در ستایش سیاست

(0)
نویسنده:

538,000ریال

457,300 ریال

دفعات مشاهده کتاب
523

علاقه مندان به این کتاب
10

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب در ستایش سیاست

انتشارات مرکز منتشر کرد:
»ماکیاوللی سیاست را هنر عالی دروغ دانسته است. سیاست را اما باید چیز دیگری دانست: توان یک جامعه در به دست گرفتن سرنوشت خود، در ابداع نظمی عادلانه و در التزام به خیر همگانی «.
نزد آلن بدیو، سیاست با کلبی‌مسلکی و حتی با عمل‌گرایی بی‌نسبت است. سیاست، به دور از این‌که به تمشیت امور عمومی تقلیل یابد، جستجوی همگانی عدالت و حقیقت است.
آلن بدیو، نویسنده، فیلسوف، استاد سابق مدرسه‌ی عالی اکول نرمال است و آثارش در سراسر جهان ترجمه و مطالعه می‌شود.
اُد لانسلَن روزنامه‌نگار و مدرس فلسفه است، کتاب جهان آزاد او در سال 2016 برنده‌ی جایزه‌ی «جستار رنودو» شد.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

    • نوع کالا
    • دسته بندی
    • موضوع اصلی
    • موضوع فرعی
    • نویسنده
    • مترجم
    • نشر
    • شابک
    • زبان کتاب
    • قطع کتاب
    • جلد کتاب
    • تعداد صفحه
    • وزن
    • نوبت چاپ
    • سال انتشار
    • فارسی
    • رقعی
    • شومیز
    • 90 صفحه
    • 100 گرم
    • 1
    • 1401

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

در ستایش سیاست 

کتاب در ستایش سیاست


بخشی از کتاب در ستایش سیاست:
«حتماً به ما خواهند گفت فکر غریبی در سر داریم که در سال انتخابات ریاست جمهوری، انتخاباتی که پرده از منظرۀ سیاسی به هم ریخته‌ای برداشته که آشکارتر از همیشه به بازی نیرو‌های سرمایه واگذار شده، می‌خواهیم از ستایش سیاست بگوییم. سؤال این است که چه چیزی هنوز بر جلب نظر فیلسوف مانده تا دل به چنین کاری دهد. شما چه پاسخی به پرسندگان، به ویژه پرسندگان جوانی می‌دهید که سیاست را اکنون جز مکانی برای رویارویی کلبی مسلک‌ها و فرصت‌طلب‌ها نمی‌بینند؟»

هر چه بیشتر قدرت در دستان دولت و شرکت‌های جهانی قرار بگیرد، شهروندان نقش کمتری بر عهده خواهند داشت. اما آلن بَدیو، متفکر برجستۀ فرانسوی کتاب در ستایش سیاست را در سال 2017 منتشر کرد تا تأکید کند که سیاست نه تنها به قدرت و دولت، بلکه به عدالت نیز توجه دارد. کتاب در ستایش سیاست ابتدا به زبان فرانسوی و با عنوان اصلی Éloge de la politique منتشر شد. این کتاب شامل مصاحبۀ آلن بدیو با اُد لانسلَن می‌شود. اد لانسن روزنامه‌نگار و مدرس فلسفه است که کتابش با عنوان «جهان آزاد» در سال 2016 برندۀ جایزۀ «جستار رنودو»‌ شد.

معرفی کتاب در ستایش سیاست اثر آلن بدیو 

کتاب در ستایش سیاست اثر آلن بَدیو با ترجمۀ مجید وحید را انتشارات مرکز به چاپ رسانده است. سیاست دو وجهه دارد، یک وجه از سیاست کاملاً به سمت قدرت دولت کشیده شده و یک وجهه آن به سمت عدالت کشیده می‌شود. با وجود افزایش نگران کنندۀ اقتدارگرایی و بحران لیبرال‌دموکراسی، تعداد کمی فضیلت‌های سیاست امروز را تمجید می‌کنند. با این‌حال متفکر برجستۀ فرانسوی آلن بدیو ،گفت‌وگوی پر جنب‌وجوشی با روزنامه‌نگار اد لانسلن داشته و در این گفت‌وگو استدلال می‌کند که دقیقاً از طریق سیاست است که بشریت همچنان می‌تواند به بلندپروازانه‌ترین اهدافش دست یابد. بنابراین سؤال اصلی سیاست این است که «قدرت عدالت چیست؟» و بحث در مورد سیاست اساساً در مورد هنجارهایی است که قدرت تابع آن‌هاست و در مورد جامعه‌ای است که قادر است سرنوشت خود را به هر جهت که می‌خواهد بر اساس استاندارد مشترک عدالت پیش ببرد. در این گفت‌وگوی جذاب که در کتاب در ستایش سیاست منتشر شده، آلن بدیو دیدگاهش را دربارۀ سیاست به وضوح بیان می‌کند.

مقدمۀ مترجم دربارۀ آلن بدیو: «آلن بدیو بازمانده‌ی کمونیستم است، اما بازمانده‌ای از رنگ دیگر. او چپ است، اما نه چپ از نوع معمول یا چپی که این‌جا و آن‌جا حکومت کرده یا می‌کند. آلن بدیو در این گفت‌وگو آشکار می‌سازد که انسان فرهیخته‌ای است. او فیلسوف بزرگ قرن بیستم و فعلی است و صاحب آگاهی ژرف از فلسفه‌ی قدیم و جدید غرب. از افلاطون می‌داند تا ماکیاوللی و مارکس و البته فیلسوفان جدیدی نظیر برنار هانری لِوی که بیرون از حدود گیومه فیلسوف خطابشان نمی‌کند. بدیو از بزرگ‌ترین روشنفکران معاصر فرانسه هم هست. از نگاه او، کسانی که می‌دانند، نمی‌توانند در جایی نایستند و با مردم باب گفت‌وگو باز نکنند.»

خلاصه کتاب

کتاب در ستایش سیاست بعلاوۀ مصاحبه با اد لانسلن، خلاصه‌ای ارزشمند از مضامین اصلی اندیشۀ سیاسی بدیو است. مثلا بدیو افکار خود را در مورد آنچه سیاست‌های نظری را تشکیل می‌دهد بسط داده است. او در مورد فرضیۀ کمونیستی‌اش صحبت کرده و نکات مهم اندیشۀ سیاسی‌اش را در این کتاب برجسته کرده است. او افکارش در مورد موج پوپولیسم جناح راست که ایالات متحده و بسیاری از اروپا و برخی از نواحی آمریکای جنوبی را فرا گرفته‌اند توضیح داده است. هدف بدیو از این گفت‌وگو با اد لانسلن ابتدا نقد سرمایه‌داری و سپس معرفی مسیر جایگزین است که از نظر آلن بدیو این مسیر جایگزین کمونیسم نو است. به نظر بدیو برای رسیدن به کمونیسم نو، ما باید از کمونیسم مارکس و انگلس در قرن نوزدهم و کمونیسم لنین و مائو در قرن بیستم بگذریم. در نقد سرمایه‌‌داری، او از جنبشی پیشرو و هم‌زمان آسیب‌زننده پرده برمی‌دارد که بنیانش بر منافع شخصی و رقابت بی‌رحمانه قرار داد.

«از موانع بازگشت فرضیۀ کمونیستی، که مطلوب شماست، بی‌تردید، و خود پیش‌تر بدان اشاره کردید، جنایات وسیعی است که به نام آن در قرن بیستم وقوع یافته است. من چیز جدیدی به شما نمی‌گویم زیرا همواره در فضای عمومی،‌ نزد روشنفکران رسانه‌ای و دیگرگزارش‌گران، بر کسی پوشیده نیست که شما برای اصرار بر‌ آنچه آنان یک خطا می‌دانند شماتت شده‌اید. ملامت برای این که نه تنها از اندیشه‌ی کمونیستی از دیدگاه نظری، که از شماری تجلیات تاریخی مؤخر و البته شرم‌آور آن هم دفاع کرده‌اید. من مثلاً، به انقلاب فرهنگی چین فکر می‌کنم که شما همچنان قوت پشتیبان آن هستید. حال، آنچه از شما می‌پرسم این است: شما شخصاً چه درسی از جنایات گسترده‌ای که به نام کمونیسم انجام شده است می‌گیرید؟ چرا که برخلاف ادعای بعضی، درس‌ها گرفته‌اید.»

خواندن کتاب در ستایش سیاست را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

کتاب در ستایش سیاست برای هر کسی که به بنیادستیزی سیاسی و سیاست علاقه‌مند باشد ارزش زیادی خواهد داشت. 

درباره نویسنده کتاب در ستایش سیاست

کتاب در ستایش سایت اثر آلن بدیو

آلن بدیو در سال 1937 در مراکش به دنیا آمد. او فیلسوف چپ‌گرا، نویسنده و استاد بازنشستۀ مدرسۀ عالی اکول نرمال فرانسه است. بدیو در دهۀ 1950 دانشجوی اکول نرمال سوپریور بود. او از سال 1969 تا 1999 در دانشگاه de Paris VIII تدریس کرد و سپس رئیس بخش فلسفۀ ENS شد و همراه با میشل فوکو و ژان فرانسو لیوتار بخش فلسفۀ همان دانشگاه را بنیان نهاد. بدیو در مورد مفاهیم هستی، حقیقت، رویداد و سوژه به گونه‌ای نوشته که به ادعای او نه پست مدرن است و نه صرفاً تکرار مدرنیته. او مرتباً در مورد رویدادهای سیاسی اظهارنظر می‌کند و به عنوان یک فعال سیاسی در مبارزات آزادی الجزایر و جنبش می‌68 شرکت داشته است. او از اعضای حزب سوسیالیست‌های متحد در فرانسه بود که بعدها منحل شد و هم اکنون به عنوان یک متفکر در جهت بازگشت کمونیسم به عنوان یک قدرت سیاسی فعالیت می‌کند. از دیگر آثار آلن بدیو می‌توان به کتاب «رخداد، سوژه و حقیقت»، «فراسیاست» و «فرضیۀ کمونیسم» اشاره کرد. او همچنان در دانشگاه بین‌المللی فلسفه سمینارهای محبوبی با موضوعاتی مثل «ضد فیلسوفان» بزرگ (سنت پل، نیچه، ویتگنشتاین و لاکان) تا نوآوری‌های مفهومی اصلی قرن بیستم برگزار می‌کند. بدیو همچنین چندین رمان و نمایشنامۀ موفق نوشته و بیش از دوازده اثر فلسفی دارد.

تحلیل سی بوک از کتاب در ستایش سیاست

خوانایی کتاب و روان بودن 
آلن بدیو در این کتاب به عنوان یک فیلسوف صحبت نمی‌کند بلکه به عنوان یک فرد عادی نظرش را در مورد سیاست بیان کرده است و بنابراین هم در گفت‌وگویش هم در بیان نظراتش لحنی امروزی و ساده را پیش گرفته است. مثلا در بخشی از کتاب در ستایش سیاست در مورد کارگران نوشته است:
«آنچه امروز اساساً نداریم، روشنفکران‌اند. گفته می‌شود: دیگر کارگر نداریم و از این قبیل چیزها. کارگران، به عنوان نمونه در چین هستند و فراوان. یادآوری می‌کنم اولین بار است که کارگران نصف جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. کارگران هستند، حتی در فرانسه. کارگرانی هستند که در انتخابات‌ها شرکت نمی‌کنند، کارگرانی که حق رأی ندارند، کارگرانی که به راست افراطی، در نبود یک مسیر فعال کمونیستی‌، رای می‌دهند چون آن را خارج از نظام مسلم می‌پندارند.»

مدت زمانی که طول می کشد بخوانی  
کتاب در ستایش سیاست بسیار روان است و می‌توانید آن را در یک نشست به طور کامل مطالعه نمایید.

اگر از خواندن این کتاب لذت بردید، به شما پیشنهاد می‌کنیم کتاب توتالیتاریسم را نیز بخوانید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی