عمارت رصد خانه

(0)
نویسنده:

5,590,000ریال

5,031,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
1382

علاقه مندان به این کتاب
18

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
2

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب عمارت رصد خانه

انتشارات کنار منتشر کرد:
اغلب خانه‌مان را پیرمردی طاس و تنومند می‌دیدم. مردی که زانوان گردش را با دستان شل‌وولش در آغوش کشیده و مذبوحانه به شلوغی، به ساختمان‌های کوچکتر و مدرن مجاورو به بی‌شمار آدمی که به‌سرعت در رفت‌وآمدند زل می‌زند. آه عمیقی می‌کشد. نمی‌داند چرا هنوز اینجاست. پیرمرد احوال خوشی ندارد. پیرمرد در حال مرگ است. از بی‌شمار بیماری و کسالت رنج می‌برد. پوستش از رنگ‌ورو افتاده و اندام‌های داخلی‌اش به خونریزی افتاده‌اند. این خانۀ ما بود و ما هم با رضایتی نسبی در آن زندگی می‌کردیم که یک روز ساکنی جدید از راه رسید...
ادوارد کری با عمارت رصدخانه نبوغ پنهان در گونۀ رمان را به اثبات می رساند.
جان فاولز
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

تصویر جلد کتاب عمارت رصدخانه

عمارت رصدخانه

اولین رمان تأثیرگذار ادوارد کری، نمایشنامه‌نویس، تصویرگر و رمان‌نویس که به سبک گوتیک و وحشت نوشته شده است. عمارت رصدخانه چنان عجیب‌وغریب، تاریک و حیرت‌آور است که باعث می‌شود آثار دیوید لینچ در مقایسه با آن آفتابی و شاداب به نظر برسند. جف وندرمیر این کتاب را بهترین رمان قرن بیست و یکم دانست. تمامی آثار ادوارد کری به غایت عمیق و دلپذیرند. قوۀ تخیل او وسعت و قدرتی شگرف دارد. اردوارد کری از مسائل روزمره و پیش پاافتادۀ زندگی، تصویری سراسر غریب و شگفت‌انگیز خلق می‌کند. کتاب عمارت رصدخانه نیز از اصالت و ابتکاری حقیقی و حیرت‌آور برخوردار است.

معرفی کتاب عمارت رصدخانه اثر ادوارد کری

رمان عمارت رصد خانه اثر ادوارد کری با ترجمۀ محمد غفوری یکی از اصیل‌ترین رمان‌هاست و شخصیت‌های جذاب و فراموش نشدنی‌ای آن را اشغال کرده‌اند. عمارت رصدخانه در واقع یک مطالعۀ تاریک و عجیب‌وغریب از مردان و زنان تنهایی است که در تاریک‌ترین حاشیۀ رابطۀ متعارف انسانی گیر افتاده‌اند. عمارت رصدخانه رمانی غریب و فراموش نشدنی است. روایتی منحصربه‌فرد که از زبان ساکنان عمارتی عجیب نقل می‌شود. 

عمارت رصدخانه داستانی است که هر چه بیشتر با شخصیت‌های عجیب و منفورش آشنا می‌شوید بیشتر رنجشان را می‌فهمید و با نگاه متمایزشان به دنیا کم‌کم احساس همدلی پیدا می‌کنید. راوی کتاب فرانسیس اورم است که یک «موزۀ» مخفی از اشیای بی‌ارزشی دارد که از دوستان، اقوام و غریبه‌های از همه جا بی‌خبر به سرقت رفته است. نثر دقیق و مُردۀ کری لذت‌بخش است. نویسنده توانسته از طریق احساسات عجیب و حیرت‌آور قهرمان داستان، پیچش‌هایی به همان اندازه عجیب را خلق کند. فرانسیس اورم راوی به یادماندنی داستان به طرز بُرنده‌ای دچار جنون شده است.

خلاصۀ داستان

عمارت رصدخانه زمانی خانۀ اجدادی خانوادۀ اورم بود. اکنون به یک بلوک آپارتمانی در حال فروپاشی تبدیل شده که در یک جزیرۀ پر رفت‌وآمد گیر افتاده و افراد عجیب‌وغریبی را در خود جای داده است. آلیس اورم هرگز از روی تختش تکان نمی‌خورد، شوهرش روی صندلی راحتی قدیمی‌اش زندگی می‌کند و فرانسیس پسرشان، جوان 37 سالۀ گوشه‌گیری است که هنر سکون و بی‌حرکتی‌اش را به عنوان مجسمه‌ای انسانی در مرکز شهر در حال زوال، به نمایش می‌گذارد. او طبق قانونِ دستکش‌های سفیدش زندگی می‌کند و هرگز چیزی را بدون دستکش‌های محافظش لمس نمی‌کند و اقلامی را برای نمایشگاهش جمع‌آوری می‌کند، اقلامی دزدیده شده. 

این اقلام به‌خاطر ارزش مالی‌شان دزدیده نمی‌شوند بلکه به این دلیل دزدیده می‌شوند که برای صاحبانشان عزیزند. مستأجران این عمارت به عجیبی فرانسیس و والدینش نیستند. مثلاً یکی از ساکنان، پیتر باگ، یک معلم بازنشسته است که به نظر نمی‌رسد گریه‌اش هیچ‌وقت بند آید. ساکنان عمارت رصدخانه ممکن است شادترین مردم نباشند اما در بدبختی بی‌پرده و در این روال بی‌معنایی احساس امنیت کرده‌اند. همه چیز در امن و امان است تا وقتی که سر و کلۀ مستأجر جدید خوش‌بینی پیدا می‌شود که تصورات متلاشی شده‌شان از خود، جامعه و تعاملات اجتماعی را به چالش می‌کشد.

دربارۀ نویسندۀ عمارت رصدخانه

عکس ادوارد کری نویسنده عمارت رصدخانه

ادوارد کری در سال 1970 در شمال انگلستان به دنیا آمد. وی نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس است و تابه‌حال چندین اقتباس از آثارش به روی پردۀ تئاتر رفته است. کری مثل پدر و پدربزرگش در کالج نیروی دریایی تحصیل کرد. با این‌حال در نیروی دریایی سلطنتی نام‌نویسی نکرد و در عوض در تئاتر ملی جوانان شرکت کرد و در سال 1991 مدرک خود را در رشتۀ تئاتر گرفت.

در جوانی در موزۀ مادام توسوی لندن کار می‌کرد. کری در برنامۀ بین‌المللی نویسندگی دانشگاه آیووا شرکت کرد و در کارگاه نویسندگان آیووا نیز تدریس کرد. او در بسیاری نقاط اروپایی زندگی کرده است اما در سال 2006 اقامت دائم ایالات متحده را گرفت و در آستین مستقر شد و همچنین با نویسنده الیزابت مک‌کراکن ازدواج کرده است.

دربارۀ مترجم و کتاب عمارت رصدخانه

محمد غفوری متولد سال 1363 و دانشجوی رشتۀ تاریخ دانشگاه تهران در مقطع دکتری است. او آثاری همچون «تاریخ‌نگاری و عکاسی» و «رویارویی با منابع: راهنمای پژوهش و نگارش تاریخ» و «یادداشت‌هایی برای سیاره‌ی پر استرس» را ترجمه و به چاپ رسانده است.

کتاب عمارت رصدخانه را نیز انتشارات کنار با ترجمۀ محمد غفوری به چاپ رسانده است. با این‌که تعداد صفحات کتاب زیاد و حدوداً 500 صفحه است اما چون کاغذ آن بالکی است کتاب بسیار سبک است و چشم خواننده را اذیت نمی‌کند. شر کنار با خوش‌سلیقگی بسیار دو بوکمارک با طرح جلد جالب و جذاب کتاب را همراه کتاب برای خواننده ارسال می‌کند. طرح جلد کتاب با محتوای آن همخوانی دارد و تصاویری از اشیای باارزشی است که شخصیت اصلی داستان می‌دزدد.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی