افسانه فردگرایی

(0)

2,750,000ریال

2,475,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
2408

علاقه مندان به این کتاب
51

می‌خواهند کتاب را بخوانند
3

کسانی که پیشنهاد می کنند
2

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب افسانه فردگرایی

انتشارات بیدگل منتشر کرد:
امروزه فردگرایی روی تاریک خود را آشکار کرده و این خطر وجود دارد که بر نور آزادی و برابری، که زمانی مدافع آنها بود، سایه بیفکند. رهبران شرکت‌ها و امور مالی بین‌المللی از افسانۀ فردگرایی رادیکال برای توجیه نابرابری اقتصادی استفاده می‌کنند. غالباً از آن دسته از سبک‌های زندگی که مشخصه‌شان انزوای اجتماعی و تنهایی است به‌منزلۀ نمودی از فردگرایی دفاع می‌شود. اکنون آزادی برای بسیاری از آمریکایی‌ها به معنای حفاظت از آزادی فرد برای گردش در فروشگاه‌ها، خرید و مصرف کردن است. زمانی فردگرایی ایده‌ای بود در دفاع از نوع‌دوستی و رهایی جمعی، اما در حال حاضر بیشتر به خودپرستی و خودخواهی گره خورده است.
| کتاب حاضر رابطۀ میان فرد و جامعه را می‌کاود. در حقیقت، از نظر جامعه‌شناسان فرد و جامعه دو روی یک سکه‌اند و نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد. این بدان معناست که، برای مثال، والدین، خواهران و برادران، همکاران، دوستان و هم‌کلاسی‌های ما نه‌تنها افراد اثرگذار و مهمی هستند، بلکه در حقیقت بخشی از هویت ما هم به حساب می‌آیند. این درهم‌ریختگیِ امر فردی و امر اجتماعی در مورد گروه‌ها و نهادهای بزرگ‌تر از قبیل کلیساها، کسب‌وکارها، مدرسه‌ها، محله‌ها و حتی ملت‌دولت‌ها هم صادق است. به‌عبارت‌دیگر، هویت فردی ما، خود، ساختۀ اجتماع است و پیوسته به‌وسیلۀ مناسبات اجتماعی کوچک و بزرگ تداوم می‌یابد. برخی از مناسبات و روابط اجتماعی ما نزدیک و صمیمانه‌اند و برخی دیگر با افرادی دور و بی‌نام‌ونشان، اما ترکیب این دو با یکدیگر است که ما را به اشخاص بدل می‌کند.

فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

افسانه فردگرایی 

کتاب افسانه فردگرایی

انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند و در طول زمان تغییر کرده‌اند یا تکامل یافته‌اند و بسیاری معتقدند فردگرایی در واقع در طی این فرآیند و تکامل و تغییرات جامعۀ بشری پدید آمده است. فردگرایی یکی از ویژگی‌هایی است که هر روز بیشتر در جامعه به آن برمی‌خوریم. خانواده و مذهب، طبقۀ اجتماعی و دولت نقش بسیار کمرنگ‌تری در زندگی یک انسان فردگرا دارند. فردگرایان همیشه به رشد و توسعۀ فردی خودشان بیشتر از توسعۀ اجتماع اهمیت می‌دهند. اما فردگرایی چه تأثیری دارد؟ جوامع فردگرا بهتر هستند یا جمع‌گرا؟ پیتر ال کالرو کتاب افسانه فردگرایی را در سال 2009 منتشر کرد. کتاب افسانه فردگرایی مقدمه‌ای شگفت‌انگیز و مختصر برای جامعه‌شناسی و تفکر جامعه‌شناختی است که به خوانندگان نشان می‌دهد که چگونه نیروهای اجتماعی زندگی و جهان را شکل می‌دهند.

معرفی کتاب افسانه فردگرایی اثر پیتر ال کالرو

کتاب افسانه فردگرایی اثر پیتر ال کالرو با ترجمۀ هادی جلیلی کتابی در ژانر جامعه‌شناسی و فردگرایی است. ایدۀ فردگرایی مدت مدیدی است که مطرح بوده و متفکران از دوران روشنگری اروپا در قرن هفدهم و هجدهم تا به امروز، با شور و حرارت فراوان درباره‌اش صحبت می‌کنند و کتاب‌های زیادی در این باره به چاپ رسیده است. همچنین بسیاری از نویسندگان در کتاب‌هایشان به ویژگی‌ها یا محدودیت‌های فردگرایی پرداخته‌اند. پیتر ال کالرو نگرش بسیاری از نویسندگان را با هم ترکیب کرد تا به تعریف کاملی از فردگرایی برسد. طبق نظر کالرو فردگرایی «نظامی اعتقادی است که فرد را بالاتر از گروه، زندگی خصوصی‌ را بالاتر از زندگی عمومی و نمود و بیان شخصی را بالاتر از تجربۀ جمعی می‌نشاند؛ جهان‌بینی‌ای است که ارزش بسیاری برای خودآیینی، استقلال و اتکای به نفس قائل است و طبیعی تلقی می‌شود؛ ایدئولوژی‌ای است مبتنی بر حق تعیین سرنوشت و در آن فرض بر این است که کنشگران آزاد دست به انتخاب‌هایی می‌زنند که پیامدهای مستقیمی برای سرنوشت منحصربه‌فردشان دارد.»

در واقع فردگرایی یکی از غالب‌ترین ارزش‌ها در جامعۀ آمریکا است. حتی برخی شاید بگویند فردگرایی مشخصۀ فرهنگ آمریکایی است. پیتر ال کالرو در کتاب افسانه فردگرایی در واقع همین فردگرایی را به چالش می‌کشد و معتقد است که رفتار انسان نتیجۀ انتخاب‌های آزادانۀ افراد پشت پرده است اما بیشتر در این کتاب سعی کرده نشان دهد که افراد به طور طبیعی اجتماعی و وابسته به هم هستند و به وسیلۀ اجتماع شکل می‌گیرند و فردگرایی یک افسانه بیش نیست. کتاب افسانه فردگرایی مملو از داستان‌های جذاب و تحقیقات عمیق است و نویسنده سعی دارد در این کتاب به خوانندگان کمک کند تا تخیل جامعه‌شناسی خود را توسعه دهند. تخیل جامعه‌شناسی یک اصطلاح علمی است که جامعه‌شناس آمریکایی سی‌.رایت میلز در کتابش با عنوان «تخیل جامعه‌شناسی» برای توصیف نوع بینش ارائه شده در جامعه‌شناسی ابداع کرد.

خلاصه کتاب

امیل دورکیم گفته است: «هر چه انزوای آدمی از انواع اجتماعات بیشتر باشد، یا به عبارت دیگر هر چه خودپرستی آدمی بیشتر باشد در برابر خودتخریبی آسیب‌پذیرتر خواهد بود.»

پیتر ال کالرو در کتاب افسانه فردگرایی با تعریف داستان‌ها و موضوعات جذاب به شما تفاوت فردگرایی و اجتماع‌گرایی را نشان می‌دهد. نویسنده در فصل قدرت دولت راه‌های بیشماری را نشان داده که حکومت به وسیلۀ آن کنترل زندگی ما را به دست می‌گیرد. همچنین مطالب زیادی در مورد رسانه‌های اجتماعی و بحث‌های نژادپرستانه در کتاب گنجانده شده است. کتاب افسانه فردگرایی اهمیت نمادهای فرهنگی، فشارهای پیروی از گروه‌های مختلف، تأثیر خانواده و طبقۀ اجتماعی، نفوذ سرمایه‌داری جهانی و پتانسیل انقلابی کنش جمعی را بررسی می‌کند.

خواندن کتاب افسانه فردگرایی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

با خواندن کتاب افسانه فردگرایی و با پذیریش محدودیت‌های تلاش و کنترل فردی، بینشی تازه نسبت به زندگی خود و دیگران به‌دست خواهید آورد. متن این کتاب مکمل متن مقدماتی جامعه‌شناسی است و اگر به رشتۀ جامعه‌شناسی علاقه‌مند هستید خواندن آن را توصیه می‌کنیم

درباره نویسنده کتاب افسانه فردگرایی

کتاب افسانه فردگرایی

پیتر ال کالرو استاد جامعه‌شناسی دانشگاه وسترن اورگان منموته در ایالت اورگن بود و در این دانشگاه دوره‌هایی را دربارۀ سازمان‌دهی جامعه، نظریۀ اجتماعی، روش‌های تحقیق، انحراف و جامعه‌شناسی تدریس می‌کرد. پیتر ال کالرو  در سال 2021 بازنشسته شد اما همچنان یک محقق فعال است. علایق تحقیقاتی‌اش بیشتر بر مسئلۀ هویت فردی در جامعۀ مدرن متمرکز است. او مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترایش را در رشتۀ جامعه‌شناسی و بین سال‌های 1977 تا 1983 از دانشگاه‌های سیاتل و وسترن واشنگتن دریافت کرد. کالرو مقاله‌های بسیاری در مورد مسائل فردی، هویت و سیاست منتشر کرده است.

درباره مترجم کتاب افسانه فردگرایی

هادی جلیلی مترجم کتاب افسانه فردگرایی در سال 1349 در تهران به دنیا آمد. او مدرک کارشناسی‌اش را از دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران گرفت و مدرک کارشناسی‌ ارشدش را از دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی دریافت کرد. او بیشتر به ترجمۀ آثاری در زمینۀ علوم اجتماعی می‌پردازد. از جمله کتاب‌های ترجمه شده‌اش می‌توان به «تحلیل گفتمان» اثر ماریان یورگنسن، «کشاکش آرا در جامعه‌شناسی» اثر استیون سیدمن، «درآمدی بر تحقیق کیفی» اثر اووه فلیک، «درآمدی بر جامعه‌شناسی» اثر نیکولاس اِبرکرامبی و «فسلفۀ علوم اجتماعی قاره‌ای» اشاره کرد.

امتیازات

کتاب افسانه فردگرایی از سایت آمازون امتیاز 4.2 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 3.6 از 5 را به دست آورده است.

تحلیل سی بوک از کتاب افسانه فردگرایی

خوانایی کتاب و روان بودن 
جامعه‌شناسی مطالعۀ زندگی اجتماعی انسان، تغییرات اجتماعی و علل و پیامدهای اجتماعی رفتار هر انسانی است. کالرو یک مرور کلی بسیار خواندنی از برخی مسائل دشوار نظری و مفهومی جامعه‌شناسی در کتاب افسانه فردگرایی ارائه کرده است. نویسنده در هر فصل این کتاب با مطالعۀ موردی مسائل سعی دارد تا نگاه کاملی به «فردگرایی» بیندازد و در واقع فردگرایی را به چالش بکشد. کالرو معتقد است که فردگرایی ابتدا در خدمت آزادی و برابری انسان‌ها بوده اما امروزه تبدیل به ابزاری در دست دولت‌ها شده و کارکردی خودخواهانه و خودمحور پیدا کرده است. کالرو توانسته هنرمندانه مسائل جامعه‌شناسی خُرد و کلان را با استفاده از مثال‌های عینی توضیح دهد. 

شرایط تهیه کتاب 
می‌توانید کتاب افسانه فردگرایی را از همین صفحه و با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب 30بوک تهیه نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (1)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • بابک روحی
    • پاسخ به نظر

    با سلام و احترام. من هنوز کتاب رو مطالعه نکردم و موفق به خریداری اون نشدم. از 30 بوک و عزیزانی که مطالعه کردند سؤالی دارم. با توجه به گفته ی جناب دورکیم در ابتدایِ همین شرح خلاصه ی کتاب و با توجه به افسانه بودن فردگرایی، هدف غایی نویسنده ی محترم از نوشتن این کتاب چه بوده دلا خو کن به تنهایی که از تن ها بلا خیزد... با تشکر و سپاس فراوان.

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی