عصر سکولار

(0)
نویسنده:

6,200,000ریال

5,580,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
4020

علاقه مندان به این کتاب
43

می‌خواهند کتاب را بخوانند
2

کسانی که پیشنهاد می کنند
7

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب عصر سکولار

انتشارات پگاه روزگار نو منتشر کرد:
عصر سکولار روند تحول اندیشه در غرب را از پانصد سال گذشته تا کنون مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. از یک سو نگاهی به رابطه میان ایمان و تجلی ملموس آن در صحنه اجتماعی و سیاسی دارد، و از سویی رابطه انسان با خدا در طول پانصد سال گذشته غرب را تحلیل می کند و وضعیتی را که برای ایمان و یا فقدان آن مهیا ساخته برمی شمرد. عصر سکولار روایتی است تاریخی از روند پدیدار شدن جوامع سکولار غربی. تیلور در این کتاب با متمایز کردن مفاهیم متفاوتی از سکولاریسم، یعنی جدایی نهاد دین از حکومت (مفهوم اول) و کم رنگ شدن سلوک مذهبی و شرکت در مراسم کلیسا (مفهوم دوم)، به مفهوم سومی از سکولاریسم می پردازد که حاکی از این است که جامعه سکولار، جامعه ای است که در آن طیف گسترده ای از رویکردهای مذهبی، غیرمذهبی یا ضد مذهبی دارای اعتباری یکسان می گردند. به عبارت دیگر تیلور به شرح این روایت می پردازد که چه تغییراتی در بنیان اندیشه و تصورات اجتماعی مردمانی که در این ناحیه زندگی می کردند صورت گرفت که اجازه داد مواضع معنوی گوناگون بتوانند به صورتی مسالمت آمیز همزیستی داشته باشند. از این منظر عصر سکولار می تواند پادزهری برای مقابله با جزم اندیشی و انحصارطلبی مذهبی و . همچنین مقابله با مذهب ستیزی تندرو تلقی شود.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

عصر سکولار 

کتاب عصر سکولار

سکولاریسم یک ایدئولوژی محسوب می‌شود که در فارسی به معنای دنیاپرستی، اعتقاد به اصالت امور دنیوی، غیر دین‌گرایی، جدا شدن دین از دنیا، عرف‌گرایی و یا همان تقدس‌زدایی است. این نظام فلسفی را به طور رسمی اولین بار جورج هول یوک در حدود سال 1846 در انگلستان مطرح کرد. تفکر سکولار به دنیوی ساختن دین نظر دارد. اعتقاد سکولارها این است که برای تفسیر جهان نباید از زبان دینی استفاده کرد بلکه تنها با زبان بشر است که می‌توان جهان را کشف و تبیین نمود و از نظر سکولارها، علم دانش بشر راه گشای جهان بهتر و زندگی نیکوتر است. چارلز تیلور، فیلسوف کانادایی است که کتاب عصر سکولار را  اولین بار در سال 2007 منتشر کرد. کتاب عصر سکولار بر اساس سخنرانی‌های قبلی تیلور گیفورد منتشر شد.

معرفی کتاب عصر سکولار اثر چارلز تیلور 

کتاب عصر سکولار اثر چارلز تیلور با ترجمۀ علیرضا پاک نژاد کتابی در موضوع فلسفۀ اجتماعی است که کم‌ و بیش یکی از آثار مرجع پیرامون نظریۀ عرف‌گرایی (سکولاریسم) محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر سکولاریته به موضوع مهمی در علوم انسانی و اجتماعی تبدیل شده است. گرچه همچنان اختلافات مهمی بین محققان وجود دارد، بسیاری با این فرض شروع می‌کنند که سکولاریسم صرفاً فقدان دین نیست بلکه مقوله‌ای فکری و سیاسی است که خود باید به عنوان یک ساخت تاریخی درک شود. در این کتاب تیلور به تغییر جامعۀ غربی اشاره کرده است. جامعه‌ای که در آن خداناباوری تقریباً غیرممکن بود اما الان وضعیت تغییر کرده و به حالتی رسیده که ایمان به خدا تنها یکی از گزینه‌هاست. او مخالف این دیدگاه است که سکولاریته در جامعه ناشی از ظهور علم و عقل است. 

تیلور استدلال می‌کند که این دیدگاه بسیار ساده انگارانه است و توضیح نمی‌دهد چرا مردم ایمان خود را کنار می‌گذارند. تیلور با توصیفی از قرون وسطی شروع می‌کند و تغییراتی را برای ایجاد عصر سکولار مدرن ارائه می‌دهد. قرون وسطی، دوران جادوگری و افسون بود. مردم به خدا، فرشتگان، شیاطین، جادوگران، مقدسات کلیسا و مکان‌های مقدس ایمان داشتند. هر یک از این باورها، تأثیرات مرموز و عینی بر افراد و جامعه داشت. قرون وسطی بیشتر بر اجبار به گرویدن همه مردم به قلمروی بالاتر معنویت و زندگی دینی تمرکز کرده بود. تا چند صد سال پیش دیدگاه مشترک جهان بالاخص اروپای شمالی اساساً مسیحیت بود. اکثر مردم حتی نمی‌توانستند داشتن دیدگاهی بدون خدا را در نظر بگیرند. اما اکنون فرهنگ به گونه‌ای تغییر کرده است که دیدگاه‌های متعدد اکنون برای اکثر مردم قابل تصور است.خدا انگاری گام میانی بین عصر اعتقاد به خدا و عصر سکولار مدرن در نظر گرفته می‌شود. تیلور در اثر قبلی‌اش بر تحولاتی تمرکز کرده بود که منجر به هویت افراد مدرن در غرب شد اما کتاب عصر سکولار بر تحولاتی تمرکز دارد که منجر به ساختارهای اجتماعی مدرن شد.

خلاصه کتاب

این که می‌گوییم در عصر سکولار زندگی می‌کنیم به چه معناست؟ تقریباً همه موافقند که ما -حداقل در غرب- تا حد زیادی در عصر سکولار زندگی می‌کنیم و واضح است که جایگاه دین در جوامع ما در چند قرن اخیر عمیقاً تغییر کرده است. تیلور که از دیرباز یکی از متفکران و روشن‌فکران بوده است در کتاب عصر سکولار دیدگاهی تاریخی دربارۀ این موضوع بیان کرده است. او به بررسی جنبه‌های مدرنیته در مسیحیت غربی پرداخته است. آن‌چه او در کتاب عصر سکولار توصیف کرده در واقع یک دگرگونی منفرد و مستمر نیست بلکه مجموعه‌ای از تحولات جدید است که در آن اشکال پیشین زندگی مذهبی منحل یا بی‌ثبات شده‌اند و اشکال جدیدی ایجاد شده است. در کتاب عصر سکولار نویسنده مشخص می‌کند که ویژگی جهان سکولار امروزی با فقدان دین همراه نبوده است -گرچه در برخی جوامع باورها و اعمال دینی به طور قابل توجهی کاهش یافته است- بلکه با تکثیر مداوم گزینه‌های جدید مذهبی و معنوی و ضد دینی است که افراد و گروه‌ها برای معنا بخشیدن به زندگی خود و شکل دادن به آرزوهای خود دست به کار می‌شوند.

درباره نویسنده کتاب عصر سکولار

کتاب عصر سکولار اثر چارلز تیلور

چارلز تیلور فیلسوف کانادایی اهل مونترال و استاد بازنشستۀ دانشگاه مک گیل است که در سال 1931 متولد شد. تیلور برای مشارکت  و انتشار آثاری در زمینۀ فلسفۀ سیاسی، فلسفۀ علوم اجتماعی، تاریخ فلسفه و تاریخ فکری برندۀ جایزۀ کیوتو، تمپلتون، برگروئن و جان دبلیو کلوگ شده است. او همچنین در رشته‌هایی مانند فلسفۀ اخلاق، معرفت شناسی، هرمنوتیک، زیبایی‌شناسی و فلسفۀ ذهن و زبان به فعالیت پرداخته است. چارلز تیلور تحصیلاتش در مقطع کارشناسی را در دانشگاه مک گیل شروع کرد و در آن‌جا مدرک کارشناسی‌اش را در رشتۀ هنر گرفت. او تحصیلاتش را در دانشگاه آکسفورد ابتدا به عنوان دانش پژوه ادامه داد و در سال 1955 مدرک کارشناسی ارشدش را با افتخارات درجۀ یک در فلسفه، سیاست و اقتصاد دریافت کرد و سپس به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد دکترای فلسفه‌اش را گرفت. این چارلز تیلور بود که اولین کمپین برای ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای را در سال 1956 در بریتانیا به راه انداخت. از جمله آثار چارلز تیلور می‌توان به «زندگی فضیلت‌مند در عصر سکولار»، «دین پس از متافیزیک»، «سکولاریسم و آزادی وجدان»، «تنوع دین در روزگار ما، دیداری دوباره با ویلیام جیمز» و «رخوت مدرنیته» اشاره کرد.

واکنش ها به کتاب عصر سکولار

رابرت بلا جامعه‌شناس مشهور خاطر نشان کرد که کتاب عصر سکولار یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که در طول زندگی‌اش خوانده است و آن را یک «اثر نافذ» می‌داند.

تحلیل سی بوک از کتاب عصر سکولار

خوانایی کتاب و روان بودن 
چارلز تیلور در این کتاب تعیین کننده و مهم این سؤال را مطرح می‌کند که تغییرات دنیای سکولار امروز دقیقاً به چه معنا هستند یا دقیقاً چه اتفاقی افتاد تا جامعه‌ای که در آن باور نکردن به خدا عملاً غیرممکن بود تبدیل به جامعه‌ای شد که به‌ندرت مردم در آن به یک معنویت واحد ایمان دارند.

اگر از خواندن این کتاب لذت بردید، نگاهی به کتاب قدرت بی قدرتان و کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند نیز بیاندازید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی