استامبولی

(0)

2,100,000ریال

1,890,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
4187

علاقه مندان به این کتاب
63

می‌خواهند کتاب را بخوانند
5

کسانی که پیشنهاد می کنند
8

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب استامبولی

انتشارات مون منتشر کرد:
من یك کتاب به استانبول بدهکار بودم. استانبول نخستین شهری بود که مرا با جهانی فراتر از سرزمین خودم آشنا کرد و به زندگی امروزم، که با سفر معنا می شود، جان بخشید. استانبول در بیست و هفت سالگی ام مرا به سوی خود فراخواند و نشانم داد که جهان شکل دیگری است. از آن سال ها تا این سفر بارها و بارها به استانبول سفر کردم اما هیچ وقت سفرم آن قدر طولانی با آنقدر با فراغ بال نبود که بتوانم کتابی درباره آن بنویسم. اگر نگویم استانبول عجیب ترین شهری است که در زندگی دیده ام، دست کم می توانم ادعا کنم که یکی از عجیب ترین شهرهایی است که به آن سفر کرده ام. شهری بینابین سنتی چندهزارساله و مدرنیسمی اغراق شده که گاهی در اروپای غربی هم نمی شود نمونه اش را دید.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب استامبولی اثر منصور ضابطیان

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب استامبولی از سایت گودریدز امتیاز 4 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب استامبولی:

منصور ضابطیان نویسنده، روزنامه‌نگار، مجری، پادکست‌ساز و تهیه‌کننده با نوشتن سفرنامه‌های مختلف به شهرت رسید. کتاب استامبولی نوشته‌های و عکس‌های سفر او به ترکیه و شهر استانبول است. او سعی کرده است در این کتاب از تجربه‌های شخصی‌اش در سفر به شهر استانبول صحبت کند، دربارۀ حال‌وهوای این شهر بنویسد و خواننده را با زوایای متفاوت شهر استانبول آشنا کند.

چرا باید کتاب استامبولی را بخوانیم؟

در سفرنامۀ استامبولی همراه با منصور ضابطیان به استانبول سفر کنید، به کافه‌ها و رستوران‌های این شهر بروید و طمم قهوه‌های آن را بچشید. نثر طنز، روان و جذاب منصور ضابطیان، سفرنامه‌هایش و به‌خصوص سفرنامۀ استامبولی را دوچندان زیباتر و خواندنی‌تر کرده است.

جملات درخشانی از کتاب استامبولی:

«من یک کتاب به استانبول بدهکار بودم. استانبول نخستین شهری بود که مرا با جهانی فراتر از سرزمین خودم آشنا کرد و با من وارد مکالمه‌ای شد که به زندگی امروزم که با سفر معنا می‌شود، منتهی شده است. استانبول در بیست‌وهفت‌سالگی‌ام مرا به سوی خود فراخواند و نشانم داد که جهان شکل دیگری است. شرح  آن نخستین سفر را در کتاب مارک و پلو مفصل نوشته‌ام و نمی‌خواهم دوباره آن قصه را تکرار کنم. از آن سال‌ها تا این سفر، بارها و بارها به استانبول سفر کردم اما هیچ‌وقت سفرم آن‌قدر طولانی یا آن‌قدر با فراغ بال نبود که بتوانم کتابی دربارۀ آن بنویسم. دربارۀ شهری که تصور می‌کنم ایرانی‌ها بیش از هر شهر دیگری، خارج از مرزهایشان، به آنجا می‌روند و حتی کسانی که سفرروهای حرفه‌ای نیستند هم خاطره‌ای از آن را در کوله‌بار زندگی ذخیره کرده‌اند. با بهتر شدن اوضاع سفر پس از پاندمی کرونا، ترکیه جزو نخستین کشورهایی بود که مرزهایش را گشود و برای من که از آخرین سفر برون‌مرزی‌ام، دو سال می‌گذشت،‌ بهترین زمان بود تا دینی را که بر گردن داشتم، در قالب این کتاب ادا کنم.»

«من استانبول را بی‌نهایت دوست دارم و این اصلاً به این معنا نیست که بگویم استانبول مشکل ندارد؛ ترافیک، ساخت‌وسازهای بی‌مورد در بعضی مناطق، مافیایی که بر خیلی از سطوح شهر حاکم است، ناامن بودن بعضی محله‌ها، کثیف بودن بعضی معابر و خیابان‌ها و مردمی را که گاه مثل خود ما عصبانی و پرخاشگر هستند باید در کفۀ دیگر ترازوی نگاه عاشقانه‌ام به استانبول بگذارم؛ نگاه عاشقانه‌ای که آن را آبی دریای مرمره، مسجدهای سفیدرنگ باشکوه، کونفه‌های داغ خوشمزه، چای‌های توی استکان‌های کمرباریک، گربه‌های خوشبخت، صبحانه‌های مفصل، پوست‌های درخشان و لبخندهای زیبا شکل می‌دهد.»

«خانۀ اُبادا را با دردسرهای زیاد پیدا کردم. وقتی تصمیم گرفتم چهار روز اول اقامتم در استانبول را در بخش آسیایی و محلۀ قدیمی «کادیکوی» بگذرانم، شروع کردم به جست‌وجو در سایت «ایربی‌اندبی». عکس‌های خانۀ اُبادا چشمم را گرفت. خانه‌ای بزرگ به نظر می‌رسید که حال‌وهوایی هنری داشت. از آن‌ مهم‌تر کامنت‌هایی بود که ساکنان قبلی دربارۀ خانه، صاحب‌خانه، تمیزی، موقعیت مکانی و... نوشته بودند. اما از همۀ این‌ها مهم‌تر این بود که صاحب‌خانه یک نویسنده و مستندساز بود که برای شبکۀ تی‌.آر‌.تی ترکیه کار می‌کرد. این آخری از همه جذاب‌تر بود. دست‌به‌کار شدم تا بتوانم اتاق را رزرو کنم. هر کار کردم نتوانستم از خانه با وجود فیلترشکن و پیش شمارۀ ایران که برای ایربی‌اند‌بی تعریف نشده است و باقی ماجراها، کاری از پیش ببرم. یکی از دوستانم در ترکیه شروع به تلاش کرد. باز هم نشد.»

تحلیلی بر کتاب استامبولی‌:

کتاب استامبولی یک راهنمای گردشگری برای سفر به شهر استانبول نیست. منصور ضابطیان در این کتاب از تجربۀ شخصی خود از سفر به استانبول و گردش در این شهر نوشته است و اطلاعاتی جامع دربارۀ آداب‌ورسوم و فرهنگ آن و زندگی اجتماعی مردمش ارائه کرده است و روایت‌هایش را با عکس‌های مرتبط با سفر تزئین کرده است. او در بخشی از کتاب استامبولی از گفت‌وگو‌هایش با مردم مختلف شهر استانبول نوشته است. او در این کتاب نه تنها به فرهنگ و مردم استانبول پرداخته، بلکه از غذاها و خورد و خوراک این مردم نیز صحبت کرده است. او در حین پرسه‌زنی در شهر استانبول شما را به موزه‌ها، رستوران‌ها، خانۀ آتاتورک و اورهان پاموک می‌برد و از جریان عادی زندگی روزمرۀ مردم استانبول می‌گوید. 

یکی از فصل‌های مهم این کتاب «قهوه ترک» است که ضابطیان در این بخش به اهمیت قهوه در فرهنگ ترکیه پرداخته است. او در این فصل از روایت‌های معروف دربارۀ پیشینۀ رواج قهوه در ترکیه می‌گوید و با حکایت‌ها و ضرب‌المثل‌های عامیانه‌ای که در ترکیه با محوریت قهوه ساخته شده، کتابش را به پیش می‌برد.

حواشی حول محور کتاب

منصور ضابطیان نام کتاب را از یک غذای معروف وام گرفته است. استامبولی که در بعضی مناطق ایران به آن دمی‌گوجه یا گوجه‌پلو هم می‌گویند. البته منصور ضابطیان در کتاب استامبولی، سعی کرده است به پیشینۀ این غذای خوشمزه که ظاهراً در مناطقی از ترکیه پخته می‌شد، برسد.

فهرست مطالب کتاب استامبولی

• گزارش یک بدهی قدیمی
• گل‌های نارنجی
• احتمال بارش کوفته
• به یاد پسر شاعر
• استانبول جای زندگی نیست
• بوقلمون
• در فاصلۀ دو نقطه
• قهوه بهانه است
• عشق ممنوع
• سمت رؤیاها
• زیارت اهل قبور
• تپۀ مرد فرانسوی
• خرید و فروش خاطره‌ها
• اسرار خانۀ زرد
• موزه عاشقانه‌ها
• پل شعر و ماهی
• تیغ و دود
• قهر و آشتی
• کیوکیو بنگ‌بنگ
• دو مرد
• مرد زندگی عزیز

اگر از خواندن کتاب استامبولی لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

قهوۀ استانبول نیکو می‌سوزد، پاریس از دور نمایان شد، آسمان لندن زیاده می‌بارد، بمبئی رقص الوان است و سن‌پترزبورگ موزیکانچی دارد اثر علی اکبر شیروانی است. این کتاب‌ها روایت مسافران دورۀ قاجار از سفر به ترکیه، پاریس، لندن، هند و روسیه است.

نوشابۀ زرد جدیدترین سفرنامۀ منصور ضابطیان است. او در این سفرنامه به کانادا و شهرهای مونترال و تورنتو در استان اونتاریو رفته است. او در کتاب نوشابۀ زرد از خاطرات سفرش به این کشور می‌گوید و با عکس‌های جالب داستان سفرش به این کشور را تعریف کرده است.

دربارۀ منصور ضابطیان‌: مجری و روزنامه‌نگار

استامبولی

منصور ضابطیان روزنامه‌نگار، کارگردان، مجری، پادکست‌ساز و تهیه‌کننده در سال 1349 به دنیا آمد. او در سال 1369 مدرک کاردانی‌اش را در رشتۀ علوم آزمایشگاهی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان دریافت کرد و پس از چند سال رشتۀ تحصیلی خود را تغییر داد و به تحصیل در رشتۀ سینما پرداخت. حرفه‌اش را با روزنامه‌نگاری شروع کرد و مصاحبه‌ها و گزارش‌های مختلفی برای مجله‌هایی مثل حیات نو، چلچراغ، گزارش فیلم و کلک نوشت. در سال 1378 کار در تلویزیون را با برنامۀ «سبد» آغاز کرد و برنامه‌های «مردم ایران سلام»، «جغرافیای فریاد»، «فرش واژه»، «نقره»، «رادیو هفت» و «صد برگ» معروف‌ترین آثار تلویزیونی او است.
او به کشورهای مختلفی سفر کرده و سفرنامه‌هایش حاوی شرح سفرهایش در قالب مصاحبه، گزارش و خاطرات است. او با افراد سرشناسی مثل لی یونگ آئه و نجف دریابندری مصاحبه کرده است. ضابطیان دو سال پی‌درپی برندۀ جایزۀ قلم بلورین بهترین گفت‌وگوی سال و جایزۀ قلم بلورین بهترین گزارش سال در جشنوارۀ مطبوعات شد.

دیگر آثار منصور ضابطیان:

·         مارک و پلو

·         برگ اضافی

·         سباستین

·         چای نعنا

·         موآ

·         بی‌زمستان

·         سه رنگ

·         نوشابۀ زرد

·         از اون روزا که عکسا

·         مارک دو پلو

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (1)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • سلوا شهابی
    • پاسخ به نظر

    یه کتاب فوق العاده خوشمزه و جذاب و بی نظیر مثل تمامی آثار قبلی جناب ضابطیان عزیز)))) کتابی که میتونه یک روز تعطیل کسل کننده رو تبدیل کنه به قشنگ ترین لحظات ممنون از سی بوک عزیز بابت تخفیف این اثر جذاب و سپاس بیکران از جناب ضابطیان باسواد و محترم که روزهای سفرشون رو با ما به اشتراک میذاره))))))

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی