اگر از رودخانه گذشتی

(0)
نویسنده:

400,000ریال

360,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
235

علاقه مندان به این کتاب
1

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب اگر از رودخانه گذشتی

انتشارات قطره منتشر کرد:
پدرش به او گفته بود هرگز از رودخانه نگذرد. در مزرعه ای بزرگ شد که دو خوک دوست و محرم رازش شدند. آخرین فرزند از پنج خواهر و برادر، متوجه شد به بقیه شباهتی ندارد. چرا پدر از او خواسته قسم بخورد هیچ وقت از رودخانه عبور نکند، چرا نمی داند مادرش کیست، چرا خواهرش به آن طرف رفته. به یاری چند تن از دوستان روستایی خود، رازهایی را کشف می کند. دستیابی انسان به هویتش، نقش کسانی که به مثابه مادر در تقدیرمان حضور یافته اند، و یا جایگاه اساسی فرهنگ و ادبیات؛ این ها موضوعاتی هستند که نویسنده در این اولین رمان خود به ژرفا و با حساسیت به آن ها می پردازد.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

تصویر جلد کتاب اگر از رودخانه گذشتی

اگر از رودخانه گذشتی


- خوبی گردش رفتن این است که گاهی آدم‌ها سر راهت قرار می‌گیرند،‌ آن‌وقت بهت سلام می‌کنند، تو هم بهشان سلام می‌کنی و یک کمی مثل این است که دیگر غریبه نیستی. 

ژنویو داما بازیگر، کارگردان، نمایش‌نامه‌نویس و رمان‌نویس بلژیکی است که کتاب اگر از رودخانه گذشتی را در سال 2011 منتشر کرد. کتاب اگر از رودخانه گذشتی اولین رمان این نویسنده است که با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد. این کتاب در سال 2011 برندۀ جایزۀ ادبی ویکتور راسل در بلژیک و در سال 2012 برندۀ جایزۀ پنج قارۀ سینک فرانسه شد که هر ساله برای داستان‌هایی که تنوع فرهنگی و زبان فرانسوی را در پنج قاره غنی می‌کنند اعطا می‌شود. کتاب اگر از رودخانه گذشتی افسانه‌ای مدرن دربارۀ دوستی، خودمختاری و قدرت کلمات است.

معرفی کتاب اگر از رودخانه گذشتی اثر ژنویو داما

رمان اگر از رودخانه گذشتی اثر ژنویو داما یکی از رمان‌های ساده و در عین حال جذاب فرانسوی است. کتاب اگر از رودخانه گذشتی به صورت اول شخص روایت می‌شود. رنگ و بوی داستان در مزرعه و با پسری روستایی می‌گذرد که حتی سواد خواندن و نوشتن ندارد. در کتاب اگر از روخانه گذشتی رفته‌رفته با تحولات شخصیتی این پسر روستایی همراه می‌شوید. جمله‌های داستان که ابتدا به زبان سادۀ روستایی روایت شده کم‌کم تغییر می‌کنند و آهنگی شاعرانه به خود می‌گیرند.

ژنویو داما با ظرافتی ماهرانه و قلمی شیوا به موضوعاتی مثل دوستی، عشق و روابط انسانی می‌پردازد. در این میان حیوانات نیز نقش پررنگی در کتاب اگر از رودخانه گذشتی دارند. شخصیت اصلی داستان ارتباط بسیار عمیقی با این حیوانات شکل داده و با گرمای وجودشان است که می‌تواند به زندگی ادامه دهد. ژنویو داما در کتاب اگر از رودخانه گذشتی از شهامت سخن می‌گوید. دستیابی انسان به هویت، نقش اساسی کسانی که مانند مادر در زندگی انسان حضور می‌یابند و جایگاه اساسی فرهنگ و ادبیات موضوعات مهمی هستند که نویسنده در کتاب اگر از رودخانه گذشتی به ژرفا و با حساسیت بسیار زیاد به آن‌ها پرداخته است.

خلاصه داستان

قهرمان اصلی کتاب اگر از رودخانه گذشتی «فرانسوا سورانت» است. فرانسوا نوجوانی روستایی است که با پدری خشن و بی‌مهر و برادرانش زندگی می‌کند. او بسیار متفاوت از برادرانش است و هرگز پایش را از مزرعه‌شان فراتر نگذاشته و بیشتر اوقاتش را با خوک‌های این مزرعه می‌گذراند. خواهر بزرگ‌ترش عاشقانه او را بزرگ کرده اما روزی از رودخانه می‌گذرد و برای همیشه او را ترک می‌کند. با این‌که این پسر چندان زرنگ و دانا نیست اما در مورد انزوای عجیب خانواده‌اش کنجکاو می‌شود و به دنبال جواب سؤال‌هایش می‌رود. چرا خواهرش برای همیشه او را ترک کرده؟ چرا پدرش از او خواست که هیچ‌وقت از رودخانه عبور نکند؟ 

فرانسوا حتی نمی‌داند که چه بلایی بر سر مادرش آمده است و برایش جای سوال می‌شود که چرا با هیچ‌کسی رفت‌وآمد نمی‌کنند. فرانسو با کمک تنها دوستش کشیش دهکده و «آملی» وارد دنیای داستان و ادبیات شده و رفته‌رفته نسبت به پیرامونش آگاه‌تر می‌شود. کلمات به فرانسوا قدرت می‌بخشند. فرانسوا تصمیم می‌گیرد با قدرت سرنوشت خودش را در دست بگیرد، از این محیط خفقان‌آور دور شود، جواب سوالاتش را پیدا کند و به سوی آزادی و پویایی برود.

دربارهٔ نویسندهٔ کتاب اگر از رودخانه گذشتی

نویسنده کتاب اگر از رودخانه گذشتی

ژنویو داما در سال 1970 به دنیا آمد. داما پس از اخذ مدرک در رشتۀ حقوق به تئاتر روی آورد. ژنویو داما در مرکز آموزش‌های هنرهای دراماتیک لندن هنرآموزی کرده است. داما در سال 1998 یک گروه تئاتر به نام آلبرتین تشکیل داد و از سال 1999 برخی محافل ادبی و موسیقی را سرپرستی می‌کند که هدف اصلی آن‌ها کشف آثار معاصر و آشنایی با این آثار است. در بخش کودک و بزرگسال برای بازیگری، کارگردانی و نمایش‌نامه ‌نویسی جوایز متعددی دریافت کرده است. 

داما در بروکسل زندگی می‌کند. این نویسنده حدود 30 کتاب را به زبان فرانسوی برگردانده است. از جمله کتاب‌های ترجمه شده‌اش می‌توان به «مار ستارگان» نوشتۀ ژان جیونو و «زندگی‌های کوچک پیر میشان» اشاره کرده که برندۀ جایزۀ بخش ترجمۀ فرانسوی-آمریکایی شد. از جمله دیگر رمان‌های این نویسنده می‌توان به «داستان یک خوشبختی»،‌‌ «پاتریسیا»، «بلوبرد» و «ژاکی» اشاره کرد. نشر قطره کتاب اگر از رودخانه گذشتی را با ترجمۀ فاطمه میری در سال 1400 به چاپ رسانده است.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی