رمان کودک

رمان کودک (تمساح غول پیکر)

(9)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
506

علاقه مندان به این کتاب
10

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب رمان کودک

هیچ‌وقت سیر نمی‌شَم، مگر این‌كه دست‌كم سه‌تا بچه‌ی آبدار رو درسته قورت بدم! تمساح غول‌پیكر شكوترین جانور در سرتاسر جنگل است كه عاشق خوردن بچه‌هاست! او از آن خالی‌بندهای نابكار است كه خیال می‌كند با نقشه‌های پنهانی و كلك‌های زیركانه‌اش، راست‌راستی هوش سرشاری دارد. اما او به اندازه‌ی دیگر حیوانات جنگل، باهوش نیست. آن‌ها تصمیم دارند كلك‌های او را نقش بر آب كنند و به او درسی بدهند كه هیچ‌وقت از یادش نرود. تمساح غول‌پیكر به گفته‌ی خود نویسنده بهترین داستانی است كه او برای بچه‌ها نوشته است. رولد دال بهترین نویسنده‌ی مرد انگلستان لقب گرفته است. تصویرگر كتاب نیز برنده‌ی جایزه‌ی هانس كریستین آندرسن شده است.

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

تمساح غول ‌پیکر

رمان کودک (تمساح غول پیکر)


بخشی از کتاب تمساح غول پیکر:
«در بزرگ‌ترین و گل‌آلودترین رودخانه‌ی آفریقا، دو تمساح سرهای‌شان را از آب بیرون آورده بودند. یکی از آن دو غول‌پیکر بود؛ اما آن یکی زیاد بزرگ نبود. تمساح غول‌پیکر پرسید: «می‌دانی امروز دلم می‌خواهد ناهار چی بخورم؟» آن یکی که زیاد بزرگ نبود، گفت: «نه؛ دلت می‌خواهد چی بخوری؟» تمساح غول‌پیکر خندید و با این کار صدها دندان سفید و تیزش را نشان داد و گفت: «برای ناهار امروز، دلم می‌خواهد یک بچه‌ی چرب و چیلی و آبدار بخورم!»

رولد دال، نویسندۀ بریتانیایی، برخی از بهترین داستان‌ها را برای کودکان نوشته است. داستان‌های او جنبه‌های تاریک و ترسناکی دارند، برخی از کودکان حسود و بدجنس هستند و برخی دیگر قهرمانانه با شخصیت‌های منفی بزرگسال مبارزه می‌کنند و پیروز می‌شوند. مثلا ماتیلدا دختر 6 سالۀ باهوش به معلم بدجنس‌اش درسی اساسی می‌دهد یا چارلی کوچک یک بلیط طلایی برنده می‌شود که می‌تواند زندگی‌اش را به‌کلی تغییر دهد اما در نهایت این قلب مهربان و روح بخشنده‌اش است که از او یک قهرمان می‌سازد. رولد دال نویسنده‌ای است که به دلیل سبک خاص خودش در داستان‌گویی و پیام‌هایش برای کودکان ستایش شده و یکی از بهترین نویسندگان داستان‌های کودک و نوجوان در قرن بیستم برشمرده می‌شود.

معرفی کتاب تمساح غول‌ پیکر اثر رولد دال 

رمان تمساح غول پیکر اثر رولد دال با ترجمۀ محبوبه نجف خانی کتابی مصور برای کودکان است. به گفتۀ خود نویسنده این کتاب یکی از بهترین داستان‌هایی است که برای کودکان نوشته است. تمساح غول پیکر داستان یک تمساح عظیم‌الجثۀ گرسنه است که می‌خواهد میان‌وعدۀ مورد علاقه‌اش یعنی کودکان را بخورد اما شکار چنین میان وعده‌ای اصلاً راحت نیست. بنابراین او نقشه‌ای مخفیانه و حیله‌گرانه می‌کشد و می‌خواهد با این نقشه بچه‌ها را بخورد.

این تمساح غول پیکر فکر می‌کند شجاع‌ترین موجود روی زمین است پس نباید هیچ مشکلی برای اجرای نقشه‌اش پیش بیاید. این تمساح حسابی به نقشه‌اش مطمئن است و شک ندارد که می‌تواند دزدکی بچه‌ها را شکار کند اما در جنگل سرگردان می‌شود. او طی ماجراجویی‌اش با حیوانات دیگری آشنا می‌شود و تمام حیوانات پس از شنیدن نقشه‌هایش به او می‌گویند که چه موجود وحشتناکی است و سعی می‌کنند جلویش را بگیرند. رولد دال سعی دارد در این داستان به بچه‌ها یاد بدهد که نباید هیچ‌گاه در زندگی‌شان خشونت به خرج بدهند و اگر روزی با بی‌عدالتی و اعمال ظالمانه مواجه شدند باید درست مثل حیوانات جنگل مقابل ظالم بایستند.

خلاصه داستان

داستان تمساح غول پیکر از آفریقا و رودخانه‌ای بزرگ، عمیق و گل‌آلود شروع می‌شود، جایی که تمساح غول‌ پیکر شخصیت اصلی داستان است و به تمساح کمی کوچک‌تر می‌گوید که می‌خواهد این خانۀ کثیفش را ترک کند و برای ناهار چند بچۀ واقعی بخورد. تمساح کوچک شکایت می‌کند چون به نظرش کودکان واقعی درست جویده نمی‌شوند و تند، زننده و تلخ هستند و ماهی‌های واقعی خوشمزه‌ترند و به او یادآوری می‌کند که دفعۀ قبل که تمساح غول پیکر سعی کرد بچه‌های واقعی را بخورد چه اتفاقی برایش افتاد. تمساح غول پیکر در هر صورت رودخانۀ بزرگ، عمیق و گل آلود را ترک می‌کند و ابتدا به سراغ اسب آبی رامپی رامپی در ساحل رودخانه، سپس سراغ فیل، بعد میمون و در نهایت پرنده رولی‌پلی می‌رود تا به آن‌ها بگوید که قصد دارد چه کاری انجام دهد. 

 چهار حیوان جنگل همگی از تمساح غول پیکر می‌ترسند و از او متنفرند و برای همین به او توهین می‌کنند و آرزو می‌کنند که هرگز موفق نشود و تمساح ناراحت می‌شود و سعی می‌کند به میمون حمله کند اما ناموفق می‌ماند. تمساح غول پیکر به جنگلی آرام و نه چندان دور از یک شهر آفریقایی می‌رود و خودش را در یک درخت نارگیل پنهان می‌کند و امیدوار است یک خواهر و برادر را بخورد. اما اسب آبی او را گیر می‌اندازد و کشان‌کشان او را با خود می‌برد. آیا حیوانات جنگل حریف تمساح غول پیکر می‌شوند یا او بالاخره موفق می‌شود میان وعدۀ خوشمزه‌اش را به دست بیاورد؟

خواندن کتاب تمساح غول پیکر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

کتاب تمساح غول پیکر، یک کتاب مصور و جذاب برای کودکان است.

درباره نویسنده کتاب تمساح غول پیکر

کتاب تمساح غول پیکر

رولد دال، یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان کتاب‌های کودکان و نوجوانان در سال 1916 در بریتانیا به دنیا آمد. آمار فروش کتاب‌های این نویسنده در دنیا به بیش از 250 میلیون جلد می‌رسد. رولد دال طی جنگ جهانی دوم مدتی به عنوان خلبان هواپیمای جنگنده خدمت کرد. داستان‌هایی که برای کودکان می‌نوشت در دهۀ 1940 برایش شهرت آورد و در نهایت یکی از موفق‌ترین نویسندگان داستان‌های کودکان و نوجوانان شد و طی سال‌ها جوایز ادبی متعددی را به‌دست آورد.
داستان‌هایی که رولد دال برای بچه‌ها می‌نویسد دارای جنبه‌های مختلفی هستند. او در کنار برخی از جنبه‌های تاریک و ترسناک، طنز را هم حفظ می‌کند و همین بر جذابیت داستان‌هایش می‌افزاید.

کتاب‌های او مورد اقتبا‌س‌های سینمایی و انیمیشنی قرار گرفته‌اند و این آثار هم در نوع خودشان بسیار موفق بوده‌اند. به عنوان یک نمونه می‌توان به فیلم «چارلی و کارخانه شکلات سازی» با بازی جانی دپ و کارگردانی تیم برتون اشاره کرد که جایزۀ بفتا را از آنِ خود کرد.

ماتیلدا، غول بزرگ مهربان، انگشت جادویی و گرملین‌ها برخی از دیگر آثار او هستند.

درباره مترجم کتاب تمساح غول پیکر

مجبوبه نجف خانی متولد سال 1335 در تهران است. او فارغ‌التحصیل رشتۀ مترجمی از دانشگاه علامه طباطبایی و عضو شورای کتاب کودک و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است. نجف خانی تاکنون فعالیت‌های زیادی در زمینۀ ادبیات کودک و نوجوان داشته و بیش از 200 جلد کتاب کودک و نوجوان را ترجمه کرده است. مجموعۀ 15 جلدی «در جست و جوی دلتورا» اثر امیلی رودا یکی از آثار ترجمه‌شده توسط اوست که از سوی انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان در سال 1383 برندۀ جایزۀ کتاب مناسب برای نوجوانان شد. نجف خانی برای ترجمۀ کتاب «آبشار یخ» مترجم برگزیدۀ کتاب سال شورای کتاب کودک بوده است.

کتاب تمساح غول پیکر

امتیازات

کتاب تمساح غول پیکر از سایت آمازون امتیاز 4.7 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 3.8 از 5 را به دست آورده است.

تحلیل سی بوک از کتاب تمساح غول پیکر

خوانایی کتاب و روان بودن 
تمساح غول پیکر یک داستان کلیشه‌ای کودکانه نیست و رولد دال جنبه‌های تاریکی را در آن به‌کار برده است. شاید در ابتدا کمی ترسناک به‌نظر بیاید اما کودکان در مواجهه با این داستان مفهوم حرص و طمع را درک می‌کنند و عیب آن را می‌فهمند. 

در این داستان حیوانات خوب و مهربان جنگل دست به دست هم می‌دهند تا در مقابل این تمساح حریص ایستادگی کنند و جلوی اعمالش را بگیرند. رولد دال با استفاده از این تمثیل‌ها، روحیه و اهمیت همکاری و همدلی را به کودکان آموزش می‌دهد.

این کتاب همچنین پر از تصویرگری‌های زیبا و بامزۀ کوئنتین بلیک است که روح دیگری به داستان بخشیده است.

شرایط تهیه کتاب
می‌توانید کتاب تمساح غول پیکر را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب 30بوک تهیه نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی