای آگاهی کاملی از استعمار بریتانیا داشت. او به خوبی می‌دانست که دولت عراق چگونه اسیر استعمارگران شده است و به همین دلیل تصمیم گرفت درگیر فعالیت‌های سیاسی شود.» همین احساسات را می‌توان به راحتی به خیرالله طلفاح نیز نسبت داد. ماجرای درگیر شدن صدام در طرح ترور رئیس‌جمهور عراق [عبدالکریم قاسم] نقش زیادی در شکل‌گیری کیشِ شخصیت‌پرستی او در دورۀ حکمرانی‌اش دارد. خود او شرحی از نحوۀ مشارکتش در طرح ترور قاسم ارائه کرده که چنان پرآب و تاب است که از این حیث هیچ شرح دیگری نمی‌تواند گوی سبقت از آن برباید. در روایت صدام دربارۀ مشارکتش در طرح ترور قاسم نشانه‌هایی دیده می‌شود که پیشینه‌شان به زندان تکریت باز می‌گردد.»

«سرنگونی حکومت سلطنتی عراق، در پی انقلاب 1958، از خونین‌ترین فصل‌ها در تاریخ معاصر خاورمیانه است. در ساعات آغازین صبح چهاردهم ژوئیه 1958، گروهی از یگان‌های ارتش عراق که خودشان را «افسران آزاد» می نامیدند به قصر سلطنتی الرحاب هجوم بردند. بر اثر آتش توپخانه طبقه فوقانی قصر ویران شد و در نتیجه شاه جوان، فیصل دوم، به اتفاق نایب السلطنه سابقش و خانواده‌هایشان از داخل ساختمان به محوطه قصر گریختند. آن‌ها بلافاصله با گروهی از افسران روبه‌رو شدند که آرایش نیم دایره به خود گرفته بودند. چند لحظه بعد، افسران با شلیک گلوله همه آن‌ها را کشتند. برای این افسران هیچ اهمیتی نداشت که بسیاری از قربانیانشان زنان و کودکان بودند. تنها بازمانده این حمام خون، همسر نایب السلطنه سابق بود. دلیل زنده ماندنش هم این بود که او توانسته بود خود را در بین جنازه‌های انباشته شده در محوطه قصر به مُردن بزند. رهبران کودتا احتمالا به تقلید از بلشویک‌ها که همه اعضای خاندان رومانف را در یکاترینبورگ کشته بودند، عزم خود را جزم کرده بودند که هیچ فردی از خاندان سلطنتی عراق باقی نماند تا در آینده بتواند ادعای سلطنت بکند. تنها عمل محترمانه رهبران کودتا، بردن جنازه شاه جوان به مکانی نامعلوم برای تدفین بود.»

خواندن کتاب صدام را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

کتاب صدام، زندگینامۀ کامل صدام حسین، رهبر دیکتاتور عراق است. اگر به زندگینامه علاقه‌مند هستید اصلاً خواندن این کتاب جذاب را از دست ندهید.

دربارۀ نویسندۀ کتاب صدام

کتاب صدام

کان کاگلین روزنامه‌نگار و نویسندۀ بریتانیایی در سال 1955 در لندن، انگلستان به دنیا آمد. او در کالج بریزنور آکسفورد تاریخ مدرن خواند و تخصصش را در انقلاب صنعتی زیر نظر مورخ معروف سایمون شاما گرفت. در سال 1977 کاگلین به دورۀ کارآموزی روزنامه‌های منطقه‌ای تامسون پیوست و پس از گذراندن دورۀ آموزشی‌اش در کاردیف، به عنوان خبرنگار به ریدینگ ایونینگ پست پیوست. در سال 1980 نیز گزارشگر اخبار عمومی روزنامۀ دیلی تلگراف شد. کاگلین بیشتر دوران روزنامه‌نگاری‌اش را در گروه رسانه‌ای تلگراف کار کرده است.

او به عنوان یک خبرنگار جوان از همان ابتدا مسئول پوشش تعدادی از داستان‌های جنایی مهم مثل دستگیری قاتل زنجیره‌ای، پیتر ساتکلیف (معروف به ریپر یورکشایر) و شورش‌های بریکستون شد. او بعدها یک خبرنگار خارجی شد و اولین ماموریتش پوشش حملۀ آمریکا به گرانادا در اواخر سال 1983 بود.

کاگلین در طول جنگ داخلی لبنان به بیروت رفت و همان موقع به خاورمیانه و تروریسم بین‌الملل علاقه‌مند شد. در سال 1985 یک تاجر کانادایی روزنامۀ دیلی تلگراف را خرید و پس از آن کاگلین سردبیر جدید روزنامه و خبرنگار خاورمیانۀ دیلی تلگراف شد. کاگلین یک دفتر روزنامه در اورشلیم افتتاح کرد و سه سال بعد را صرف پوشش داستان‌های زیادی در سراسر منطقۀ خاورمیانه کرد. در سال 1986 مبارزان حزب‌الله در بیروت قصد داشتند او را به همراه جان مک‌کارتی، روزنامه‌نگار انگلیسی بدزدند اما جان سالم بدر برد. 

در سال 1989 کاگلین به لندن بازگشت و خبرنگار خارجی اصلی روزنامۀ ساندی تلگراف شد. در طول چندین سال او ترفیع گرفت و در سال 1999 سردبیر ساندی تلگراف شد. سال بعد ساندی تلگراف برندۀ جایزۀ معتبر «روزنامۀ سال» در جوایز مطبوعات بریتانیا شد. کاگلین در حال حاضر سردبیر دیلی تلگراف است. او تا به امروز هفت جلد کتاب در رابطه با مسائل خاورمیانه منتشر کرده است. در سال 2002 کاگلین بیوگرافی‌ای از صدام حسین منتشر کرد، نسخۀ آمریکایی این کتاب با نام اصلی «صدام: پادشاه وحشت» در سال 2003 پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز شد و مورد تحسین منتقدان بین‌المللی قرار گرفت.

دربارۀ مترجم کتاب صدام

بیژن اشتری مترجم کتاب صدام در سال 1342 به دنیا آمد. او فارغ‌التحصیل رشتۀ میکروب‌شناسی دانشگاه تهران است اما علاقه‌اش به تاریخ و کتاب باعث شد تا دست به ترجمۀ کتاب‌های تاریخی در مورد دیکتاتورها و رهبران جهان بزند. او از اوایل دهۀ شصت روزنامه‌نگار نشریاتی مثل اخبار، انتخاب و جام جم بوده است. از دیگر آثار ترجمه شده‌اش می‌توان به «فرمانده» اثر روری کارول، «لنین» اثر رابرت سرویس، «شوروی ضد شوروی» اثر ولادیمیر واینوویچ، «صدام» اثر ویل بارد نورپر و کان کاگلین، «ظهور و سقوط دوچه موسولینی» اثر کریستوفر کریستوفر هیبرت و «امید علیه امید» اثر نادژدا ماندلشتام و «خودآموز دیکتاتورها» اثر رندال وود اشاره کرد.

کتاب صدام

واکنش‌ها به کتاب صدام

«زندگی‌نامه‌ای که کاگلین دربارۀ صدام حسین نوشته است واجد درون‌بینی‌های تازه‌ای دربارۀ شکل‌گیری پدیدۀ صدام و ذات شریر اوست.» - پیتسبورگ پست

«شرحی جذاب دربارۀ پسرکی دهاتی و بی‌سواد که با توسل به خشونت و خونریزی در عراق انقلاب‌زده به تدریج به رأس هرم قدرت رسید.» - لس‌آنجلس تایمز

«کتاب در سنت آثاری همچون در کمال خونسردی و آواز جلاد نوشته شده است. این پرتره‌ای جذاب، درون‌بینانه و به‌ طرز غافلگیرکننده‌ای صمیمانه دربارۀ صدام حسین است و در عین حال تأملی کوتاه اما قدرتمندانه دربارۀ معنای شرارت و قدرت.» - یو‌اس‌ای تودی

«یک بررسی ماهرانه و استثنایی از صدام حسین.» - ونیتی فیر

«کتاب شما را به درون اذهان زندانی و زندانبان‌هایش می‌برد... کتابی به شدت محسورکننده دربارۀ تعاملات انسانی، حتی در جایی که فضا محدود است به یک سلول زیرزمینی.» - کرکاس ریویوز

امتیازات

کتاب صدام (۲جلدی) از سایت آمازون امتیاز 4.2 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 3.7 از 5 را به دست آورده است.

تحلیل سی بوک از کتاب صدام

کتاب صدام (۲جلدی) داستان زندگی پر فراز و نشیب بزرگ‌ترین دیکتاتور تاریخ، صدام حسین است. کاگلین با تکیه بر شبکۀ‌ بی‌نظیری از منابع و شهادت‌های دست اول ما را به مرکز رژیم پیچیده و گیج کنندۀ صدام حسین می‌برد. او در این دو کتاب به دقت شرح می‌دهد که چگونه صدام حسین قدرت را در عراق به دست گرفت و بلافاصله شروع به کنترل همۀ جنبه‌های زندگی در عراق کرد. کاگلین رژیم صدام حسین را قبل و بعد از سقوطش و تناقضات زندگی خصوصی صدام حسین را بررسی کرده است. او در این دو جلد دنیای پنهانی و منحصربه‌فرد صدام حسین را به نمایش گذاشته است.

اگر از کتاب صدام خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید.

- کتاب خودآموز دیکتاتورها اثر رندال وود، نویسندۀ آمریکایی که در آن به زبان طنز به نقد دیکتاتورها پرداخته و به خوانندگان نشان می‌دهد که دیکتاتورها چطور همگی از یک الگو پیروی می‌کنند.

- کتاب حرمسرای قذافی اثر آنیک کوژان خبرنگار فرانسوی، که در آن به داستان دختری به نام ثریا پرداخته است که دزدیده شد و نوجوانی‌اش زیر چکمه‌های دیکتاتور لیبی تباه شد.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (1)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • محمد حسین اسماعیلی
    • پاسخ به نظر

    جلد اولش روخوندم واقعا کتاب خیلی خوبی هست با ترجمه عالی استاد بیژناشتری

بریده ای از کتاب (1)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • 1

    همیشه به نوه اش توصیه می کرد موقعی که به سن من برسی فقط خاطراتت را خواهی داشت ، پس حتما کاری کن که خاطراتت خوب باشه

عیدی