علم عشق (گالینگور)

(0)
نویسنده:

4,900,000ریال

4,410,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
543

علاقه مندان به این کتاب
10

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب علم عشق

انتشارات دانژه منتشر کرد:
كتاب حاضر، در نوع خود اثر كم‌نظیری درباره روابط عاطفی و زناشویی است. این كتاب محصول سال‌ها تجربه علمی گروهی است كه رفتارهای زوجین را به طور خلاقانه‌ای صورت‌بندی ریاضی كرده‌اند. كتاب شامل ارائه 46 اصل عشق، چهارسوار ویرانگر، پنج دستور‌العمل ایجاد، حفظ و تداوم روابط خوب و انواع پنج‌گانه زوج‌ها پرداخته است. خواننده ممكن است در آغاز، عنوان كتاب را قدری غریب و نامعمول ببیند زیرا بارها این شعر را زمزمه كرده است كه: بشوی اوراق، اگر هم‌درس مایی / كه درس عشق در دفتر نباشد. نویسنده كتاب با پشتوانه چهل سال كار و تحلیل رفتار زوج‌ها در موقعیت‌های مختلف، به این نتیجه مهم نایل شده كه وقتی عشق در روابط میان زوج‌ها جاری می‌شود، بررسی آن به مدد علم امكان‌پذیر و روند آن پیش‌بینی‌پذیر می‌شود. با روش‌هایی كه در این كتاب توصیف و تبیین شده، با درصد بالایی از اطمینان ـ حالت‌های مختلف نظیر روابط شاد پایدار ـ ناشاد پایدار ـ شاد ناپایدار و ناشاد ناپایدار و وقوع طلاق را می‌شود پیش‌بینی كرد.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب علم عشق اثر جان گاتمن

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب علم عشق از سایت آمازون امتیاز 4.1 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب علم عشق:

دکتر جان گاتمن پژوهشگری است که شهرت جهانی‌اش را عمدتاً به دلیل ایده‌هایش در زمینۀ شناخت و پیش‌بینی انواع موقعیت‌های منجر به «طلاق» و «پایداری ازدواج» به دست آورده است. او طی چهل سال پژوهش، هزاران زوج را هدایت و رهبری کرده و با همکاری همسرش، دکتر جولی شوارتس گاتمن، مؤسسهٔ گاتمن را بنا نهاده است. موسسه‌ای که به بسیاری از زوج‌ها نشان داده پیش از رسیدن به نقطه طلاق بارها و بارها می‌توان یک زندگی را نجات داد.  کتاب علم عشق نیز کتابی روشنگر از این پژوهشگر است که در سال 2014 منتشر شد. این کتاب خلاصه‌ای جذاب از اکتشافات موفقیت‌آمیز جان گاتمن در طول دهه‌ها تحقیق در مورد روابط زوجین را پیش روی خواننده می‌گذارد.

واکنش‌های جهانی به کتاب علم عشق:

«جان گاتمن محققی موفق در رابطه با زوج‌ها و زندگی مشترک است. گاتمن  مثل همیشه مسائلی بدیع، عاقلانه و منحصربه‌فرد را مطرح می‌کند. تحقیقات او سنگ‌بنای علم جدید عشق و دوست‌داشتن شده است. آثارش نوید می‌دهد که ما می‌توانیم نحوۀ درک و رفتارمان را در مهم‌ترین روابط‌مان تغییر دهیم، روابطی که حس ما به خود و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم را شکل می‌دهد.» - سو جانسن، نویسندۀ کتاب محکم در آغوشم بگیر

«کتاب علم عشق، شگفت‌انگیز است. این کتاب تاریخچۀ تحقیقات روشنگر جان گاتمن در مورد روابط زوجین است با ترجمه‌ای مبتکرانه از اکتشافات و فرمول‌های او که به شما کمک می‌کند روابط خود را تغییر دهید.» -دانیل وایل، نویسنده

چرا باید کتاب علم عشق را بخوانیم؟

خوانندگان کتاب علم عشق، ضمن آشنایی با پژوهش‌های متنوعِ جان گاتمن، مطالب ارزنده‌ای نیز دربارۀ موضوعات «چهار سوار ویرانگر» می‌خوانند و با 46 اصل طبیعی عشق، انواع زوج‌ها و دستورالعمل‌هایی برای روابط خوب آشنا می‌شوند. متخصصین حوزۀ سلامت روان با بهره‌گیری از بینش‌های این کتاب می‌توانند به مراجعان پریشان خود، به معنای واقعی، کمک کنند و همچنین درک بهتری نسبت به عوامل تأثیرگذار بر موفقیت یا شکست روابط پیدا کنند.

جملات درخشانی از کتاب علم عشق:

«آیا ما واقعاً می‌توانیم «علم عشق» بنا کنیم؟ آیا می‌توان عشق را زیر میکروسکوپ روان‌شناختی بررسی کرد؟ روان‌شناسان بزرگ اوایل قرن نوزدهم به الگوی پرسش‌های روان‌شناختی نظام‌مند، مشاهدات غیرسوگیرانه و سنجش روی آوردند. این روش‌ها توسط رفتارگرایان که صرفاً بر روی رفتار قابل‌مشاهده متمرکز شده بودند گسترش پیدا کرد. این دانشمندانِ آغازینِ پیدایش روان‌شناسی ادعا کردند که وظیفه‌ی اول علم، توصیف و اندازه‌گیری خوب است. پند آن‌ها این بود: مشاهده کنید، توصیف کنید، اندازه‌گیری کنید و الگوهایی را پیدا کنید که در جریان مطالعات تکرار می‌شوند، سپس تلاش کنید تا اصول و قواعدی را کشف کنید که این الگوها را سازماندهی می‌کنند بنابراین بر اساس این تاریخچه‌ی روان‌شناسی به‌عنوان یک میراث، ما آوردنِ عشق به آزمایشگاه را آغاز کردیم. با این حال من و همکار دیرینه‌ام رابرت لونسون خود را تنها محدود به مطالعه‌ی رفتار نکردیم بلکه از تجربیات شخصی و همچنین از فیزیولوژی انسانی نیز بهره گرفتیم. وظیفه‌ی اول ما این بود که بتوانیم به‌سادگی توصیف کنیم. دومین وظیفه‌ی ما پیداکردن الگوهای تکرارپذیر بود. سومین وظیفه ما پیش‌بینی در طول زمان بود. چهارمین وظیفه ما فهم این پیش‌بینی و ساختن یک نظریه بود. وظیفه‌ی پنجم ما استفاده از این فهم برای کمک به زوج‌ها برای داشتن روابط عاشقانه‌ی موفق بود. انجام این وظایف پنج‌گانه بیش از چهاردهه به طول انجامید. اکنون ما می‌توانیم اخبار خوب مربوط به نتایج یافته‌هایمان را با جهانیان به اشتراک بگذاریم. به‌راستی نقطه‌ی آغازین این حوزه از فهم عشق چه بود؟»

«ساسکین و جان از خودشان پرسیدند چگونه می‌توان از این مکالمات عادی میان این دو نفر را به‌صورت علمی، تجزیه و تحلیل کرد؟ به‌عنوان پاسخ، ساسکین و جان برای هر یک از جملات «رز» و «جک» مجموعه‌ی بسیار پیچیده‌ای از دسته‌بندی‌ها – که آن را «سیستم کدگذاری» نامیدند – طراحی کردند. آن‌ها زمان بسیار زیادی را برای دسته‌بندی این جملات صرف کردند و سپس تلاش کردند تا به الگوهایی در میان داده‌هایشان دست یابند. پس از اتمام کار کدگذاری، آن‌ها از نتایج تجزیه و تحلیل‌شان به‌شدت ناامید شدند. به‌دلیل این که تجزیه و تحلیل و کدگذاری‌شان برای دستیابی به پیچیدگی روابط میان این زن و شوهر و هم‌چنین دستیابی به غنای داده‌های واقعی، در عمل، شکست خورده بود. پس از بررسی دقیق‌تر، معلوم شد که مشکل این است که آن‌ها در دسته‌بندی‌شان برای کدگذاری مکالمات «رز» و «جک»، دو عاملِ «هیجان» و «قدرت» را نادیده گرفته‌اند. آن‌ها واقعاً نمی‌توانستند پیام‌های پنهان در «دست‌انداختن‌های بازیگوشانه» و «تحقیرکردن‌های چالش‌برانگیز»ی که رز و جک در این بُرِش از خود به نمایش گذاشتند، «تلاش‌های رز برای کنتر‌ل‌کردن ومقاومت جک در مقابل کنترل‌شدن» و «ترمیم کردن‌شان» در دو سطر پایانی این برش را دریافت و کدگذاری کنند. ساسکین و جان خردمندانه به این نتیجه رسیدند که در کدگذاری بعدی مکالمات طبیعی زن و شوهرها، باید دو عامل «هیجان» و «قدرت» در نظر گرفته شوند.»

«مشکل اینجا بود که توالی داده‌ها مجموعه‌ای از دسته‌بندی‌ها مانند «رُز عصبانی» که توسط «جک عصبانی» دنبال می‌شد نبودند بلکه اعدادی متوالی مشابه میانگین داو جونز بودند. این داده‌ها را چگونه می‌شد تجزیه و تحلیل کرد؟ پاسخ این سوال ما در نظریه‌ی اطلاعات کلاود شانون نهفته بود که در قالب نمودار کوچکی توسعه داده شده و در سال 1949 منتشر شده بود. شانون از دانشجویان نوربرت وینر بود. اکنون مفهوم مبهم «اطلاعات» دقیقاً‌ در قالب اصطلاحات «کاهش عدم‌قطعیت آماری» تعریف شده بود. 25 سال طول کشید تا «نظریه‌ی اطلاعات» شانون برای مطالعه‌ی «تعامل» زوج‌ها به‌کار گرفته شود. متخصص و دانشمند برجسته‌ای به‌نام هارولد راش تکنیک‌های ریاضی جدید نظریه‌ی اطلاعات شانون که در طول جنگ جهانی دوم طراحی شده بود را به کار گرفت. راش مطالعه‌ی طولی پیشگامانه و برجسته‌ای بر روی زوج‌هایی که به‌تازگی صاحب اولین فرزند خود شده بودند انجام داد. سرانجام با الهام‌گرفتن از مطالعه‌ی پیشگامانه‌ی راش، روش‌های تحلیلی ما توانست چیزهایی را که ساسکین و جان نتوانسته بودند در مکالمات ماه‌عسل رز و جک پیدا کنند به‌شکل ظریفی مطابقت دهد. اینک به‌جای صرفاً شمارشِ نحوۀ دسته‌بندی مشاهده‌ای مربوط به هر یک از زن و شوهرها که در طول تعامل‌شان اتفاق افتاده بود، ما می‌توانستیم (به‌عنوان مثال) توصیف کنیم زمانی که جک دانش رز را به چالش می‌کشد، رز چگونه می‌خواست واکنش نشان دهد.»

تحلیلی بر کتاب علم عشق‌:

جان گاتمن متخصصی است بی‌همتا مجهز به علم منطق و بینشی عمیق که حاصل سال‌ها تجربه و پژوهش است. گاتمن معتقد است روابط عاشقانه، زناشویی و ارتباط زوجین کاملا براساس روحیات و واکنش‌های آنها پیش‌بینی پذیر است و می‌توان از همان ابتدا دید که چه سرنوشتی برای رابطه انتظار هر دو نفر را می‌کشد.  گاتمن بر اساس پژوهش‌هایی که در «آزمایشگاه عشق» او و سایر آزمایشگاه‌ها انجام شده؛ کشف کرد که آیندۀ روابط عاشقانه را می‌توان با 91 درصد اطمینان پیش‌بینی کرد. این پیش‌بینی‌ها می‌توانند به زوج‌ها کمک کنند تا از آشفتگی‌های روابط‌شان پیشگیری کرده و نشانه‌های روابط امیدبخش و روابطی که محکوم به شکست و نابودی هستند را بشناسند. گاتمن همچنین در این کتاب «معادلات عشق» را به عنوان «مدل ریاضی روابط» معرفی کرده است تا به فهم پیش‌بینی‌ها کمک کند. معادلات عشق ابزارهای قدرتمندی هستند که می‌توانند از آشفتگی‌های رابطه پیشگیری کنند و به درمان روابط بیمار و رنج‌آور بپردازند.

فهرست مطالب کتاب علم عشق

• اصول عشق
• پیش‌گفتار
• فصل اول - علم عشق؟ واقعاً؟
• فصل دوم - در طول دوره‌ی حیات عشق، سه مرحله وجود دارد
• فصل سوم - تصور معادلات عشق
• فصل چهارم - عشق و معادلات به‌راستی با هم پیش می‌روند
• فصل پنجم - معادلات عشق نهایی ما
• فصل ششم - عوامل نامرئی‌ای که عشق را عمیقاً تحت‌ تاثیر قرار می‌دهند
• فصل هفتم - برای عشق ورزیدن خوب، تنها سه روش وجود دارد
• فصل هشتم - دستیابی به فهمی عمیق‌تر درباره‌ی پارامترهای معادلات عشق؛ مشاهده‌گر بهتری برای تعامل زوج‌ها باشیم
• فصل نهم - زمانی که به کمک اندکی ریاضیات و جبر می‌توان از یک رابطه‌ی بد نجات پیدا کرد
• فصل دهم - تا جایی که می‌شود بهتر کنیم
• فصل یازدهم - باقیمانده‌ی هیجان
• فصل دوازدهم - تلاطم هیجانی
• فصل سیزدهم - پنج دستور پخت رابطه‌ی لذیذ و اثبات کارآمدی آن‌ها
• فصل چهاردهم - پنج دستور‌العمل برای بهبود معادلات عشق (تمرین‌های فصل سیزدهم)
• پس‌گفتار
• پیوست‌ها 
• منابع

اگر از خواندن کتاب علم عشق لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• بهبود رابطه اثر دیگری از جان گاتمن روان‌شناس آمریکایی است. نویسنده در این کتاب پنج مرحله را به خواننده نشان می‌دهد که می‌تواند با کمک آن‌ها روابطش را بهبود ببخشد. او معتقد است که برقراری رابطه جادوگری نیست و مثل هر مهارت دیگری می‌توان آن را آموخت و تمرین کرد و روابط خوبی با دیگران ساخت.

• عشق پایدار اثر دیگری از جان گاتمن روان‌شناس آمریکایی است که در این کتاب شیوه‌های بنا کردن اعتماد در روابط را بیان کرده و رمزورازهایی از آزمایشگاه عشق را برای خوانندگان فاش کرده است. او این کتاب را با بهره‌گیری از دانش وسیع و به‌ویژه کار مداوم سالیان دراز با زوج‌ها و شیوه‌های مناسب و عملی برقراری ارتباط نوشته است.

دربارۀ جان گاتمن‌: روان‌شناسی آمریکایی

علم عشق

جان گاتمن در سال 1942 به دنیا آمد. او روان‌شناس آمریکایی و استاد بازنشستۀ رشتۀ روان‌شناسیِ دانشگاه واشنگتن است. کار او پیش‌بینی طلاق و ثبات زندگی زناشویی از طریق تجزیه‌وتحلیل روابط متمرکز است. نتایج به‌دست آمده از این تحقیقات، بخشی از جنبش مشاورۀ روابط شده است که هدف آن بهبود عملکرد روابط و اجتناب از رفتارهایی است که گاتمن و سایر محققان نشان داده‌اند می‌تواند باعث آسیب‌رساندن به روابط انسانی شود. جان گاتمن در سال 1962 مدرک کارشناسی‌اش را در رشتهٔ ریاضی-فیزیک از دانشگاه فرلی دیکینسون دریافت کرد. در سال 1964 مدرک کارشناسی‌ ارشدش را در رشتهٔ ریاضی-روان‌شناسی از مؤسسهٔ فناوری ماساچوست اخذ کرد و در سال 1971 مدرک دکترایش را در رشتهٔ روان‌شناسی بالینی از دانشگاه ویسکانسین دریافت کرد. پس از آن گاتمن مدل‌ها، مقیاس‌ها و فرمول‌های متعددی برای پیش‌بینی ثبات روابط زناشویی در زوج‌ها ایجاد کرد و هفت مطالعه را در این زمینه به پایان رسانده است. گاتمن برخی از محبوب‌ترین آثارش را بر اساس تحقیقاتش بر روی زندگی تازه عروس و دامادها نوشته است و بیش از 60 کتاب در مورد بهبود روابط و ترتیب فرزندان تألیف کرده است. تحقیقات جان گاتمن همچنین تأثیر زیادی بر توسعة مفاهیم مهم در تحلیل توالی اجتماعی داشته است. او و همسرش، روانشناس جولی شوارتز گاتمن، یک شرکت ارتباطی و یک نهاد آموزشی-درمانی به نام مؤسسهٔ گاتمن تأسیس کردند و آن را اداره می‌کنند. در سال 2007 شبکهٔ روان‌درمانی جان گاتمن را یکی از 10 درمانگر تأثیرگذار بیست‌وپنج سال اخیر معرفی کرد.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی