30بوک
کتاب عمومی
فلسفه
عمومی
پرسش‌های فیلسوفان بزرگ جهان

پرسش‌های فیلسوفان بزرگ جهان (23پرسش مهم فلسفی)(پالتویی ها1)

(4)

2,300,000ریال

2,070,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
11050

علاقه مندان به این کتاب
159

می‌خواهند کتاب را بخوانند
8

کسانی که پیشنهاد می کنند
16

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب پرسش‌های فیلسوفان بزرگ جهان

انتشارات مان کتاب منتشر کرد:
کولاکوفسکی در کتاب حاضر به تحلیل و بررسی 23 پرسش مهم فلسفی می‌پردازد. کار او در این کتاب با سقراط شروع می‌شود و به هوسرل می‌انجامد. او در این اثر خواننده را با برخی از مهم‌ترین و عمیق‌ترین مسائل فلسفی همراه می‌کند: آیا ارادۀ آزاد یا اختیار داریم؟ آیا می‌توانیم چیزی بدانیم؟ عدالت چیست؟ چرا در جهان شرّ وجود دارد؟ سرچشمۀ حقیقت چیست؟ آیا خدا می‌تواند وجود نداشته باشد؟ آیا می‌توانیم چیزی را که می‌بینیم واقعاً باور کنیم؟ این پرسش‌ها ما را به تفکر دربارۀ شیوۀ زندگی‌، کار، ارتباط با یکدیگر و نگرش به جهان وامی‌دارند. و کولاکوفسکی با زبانی فصیح و روشن دربارۀ ذات این ایده‌ها و اندیشه‌ها و اهمیت‌ همیشگی‌شان کندوکاو می‌کند و ما را با چهره‌های بزرگ اندیشۀ غربی آشنا می‌سازد: از سقراط و قدیس آگوستین تا دکارت و نیچه و دیگران.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

پرسش‌های فیلسوفان بزرگ جهان و مجموعۀ پالتویی‌ها

کتاب پرسش های فیلسوفان بزرگ جهان

«پالتویی‌ها» نام مجموعۀ تازۀ انتشارات مان کتاب است. کتاب پرسش‌های فیلسوفان بزرگ جهان (اثر لِشِک کولاکوفسکی، ترجمۀ شهاب‌الدین عباسی) نیز اولین عنوان از این مجموعه به حساب می‌آید و به‌تازگی روانۀ کتابفروشی‌ها شده است. قطع پالتویی، یونیفرم و طراحی جلد این مجموعه احتمالاً کتابخوانان جدی را به یاد کتاب‌های شرکت سهامی کتاب‌های جیبی می‌اندازد: مجموعه‌کتاب‌هایی که با همکاری مؤسسۀ فرانکلین در سال‌های دور چاپ می‌شدند. در ادامه، توضیحاتی را که در ابتدای کتاب پرسش‌های فیلسوفان بزرگ جهان دربارۀ مجموعۀ پالتویی‌ها آمده است می‌خوانیم و بعد به معرفی مفصل کتاب پرسش‌های فیلسوفان... می‌پردازیم.

دربارۀ مجموعۀ پالتویی‌ها

در ابتدای این کتاب آمده است: «وجه اشتراک کتاب‌هایی که در مجموعۀ پالتو‌یی‌ها منتشر می‌شوند، غیر از ظاهرشان، اولاً آن است که همگی متونی غیرداستانی هستند و ثانیاً کیفیتی عمومی دارند ــ به این معنا که برای مثال منابعِ دست‌اول فلسفه در این مجموعه نمی‌گنجند، اما شرحی بر آن آثار یا راهنمای مطالعۀ آن‌ها را در اینجا خواهید یافت. عمومی بودن این کتاب‌ها احیاناً به‌معنای "سطحی" بودن‌شان نیست: یا دست‌کم تلاش ما بر این است که سطحی نباشند. در این مجموعه، کتاب‌هایی خواهید خواند در حوزۀ وسیع علوم انسانی، جستار، خاطره، تک‌نگاری، زندگینامه، و جز آن. امیدواریم خوانندگانْ کتاب‌های این مجموعه را نقد کنند و به ما یاری برسانند تا کیفیت‌شان را بهبود ببخشیم. حرف آخر آنکه یونیفرم و تایپوگرافی این مجموعه با اقتباس از آثار گرافیستِ گران‌قدر بهزاد گلپایگانی (1317-1364) و به‌یاد و احترام او طراحی و اجرا شده است.»

کتاب پرسش های فیلسوفان بزرگ جهان

معرفی کتاب پرسش‌های فیلسوفان بزرگ جهان

لِشِک کولاکوفسکی در کتاب پرسش‌های فیلسوفان بزرگ جهان به تحلیل و بررسی 23 پرسش مهم فلسفی در طول تاریخ می‌پردازد. می‌توان گفت کولاکوفسکی در کتاب پرسش‌های فیلسوفان بزرگ جهان به‌نوعی یک تاریخ فلسفۀ فشرده براساس ایدۀ هر فیلسوف نوشته است (به زندگی کولاکوفسکی، آثارش، ترجمه‌های فارسی این آثار و نظر دیگر متفکران دربارۀ او در ادامۀ مطلب می‌پردازیم).
روش کار لِشِک کولاکوفسکی این‌گونه است که، به‌جای اینکه همچون خیلی از کتاب‌های آموزش فلسفه شروع کند به گفتن از اینکه فلان فیلسوف کجا به دنیا آمد و چه کرد، در همان ابتدا با طرح یک پرسش مهم به‌سراغ ایده‌ای از آن فیلسوف می‌رود و در حد ده صفحه یا بیشتر در مورد پرسش، ایدۀ فیلسوف و البته زندگی و زمانۀ او صحبت می‌کند.

برای شروع آشنایی با روش لِشِک کولاکوفسکی در کتاب پرسش‌های فیلسوفان بزرگ جهان، نگاهی به فهرست کتاب می‌اندازیم:
سقراط ــ حقیقت و خیر: چرا بدی می‌کنیم؟
 پارمنیدس الئایی ــ وجود و ناوجود: چه‌چیزی واقعی است؟ 
هراکلیتوس اِفِسوسی ــ دگرگونی، کشمکش، هماهنگی: کیهان چه سازوکاری دارد؟
افلاطون ــ خیر و عدالت: منبع حقیقت چیست؟ 
اپیکتتوس هیراپولیسی ــ زندگی برطبق طبیعت: آیا این زندگی می‌تواند ما را خوشبخت کند؟
سکستوس امپیریکوس ــ معرفت و اعتقاد: آیا می‌توانیم به چیزی علم پیدا کنیم؟
قدیس آگوستین ــ خدا و انسان: شر چیست؟
قدیس آنسِلم ــ وجوب خدا: آیا خدا می‌توانست وجود نداشته باشد؟

کتاب پرسش های فیلسوفان بزرگ جهان

قدیس توماس آکوئیناس ــ معرفت، ایمان و نفس: آیا جهان نیک است؟
ویلیامِ اوکام ــ چه‌چیزی وجود دارد: آیا ایده‌ها وجود دارند؟
رنه دکارت ــ خدا، جهان و ذهن‌های ما: چگونه می‌توانیم به یقین دست بیابیم؟
بندیکت اسپینوزا ــ طبیعت خدا: آیا ارادۀ آزاد یا اختیار داریم؟
گوتفریت لایب‌نیتس ــ خدا و جهان: چرا به‌جای عدم چیزی وجود دارد؟
بِلز پاسکال ــ ایمان: چرا باید ایمان داشته باشیم؟
جان لاک ــ عقل، آزادی و برابری: خدا به ما چه عطا کرده است؟
دیوید هیوم ــ ادراک و علیت: چه می‌توانیم بدانیم؟
ایمانوئل کانت ــ عقل، ضرورت و اخلاق: معرفت چگونه ممکن می‌شود؟
گئورگ ویلهلم فریدریش هگل ــ تاریخ و وجود مطلق: پیشرفت بدون خیر و شر؟
آرتور شوپنهاور ــ جهان، اراده و جنسیت: آیا باید مرتکب خودکشی شویم؟
سورن کِرکگور ــ خدا و ایمان: آیا به کلیسا نیاز داریم؟
فریدریش نیچه ــ ارادۀ معطوف به قدرت: آیا خیر و شر وجود دارد؟
آنری برگسون ــ آگاهی و تحول: روح انسان چیست؟
ادموند هوسرل ــ بنیان‌های یقین: چه می‌توانیم بدانیم و چگونه می‌توانیم به چیزی علم داشته باشیم؟

کتاب پرسش های فیلسوفان بزرگ جهان

با نگاهی اجمالی به این فهرستِ مفصل، می‌بینیم که 23 پرسش مهم و عمیق فلسفی مطرح شده‌اند، یعنی پرسش‌هایی از این دست:
• آیا ارادۀ آزاد یا اختیار داریم؟ 
• آیا می‌توانیم چیزی بدانیم؟ 
• عدالت چیست؟ 
• چرا در جهان شر وجود دارد؟ 
• سرچشمۀ حقیقت چیست؟ 
• آیا خدا می‌تواند وجود نداشته باشد؟ 
• آیا می توانیم چیزی را که می‌بینیم واقعاً باور کنیم؟
این پرسش‌ها فقط ذهن متفکران بزرگ جهان را مشغول نکرده‌اند. این‌ها پرسش‌هایی هستند که وقتی خود ما هم با آن‌ها مواجه می‌شویم دربارۀ شیوۀ زندگی، کار، ارتباط با یکدیگر و نگرش به جهان، اگر به پاسخی قطعی هم نرسیم (که البته در فلسفه امری عادی است) اما نگاه و پیش‌فرض‌هایمان دستخوش تغییر خواهند شد.

چه‌چیزی کتاب پرسش‌های فیلسوفان بزرگ جهان را از دیگر آثار فلسفه برای عموم متمایز می‌سازد؟

• کولاکوفسکی با زبانی فصیح و روشن دربارۀ پرسش‌های همیشگی انسان، ایده‌ها و اندیشه‌ها و اهمیت همیشگی‌شان کندوکاو می‌کند و در کنار این ما را با چهره‌های بزرگ اندیشۀ غربی آشنا می‌سازد: از سقراط و افلاطون تا دکارت و و شوپنهاور و نیچه و دیگران.

• نقطۀ قوت کار کولاکوفسکی این است که فقط به‌سراغ فیلسوفانی معروف در میان عامه نرفته است (مثل فیلسوفانی که در پاراگراف قبل نام بردیم). کولاکوفسکی در این کتاب از فیلسوفانی که بیشتر نویسندگان کتاب‌های فلسفه برای عموم به‌سراغشان نمی‌روند هم سراغ گرفته است، از جمله: پارمنیدس و هراکلیتوس پیشاسقراطی، اپیکتتوس رواقی، سکستوس امپیریکوس شک‌باور، قدیس آگوستین و قدیس توماس آکوئیناس دو پایه‌گذار الهیات فلسفی غرب، آنری برگسون شهودباور و ادموند هوسرل پدیدارشناس.

• کولاکوفسکی در این کتاب نخواسته یک کتاب درسی بنویسد، بلکه به‌تعبیر خودش دوست داشته به فیلسوفان بزرگ، با تمرکز بر یک ایده در دنیای اندیشه هریک از ایشان، نزدیک شود. ایده‌ای مهم، ایده‌ای که در نظام فلسفی هر فیلسوف نقشی بنیادی دارد و برای زندگی امروز ما هم مهم و کارگشاست و صرفاً تکه‌ای از اطلاعات تاریخی نیست.

• و در آخر اینکه کولاکوفسکی در کنار اینکه فیلسوف و مورخی آکادمیک و قدردیده بود این مهارت استثنایی را داشت که بدون اینکه مفاهیم فلسفی را مبتذل و سطحی سازد، برای عموم مردم بیان کند و بتواند تأثیر آموزه‌های به‌ظاهر خشک و جدی فلسفه را در زندگی روزمرۀ هر فرد به رخ بکشد. یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های او یعنی درس‌گفتارهایی کوچک در باب مقولاتی بزرگ در ابتدا در قالب یک مجموعه‌سخنرانی رادیویی ارائه شده است، سخنرانی‌هایی در باب تجمل، مرگ، میل جنسی، تزویر، قدرت، مجازات اعدام، خنده و خدا با زبانی طنز.

مطالعۀ کتاب پرسش‌های فیلسوفان بزرگ جهان به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

• خوانندگانی که علاقه‌مندند شروعی جدی در مطالعۀ ابتدایی فلسفه داشته باشند.
• خوانندگانی که به‌دنبال چون‌وچرا کردن دربارۀ پاره‌ای از دغدغه‌ها و بدیهیات زندگی روزمرۀ خود به‌مدد ایده‌های فیلسوفان بزرگ هستند.
• خوانندگان و علاقه‌مندان به تاریخ فلسفه، چون با نوعی تاریخ‌فلسفۀ ایده‌محور روبه‌رو خواهند شد.
• خوانندگانی که از خواندن کتاب‌هایی همچون دنیای سوفی، سرگذشت فلسفه، فهم فلسفه و فلسفه، ساده و زیبا لذت برده‌اند و به‌دنبال کتاب دیگری با رویکردی متفاوت هستند.
• خوانندگان دیگر آثار ترجمه‌شدۀ کولاکوفسکی، به‌خصوص درس‌گفتارهایی کوچک در باب مقولاتی بزرگ و خردمندی در زندگی روزمره (در همین صفحه، دربارۀ دیگر آثار کولاکوفسکی و آثار ترجمه‌شدۀ او نوشته‌ایم).

معرفی لِشِک کولاکوفسکی

کتاب پرسش های فیلسوفان بزرگ جهان

لِشِک کولاکوفسکی در سال 1927 در شهر رادوم لهستان به دنیا آمد. در سال 1953 موفق به اخذ مدرک دکترای فلسفه از دانشگاه ورشو شد و همان‌جا در مقام استاد به تدریس فلسفه پرداخت. در مارس 1968 حکومت لهستان او را از دانشگاه اخراج کرد و پس از این اتفاق بود که در مقام استاد مدعو به تدریس فلسفه در دانشگاه‌های مک‌گیل، مونترال، کالیفرنیا، برکلی و شیکاگو مشغول شد. لِشِک کولاکوفسکی در سال 1995 در مقام محقق ارشد داشکده آل سولز آکسفورد بازنشسته شد.

برخی از آثار لِشِک کولاکوفسکی

جریان‌های اصلی در مارکسیسم (1978 )، دین (1982)، برگسون (1984)، هوسرل و جست‌و‌جوی یقین (1976)، وحشت متافیزیکی (1988)، حضور اسطوره (1989)، مدرنیته در محاکمۀ بی‌پایان (1995)، خدا هیچ بدهی‌ای به ما ندارد: گفتاری مختصر دربارۀ دین پاسکال و روح یانسنیسم (1995).

دیگر آثار ترجمه‌شدۀ لِشِک کولاکوفسکی

لِشِک کولاکوفسکی آثار زیادی نوشته است، اما یکی از مهم‌ترین آثار او ــ که به‌قلم عباس میلانی به فارسی ترجمه شده است ــ مجموعۀ سه‌جلدی جریان‌های اصلی در مارکسیسم است. درس‌گفتارهایی کوچک در باب مقولاتی بزرگ و خردمندی در زندگی روزمره دو کتاب دیگری هستند که از لِشِک کولاکوفسکی به فارسی ترجمه شده‌اند.

کتاب پرسش های فیلسوفان بزرگ جهان

نظرات متفکران و اندیشمندان دیگر دربارۀ لِشِک کولاکوفسکی

• در جهان اندیشه، عدۀ کمی را می‌توان یافت که مقامی برجسته‌تر از لِشِک کولاکوفسکی داشته باشند. او فیلسوف، مورخ، الهیات‌دان، دانشمند سیاسی و منتقد ادبی، و نمونه‌ای از اندیشمندانی است که در قارۀ اروپا بسیار کم بوده‌اند و در دنیای انگلیسی‌زبان تقریباً نشانی از آنان نیست (راجر اسکروتن).

• کولاکوفسکی بزرگ‌ترین مورخ زندۀ جهان اندیشه است (جان گری).

• کار کولاکوفسکی یادآور دستاوردهای بی‌نظیر فکری و دلمشغولی اخلاقی روشنفکران اروپای مرکزی در قرن بیستم است. کولاکوفسکی در میان همتایان خود بی‌نظیر بود، دیگر کسی مثل او نخواهیم دید (تونی جات).

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (10)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • حسین محمدی جو
    • پاسخ به نظر

    هنوز نخوندم کتاب رو ولی دو تا کتاب پالتویی در سبدم بود. این کتاب کوچکتر بود به جیبی نزدیک بود. کاغذ هم سفید نیست و فکر کنم شکری بهش میگن. قیمت گذاری کتاب هم منصفانه نیست. امیدوارم محتواش ارزشمند باشه...

  • تصویر کاربر

    • مهدی موسوی
    • پاسخ به نظر

    کتاب بسیار خواندنی هست اما قیمتش نباید اینقدر بالا باشه کلا قیمت کتابهای نشر مان خیلی بالاس

  • تصویر کاربر

    • محمد نایب
    • پاسخ به نظر

    امیدوارم کتاب های باقی مانده از کولاکوفسکی هم به فارسی ترجمه بشود

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی