سندروم دختر خوب

(1)
نویسنده:

2,290,000ریال

2,061,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
1843

علاقه مندان به این کتاب
37

می‌خواهند کتاب را بخوانند
4

کسانی که پیشنهاد می کنند
4

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب سندروم دختر خوب

انتشارات نون منتشر کرد:
بورلی اِنگِل، روان‌پزشک و روان‌درمانگر مطرح آمریکایی، بیش از سی و پنج سال است در زمینۀ کمک به قربانیان سوءاستفاده‌های جنسی، جسمی و عاطفی و نیز در حوزۀ مسائل زنان فعالیت می‌کند. کتاب‌های او بارها نامزد دریافت جوایز گوناگون، ازجمله جایزۀ بهترین کتاب برای زندگی بهتر،‌ بوده‌اند و به زبان‌های بسیاری ترجمه شده‌اند. او بارها در برنامه‌های تلویزیونی مطرحی چون برنامۀ اُپرا وینفری حضور داشته است.
کتاب «سندروم دختر خوب» نتیجۀ بررسی مسائل و معضلات صدها زنی است که برای دریافت مشاوره به بورلی اِنگِل مراجعه کرده‌اند، زنانی که تنها راه‌حل برای دوست داشته شدن و جلب توجه و رضایت اطرافیان را در خوب بودن می‌بینند، زنانی که با خوب بودن این پیام را به اطرافیان خود منتقل می‌کنند که حدومرز مشخص روانی یا فیزیکی با دیگران ندارند و نمی‌توانند در برابر درخواست اطرافیان از وقت، انرژی و حریم خود دفاع کنند. اِنگِل با معرفی گونه‌های مختلف دختران خوب به شما کمک می‌کند دریابید آیا از این سندروم رنج می‌برید یا نه و با ارائۀ توصیه‌های خردمندانه و تمرینات و نسخه‌های عملی، گام‌به‌گام، به شما می‌آموزد خود واقعی‌تان را بپذیرید و قاطعانه به دیگران نشان دهید کجا به حریم شما تجاوز و از شما سوءاستفاده کرده‌اند.
از جا بلند شوید، رشد و ترقی خود را از دیگران مستقل کنید و جسارت و ارادۀ لازم برای تبدیل شدن از یک دختر خوب به یک زن قدرتمند را بیابید.
«کتابی که شما را به چالش می‌کشد، سرگرم می‌کند و قوی‌تر می‌سازد.» - پابلیشرز ویکلی
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب سندروم دختر خوب اثر بورلی انگل

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب سندروم دختر خوب از سایت آمازون امتیاز 4.6 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب سندروم دختر خوب:

سندروم دختر خوب کتابی در زمینۀ توسعۀ فردی، اثر بورلی انگل نویسنده و درمانگر مشهور است که در سال 2010 منتشر شد. بورلی تاکنون به هزاران زن کمک کرده است تا روابط آزار دهندۀ عاطفی را بشناسند و بتوانند این روابط را ترک کنند. او با داستان‌های الهام‌بخش از مراجعینش به شما یاد می‌دهد چطور با سندروم دختر خوب مقابله کنید و دست از راضی نگه‌داشتن دیگران بردارید و چطور کنترل زندگی خود را به دست بگیرید و از خود مراقبت کنید.

واکنش‌های جهانی به کتاب سندروم دختر خوب:

«خوانندگان حس خواهند کرد توضیح بورلی انگل از چهار علت سندروم دختر خوب بسیار آشنا است. این کتاب خوانندگان را به چالش می‌کشد، سرگرم‌شان می‌کند و به آن‌ها قدرت می‌بخشد.» - پابلیشرز ویکلی

چرا باید کتاب سندروم دختر خوب را بخوانیم؟

این کتاب مناسب زنان و دخترانی است که هنوز هم عقیده دارند برای به دست آوردن عشق، توجه، حمایت و امنیت باید خوب باشند. مخاطب اصلی این کتاب زنانی هستند که مدام مورد آزار و اذیت عاطفی، کلامی یا فیزیکی قرار می‌گیرند یا نمی‌توانند از شر مزاحمت‌های شریک قبلی زندگی‌شان خلاص شوند. با کمک این کتاب می‌توانید جلوی‌ آزار و سوءاستفادۀ دیگران را بگیرید، یاد بگیرید هر گاه زمین خوردید از جایتان بلند شوید و از خودتان دفاع کنید.

جملات درخشانی از کتاب سندروم دختر خوب:

«آیا شما دختر خوبی هستید؟ آیا دیگران اغلب از صبوری، مهربانی و گذشت شما سوءاستفاده می‌کنند؟ آیا از اینکه دیگران آن‌طور که شما با آن‌ها رفتار می‌کنید با شما رفتار نمی‌کنند خسته شده‌اید؟ آیا مدام از ترس اینکه دیگران مطابق میلتان رفتار نکنند چشمتان را بر روی خطاهای آن‌ها می‌بندید؟ آیا مدام به دیگران شانس دوباره و چندباره می‌دهید؟ آیا جانتان از زیادی خوب بودنتان به لبتان رسیده؟ اگر پاسختان به همه یا برخی از این سؤال‌ها مثبت است تنها که نیستید هیچ، بلکه جزئی از اکثریت به شمار می‌روید. میلیون‌ها «دختر خوب» در سرتاسر دنیا هستند که درست حال شما را دارند. در واقع، بهتر است بگویم تمام زن‌ها یک دختر خوب در وجودشان نهفته دارند. بگذارید چند نمونه از تجربیات خودم را با شما به اشتراک بگذارم. نامزد هِثِر خودروی کهنه‌ای داشت که همیشۀ خدا خراب بود. هثر که دلش نمی‌آمد نامزدش هر روز با آن قراضه به سرکار برود خودروی خود را در اختیار او می‌گذاشت. با خودش فکر کرده بود هر چه باشد مسیر خانه تا محل کارش آن‌قدرها دور نیست و می‌تواند خیلی راحت با اتوبوس برود. یک روز که هثر اتفاقی سراغ خودرو رفت دید که به تایر قفل زده‌اند. معلوم شد که نامزدش چندین بار جریمه شده و هیچ‌کدام را پرداخت نکرده است. اما این بدترین بخش ماجرا نبود.»

«حتماً فکر می‌کنید در دنیای امروز تعداد زنانی که دچار سندرم دختر خوب هستند خیلی زیاد نیست، اما متأسفانه باید بگویم خیلی هم زیاد است. تعداد این زنان خیلی بیشتر از چیزی است که تصورش را بکنید. حتی قدرتمندترین زنان نیز کمی از این دختر خوب را در وجودشان دارند. اکثر زنان برای درک شدن، تحمل کردن و محبت دیدن، رفتارهای نپذیرفتنی بسیاری از جانب دوستان، خانواده و یا شریک زندگی خود به جان خریده‌اند. همۀ ما زنان بسیاری را می‌شناسیم که برای رسیدن به خواسته‌های خود بیش‌ازحد «خوب» بوده‌اند. به‌جای عصبانی شدن در برابر رفتارهای بی‌ملاحظه، توهین‌آمیز و حتی خشونت‌بار اطرافیان خود، تلاش کرده‌اند که فرد مقابل را «درک» کنند و به‌جای اعتراض به رفتار توجیه‌ناپذیر آن‌ها، ساعت‌های زیادی را صرف کنکاش در دلیل آن رفتار کرده‌اند. اگر این همه دختر خوب در دنیا وجود نداشت قطعاً آمار خشونت‌های خانگی و سوءاستفاده‌های عاطفی خیلی کمتر از چیزی بود که در حال حاضر شاهد آن هستیم. آمار زنانی که با وجود مشاهدۀ آزارهای عاطفی، جسمی و حتی جنسی علیه فرزندانشان از سوی همسر یا شریک زندگی خود دم نمی‌زنند و تحمل می‌کنند خیلی کمتر می‌شد. زنان کمتر تن به رابطه‌هایی می‌دادند که در آن مورد سوءاستفاده و آزار قرار بگیرند و در برابر خشونت جنسی، هتک حرمت و فشار جنسی از سوی شریک زندگی خود ساکت نمی‌ماندند.»

«از آنجایی که دختران خوب عموماً ساده‌لوح هستند و چشمشان را بر روی خطاهای دیگران می‌بندند، در مقایسه با دختران نه‌چندان خوب بیشتر در معرض سوءاستفاده، خیانت، تجاوز و یا طرد شدن هستند. سیندی چند باری شک کرده بود که همسرش سروسری با کسی دارد. این اواخر شوهرش تا دیروقت به خانه نمی‌آمد و علاقۀ چندانی به رابطۀ زناشویی از خود نشان نمی‌داد. حتی سیندی چندباری هم به نظرش رسید پیراهن همسرش بوی عطر زنانه می‌دهد، اما هر بار که سیندی موضوع را به روی همسرش آورد او قسم خورد که قضیه واقعیت ندارد. آن‌قدر صادقانه قسم می‌خورد و از اتهامی که سیندی به او می‌زد ابراز ناراحتی می‌کرد که سیندی به خودش شک کرد. او در اولین جلسۀ مشاوره به من گفت: «با خودم گفتم حتماً من آدم شکاکی هستم و اتهام زدن به همسرم، بدون هیچ دلیل و مدرکی، بی‌انصافیه.» می‌دانید دلیل مراجعۀ او به من چه بود؟ سیندی بالاخره فهمید که همسرش با کسی سرو سری دارد. آن هم نه یکی، نه دو تا، که با چندین نفر. در مقایسه با دختران نه‌چندان خوب، دختران خوب خیلی بی‌اهمیت شمرده می‌شوند و در برابر کار بیشتر، از حقوق و ترفیع شغلی کمتری برخوردارند. به‌طور مثال، رئیس کُندرا تنها به این بهانه که در موقعیت شغلی فعلی به او بیشتر نیاز دارد دو بار موقعیت ترفیع او را معلق کرد و مدام می‌گفت که بدون او از پس کارها برنمی‌آید و کندرا دست راست او است. این احساس سودمندی آن‌قدر برای کندرا خوشایند بود که متوجه نبود رئیسش دارد از او سوءاستفاده می‌کند.»

تحلیلی بر کتاب سندروم دختر خوب‌:

شاید فکر کنید در دوران حاضر زنان آن‌قدر جرئت و جسارت و استقلال پیدا کرده‌اند و آن‌قدر به مرزهایشان واقف هستند که دیگر به کسی اجازه ندهند با آن‌ها بدرفتاری کند و آزارشان دهد. پس چرا زنان هنوز هم قربانی سوء رفتار همسر، شریک زندگی، اعضای خانواده، دوستان و همکاران خود می‌شوند؟ طبق نظر بورلی انگل دلیل اصلی خودِ ما زنان هستیم که هنوز به دیگران اجازه می‌دهیم با ما رفتار نامناسبی داشته باشند. با این‌که زنان امروزه در زندگی و به دست آوردن جایگاهی مناسب پیشرفت بسیاری داشته‌اند اما هنوز هم مردان زیادی هستند که به خود حق می‌دهند هر طور دوست دارند با همسر، خواهر یا مادرشان رفتار کنند. بورلی انگل در این کتاب به تفاوت‌های «دختر خوب» و آنچه آن را «زن قدرتمند» می‌نامد پرداخته است و به زنان می‌آموزد که چطور طرز فکر «دختر خوب» را کنار بگذارند و به جای آن طرز فکر یک زن قدرتمند را در پیش بگیرند. نویسنده معتقد است که زنان برای این منظور راهی طولانی در پیش دارند. بورلی انگل در این کتاب علاوه بر پرداختن به دلایل روان‌شناختی خصیصه‌های یک دختر خوب از جمله احساس گناه، عزت‌نفس پایین، ترس از مشاجره، ترس از پس‌زدگی و ترس شدید از تنها رها شدن، به این مسئله می‌پردازد که عوامل جامعه‌شناختی چطور موجب شرطی شدن دختران و زنان می‌شود. این کتاب به زنان و دختران کمک خواهد کرد تا دست از «دختر خوب بودن» بردارند، قوی باشند، از حق خود دفاع کنند و در برابر رفتارهای آزادهنده بایستند.

چرا باید از شر طرز فکر و عادت‌های سندروم دختر خوب خلاص شوید؟

امروزه دختر خوب بودن خیلی برای زنان گران تمام می‌شود. اولین و مهم‌ترین دلیل آن هم این است که دختران خوب احتمالاً نسبت به دخترانی که خوب نیستند بیشتر مورد آزار قرار می‌گیرند. برای همین باید از شر طرز فکر و عادت‌های سندروم دختر خوب خلاص شوید و یاد بگیرید هیچ‌کس به غیر از خودتان نمی‌تواند مراقب‌تان باشد. باید یاد بگیرید که چطور از خودتان مراقبت کنید و برای مجذوب کردن هیچ مردی از خواسته‌های خود چشم نپوشید. اکثر زنان پس از مدتی می‌فهمند که خوب بودن در درازمدت نتیجه‌ای برایشان نخواهد داشت، به‌خصوص زنانی که همین حالا نیز از آزارهای عاطفی، کلامی یا جسمی رنج می‌برند اما نمی‌دانند چطور باید خود را از شر عادت‌های سندروم دختر خوب خلاص کنند.

فهرست مطالب کتاب سندروم دختر خوب

• پیش از شروع
• بخش اول: زنان قدرتمند خوب نیستند
۱. بهای سنگین زیادی خوب بودن
۲. چطور شد تا این حد خوب شدیم؟
۳. ده باور غلط که زنان را در معرض سوءاستفاده و بهره‌کشی قرار می‌دهد
• بخش دوم: از باورهای غلط به باورهای توانمندکننده
۴. از ترجیح دادن احساسات و نیازهای دیگران به احساسات و نیازهای خود دست بردارید
۵. از این طرز فکر که خوب بودن می‌تواند از شما محافظت کند دست بردارید
6. نگران طرز فکر دیگران دربارۀ خود نباشید
۷. از تلاش برای بی‌نقص بودن دست بردارید
۸. ساده‌لوح و زودباور نباشید
۹. برای دفاع از حقوق خود به پا خیزید
۱۰. خشم خود را ابراز کنید
11. مدیریت نزاع و اختلافات را یاد بگیرید
۱۲. با حقیقت مردم روبه‌رو شوید
۱۳. وقت آن رسیده که از خود مراقبت و حمایت کنید
• بخش سوم: از دختر خوب به زن قدرتمند
۱۴. چهار واژۀ طلایی: اعتمادبه‌نفس، توانمندی، جسارت و شجاعت
• منابع
• یادداشت‌ها

اگر از خواندن کتاب سندروم دختر خوب لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• تقصیر تو نبود اثر معروف بورلی انگل، روان‌درمانگر بین‌المللی است. او در این کتاب به موضوع شفقت و کودک درون پرداخته است و نشان می‌دهد چطور تروماها و تجربه‌های دوران کودکی می‌تواند حتی در بزرگسالی نیز بر روی انسان‌ها تأثیر بگذارد. 

• پایان دادن به آزار احساسی در روابط عاطفی اثر دیگری از بورلی انگل روان‌درمانگر بین‌المللی است. او در این کتاب از خشونت هیجانی و روانی که کمتر از خشونت فیزیکی شناخته شده است صحبت می‌کند. بورلی با این کتاب قصد دارد چرخۀ سوءاستفادۀ روانی و هیجانی را پایان ببخشد و افراد را با علائم این نوع از سوءاستفاده آشنا کند.

دربارۀ بورلی انگل‌: روان‌درمانگر بین‌المللی

سندروم دختر خوب

بورلی انگل روان‌درمانگر شناخته‌شدۀ بین‌المللی و از مدافعان تحسین‌برانگیز قربانیان آزار جنسی، جسمی و عاطفی است. انگل 35 سال است که درمانگر ازدواج و خانواده است و تاکنون ۲۳ کتاب خودیاری در همین رابطه نوشته و چهار اثرش پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز بوده‌اند. محبوب‌ترین کتاب او با عنوان «تقصیر تو نبود» در سال 2015 منتشر شد. کتاب‌های او اغلب مورد تقدیر و تحسین قرار گرفته‌اند و به‌ زبان‌های بسیاری از جمله ژاپنی، اسپانیایی، چینی، کره‌ای، یونانی، ترکی و لیتوانیایی ترجمه شده‌اند. بورلی علاوه بر کار حرفه‌ای خود و نوشتن کتاب‌های خودیاری در برنامه‌های تلویزیونی نیز شرکت می‌کند و تاکنون در برنامه‌های اپرا و سی‌ان‌ان حضور یافته است. او به‌طور مرتب برای مجلۀ «روانشناسی امروز» و بسیاری مجله‌های معتبر روانشناختی مطلب می‌نویسد و همچنین به طور منظم کارگاه‌های آموزشی مختلفی در سراسر ایالات متحده و بریتانیا برگزار می‌کند.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (1)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فاطمه آصفی
    • پاسخ به نظر

    خوندن این کتاب رو به شدت پیشنهاد میکنم... با خوندنش متوجه میشیم که توی زندگی خودمون، چه حق و حقوقی داریم و چطور اونا رو مدیریت کنیم. شجاعت و جسارت رو هم به ما یاد میده... فوق العاده‌س.

بریده ای از کتاب (1)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فاطمه آصفی
    • 2

    شما میتوانید مهربان و در عین حال، محکم باشید؛ همین که به عذر و بهانه های دیگران گوش میدهید و اجازه میدهید تا ماجرا را از دید خودشان تعریف کنند، همین یعنی که شما مهربان و منصف هستید.

عیدی