30بوک
کتاب عمومی
فلسفه
عمومی
مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی

مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی

(0)
نویسنده:

1,700,000ریال

1,530,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
1748

علاقه مندان به این کتاب
5

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی

انتشارات شب خیز منتشر کرد:
برای‌ این‌که کسی بتواند بدل به یک روان‌درمان‌گر شود، باید نظریات، تکنیک‌ها و ایدئولوژی‌های فراوانی را بیاموزد که بسیاری‌شان به لحاظ مفهومی بی‌ارتباط به یکدیگرند. برای نمونه، درمان‌های شناختی-رفتاری، انسان‌باوری و مداخلات روان‌پویشی بنیادهای مفهومی متضادی دارند، اما همه‌شان برای کمک به مراجعان به کار گرفته می‌شوند. کدام اصول جنبش‌ها، گرایش‌ها و روش‌های یاری‌گری را به هم پیوند می‌دهد؟ در این کتاب، جیمز تی. هنسن راه‌حل‌هایی برای چهار پرسش فلسفی بنیادی درباره‌ی شناخت، اثربخشی و حقیقت ارائه می‌دهد، راه‌حل‌هایی که برای یک‌پارچه کردن و معنا دادن به الگوهای گوناگون و به‌ظاهر متناقض یاری‌گری طرح شده‌اند. شناختن یک مُراجع به چه معناست؟ چه چیزی مشاوره را اثربخش می‌کند؟ در ارتباط مشاوره‌ای حقایق کشف می‌شوند یا ابداع؟ آیا مشاوران باید ایده‌ی حقیقت را کنار بگذارند؟ هر چند این‌ها پرسش‌هایی پیچیده‌اند، هنسن برای پاسخ‌گویی به آن‌ها زبانی شفاف به کار می‌گیرد که موجب می‌شود این کتاب برای کسانی هم که آموزش دانشگاهی در فلسفه نداشته‌اند خواندنی شود. افزون بر این، او به این پرسش در بافتار درگیری‌های شخصی خودش پاسخ می‌دهد، امری که موجب می‌شود این کتاب گیرا و خواندن‌اش لذت‌بخش شود.
جیمز تی. هنسن استاد دانشگاه آوکلند در گروه مشاوره است. او حدود پنجاه مقاله‌ی مورد ارجاع در ژورنال‌های مشاوره چاپ کرده و هم‌چنین یکی از ویراستاران کتاب چشم‌اندازهای انسان‌باورانه در مسائل مشاوره است که جایزه‌ی هولیس (Hollis Award) را از آن خود کرده. دکتر هنسن حدود بیست و پنج سال تجربه‌ در مشاوره و راهنمایی مراجعان دارد.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی اثر جیمز هنسن


در کتاب مسائل فلسفی در مشاوره و روان‌درمانی، دکتر جیمز هنسن چهار پرسش دربارۀ شناخت، اثربخشی وحقیقت را که برای متحد کردن و معنا بخشیدن به مدل‌های متنوع و به ظاهر متضاد طراحی شده‌اند به مخاطبین معرفی کرده و به آن‌ها پاسخ داده است.

برای مشاور یا روان‌درمانگر موفقی بودن، باید با مجموعه‌ای از تئوری‌ها، تکنیک‌ها و ایدئولوژی‌های مختلف و از لحاظ مفهومی ناپیوسته آشنا شوید. مثلاً درمان رفتاری-شناختی، انسان‌گرایی و روان‌پویشی اصول مفهومی متضادی دارند اما همگی برای کمک به مراجعان به کار می‌روند. با این‌حال آیا اصولی هست که این جنبش‌ها، گرایش‌ها و روش‌های مختلف کمکی را به هم مرتبط کند؟

در کتاب مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی چه می‌خوانیم؟

پیش از بحث کردن دربارۀ مسائل فلسفی، نویسنده کتاب را با مرور انتقادی تاریخ و وضعیت کنونی فرهنگ سلامت روان شروع کرده است. سپس هر فصل را به یکی از پرسش‌های شناخت، اثربخشی و حقیقت اختصاص داده و ابتدا مسئله را تعریف می‌کند، سپس به اهمیت حرفه‌ای و فردی موضوع می‌پردازد،‌ پرسش را به صورت جامع مورد بررسی قرار می‌دهد و بحثی دربارۀ مسائل و راه‌حل‌های پیشنهادی به راه می‌اندازد. 

 نویسنده در طول بحث در مورد این سؤالات، به توضیح بسیاری از تجربه‌ها و کشمکش‌های ذهنی‌اش پرداخته که این ایده‌ها را در ذهنش برجسته کرده‌اند. 

فهرست مطالب کتاب مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی

• پیشگفتار
• فصل یکم: فرهنگ سلامت روان
• فصل دوم: درآمدی بر پرسش‌های فلسفی
• فصل سوم: شناخت یک مُراجع به چه معناست؟
• فصل چهارم: چه چیز مشاوره را اثربخش می‌کند؟
• فصل پنجم: در ارتباط مشاوره حقایق کشف می‌شوند یا پدیدار می‌آیند؟
• فصل ششم:‌ آیا مشاوران باید ایده‌ی حقیقت را کنار بگذارند؟
• فصل هفتم: سفر ادامه دارد
• کتاب‌نامه
• نمایه نام‌ها

بریده‌هایی از کتاب مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی

«زیگموند فروید درمان گفت‌وگویی را ابداع کرد. وقتی برای نخستین بار با نوشته‌های‌اش روبرو شدم، کاملاً شیفته‌اش شدم. مفهوم‌پردازیِ غنی و لایه‌لایه و پویایِ فروید از ذهنیت و ارائه‌ی جسورانه و شجاعانه‌ی ایده‌‌های جنجال‌برانگیزش او را برای‌ام بدل به اسطوره کرد. کارل راجرز، پیشگام جنبش انسان‌باورانه، وقتی فروکاست‌باوری روانکاوی و رفتارباوری را به سود درکی کل‌باورانه از مواجهه‌های اصیل و معقول رد کرد، مسیر مشاوره‌ و روان‌درمانی را برای همیشه تغییر داد. در میانه‌ی سده‌ی بیستم، راجرز (1957) ایده‌هایی اساسی را مطرح کرد که دهه‌‌ها بعد به طرز سازواری تأیید شد، ایده‌هایی همچون اهمیت نسبت‌ درمان‌گرانه و بی‌اهمیتیِ نسبی آموزش برای تبدیل شدن به یک درمان‌گر خوب.»

«در سر دیگری از این طیف، رفتارباورهای سنتی درباره‌ی موفقیت درمان بر اساس محاسبه‌ی کمّيِ دقیقِ میزانی قضاوت می‌کنند که رفتارهای مشکل‌ساز کاهش یافته است. اگر یک مراجع می‌خواسته سیگار را ترک کند، از پرواز با هواپیما می‌ترسیده یا مستعد طغیان‌های خشم بوده، برای رفتارباورها تنها تعریف معقول از موفقیت درمانی این است که آیا این مشکلات سنجش‌پذیر بهبود یافته‌اند یا خیر. مثل چشم‌انداز روانکاوانه در باب اثربخشی درمان، این مفهوم‌پرداری رفتاری هم از برخی ابعاد، ناکافی به نظر می‌رسد. اغلب افراد با شکایت‌‌های مشخص رفتاری به متخصصان یاری‌گر مراجعه نمی‌کنند. مشکلات روان‌شناختی معمولاً پیچیده، هم‌زمان و چند بُعدی هستند.»

«در سطح نظری، مفروضات پسامدرنیستی به نحو نظری با جنبش‌‌های بر ساخت‌باور و برساخت‌باوری اجتماعی در علوم اجتماعی اتحاد نظری دارند. بر ساخت‌باوری فرض می‌گیرد که افراد هویت‌‌هایی بسته و زیست‌شناختی هستند که نظام‌های معنایی را پدید می‌آورند. هر چند فرض آفرینش معنای فردی به نوعی با فلسفه‌ی پسامدرنیستی سازگار است، این ایده‌ی برساخت‌باورانه که انسان‌‌ها در نظام‌هایی فردی و بسته عمل می‌کنند برای این‌که گرایش‌های یاری‌گری انسانی بر مبنای آن ساخته شوند در نهایت از سوی بسیاری بنیادی مناسب تلقی شد. در دهه‌ی 1980، نظریه‌پردازان مشاوره کم‌کم شروع به چرخش به سوی بر ساخت‌باوری اجتماعی کردند، موضعی ایدئولوژیکی که بر مبنایی پسامدرنیستی بنا شد.»

خواندن کتاب مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

این کتاب برای درمان‌گرهای گفت‌وگو محور و دانشجویان رشتۀ روانپزشکی نوشته شده است اما به دلیل قلم گیرا و زبان سادۀ دکتر هنسن هر کسی که به موضوعات روان‌شناسی و فلسفه علاقه‌مند باشد می‌تواند از مطالعۀ این کتاب لذت ببرد.

دربارۀ نویسندۀ کتاب مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی

مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی

جیمز تی هنسن استاد دانشگاه اوکلند در بخش مشاوره است. هم مادر و هم مادربزرگش مددکار اجتماعی بودند برای همین او به مرور به مباحث فلسفی و نظری در مشاوره و بررسی انتقادی فرهنگ سلامت روان معاصر علاقه‌مند شد. دکتر هنسن بیش از پنجاه مقاله در مجله‌های مشاوره به چاپ رسانده و چندین کتاب منتشر کرده است. دو تا از کتاب‌هایش بسیار به مبحث فلسفۀ انسان‌گرایانه کمک کرد و توانست برای ویراستاری کتاب چشم اندازهای انسان‌باورانه در مسائل مشاوره برندۀ جایزۀ هولیس شود. دکتر هنسن بیش از بیست و پنج سال در زمینۀ پزشکی و مشاوره فعالیت داشته است.

واکنش‌ها به کتاب مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی

«جیمز هنسن در این کتاب به چهار پرسش اساسی دربارۀ شناخت، اثربخشی و حقیقت پاسخ داده است و راه‌حل‌های اولیه‌اش را نیز مطرح کرده است. هنسن با بهره‌گیری از فلسفه، تاریخ، فرهنگ، قدرت، زبان و نظریه می‌تواند ترکیبی منطقی به هم ببافد که به مشاوران، مربیان،‌ مشاوران در حال آموزش دیدگاه واحدی بدهد. من صمیمانه این کتاب را به عنوان مطالعۀ ضروری به مشاوران، روانشناسان و مددکاران اجتماعی توصیه می‌کنم. همچنین این کتاب باید در لیست دوره‌های تئوری آموزش و مشاوره قرار بگیرد.» -فراروانشناسی آنلاین

«در صفحات این کتاب یک گفت‌وگوی فوق‌العاده به پیش می‌رود. دکتر هنسن خواننده را دعوت می‌کند تا با او در هزارتوی فلسفه قدم بزند و در چهار سؤال مهم حرفۀ مشاوره تأمل کند. بر خلاف این که این  مسائل چالش‌برانگیز می‌توانند ملال آور باشند،  دکتر هنسن خواننده را به سفری هیجان‌انگیز و حرفه‌ای می‌برد تا روح معناگرای انسان‌ را  برای او آشکار ‌سازد. این کتاب یک لذت فکری و حرفه‌ای است و در لیست کتاب‌های پیش‌ نیاز در تمام کلاس‌های تئوری من قرار گرفت.» -کولت دلارهید، دانشگاه ایالتی اوهایو

«دکتر هنسن کتابی کمیاب نوشته است که می‌تواند الهام‌بخش و کمک تمام متخصصان تازه‌کار باشد و در عین حال آن‌ها را به چالش می‌کشد و به آن‌ها نیرو می‌بخشد. شوخ‌طبعی و بینش دکتر هنسن تبدیل به کتابی جذاب و آموزنده شده است. خواندن این کتاب را به تمام مشاوران، روانشناسان و مددکارهای اجتماعی توصیه می‌کنم.» - دکتر متیو ترولاو، دانشگاه نیومکزیکو

امتیازات

کتاب مسائل فلسفی در مشاوره و روان‌درمانی از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4.8 از 5 را به دست آورده است.

جوایز کسب شده

برندۀ جایزۀ هولیس در سال 2014

تحلیل سی بوک از کتاب مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی

نشر شب‌خیز کتاب مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی اثر جیمز هنسن را با ترجمۀ معصومه موسوی و ایمان همتی به چاپ رسانده است.

شناخت مراجع یعنی چه؟ چه چیزی مشاوره را اثربخش می‌کند؟ آیا در مشاوره حقایق کشف می‌شوند یا مشاوران باید ایدۀ حقیقت را کنار بگذارند؟ اگرچه این‌ها پرسش‌هایی بس پیچیده هستند اما هنسن به زبان ساده پاسخ‌هایی به آن‌ها داده است که درک مطالب کتاب را برای خوانندگانی که هیچ اطلاعات خاصی در زمینۀ فلسفه ندارند نیز آسان کرده است.

اگر از کتاب مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید.

فلسفۀ ترس اثر لارس اسونسن که نویسنده در آن فرهنگ ترس را توضیح داده و به مخاطب نشان می‌دهد که ترس دقیقاً چه نوع پدیده‌ای است، چرا انسان‌ها می‌ترسند؟ و این‌که ترس چه تأثیری بر بنیان برخی فلسفه‌های سیاسی داشته است.

- پرسش‌های بزرگ، درمانی برای خردمندان اثر لو مارنیف که در آن نشان می‌دهد فلسفه چگونه می‌تواند زندگی‌تان را دگرگون کند. این کتاب مرجعی برای مشاورۀ فلسفی است.

روان‌درمانی اگزیستانسیال نوشتۀ اروین یالوم سعی دارد با تکیه بر دیدگاه و فلسفۀ اگزیستانسیالیستی به برخی از سوالات بنیادین زندگی پاسخ دهد و مرهمی بر روح و روان ما بگذارد. دکتر اروین یالوم که مبدع روش درمان وجودی است بر این باور است که کشمکش‌‌های درونی انسان‌ها ناشی از دیدگاه‌ و مفروضات مسلمی دربارۀ هستی است.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی