شکست شاهانه (روانشناسی شخصیت شاه)

(0)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
11193

علاقه مندان به این کتاب
118

می‌خواهند کتاب را بخوانند
13

کسانی که پیشنهاد می کنند
24

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
5

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب شکست شاهانه

انتشارات مان کتاب منتشر کرد:
ماروین زونیس در کتاب شکست شاهانه ، با بررسی اسناد متعدد و مصاحبه با بازماندگان رژیم پهلوی، می‌کوشد تحلیلی روان‌شناختی از ظهور و سقوط محمدرضاشاه به دست دهد. منابع نیروی روان‌شناختیِ شاه برای فرمانروایی چه‌کسانی بودند؟ حوادث دوران کودکی‌اش چه بازتابی در بزرگسالی داشتند و چگونه بر کیفیت حکمرانی او اثر گذاشتند؟ شاه در بزنگاه‌های مهم تاریخی از جمله کودتای 28 مرداد چه واکنشی از خود نشان داد و چگونه می‌توان تحلیلی روان‌شناختی از این واکنش‌ها به دست داد؟ ویژگی روان‌شناختی رابطه تاریخی ایرانیان و بیگانگان چگونه بر شاه اثر گذاشت و در او بازتاب یافت؟ بیماری سرطان شاه چگونه بر شخصیتش اثرگذار شد؟ در روزهای آخر منتهی به انقلاب اسلامی، شاه چه رفتارهایی از خود بروز داد؟ رابطه او و ایالات متحده چه فراز و نشیب روان‌شناختی‌ای را از سر گذراند؟ چرا مردم ایران در نهایت شاه را به‌عنوان شخصی قدرقدرت نپذیرفتند و چطور می‌توان این پدیده را تحلیل کرد؟
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

کتاب شکست شاهانه

نگاهی به شاه از زاویه‌ای متفاوت

در صفحۀ اینستاگرام انتشارات «مان کتاب» در معرفی کتاب شکست شاهانه آمده است: «در چهار دهه‌ای که از انقلاب ایران (بهمن ۱۳۵۷) می‌گذرد، کتاب‌های فراوانی دربارۀ سلسلۀ پهلوی، زندگی شاه و عوامل سقوط او به‌زبان‌های گوناگون منتشر شده است. اغلب این آثار در برابر موضوعْ رویکرد تاریخی، سیاسی، اقتصادی و گاه جامعه‌شناختی اتخاذ کرده‌اند. اما کمتر پیش آمده که اثری با رویکرد روان‌شناختی ــ یا به‌تعبیری «روان‌شناسی تاریخی» ــ به چنین موضوعی بپردازد.» انتشارات «مان کتاب» اثر شکست شاهانه را با این رویکرد نسبتاً مهجور منتشر کرده است.

تصویری از نسخه انگلیسی کتاب شکست شاهانه

روان‌شناسی تاریخی کتاب شکست شاهانه چیست؟

روان‌شناسی تاریخی علمی میان‌رشته‌ای است که به مطالعۀ انگیزه‌های روانی در سیر تاریخ می‌پردازد. در این رشته، بیشتر به تجزیه‌و‌تحلیل روان‌شناسانۀ دلایل رفتارهای سیاسی افراد و گروه‌ها پرداخته می‌شود. تحلیل دوران کودکی و تحلیل روانی انگیزه‌های رفتاری فرد سرشناس دو حوزۀ مطالعاتی مهم این رشته است.

روان‌شناسی شخصیت شاه

تصویری از نسخه فارسی کتاب شکست شاهانه


کتاب شکست شاهانه گرچه تمام‌و‌کمال به روان‌شناسی تاریخی وفادار نیست، اما نمونه‌ای از تلاش برای درک یک رویداد تاریخی با اتکا به تحلیل روان‌کاوانه یکی از شخصیت‌های مهم دخیل در آن است: تحلیل روان‌کاوانه شخصیت محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران.

اهداف و رویکرد نویسنده کتاب شکست شاهانه

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «ماروین زونیس در کتاب شکست شاهانه، با بررسی اسناد متعدد و مصاحبه با بازماندگان رژیم پهلوی، می‌کوشد تحلیلی روان‌شناختی از ظهور و سقوط محمدرضاشاه به دست دهد. منابع نیروی روان‌شناختیِ شاه برای فرمانروایی چه‌کسانی بودند؟ حوادث دوران کودکی‌اش چه بازتابی در بزرگسالی داشتند و چگونه بر کیفیت حکمرانی او اثر گذاشتند؟ شاه در بزنگاه‌های مهم تاریخی ــ از جمله کودتای 28 مرداد ــ چه واکنشی از خود نشان داد و چگونه می‌توان تحلیلی روان‌شناختی از این واکنش‌ها به دست داد؟ ویژگی روان‌شناختی رابطۀ تاریخی ایرانیان و بیگانگان چگونه بر شاه اثر گذاشت و در او بازتاب یافت؟ بیماری سرطان شاه چگونه بر شخصیتش اثرگذار شد؟ در روزهای آخر منتهی به انقلاب اسلامی، شاه چه رفتارهایی از خود بروز داد؟ رابطۀ او و ایالات متحده چه فراز و نشیب روان‌شناختی‌ای را از سر گذراند؟ چرا مردم ایران در نهایت شاه را به‌عنوان شخصی قدرقدرت نپذیرفتند و چطور می‌توان این پدیده را تحلیل کرد؟»

ماروین زونیس


ماروین زونیس دانش‌آموختۀ دانشگاه ییل، مدرسۀ بازرگانی هاروارد و مؤسسۀ فناوری ماساچوست است و مدرک دکترای علوم سیاسی‌اش را  از مؤسسۀ فناوری ماساچوست  گرفته است. او سال‌ها در مؤسسۀ روان‌کاوی شیکاگو نیز به آموزش روان‌کاوی می‌پرداخت. زونیس همچنین در سمت مشاور با مؤسسات و شرکت‌های تخصصی مدیریت دارایی در سراسر جهان همکاری داشت و به آن‌ها کمک کرد تا با توجه به مخاطرات سیاسی  جهان توانایی‌ها و اهداف کاری خود را شناسایی، ارزیابی و مدیریت کنند.
زونیس مطالب زیادی در مورد جهانی شدن، فناوری‌های دیجیتال، بازارهای نوظهور، سیاست خاورمیانه، صنعت نفت، روسیه و سیاست خارجی ایالات متحده نوشته است. او یک مرجع برجسته در خاورمیانه بود و بیشتر عمر خود را صرف مطالعۀ ترکیب ناپایدار اسلام، تروریسم و خاورمیانه کرد. در جوانی تجربۀ زندگی در ایران را داشت، از افغانستان دیدن کرد و در عراق به مطالعۀ اسلام پرداخت. او به‌جز کتاب شکست شاهانه کتاب دیگری هم دربارۀ روشن‌فکران ایرانی نوشته است که به‌نام روان‌شناسی سیاسی نخبگان ایران به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

تصویری از ماروین زونیس نویستده کتاب


درست است که مطالعات روان‌شناسی تاریخی برای هر فرد مشهوری از تحلیل دوران کودکی او شروع می‌شود، اما زونیس کتاب شکست شاهانه را با فصلی به‌نام رؤیای پرواز شروع می‌کند. گرچه علاقۀ زیاد محمدرضا پهلوی به پرواز، صنعت نظامی هوایی و البته کنترل شخصی هواپیما بر اکثر محققان تاریخ معاصر پوشیده نیست، اما زونیس از همین علاقه تحلیلی جالب ارائه می‌کند. او شاه را تا حدی دچار عقدۀ ایکاروس می‌داند. ایکاروس اسطوره‌ای  یونانی است که برخلاف هشدارهای پدرش آن‌قدر در پروازش  اوج گرفت که موم‌های چسبانندۀ بال‌ها به اندامش بر اثر نور خورشید ذوب شد و سقوط کرد. علاقۀ شاه به پرواز در جای‌جای تحلیل شخصیت او نمایان است. در فصل دوم کتاب، همان که از یک مطالعۀ روان‌شناختی کلاسیک انتظار می‌رود رخ داده است.

نگاهی به کودکی و نوجوانی محمدرضا پهلوی

تصویری از کودکی محمدرضا شاه


ماروین زونیس در فصل دوم زندگی محمدرضا پهلوی را از تولد تا پایان نوجوانی بررسی می‌کند. از زمانی که هنوز پدرش به سلطنت نرسیده تا زمانی که به مقام ولیعهدی می‌رسد و بعد برای تحصیل به خارج رهسپار می‌شود. درست است که هر کتاب تاریخی دربارۀ شاه به این برهه پرداخته است، اما زونیس در کتاب شکست شاهانه به این مقطع از زندگی محمدرضا پهلوی با نگاهی از منظر روان شناسی تاریخی می پردازد.


در شش فصل بعدی کتاب ماروین زونیس به بررسی موردی رابطۀ شاه با افراد و جریان‌های تأثیرگذار بر شخصیت او می‌پردازد. مثل خواهر دوقلوی او اشرف، ارنست پرون، فرح دیبا، اسدالله علم و دولت‌های ایالات متحدۀ آمریکا. آخرین فصل کتاب به انتقاد از رویکرد دولت وقت آمریکا در برخورد منفعلانه با شاه در زمان بحران است.


از ضمایم مهم کتاب شکست شاهانه گاهشمار زندگی و زمانۀ محمدرضا پهلوی است که با توجه به رویکرد کتاب مهم‌ترین اتفاقات زندگی شاه را به‌شکل مدون در اختیار خواننده قرار داده است.

تصویری از یکی از صفحات کتاب شکست شاهانه
چند نمونه از تصاویر داخلی کتاب شکست شاهانه

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (11)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • مینا نصیری
    • پاسخ به نظر

    این کتاب تخفیف خیلی خوبی داشت منم خریدمش .و پیشنهاد میکنم بخونید حتما

  • تصویر کاربر

    • امیر حسین اکبری
    • پاسخ به نظر

    دوستانی که مطالعه کردند آیا کتاب دارای سانسور هم است

  • تصویر کاربر

    • منصور ابتهاج
    • پاسخ به نظر

    نویسنده کتاب باشناختی کاملا علمی ومتکی به متد های رونشناسی به خواننده ی خود علل شکست محمد رضا پهلوی از این زاویه بدرستی تفسیر میگند و هر موردی را که بیان می کند علتی یا دلیلی را ذکر می نماید شاید بتوان بیان کرد اولین کتابی باشد که از حوزه به شکست شاه نظر دارد بسیار خواندنی و جذاب است منصور ابتهاج

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

بریده ای از کتاب (3)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • مرضیه صالحی
    • 0

    ایالات متحده با اتخاذ موضعی دوپهلو در حمایت از شاه، هم به‌طور خصوصی و هم در محافل عمومی، به‌گونه‌ ای مؤثر و هرچند ناخواسته، توانایی روان‌ شناختی او را برای اقدام عملی از بین برد. شاه بعدها از این موضع دوپهلو با لحنی تأثرانگیز یاد کرد آیا تعجب دارد که من بیش از پیش احساس می ‌کردم تنها مانده و از دوستان غربی خود جدا شده ‌ام

  • تصویر کاربر

    • میم جیم
    • 0

    شاه در زندگینامه خود عکس هایی از دوران کودکی خود را نیز چاپ کرده که نخستین آن ها سیمای پرهیبت رضا شاه را نشسته بر یک نیمکت نشان می دهد.

  • تصویر کاربر

    • کیانا اسماعیلی
    • 0

    امتیازاتی که در لحظات آخر داده می شود، فرمان های ضد و نقیضی که در دقایق آخر صادر می شود، تردید و تزلل کسانی که قدرت قانونی را در اختیار دارند و اخلاقا موظف به استفاده از آن هستند این ها عوامل واقعی و موثرترین عوامل پیروزی یک انقلاب اند.

عیدی