30بوک
کتاب عمومی
ادبیات
رمان خارجی
نمایش افسانه ای برای وقتی دیگر

نمایش افسانه ای برای وقتی دیگر

(0)

1,250,000ریال

1,125,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
3514

علاقه مندان به این کتاب
28

می‌خواهند کتاب را بخوانند
3

کسانی که پیشنهاد می کنند
4

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب نمایش افسانه ای برای وقتی دیگر

انتشارات مرکز منتشر کرد:
سلین نسخه‌ی اول نمایش افسانه‌ای برای وقتی دیگر را سال 1946، در سلول یا به قول خودش توی دخمه‌اش در زندان کپنهاگ نوشت؛ عصبانی از همه‌کس، بریده از همه‌چیز، بدخلق‌تر از همیشه، با تنی رنجور از دردهای قدیمی. با تمام این‌ها، در این بدترین لحظه‌ی زندگی، سلین بیشتر از همیشه شور و شوق زنده ماندن داشت.
نمایش افسانه‌ای برای وقتی دیگر کتابی‌ست علیه همه‌کس؛‌ همه‌ی دوستان، همه‌ی دشمنان، همه‌ی دوست‌/‌ دشمنان، حتی خود سلین، و علیه همه‌چیز؛‌ میهن، عشق، نفرت... و مسلماً، علیه زبان، همان زبان استاندارد و ادبی فرانسه که سلین از رمان اولش، سفر به انتهای شب (1932) با آن می‌جنگید.
از نظر بسیاری از منتقدان ادبی، از جمله آنری گودار، این جنگ تمام‌عیار، «خشن‌ترین رمان سلین در برخورد با خواننده» است.
فروشگاه اینترنتی سی بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

نمایش افسانه‌ ای برای وقتی دیگر 

رمان نمایش افسانه ای برای وقتی دیگر با عنوان اصلی Féerie pour une autre fois و عنوان انگلیسی Fable for Another time، اثر لویی فردینان سلین رمان‌نویس و پزشک فرانسوی و نویسندۀ رمان مشهور سفر به انتهای شب است که در سال 1952 منتشر شد.

معرفی کتاب نمایش افسانه ای برای وقتی دیگر اثر لویی فردینان سلین

کتاب نمایش افسانه‌ ای برای وقتی دیگر اثر لویی فردینان سلین با ترجمۀ مهدی سحابی و اضعر نوری، روایت سلین از بمباران فرضی منطقه‌ای از مون‌مارتر به دست نیروهای متفقین در روزهای قبل از پیاده‌سازی‌ نرماندی است. پیاده‌سازی نرماندی عملیات پیاده‌سازی سربازان نیروهای متفقین در ساحل نرماندی در شمال فرانسه بود که در روز 6 ژوئن سال 1944 آغاز شد و به آزادسازی نرماندی از نیروهای نازی در جنگ جهانی دوم انجامید. این عملیات با اسم رمز عملیات نپتون شناخته می‌شد و به روز دی (D-Day) شهرت یافته است. پیاده‌سازی نرماندی باعث شکل‌گیری عملیات آزادسازی فرانسه شد و پایه‌های پیروزی متفقین را در جبهۀ غربی بنا نهاد. کتاب نمایش افسانه ای برای وقتی دیگر یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین متون ادبی فرانسه پس از جنگ است. سلین ابتدا بر روی نوشتن رمان «روی پل لندن» کار می‌کرد و برنامه‌ای برای کتاب بعدی‌اش نیز داشت که ناگهان به زندان افتاد و از تمام برنامه‌هایش دست کشید. 

این کتاب طی دورۀ پرآشوبِ پس از جنگ جهانی دوم و عمدتاً در سلول زندانی در دانمارک نوشته شد، جایی که نویسنده به اتهام خیانت بزرگ زندانی شده بود و منتظر استردادش بود. سلین به دلیل موضوعات ضد یهود در کتاب‌هایش و حمایتش از دولت ویشی فرانسه که حامی حزب نازی بود یک سال را در زندان و چند سال را دور از وطن گذراند. همین باعث شد که نسبت به شهرت ادبی‌اش در فرانسه احساس نگرانی بکند و تصمیم گرفت یک اثر اصیل جدید بنویسد و اعتراض تلخش را به سبکی جدید و پراکنده بیان کند. رمان دیدگاهی منحصر به فرد از جنگ و پاکسازی‌های سیاسی در فرانسه ارائه می‌دهد و در این کتاب سلین به توضیح سیاست دگراندیشانه‌اش پرداخته است. کل وقایع این روایت نسبتاً طولانی بیش از دوازده ساعت طول نمی‌کشد یعنی از آغاز یک غروب تا صبح روز بعد. دنبالۀ این کتاب با عنوان «نورمانس» در سال 1954 به چاپ رسید. کتاب نمایش افسانه ای برای وقتی دیگر مدت‌ها به‌خاطر نامه‌های سلین به نام «نبرد رودخانۀ استیکس» و «بادهای لعنت‌ شده برای وقتی دیگر» شناخته می‌شد.

خلاصه داستان

داستان کتاب نمایش افسانه ای برای وقتی دیگر، قصۀ مردی است که به دست هموطنان خودش زندانی شده و مورد تحقیر قرار می‌گیرد. سلین به افول شخصیت این فرد پرداخته که تقریباً به خاطر نفرت شدید کارش به جنون می‌کشد و ریاکاری و ابتذال همنوعانش موجب سرخوردگی او می‌شود. سلین با جملات بدون وقفه، اتهامات خشم‌آلود و مکالمات خیالی سربسته، وحشت، رنجش و عدم تعادل روانی را به تصویر کشیده است. سلین به راوی با نام‌های متعدد اشاره می‌کند که هر کدام از این نام‌ها نشان دهندۀ هویت نویسنده است. سلین در کتاب شکنجه‌گران راوی را به باد انتقاد می‌گیرد و احترامی را می‌طلبد که هم دستاوردهای ادبی‌اش و هم خدمت قهرمانانه‌اش در نظام (طی جنگ جهانی اول) برایش به ارمغان آورده ولی حالا از او سلب شده است.

درباره نویسنده کتاب نمایش افسانه ای برای وقتی دیگر

کتاب نمایش افسانه ای برای وقتی دیگر

نام اصلی لویی فردینان سلین، لوئی فردیناند دتوش بود. او در سال 1894 در جایی به نام کوربووا نزدیک پاریس به دنیا آمد. او نویسنده و پزشک فرانسوی بود که گرچه به‌خاطر استعدادش همیشه مورد تحسین قرار می‌گرفت اما بیشتر به‌خاطر منش یهودستیز و مردم گریزی‌اش مشهور شده بود. از نظر برخی نویسندگان بزرگ مانند ساموئل بکت، هنری میلر و چارلز بوکوفسکی، سلین یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین غول‌های ادبی فرانسه است. برخی دیگر نیز او را یک نازیسم یهودستیز می‌دانستند که هرگز از عقاید زشت خود توبه نکرده و خواستار نابودی یهودیان فرانسوی بود و برای همین همیشه او را نکوهش و تحقیر می‌کردند. سلین تمام تابوهای عصر خود را شکست ولی بخشی از جامعۀ روشنفکران فرانسه که علیه او شده بودند از دادن جایزۀ کنگور به او سر باز زدند و حتی ادبیات او را کثیف نامیدند و بارها او را محکوم به نژادپرستی کردند.

سلین در سال 1924 مدرک پزشکی‌اش را دریافت کرد و به‌صورت تمام‌وقت به پزشکی پرداخت و حتی برای مأموریت‌های پزشکی مختلف سفرهای بین‌المللی داشت و در سال 1928 مطبی در حومۀ پاریس برپا کرد و در اوقات فراغتش به کار نوشتن مشغول می‌شد. گرچه سلین مورد علاقۀ جناح چپ بود اما بعد از سفر به اتحاد جماهیر شوروی مأیوس شد و بعدها احساسات ضد یهودی متعصبانه‌اش بیشتر شد و این احساسات را در نوشته‌هایی رساله‌وار هم فاش کرد، البته در این آثار به فرانسوی‌ها نیز حمله کرده بود. سلین در جایگاه نویسنده ابتدا به‌خاطر رمان سفر به انتهای شب شناخته شد. او در سال 1932 این رمان را منتشر کرد و داستان آن، داستان جست‌وجوی پرشکنجه و ناامیدانۀ مردی برای یافتن معنا است. سبک تند و تیز این کتاب و نثر ازهم‌گسیختۀ آن بسیار مورد توجه جامعۀ ادبی قرار گرفت. کتاب مرگ قسطی نیز به‌خاطر به ‌تصویرکشیدن شکل تیره و تاری از جهانی عاری از ارزش و زیبایی و نجابت مورد توجه است.

سلین در زمان آغاز جنگ جهانی دوم، برای خدمت در بخش اورژانس داوطلب شد ولی بعد از سقوط فرانسه در سال 1940، از همکاری با آن‌جا کناره گرفت و به کار در یک داروخانه مشغول شد. او از ترس مشکلات سیاسی و از ترس اینکه مبادا متهم به خیانت شود، موقع آزادسازی فرانسه به دست متنفقین از راه آلمان به دانمارک گریخت که البته دانمارک نیز در آن زمان زیر بمباران متفقین بود. در دانمارک بیش از یک سال زندانی شد زیرا مقامات فرانسوی او را به همکاری با آلمان متهم کردند و خواستار استرداد او بودند. در سال 1951 بعد از این‌که دادگاه نظامی در پاریس عفو او را صادر کرد به فرانسه برگشت. پس از بازگشت، طبابت را از سر گرفت و به نوشتن ادامه داد. در آخرین آثارش نیز جنگ جهانی دوم را از درون آلمان به تصویر کشیده است.

با این‌که آثار او مورد تأیید برخی منتقدین بود اما هم‌زمان همان منتقدین به شخصیت او می‌تاختند و برخی از آثارش را سرشار از ناامیدی، بی‌اخلاقی خشم و اروتیسم می‌خواندند. این تناقض رفتاری که محققین بعداً آن را پارادوکس نبوغ ادبی و رفتاری هیولامأب در یک انسان خواندند، برای سلین گران تمام شد و او را از رسیدن به شهرت جهانی بازداشت. سلین در سال‌های پایانی عمرش طی مصاحبه‌ای گفت که خود را گناهکار نمی‌داند، ضد یهود نیست بلکه قربانی خصومت‌های گروهی و سیاسی شده است. به‌هرحال چنانکه خود او می‌‌گوید با دو رمان سفر به انتهای شب و مرگ قسطی همۀ حرف‌هایش را زده است. لویی فردینان سلین در سال 1961 و در 67 سالگی درگذشت.

درباره مترجم کتاب نمایش افسانه ای برای وقتی دیگر

مهدی سحابی در سال 1322 در قزوین به دنیا آمد. او مترجم، نویسنده، روزنامه‌نگار، نقاش، مسجمه‌ساز و عکاس بود و بیشتر به خاطر ترجمۀ مجموعۀ در جستجوی زمان از دست رفته نوشتۀ مارسل پروست شناخته شده است. وقتی ده ساله بود همراه با خانواده به تهران آمد. پس از گرفتن دیپلم ریاضی وارد هنرکدۀ هنرهای تزئینی دانشگاه تهران شد تا در رشتۀ نقاشی تحصیل کند اما پس از یک سال این رشته را نیمه‌کاره رها کرد و به سربازی رفت. پس از پایان دوران سربازی در سال 1346 عازم ایتالیا شد تا در رشتۀ کارگردانی سینما تحصیل کند. در چیته چیتا دوره‌ای کوتاه گذراند و دوباره وارد رشتۀ نقاشی در فرهنگستان هنرهای زیبای رم شد.

در سال 1347 تحصیلش را نیمه‌کاره رها کرد و به فرانسه رفت. در سال 1351 به قصد فعالیت در سینمای ایران به ایران بازگشت ولی از این حرفه ناامید شد و به سراغ روزنامه‌نگاری، بازیگری و عکاسی و در آخر به سراغ ادبیات و ترجمۀ ادبی رفت. تسلطش به زبان‌های ایتالیایی، فرانسوی و انگلیسی باعث شد تا آثار نویسندگان متعددی را ترجمه کند و فارسی زبانان را با این نویسندگان آشنا کند. او در سال 1388 بر اثر سکتۀ قلبی درگذشت. از جمله آثار ترجمه شده‌اش می‌توان به خروج اضطراری اثر اینیاتسیو سیلونه، بارون درخت‌نشین اثر ایتالو کالوینو، دوست من مون اثر آلن فورنیه، دیوید کاپرفیلد و آرزوهای بزرگ اثر چارلز دیکنز، دور دنیا در هشتاد روز اثر ژول ورن و دانته آلیگیری اثر مارک موسا اشاره کرد.

کتاب نمایش افسانه ای برای وقتی دیگر ترجمه مهدی سحابی

تحلیل سی بوک از کتاب نمایش افسانه ای برای وقتی دیگر

سلین در این رمان به هیچ‌کس رحم نکرده و زندگی در زندان را با جزئیات کامل به تصویر کشیده است. او ریاکاری‌های ملی‌گرایی و قراردادهای ادبی را به سخره می‌گیرد (منتقدان، مترجمان و سانسورچی‌‌ها اهداف مورد علاقه‌اش هستند). داستان تا حدی بسیار شبیه وضعیت خود سلین در آن زمان بود و به دلیل مشکلات حقوقی و سیاسی سلین مجبور شد سبک نوشتنش را در این داستان کمی تغییر دهد و به سبکی جدید و خارق‌العاده این داستان را نوشت. سبک نوآورانۀ سلین باعث شد این اثر یکی از بدیع‌ترین و آشکارترین آثار ادبی زمان خودش بشود. سلین هنرمندانه جامعۀ متمدن را به عنوان یک تهدید دائمی برای آزادی فردی در این کتاب به تصویر کشیده است. به گفتۀ آنری گودار، منتقد ادبی، این کتاب خشن‌ترین رمان سلین در برخورد با خواننده است.

شرایط تهیه کتاب 
می‌توانید کتاب نمایش افسانه ای برای وقتی دیگر را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب 30بوک تهیه نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی