حرف مچاله

(0)

2,850,000ریال

2,565,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
631

علاقه مندان به این کتاب
5

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب حرف مچاله

انتشارات کنار منتشر کرد:
لری آت و سیلاس جونز ملقب به «32 جونز» در شهر کوچکی از ایالت می‌سی‌سی‌پی هم‌بازی دوران بچگی خود بودند؛ هرچند دنیایشان مثل روز و شب باهم متفاوت بود.
چندین سال پیش لری دختری را با خود به سینما ـ ماشین برد، و بعد از آن، دختر به کل ناپدید شد. لری هرگز به قتل او اعتراف نکرد و پلیس نتوانست بازداشتش کند.
بیست سال از آن واقعه گذشته.
سیلاس پلیس است و حالا دختری دیگر ناپدید شده...
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

تصویر جلد کتاب حرف مچاله

حرف مچاله

کتاب حرف مچاله نوشتۀ تام فرانکلین است که در سال 2010 به چاپ رسید. این کتاب یکی از تحسین شده‌ترین رمان‌های فرانکلین است که برندۀ جایزۀ خنجر طلایی انجمن نویسندگان جنایی شد. مارسل برلینز که برای روزنامۀ تایمز لندن، انگلستان می‌نویسد خاطر نشان کرد که «تصویر فرانکلین از پارانویای شهرهای کوچک و سیاست‌های نژادی و رفتار تکان‌دهنده‌اش با شخصیت‌های اصلی و آسیب دیده‌اش فوق العاده است.»

معرفی کتاب حرف مچاله اثر تام فرانکلین

رمان حرف مچاله اثر تام فرانکلین با ترجمۀ پانته‌آ خوشنویس یک رمان جنایی ادبی است که حول محور دو قتل حل نشده می‌چرخد که از گذشته و حال به هم مرتبط می‌شوند. این رمان داستان سیلاس جونز، یک پلیس سیاه‌پوست در شهر کوچک می‌سی‌سی‌پی و لری آت مظنون سفیدپوست قتلی حل نشده است. سیلاس و لری کنار یکدیگر بزرگ شده‌اند و حالا طی حوادثی این دوستی در بوتۀ آزمایش قرار می‌گیرد.

نویسنده در این کتاب به کاوش در خاطرات سرکوب شده، تنش‌های نژادی و ماهیت واقعی دوستی پرداخته است. عنوان رمان یعنی حرف مچاله در واقع اشاره به مکان وقوع داستان یعنی ایالت می‌سی‌سی‌پی دارد اما همچنین نمادی از طرح پرپیچ و خم داستان با فلش‌بک‌های مختلف و شخصیت‌های کج و مریزی‌ست که در این رمان فرانکلین ظاهر شده‌اند.

داستان دو خط اصلی دارد، یکی از این خطوط بسیار اسرار آمیز است (یعنی اتفاقاتی که برای لری، تینا و دیگر شخصیت‌ها می‌افتد و بعدی طرح دوستی است (یعنی آنچه در گذشته در دوران دوستی سیلاس و لری رخ داده و این‌که قرار است بعداً چه اتفاقی بیفتد). در طرح دوم جنبه‌هایی معمایی و تعلیق و رابطۀ متقابل غیرقابل استدلالی وجود دارد. در واقع موضوع کتاب این است که حقیقت‌های زیادی برای کشف کردن وجود دارد و واقعیت کتاب در مورد کندن آن لایه‌ها برای یافتن حقیقت اصلی در زیر آن است.

خلاصهٔ داستان

داستان این رمان در جنوب ایالات متحده اتفاق می‌افتد و با یک حمله آغاز می‌شود. در واقع یک مزاحم نقابدار به مکانیک سفید پوست لری آت حمله می‌کند. لری مدت‌ها مظنون به قتل یک زن جوان بود و اخیراً نیز مظنون به ناپدید شدن و قتل احتمالی فرد دیگری شده است. در این میان سیلاس جونز، پلیس سیاه‌پوست قربانی قتل دیگری را کشف می‌کند و در تحقیقات در مورد مرگ مرد همکاری می‌کند و در آخر مشخص می‌شود لری، که یک دوست قدیمی است حالا به دردسر افتاده است. سیلاس وقتی متوجه می‌شود لری مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به شدت مجروح شده است تحقیقات غیر رسمی‌اش را در مورد این جنایت قدیمی شروع می‌کند و هر دو تحقیقاتش او و خواننده را به یک سری حوادث گذشته می‌رساند.

نمادگرایی در کتاب حرف مچاله

نویسنده در این کتاب از نمادهای مختلف برای نشان دادن گذشته و حال استفاده کرده است. کابین شکاری کارل در خارج از جنگل به عنوان نمادی از گذشتۀ ناخوشایند است که دهه‌ها بعد طبیعت آن را به نابودی کشانده است؛ این کلبه در واقع نشان دهندۀ رازهای مربوط به اصالت سیلاس، گناه کارل و دوستی بین سیلاس و لری است و در نهایت بعد از کشف یک جسد تبدیل به صحنۀ جرم می‌شود. 

ماسک زامبی اغلب در طرح داستان ظاهر می‌شود. این ماسک به لری اجازه می‌دهد که موقع مهمانی خانۀ جن زده مدت کوتاهی از زندگی‌اش لذت ببرد چون کسی او را نمی‌شناسد. تا زمانی که ماسک را به چهره دارد حس می‌کند برای اولین بار در جامعه پذیرفته شده است، لری با این ماسک احساس تعلق می‌کند. 

مارها نماد قدیمی شرارت در کتاب مقدس هستند و معمولاً وقتی در رمان ظاهر می‌شوند خطر و مرگ به همراه دارند. در واقع این مارها نشان دهندۀ ویژگی‌های یکی از شخصیت‌های کتاب به نام والاس هستند که از آن‌ها نگهداری می‌کند.

دربارۀ نویسندۀ کتاب حرف مچاله

عکس توماس فرانکلین نویسنده حرف مچاله

توماس جرالد فرانکلین در 7 جولای 1963 و در دیکنسون متولد شد. فرانکلین که مشتاق رمان‌های ترسناک و ماجراجویی و کتاب‌های کمیک و تخیلی بود، چندان دانش آموز ممتازی نبود. او در مصاحبه‌اش در سال 2002 گفت که بیشترین تأثیر را از رمان‌های استیون کینگ گرفته است. خانوادۀ فرانکلین همیشه در جابه‌جایی بودند و تام فرانکلین در دانشگاه آلابامای جنوبی تحصیل کرد. فرانکلین در کنار تحصیل شغل‌های نیمه وقت زیادی هم داشت و همین باعث شد 9 سال طول بکشد تا بتواند مدرک کارشناسی‌اش در رشتۀ زبان انگلیسی را بگیرد.

گرچه برخی او را یک نویسندۀ جنایی می‌دانند اما داستان‌هایش بسیار متنوع‌تر است. اولین کتاب فرانکلین مجموعه‌ای از ده داستان کوتاه است که عنوان داستان آن برندۀ جایزۀ ادگار برای بهترین داستان کوتاه معمایی شد. اولین رمانش «جهنم در بریچ» در سال 2003 به چاپ رسید.

دربارۀ ترجمه و کتاب حرف مچاله

کتاب حرف مچاله ترجمۀ پانته‌آ خوشنویس است که نشر کنار آن را به چاپ رسانده است. کاغذهای کتاب بالکی و بسیار سبک است و موقع مطالعه چشم خواننده اذیت نمی‌شود. همچنین انتشارات حق انحصاری نشر این اثر را از طریق نماینده‌های رسمی خریداری کرده است.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی