مصائب زندگی صادقانه

(0)
نویسنده:
مترجم:

2,000,000ریال

1,800,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
1770

علاقه مندان به این کتاب
30

می‌خواهند کتاب را بخوانند
2

کسانی که پیشنهاد می کنند
2

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب مصائب زندگی صادقانه

انتشارات گمان منتشر کرد:
بگذارید رک و راست بگویم: دیگران تقلب می کنند، شما تقلب می کنید، و بله، من هم گاهگداری تقلب می کنم.
در مقام استاد دانشگاه، همیشه تلاش می کنم به کارم تنوع ببخشم تا علاقه ی دانشجویانم به موضوع حفظ شود. گاهی اوقات از مهمانانی جذاب برای سخنرانی در کلاس دعوت می کنم. این طوری خودم هم زمان کمتری صرف آماده کردن مطالب می کنم و به طور کلی موقعیت برد-برد-برد است، هم برای سخنرانی مهمان، هم برای کلاس و البته هم برای من.
در یکی از این سخنرانی های «پیچاندن تدریس»، مهمان ویژه ای را به کلاس اقتصاد رفتاری دعوت کردم؛ مردی باهوش و متشخص که کارنامه ی درخشانی داشت: دوره کارشناسی را در دانشگاه پرینستون گذرانده بود، کارشناسی ارشد حقوق گرفته بود و حالا مشاور تجاری بانک ها و مدیران ارشد برجسته بود. به کلاس گفتم که «مهمان برجسته ی ما طی چند سال گذشته به نخبگان تجاری کمک کرده تا رؤیاهایشان را محقق کنند!»
پس از این معارفه ی کوتاه، مهمان کار خود را شروع کرد. از همان ابتدا خیلی رک و خودمانی، و با شور و حرارت، شبیه مربی های زومبا، بلند گفت: «امروز می خواهم کمک کنم به رؤیاهایتان برسید. رؤیای رسیدن به پول! دوست دارید پول در بیاورید یا نه؟»
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

مصائب زندگی صادقانه

کتاب مصائب زندگی صادقانه

تابه‌حال چقدر در زندگی دروغ گفته‌اید یا تقلب کرده‌اید؟ آیا احتمال به‌دام افتادن توانسته است شما را از تقلب‌کردن منصرف کند؟ به نظر شما محیط و جامعه چقدر راه را برای عدم صداقت هموار کرده‌اند؟ آیا کارکردن و همکاری با دیگران ما را صادق‌تر می‌کند یا دروغگو‌تر؟ آیا دین و مذهب باعث می‌شود صادقانه‌تر رفتار کنیم؟ بیشتر ما خودمان را افرادی صادق می‌دانیم اما در واقع همۀ ما تقلب می‌کنیم یا دروغ می‌گوییم. از کلاس درس گرفته تا محل کار، رفتار غیراخلاقی همه جا وجود دارد. هیچ‌کدام از ما در برابر دروغ‌شنیدن و دروغ‌گفتن مصون نیستیم.

بخشی از کتاب مصائب زندگی صادقانه:
«بگذارید رک و راست بگویم: دیگران تقلب می‌کنند،‌ شما تقلب می‌کنید، و بله، من هم گاه‌گداری تقلب می‌کنم.»

دن آریلی، استاد دانشگاه دوک در رشته‌های روان‌شناسی، اقتصاد رفتاری و نویسندۀ پرفروش نیویورک تایمز است و کتاب مصائب زندگی صادقانه با عنوان اصلی The Honest Truth About Dishonesty را در سال 2012 منتشر کرد. دن آریلی معتقد است که ما به همه و مخصوصاً به خودمان دروغ می‌گوییم و در این کتاب به بررسی چرایی این موضوع، زمان دروغ‌گفتن و عدم صداقت می‌پردازد. او دربارۀ مفید‌بودن دروغ‌گفتن بحث کرده و این سؤال را مطرح می‌کند که چگونه می‌توانیم جلوی دروغ‌گفتن به خودمان را بگیریم. دن آریلی در این کتاب پیش‌فرض‌های خواننده در مورد عدم صداقت را به چالش می‌کشد و شما را ترغیب می‌کند تا صادقانه نگاهی به خودتان بیندازید.

معرفی کتاب مصائب زندگی صادقانه اثر دن آریلی

کتاب مصائب زندگی صادقانه اثر دن آریلی با ترجمۀ امین مدی یکی از جالب‌ترین کتاب‌های خودیاری است. در کتاب مصائب زندگی صادقانه آریلی از چند آزمایش برای بررسی ماهیت عدم صداقت استفاده می‌کند. در یکی از این آزمایش‌ها او قوطی‌های نوشابه و مقداری پول را در یخچال خوابگاه دانشگاه قرار داد و متوجه شد دانشجوها قوطی‌های نوشابه را سریع‌تر از پول برمی‌دارند. با این‌که قوطی‌های نوشابه هم مال دانشجویان نبود اما برداشتن پول بیشتر باعث می‌شد که احساس دزد بودن بکنند و بنابراین برداشتن قوطی‌های نوشابه را ترجیح می‌دادند. در آزمایش دیگری، او نقش دانشجویی در دانشگاه پیتسبورگ را بازی کرد و در آزمونی در دانشگاه کارنگی شرکت کرد. او عمداً و آشکارا در آزمون تقلب کرد و ادعا کرد برخی از قوانین آزمون او را گیج کرده‌اند. آریلی نحوۀ پاسخ‌دادن بقیۀ دانشجویان به سؤالات را بررسی کرد و متوجه شد تقلب‌کردن مسری است. 

آریلی علاوه بر گزارش آزمایش‌هایی که انجام داده، تجریباتش در مورد عدم صداقت را در کتاب توضیح داده است. مثلاً یک بار که دچار سوختگی شده بود و با وجود این‌که شواهد و آزمایشات نشان می‌داد اوضاع خوبی ندارد همه به او دروغ می‌گفتند که حالش خوب خواهد شد. آریلی به این نتیجه رسید که قوانین رفتاری مثل شرافت و نظارت دقیق ممکن است تا حدودی باعث عدم صداقت شود اما این عدم صداقت توجیه روان‌شناختی ندارد. نویسنده آزمایش‌های آزمایشگاهی و تجربی زیادی انجام داد تا مشخص کند افراد در چه شرایطی و چقدر تقلب می‌کنند یا دروغ می‌گویند. او متوجه شد که اگر شرایط مهیا و تقلب امکان‌پذیر باشد مردم تقریباً همیشه تقلب می‌کنند حتی اگر امتحان چندان مهمی نباشد و نتیجه برایشان پاداش چندان بزرگی نداشته باشد.

او متوجه شد مردم تنها تا حدی تقلب می‌کنند که باعث نشود از درون احساس بدی نسبت به درستکاری خودشان پیدا کنند. نویسنده به این نتیجه رسید که میزان پاداش و احتمال گیر افتادن تأثیری بر میزان عدم صداقت مردم ندارد و آن‌ها را از تقلب‌کردن منصرف نمی‌کند. همچنین به این نتیجه رسید که توانایی دلیل منطقی آوردن، تضاد منافع، سطح خلاقیت و تخیل، سابقۀ انجام عمل غیرصادقانه، مشاهدۀ رفتار غیر صادقانۀ دیگران، فرهنگ، سود بردن دیگران از بی‌صداقتی ما، خستگی و استرس باعث افزایش عدم صداقت و دروغ‌گویی خواهد شد. 

درباره نویسنده کتاب مصائب زندگی صادقانه

کتاب مصائب زندگی صادقانه اثر دن آریلی

دن آریلی در سال 1967 به دنیا آمد. او یک نویسندۀ یهودی و استاد دانشگاه اهل آمریکا و دانشمند حوزۀ روانشناسی و اقتصاد رفتاری است. او پروفسور رشتۀ روان‌شناسی و اقتصاد رفتاری در دانشگاه دوک است. آریلی مؤسسۀ تحقیقاتی «مرکز دید پیشرفته» را تأسیس کرد و همچنین بنیان‌گذار چندین شرکت است که بینش‌هایی از علوم رفتاری را اجرا می‌کنند. از سوی دانشگاه دوک به وی لقب James B.Duke Professor اهدا شده است. ویدئوهای سخنرانی‌هایش در تِد (TED) بیش از 10 میلیون بازدید داشته و همچنین برندۀ جایزۀ ایگ‌نوبل شده است. 

آریلی در دانشگاه رشتۀ فیزیک و ریاضیات خواند اما به فلسفه و روان‌شناسی تغییر رشته داد. با این‌حال در آخرین سال تحصیلش فلسفه را رها کرد و تنها بر روان‌شناسی تمرکز کرد. در سال 1996 مدرک دکترایش را در رشتۀ روان‌شناسی شناختی از دانشگاه کارولینای شمالی دریافت کرد و به اصرار دانیل کانمن برندۀ جایزۀ نوبل علوم اقتصاد، دومین دکترایش را در سال 1998 در رشتۀ بازاریابی از دانشگاه دوک گرفت. آریلی بین سال‌های 1998 تا 2008 در اِم‌آی‌تی تدریس کرد. دن آریلی تاکنون کتاب‌های زیادی را در زمینۀ بازاریابی و روان‌شناسی اقتصاد به چاپ رسانده است. از آثار منتشر شده‌اش می‌توان به کتاب «پاداش»، «انگیزش»، «پشت پردۀ ریاکاری»، «بی‌منطقی‌های هر روز ما»، «نابخردی‌های پیش‌بینی‌ پذیر» و «مصائب زندگی صادقانه» اشاره کرد. 

واکنش‌ها به کتاب مصائب زندگی صادقانه

کتاب مصائب زندگی صادقانه با استقبال مثبت منتقدان مواجه شد. جانت ماسلین، روزنامه‌نگار آمریکایی در نیویورک تایمز «سبک ساده و صادقانۀ» آریلی در نوشتن را ستایش کرد.

مایکل اس.راث، رئيس دانشگاه وسلیان نیز خاطر نشان کرد که آریلی «معیارها را برای همه بالا می‌برد. در حوزۀ شلوغ و پرطرفدار علوم‌شناختی و اقتصاد رفتاری، با ترکیبی غیرمعمول از شعور و خردمندی نوشته است. او از ما می‌خواهد که خطا پذیری و غیرمنطقی بودنمان را به‌خاطر بسپاریم تا بتوانیم از خودمان در برابر تمایل به فریب‌دادن خود محافظت کنیم.»

امتیازات

کتاب مصائب زندگی صادقانه از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 3.9 از 5 را به دست آورده است.

تحلیل سی بوک از کتاب مصائب زندگی صادقانه

خوانایی کتاب و روان بودن 
عموماً مردم فرض می‌کنند که تقلب‌کردن مثل بسیاری از تصمیمات دیگر بر اساس یک تحلیل منطقی بین هزینه و فایده است. اما استدلال آریلی چیز دیگری است و در کتاب مصائب زندگی صادقانه به خواننده نشان می‌دهد که در واقع این افکار غیرمنطقی است که ما را وادار می‌کنند اخلاقی رفتار کنیم یا نکنیم. آریلی در این کتاب توضیح می‌دهد که چرا دروغ‌گفتن در برخی موارد برایمان آسان‌تر می‌شود؛ چطور گیر افتادن کم اهمیت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم؛ و این‌که چگونه شیوه‌های کسب‌وکار به صورت عمدی و غیرعمدی، راه را برای رفتارهای غیراخلاقی هموار کرده‌اند. آریلی بررسی می‌کند که رفتار غیراخلاقی در دنیای شخصی، حرفه‌ای و سیاسی چگونه کار می‌کند و چگونه بر همۀ ما تأثیر می‌گذارد حتی اگر خود ما استانداردهای اخلاقی بالایی داشته باشیم.

مدت زمانی که طول می کشد بخوانی
خواننده‌ای با سرعت مطالعۀ 300 کلمه در دقیقه حدوداً 4 ساعت و 27 دقیقه طول می‌کشد تا کتاب مصائب زندگی صادقانه را به طور کامل مطالعه نماید.

شرایط تهیه کتاب 
می‌توانید کتاب مصائب زندگی صادقانه را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب 30بوک تهیه نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (1)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • 1

    واقعیت به کار کسانی می آید که تخیل لازم برای خلق حقیقت خود را ندارند.

عیدی