حسرت

(1)
نویسنده:

1,950,000ریال

1,755,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
5996

علاقه مندان به این کتاب
88

می‌خواهند کتاب را بخوانند
4

کسانی که پیشنهاد می کنند
6

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب حسرت

انتشارات بیدگل منتشر کرد:
همۀ ما دو زندگی موازی داریم: یکی همین زندگی کنونی‌مان و دیگری همان که حس می‌کنیم باید می‌داشتیم یا هنوز هم ممکن است داشته باشیمش. با وجود تمام تلاشی که صَرف زیستن در لحظه می‌کنیم، آن زندگیِ نازیسته به حضوری گریزناپذیر می‌ماند، به سایه‌ای که گویی قدم‌به‌قدم ما را دنبال می‌کند؛ و همین ممکن است تبدیل شود به داستان زندگی ما: مرثیه‌ای در سوگ نیازهای برآورده‌نشده و میل‌های قربانی‌شده. افسانۀ استعدادهایمان ما را افسون می‌کند؛ این افسانه که می‌توانیم چه‌جور آدمی شویم و چه‌ها کنیم. و این می‌تواند زندگی ما را به یک ناکامی همیشگی و بی‌پایان تبدیل کند.
اما اگر شکست را از این معامله کنار بگذاریم چه؟ از دید آدام فیلیپس، روان‌کاو مطرح و شناخته‌شده، که دلبستگی ویژه‌ای هم به پارادوکس‌های ظریف دارد، اگر بتوانیم سرخوردگی‌های خود را سرنخی ببینیم برای پیدا کردن آنچه واقعاً می‌خواهیم، آن‌وقت است که رضایتمندی می‌تواند به شکل غیرمنتظره‌ای محقق شود. به بیانی دیگر، سودای زندگی بدون سرخوردگی به این می‌ماند که زندگی‌ای عاری از امکان شناخت امیالمان و تحقق آنها را طلب کنیم.
فیلیپس در حسرت، با بهره جستن از تجربه‌های بالینی خود در زمینۀ روان‌کاوی و تحلیل آثار فروید، دی. دبلیو، وینیکات، ویلیام جیمز و شکسپیر نشان می‌دهد که «سرخوردگی»، «نگرفتن مطلب»، و «قسر در رفتن»، همگی فصل‌هایی از زندگی نازیستۀ ما هستند؛ و شاید هم بخشی جدانشدنی و اساسی از یک زندگی زیسته.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب حسرت اثر آدام فیلیپس 


کتاب حسرت (در ستایش زندگی نازیسته) اثر آدام فیلیپس روانکاو مشهور است که در سال 2012 منتشر شد. کتاب حسرت، کتابی متحول‌کننده دربارۀ زندگی‌ نازیسته است، زندگی‌ای که در پَس ذهن‌مان آرزو می‌کنیم می‌توانستیم در آن زندگی کنیم و آنچه این زندگی‌های نازیسته می‌تواند به ما بیاموزد.

آدام فیلیپس معتقد است: همۀ ما دو زندگی موازی داریم، زندگی‌ای که در واقع آن را زندگی می‌کنیم و زندگی‌ای که آرزو می‌کنیم کاش چنین زندگی‌ای داشتیم و در مورد آن خیال‌پردازی می‌کنیم. و زندگی دوم زندگی نازیستۀ ماست، زندگی‌ای که شاید هرگز اتفاق نیفتد، زندگی‌ای که شاید می‌توانستیم به آن برسیم اما به دلایلی چنین نشده است و این زندگی نازیسته می‌تواند بخش زیادی از ذهن ما را به خود مشغول کند و ما به‌خاطر نرسیدن به این زندگی نازیسته احساس شکست می‌کنیم. 

ما در کودکی متوجه می‌شویم نیازهایمان مثل بسیاری از آرزوهایمان هیچ‌گاه برآورده نخواهد شد و شروع به یادگیری می‌کنیم که جایی بین زندگی‌ای که داریم و زندگی نازیسته‌مان زندگی کنیم. این زندگی نازیسته به نوعی ما را تسخیر می‌کند و این می‌تواند باعث شکست پی‌درپی و ناامیدی در زندگی واقعی‌مان شود. اما چه می‌شود اگر ایدۀ شکست را از معادلۀ زندگی حذف کنیم؟

در کتاب حسرت چه می‌خوانیم؟

آدام فیلیپس در کتاب حسرت نشان می‌دهد که شاید این زندگی نازیسته چیزهای زیادی برای گفتن دارد. او با تکیه بر آثار شکسپیر، فروید و سایر نویسندگان و متفکران برجسته، به خوانندگان نشان می‌دهد که چطور باید با زندگی نازیسته‌شان کنار بیایند. او معتقد است که با از دست دادن یک تجربه در زندگی، همیشه می‌توان در معرض تجربه‌ای دیگر قرار گرفت و نباید خود را به‌خاطر ناامیدی نرسیدن و نتوانستن از تجربۀ زندگی محروم کرد.

فیلپس معتقد است با پذیرفتن ناامیدی، رسیدن به رضایت ممکن می‌شود. تجربیاتی که آدام فیلیپس در این کتاب حکیمانه شرح داده است همه در مورد زندگی نازیستۀ انسان‌هاست که ممکن است دانستن‌شان در واقع برای رسیدن به یک زندگی کامل و واقعی و آشنایی با این زندگی نازیسته ضروری باشد.

فهرست مطالب کتاب حسرت

• یادداشت مترجم
• قدردانی
• مقدمه
• پیرامون سرخوردگی
• پیرامون نگرفتن مطلب
• پیرامون قسر دررفتن
• پیرامون خلاص کردن خود
• پیرامون رضایتمندی
• ضمیمه: پیرامون بازی‌کردن نقش دیوانگان 
• یادداشت‌ها

بریده‌هایی از کتاب حسرت

«داروین نشان داد که هر چیزی در زندگی آسیب‌پذیر، فانی و فارغ از هر طرح یا هدفِ خدادادی است. برای بی‌ایمانان نومید کسانی که مطمئناً پیش از داروین شرایط را برای آثار او و پذیرش و درک آنها فراهم کرده بودند باور به خداوند (و طرح و هدف الهی) جای خود را به باور به استعدادهای شکوفا نشدۀ بی‌شمار و بلندپروازی نوع بشر (و باور به منابع نامحدود کرۀ زمین) داد. برنامۀ دائمی رستگاری در فرهنگ‌های مدرن فرهنگ‌هایی که بیش از هر چیز سرسپردۀ علم و پیشرفت‌اند برپاکردن جوامعی است که افراد بتوانند در آنها استعدادهایشان را دریابند، جوامعی که در آنها واژه‌های «رشد»، «بهره‌وری» و «فرصت» کلمات کلیدی‌اند (نکتۀ اساسی در مورد افسانۀ قابلیت و استعداد این است که در آن کمتر به این مقوله اشاره می‌شود که تحقق این استعدادها به‌ندرت رخ می‌دهد؛ بر طبق این افسانه، رشد همیشه ممکن و مورد انتظار است). اما هنوز، چنان‌که ویلیام امپسون در کتابش، بعضی نسخه‌های شبانی که عنوان مناسب و گویایی هم دارد نوشت: «هر بهبودی در جامعه تنها تاحدی می‌تواند جلوی هدر رفتن توان انسان را بگیرد؛ هدر رفتن حتی در یک زندگی موفق، و حس تنهایی و تک افتادگی حتی در یک زندگی سرشار از صمیمیت نیز عمیقاً حس می‌شوند، و این حس، حس اصلی تراژدی است.» زندگی‌هایی که آرزویشان را داشته‌ایم، زندگی‌هایی که حسرتشان را می‌خوریم، در عین‌حال هم تصدیقی بر این هدر رفتن‌اند و هم ابزاری برای سروکله زدن با این هدر رفتنِ ناگزیر.»

«ما زندگی‌مان را از طریق تصور کردن آن به شکلی که می‌توانست باشد، لذت‌بخش و بدین ترتیب قابل‌تحمل می‌سازیم. هر چند خیلی روشن نیست که این زندگی‌های فانتزی و مجذوب‌کننده زندگی‌هایی که رضایت‌بخش‌ترند نوعی خوددرمانی برای چه چیزی در روان ما هستند. راه‌حل‌های ما مشکلات ما را عیان می‌کنند؛ زندگی‌های تخیلی ما لزوما جایگزینی یا سرپناهی برای زندگی‌های واقعی ما نیستند، بلکه بخشی اساسی از آن زندگی‌ها را برمی‌سازند. همان‌طور که بعضی منتقدان روان‌کاوی به‌درستی اشاره کرده‌اند، مسئلۀ اصلی این است که آیا خیال‌بافی‌ها یا دغدغه‌های شخصی ما تبدیل به کنش سیاسی می‌شوند یا نه (و در واقع، آیا جهان‌هایی که ترجیحشان می‌دهیم جهان‌‌هایی هستند که در آن با دیگران سهیم هستیم یا نه، و اینکه در آن جهان‌ها چه نوع اشتراکی در جریان است). هیچ‌ چیزی مبهم‌تر از رابطۀ میان زندگی زیسته و نازیسته نیست. (برای مثال، هر یک از زوجین همیشه رابطه‌ای آگاهانه یا ناآگاهانه با زندگی‌های نازیستۀ همسرش دارد، رابطۀ اولیه و آغازین آنها رابطه‌ای است میان به‌زعم زوجین خود بالقوه‌شان).»

«تراژدی روایت انسان‌هایی است که به خواسته‌هایشان نرسیده‌اند، اما داستان همۀ آنهایی که به خواسته‌هایشان نرسیده‌اند، تراژیک به نظر نمی‌آید. در کمدی، انسان‌ها از آنچه می‌خواهند قدری به دست می‌آورند، اما در تراژدی انسان‌ها اغلب متوجه می‌شوند که خواسته‌شان راه به جایی نمی‌برد و با پیش رفتن داستان، از آنچه که فکر می‌کردند می‌خواهند، کمتر و کمتر نصیب می‌برند. به واقع هم آنچه قهرمان تراژیک می‌خواهد و هم اینکه چگونه آن را می‌خواهد است که او را به نابودی می‌کشاند و در نهایت، به همراه دشمنان و تمام همراهانش از بین می‌برد. تراژدی، خواه اسمش جاه‌طلبی باشد، خواه جست‌وجوی عشق و یا کشف حقیقت اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن بگوییم نشان می‌دهد که پایان غم‌انگیزِ خواستنِ چیزی چگونه خواهد بود؛ سرانجامِ خواست تغییر یک پادشاه، خواست خون‌خواهی پدر، یا خواستی که پدر از دختر عزیزکرده‌اش برای ابراز عشق دارد. قهرمان‌های تراژیک عمل‌گراهای شکست‌خورده‌اند. اهدافشان به دور از واقعیت است و ابزارشان بدون کاربرد.»

خواندن کتاب حسرت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

با این‌که کتاب حسرت در ظاهر موضوعی ساده دارد اما در عین جذابیت، کتابی سخت‌خوان است. اگر آثاری همچون هملت و مکبث را مطالعه کرده باشید و با نظریه‌های فروید و باقی روان‌کاوها آشنا باشید، بهتر کتاب حسرت را درک خواهید کرد.

دربارۀ نویسندۀ کتاب حسرت

حسرت

آدام فیلیپس در سال 1954 به دنیا آمد. او روان‌درمانگر و مقاله‌نویس بریتانیایی است. او از سال 2003 ویراستار تمام کتاب‌های کلاسیک مدرن زیگموند فروید از نشر پنگوئن بوده است. او همچنین یکی از همکاران دائمی نقد کتاب لندن است. فیلیپس را برترین نویسندۀ روانکاوی بریتانیا می‌دانند. فیلیپس در نوجوانی به ادبیات علاقه‌مند شد و در کالج کلیفتون تحصیل کرد. او به تحصیل زبان انگلیسی در کالج سنت‌جان آکسفورد ادامه داد و از همین کالج فارغ‌التحصیل شد.

او پس از خواندن زندگینامۀ کارل یونگ تصمیم گرفت روانکاو شود و همیشه معتقد است که روانکاوی بیشتر به شعر نزدیک است تا پزشکی. او کارورزی را بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی از آکسفورد آغاز کرد و علاقۀ خاصی به کودکان داشت و کارش را به عنوان روان‌درمانگر کودک شروع کرد و از سال 1990 تا 1997 روان‌درمانگر کودکان بیمارستان چیرینگ کراس در لندن بود. او به مدت هفده سال در سرویس سلامت ملی بریتانیا کار کرد و در حال حاضر زمان خود را بین نوشتن و آموزش خصوصی تقسیم کرده است. او از سال 2006 استاد مدعو دانشکدۀ زبان انگلیسی دانشگاه یورک شد.

از دیگر آثار آدام فیلیپس که به فارسی ترجمه شده‌اند می‌توان به «عقل در برابر جنون»، «توجه‌طلبی» و «وینیکات» اشاره کرد.

واکنش‌ها به کتاب حسرت

«کتاب حسرت کتابی جذاب، فوق‌العاده، مختصر و منحصربه‌فرد است... نویسنده عقایدش را بسیار با ظرافت بیان کرده است.» -بوستون گلوب

«کتاب حسرت آدام فیلیپس شاعرانه‌ترین، متناقض‌ترین و شوخ‌ترین اثر است. او عقایدش را به صورت خطی توضیح نمی‌دهد بلکه ایده‌ها را مانند عروسک‌های روسی، درون ایده‌ها قرار می‌دهد.» -شیلا هتی، نقد کتاب نیویورک تایمز

«فوق‌العاده... همیشه انسان‌دوست، فیلیپس یکی از آن نویسندگانی است که شنیدن تفکراتش بسیار لذت‌بخش است.» -ساندی تلگراف (لندن) 

امتیازات

کتاب حسرت از سایت آمازون امتیاز 3.9 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 3.5 از 5 را دریافت کرده است.

تحلیل سی بوک از کتاب حسرت

نشر بیدگل کتاب حسرت از آدام فیلیپس را با ترجمۀ میثم سامان‌پور منتشر کرده است.

فرض کنید اگر تمام زمان و انرژی‌تان را صرف فکر کردن به آنچه ندارید بکنید، آن‌گاه چه اتفاقی می‌افتد؟ آدام فیلیپس در کتاب حسرت همین را توضیح می‌دهد. این‌که ما با زندگی‌های نازیسته و زیستن در چنین زندگی‌هایی، در واقع خودمان را از چه چیزی محروم خواهیم کرد.‌ فیلیپس با نثری صمیمی، صریح و پرکشش آنچه در تجربیات بالینی و سال‌ها مطالعه یافته در کتاب حسرت در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

اگر از کتاب حسرت خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید

آسیب‌شناسی روانی زندگی روزمره اثر زیگموند فروید عصب‌شناس و روانکاو برجستۀ اتریشی است. این کتاب به ویژه مناسب مبتدیانی است که می‌خواهند با روانکاوی و نظریات فروید آشنا شوند. او در این کتاب کمتر به مسائل نظری پرداخته است و بیشتر با مثال‌های بی‌شمار از زندگی روزمره سعی دارد مفاهیم و نظریاتش را به خواننده انتقال دهد.

شفادهندۀ زخمی اثر عمر ردا، کتابی خواندنی در حوزۀ آسیب‌شناسی روانی است که نویسنده در آن به مفهوم مراقبت از دیگری و آسیب‌های ناشی از آن می‌پردازد. این کتاب بیشتر مناسب روان‌درمانگران و پزشکانی است که از لحاظ روحی آسیب می‌بینند و نویسنده در کتاب علاقه‌مندان را با پیامدهای این آسیب آشنا می‌کند.

ـ کتاب شجاعت رنج بردن: چارچوبی درمانی در مواجهه با عمیق‌ترین بحران‌های زندگی، اثر درل و سارا ون تانگرن زوجِ روان‌درمانگر است. آن‌ها این کتاب را با الهام از روان‌شناسی وجودی و مثبت‌نگر نوشتند و در این کتاب چارچوبِ درمانی جدیدی را به خوانندگان معرفی کرده‌اند تا به آن‌ها کمک کنند از میان رنج به شکوفایی و معنا برسند. این کتاب درواقع ادای احترامی است به روح ویکتور فرانکل، متخصص اعصاب، روان‌پزشکِ بازماندهٔ هولوکاست که زندگی خود را صرف رمزگشایی راه‌های تغییر درد و رنج و ایجاد معنا و شکوفایی از دلِ آن کرد.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (4)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فافا اسماعیلی
    • پاسخ به نظر

    چیزی که من از این کتاب فهمیدم زندگی واقعی که الان دارم و زندگی گمشده‌ای که فکر می‌کردم با تصورم از زندگی متفاوته و میشه هر سه‌تای اون‌ها رو زندگی کرد، این کتاب واقعاً ارزشمنده.

  • تصویر کاربر

    • مریم نظری
    • پاسخ به نظر

    خوندن این کتاب عین رانندگی توی ترافیکه، اولش عصبی می‌شید اما بعد از یه مدتی ترافیک روون‌تر می‌شه و متوجه می‌شید که کتاب قراره به کجا برسه. این کتاب قوی‌ترین و سخت‌ترین کتابی بود که تاحالا خوندم.

  • تصویر کاربر

    • نوید همافر
    • پاسخ به نظر

    کتاب رو تصادفی خریدم و عاشقش شدم و بینش‌هاش رو دوست داشتم. موضوع کتاب خیلی جالب بود ولی یکم نثر سختی داشت و برای من پیچیده بود.

  • 1
  • 2

بریده ای از کتاب (4)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فافا اسماعیلی
    • 0

    فروید در اینجا یک فرایند ساده را توضیح می‌دهد شما گرسنه هستید، یک غذای خوشمزه را تصور می‌کنید، این تصور شما را راضی نمی‌کند، غذایی به شما نمی‌رساند و در نتیجه موجب احساس سیری نمی‌شود، و اینجاست که یافتن راهکار را آغاز می‌کنید تا بتوانید در جهان واقعی غذای تصورشده را بخورید.

  • تصویر کاربر

    • مریم نظری
    • 0

    مستبد کسی است که چیزی از ما می‌خواهد، چیزی که ما نمی‌خواهیم آن را بدهیم. بدین معنا مرگ می‌تواند به‌مثابهٔ یک مستبد تلقی گردد. پس می‌توانیم، به‌عنوان یک پیشنهاد اولیه، بگوییم که فرد مستبد کسی است که می‌خواهیم سرخورده‌اش کنیم، یا حتی بهتر است بگوییم که لازم است سرخورده‌اش کنیم.

  • تصویر کاربر

    • نوید همافر
    • 0

    در کمدی، انسان‌ها از آنچه می‌خواهند قدری به دست می‌آورند، اما در تراژدی انسان‌ها اغلب متوجه می‌شوند که خواسته‌شان راه به جایی نمی‌برد و با پیش رفتن داستان، از آنچه فکر می‌کردند می‌خواهند، کمتر و کمتر نصیب می‌برند.

  • 1
  • 2
عیدی