پنیر و کرم‌ها

(0)

3,000,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
1549

علاقه مندان به این کتاب
22

می‌خواهند کتاب را بخوانند
2

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب پنیر و کرم‌ها

انتشارات نو منتشر کرد:
کارلو گینزبورگ در پنیر و کرم‌ها کوشیده است سطر به سطر اسناد اندکی را که از محاکمهٔ او بر جای مانده است بکاود و جهان‌بینی این آسیابان گمنام را ترسیم کند و نشان دهد که شهروندان عادی آن‌گونه که تا کنون گمان می‌برده‌ایم، صرفاً فرمانبرِ فرادستان نبوده‌اند بلکه فقط صدایشان ناشنیده مانده است. پنیر و کرم‌ها از شاخص‌ترین نمونه‌های تاریخ‌نگاریِ خُرد و تاریخ‌نگاریِ فرهنگی در جهان است.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب پنیر و کرم‌ها اثر کارلو گینزبرگ


پنیر و کرم‌ها جهانِ یک آسیابان قرن شانزدهمی با عنوان ایتالیایی Il formaggio e i vermi اثری پژوهشی از کارلو گینزبرگ، مورخ ایتالیایی است که در سال 1976 به زبان ایتالیایی منتشر شد و اکنون به بیش از بیست زبان ترجمه و منتشر شده است. این کتاب نمونه‌ای قابل توجه از تاریخ فرهنگی، تاریخ ذهنیت‌ها و تاریخ خُرد است.

کتاب پنیر و کرم‌ها اثر کارلو گینزبرگ با ترجمۀ ابوذر فتاحی‌زاده و محمدجواد عبدالهی را نشر نو به چاپ رسانده است. کتاب پنیر و کرم‌ها مطالعه‌ای است در مورد فرهنگ عامه در قرن شانزدهم از چشم یک مرد: آسیابانی که در جریان تفتیش عقاید محاکمه و سوزانده شد. کارلو گینزبرگ از سوابق محاکمه و باورهای مذهبی منحصر به فرد دومنیکو اسکاندلا، یا همان آسیابان ایتالیایی به نام مِنوکیو (1532-1599) استفاده می‌کند تا درگیری‌های مذهبی و اجتماعی جامعه‌ای که منوکیو در آن زندگی می‌کرد را نشان دهد. این آسیابان در روستای مونترئال در بیست و پنج کیلومتری شمال پوردنونه زندگی می‌کرد و از طبقۀ فرودست جامعه بود که گرچه در تاریخ اسم‌ورسمی بهم‌ نزده اما جهان فکری خاص خودش را ساخته و از همین رو بدعت‌گذار تشخیص داده شد.

در کتاب پنیر و کرم‌ها چه می‌خوانیم؟

این کتاب داستان یک آسیابان گمنام به نام مِنوکیو را روایت می‌کند که از اسناد تفتیش عقاید موجود از آرشیو اسقف اعظم کوریا در اودنیه، منطقۀ فریولی ایتالیا بیرون کشیده شده است. گزارش شاهدان، همسایگان و معاصران منوکیو و همچنین شهادت خود او، جهان‌بینی عجیب و مبهمی را نشان می‌دهد که در پس‌زمینۀ دو رویدادی که به شکل‌گیری جهان مدرن کمک کردند یعنی صنعت چاپ و اصلاحات شکل گرفته است.

مِنوکیو یک آسیابان معمولی اما به طرز شگفت‌انگیزی باسواد بود. او در شهادت‌نامه محاکمه‌اش به بیش از دوازده کتاب از جمله کتاب مقدس، دکامرون بوکاچیو، سفرهای ماندویل و کتابی «اسرارآمیز» که احتمالاً قرآن بوده است اشاره می‌کند. در طول بازجویی اولیه منوکیو آزادانه صحبت می‌کرد چون احساس می‌کرد که هیچ اشتباهی مرتکب نشده است. در این جلسه است که او در مورد کیهان‌شناسی پنیر و کرم‌ها و بسیاری از چیزهای دیگر توضیح می‌دهد. 

منوکیو بسیار تمایل داشت که دین را به اخلاق تقلیل دهد و همین رویکرد بود که  به عنوان توجیهی برای کفرگویی‌اش در طول محاکمه استفاده می‌کند چون معتقد بود که تنها گناه آسیب رساندن به همسایه است و کفر گفتن به کسی جز کفر دهنده ضرری وارد نمی‌کند. او تا آنجا پیش رفت که گفت عیسی از انسان متولد شده و مریم مقدس باکره نبوده است، که پاپ هیچ قدرتی از جانب خدا ندارد، عیسی صرفاً یک مرد خوب بود و این‌که مسیح برای نجات انسانیت نمُرده است. به گفتۀ گینزبرگ، مطالعه کتاب‌ها در منوکیو و فرهنگ شفاهی سنتی او تضاد درونی ایجاد کردند و باعث شدند او عقاید و باورهایش را بیان کند. اصلاحات به او شجاعت ابراز احساساتش را داد.

بریده‌هایی از کتاب پنیر و کرم‌ها

«در گذشته می‌شد تاریخ‌نگاران را متهم کرد که تنها خواهان آگاهی از «کارهای بزرگ پادشاهان»‌اند، اما امروزه دیگر این اتهام بر آنها وارد نیست. تاریخ‌نگارانِ امروزی هر روز بیشتر و بیشتر در حال بازگشت به چیزهایی هستند که اسلاف آنها مسکوت گذاشته، طرد کرده یا صرفاً نادیده گرفته‌اند. «کارگر باسوادِ» برتولت برشت می‌پرسید: «چه کسی شهر هفت دروازۀ تبس را ساخت؟» منابع به ما دربارۀ این سنگکاران گمنام چیزی نمی‌گویند. اما این پرسش با تمام اهمیتش همچنان پابرجا است.»

در مقدمۀ چاپ ایتالیایی کتاب پنیر و کرم‌ها، بررسی و پژوهش‌های کتاب بدین صورت توضیح داده شده‌اند: «کمبود شواهد در باب رفتار و نگرش‌های طبقات فرودست در گذشته قطعاً مهم‌ترین مانعی است که پژوهشی از این دست با آن مواجه می‌شود، و البته این تنها مانع نیست. اما استثنائاتی نیز وجود دارند. کتاب حاضر، داستان آسیابانی اهل فریولی به نام دومنیکو اسکاندلا مشهور به مِنوکیو را روایت می‌کند که پس از عمری زیستن در گمنامیِ تقریباً مطلق، به دستور دادگاه تفتیش عقاید در آتش سوزانده شد. اسناد دو محاکمۀ او که به فاصلۀ پانزده سال از یکدیگر برگذار شدند تصویری غنی از افکار، احساسات، تصورات و آمال او عرضه می‌کنند. سایر اسناد به ما در باب فعالیت‌های اقتصادی او و زندگی فرزندانش اطلاعاتی می‌دهند. ما حتی نوشته‌هایی را که منوکیو بدان‌ها دسترسی داشته و فهرست ناتمامی از آنچه مطالعه می‌کرده (او درواقع قادر به خواندن و نوشتن بوده) در اختیار داریم. هرچند مایلیم دربارۀ منوکیو بیشتر بدانیم، اما آنچه واقعاً می‌دانیم به ما اجازه می‌دهد که فقط تکه‌ای از چیزی را بازسازی کنیم که معمولاً «فرهنگ طبقات پایین» یا حتی «فرهنگ عامه» خوانده می‌شود.»

خواندن کتاب پنیر و کرم‌ها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

کتاب پنیر و کرم‌ها نمونه‌ای مهم و قابل توجه از تاریخ فرهنگی و تاریخ خُرد است. این کتاب در خلال داستان مِنوکیو، مردی که بسیاری از عقاید زمانه‌اش را به چالش کشید، شما را با تاریخ و فرهنگ سدۀ شانزدهم میلادی آشنا می‌کند. اگر به مطالعۀ تاریخ قرون وسطی و تاریخ روشنگری و موضوعات فرهنگی علاقه دارید این کتاب را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

دربارۀ نویسندۀ کتاب پنیر و کرم‌ها

کتاب پنیر و کرم‌ها

کارلو گینزبرگ در سال 1939 به دنیا آمد، او مورخ ایتالیایی و طرفدار رشتۀ تاریخ خٌرد است و بیشتر به‌خاطر نوشتن کتاب پنیر و کرم‌ها به شهرت رسید. در سال 1966 او کتاب نبردهای شبانه و در سال 1989 کتاب خلسه‌ها را منتشر کرد که در آن مسیر پیچیده‌ای از آزار و اذیت جادوگران اروپایی و طیف گسترده‌ای از فرقه‌ها را دنبال کرد و آن‌ها را شواهدی از  فرقه‌های شمنی در اروپا بین قرن شانزدهم و هفدهم می‌دانست. او در سال 1999 اثری به نام قاضی و مورخ را منتشر کرد و در آن به دنبال افشای بی‌عدالتی در محاکمۀ آدریانو سوفری، نویسنده و روزنامه‌نگار ایتالیایی بود اما نتوانست در دادگاه تجدیدنظر پیروز شود. این کتابنه تنها دربارۀ سوفری بود بلکه بازتابی کلی در مورد روش‌های علمی مورد استفادۀ یک مورخ و شباهت آن‌ها به کار یک قاضی بود که باید شهادت‌ها را با شواهد مرتبط کند تا بفهمد واقعاً چه اتفاقی افتاده است.

بنابراین او در کتاب قاضی و مورخ توضیح می‌دهد که چگونه مدل قضایی تاریخ‌نگاری اولیه، بر واقعیت‌هایی تمرکز می‌کرد که به راحتی قابل اثبات بود و منجر به مطالعاتی شد که بر افراد یا آنچه که لوسین فور و مارک بلوک «تاریخ حاد» نامیدند متمرکز شد. او در کتاب تاریخ، گفتمان و اثبات که در سال 1999 منتشر کرد، گفتمان باستانی ارسطو را با گفتمان مدرن نیچه مقایسه می‌کند. کارلو پسر ناتالیا گینزبرک، رمان‌نویس و لئونه گینزبرگ، مورخ و منتقد ادبی ایتالیایی است. علاقۀ او به تاریخ به‌خاطر آثار مورخان دلیو کانتیموری و مارک بلوک بود. کارلو در سال 1961 مدرک دکترایش را از دانشگاه پیزا دریافت کرد و متعاقباً در دانشگاه‌های بولونیا، کالیفرنیا و لس‌آنجلس به تدریس پرداخت. زمینه‌های مورد علاقه‌اش تاریخ رنسانس ایتالیا و تاریخ ابتدایی اروپای مدرن است و در تاریخ هنر، مطالعات ادبی و نظریۀ تاریخ‌نگاری نیز تبحر دارد. 

کارلو گینزبرگ در سال 2010 جایزۀ بالزان را دریافت کرد و در سال 2013 به عنوان عضو بین‌المللی انجمن فلسفی آمریکا انتخاب شد. 

واکنش‌ها به کتاب پنیر و کرم‌ها

«یک کتاب فوق‌العاده... گینزبرگ مورخی با کنجکاوی سیری‌ناپذیر است که حتی ضعیف‌ترین سرنخ‌ها را با ذوق یک کارآگاه دنبال می‌کند و سعی می‌کند تک‌تک شواهد را در جای خود قرار دهد. کار بازسازی او درخشان است و کتابی فوق‌العاده خواندنی نوشته است و در پایان کتاب، خواننده‌ای که دکتر گینزبرگ را در ذهن پرپیچ و خم آسیابان دنبال کرده است با تاسف از این پیرمرد عجیب و غریب و دمدمی جدا خواهد شد.» -جی.اچ الیوت، نیویورک ریویو

«گینزبرگ داستان شگفت‌انگیز و غم‌انگیزی را کشف کرده است. خوانندگان عادی می‌دانند که  یک اثر تاریخی به این میزان  به مهارت‌های فوق‌العاده و تحقیقات جدی نیاز دارد... کشف مِنوکیو توسط گینزبرگ، ورود خیره‌کننده‌ای به دنیای تاریخی فرهنگ عامه است.» - لورو مارتینز، واشنگتن پست

امتیازات

کتاب پنیر و کرم‌ها از سایت آمازون امتیاز 4.6 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4 از 5 را به دست آورده است.

حواشی حول محور کتاب

کتاب پنیر و کرم‌ها، اولین و تأثیرگذارترین نمونۀ تاریخ خُرد است که به بیش از بیست زبان ترجمه و منتشر شده است.

تحلیل سی بوک از کتاب پنیر و کرم‌ها

کتاب پنیر و کرم‌ها احتمالاً محبوب‌ترین و پرخواننده‌ترین اثر تاریخ خُرد است. تاریخ خُرد یا تاریخ جزئی، یک ژانر تاریخی است که در آن محقق به سراغ واحدهای کوچک تحقیق مثل یک فرد، یک اجتماع یا یک محل می‌رود. 

پنیر و کرم‌ها، داستان و تحقیقی جالب از زندگی یک آسیابان معمولی و به طرز باورنکردنی‌ فرهیخته است. گینزبورگ ادعا می‌کند که منوکیو جهان‌بینی منحصر به فردش را از طریق آمیزه‌ای از فرهنگ شفاهی، مضامین مرتبط با گروه‌های بدعت‌گذار با پس‌زمینه‌‌های اومانیستی به دست آورده است. گرچه تشخیص منشأ عقاید منوکیو اغلب دشوار است اما گینزبرگ معتقد است که آن‌ها تا حدی از متون ادبی موجود در قرن شانزدهم سرچشمه می‌گیرند. 

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی