رمان نویسی در90 روز

(0)
نویسنده:

1,500,000ریال

1,125,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
417

علاقه مندان به این کتاب
5

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب رمان نویسی در90 روز

انتشارات مروارید منتشر کرد:
آلن وات، نویسنده و بازیگر کانادایی، اولین پیش‌نویس رمان خود با عنوان سگ‌های الماسی را فقط در نود روز نوشت و شش ماه بعد، حق چاپ آن را به انتشارات لیتل براون به مبلغ پانصد هزار دلار فروخت. او با راه‌اندازی کارگاهی آموزشی، که سرانجام محتوای آن در قالب این کتاب عرضه شد، توانست به نویسندگان جوان یا غیرحرفه‌ای کمک کند تا با بهره‌گیری از یک دستور کار روزانه در طی نود روز اولین پیش‌نویس رمان خود را بنویسند. تعدادی از کارآموزان این کارگاه به‌تدریج به نویسندگانی پرفروش تبدیل شدند و جوایز ادبی مهمی به‌دست آوردند. همچنین نویسندگانی مانند آلن زادوف (نویسندۀ مجموعۀ قاتل ناشناس) و آتوسا مُشفق (نویسندۀ آمریکایی ایرانی‌تبار و نامزد نهایی جایزۀ ادبی «مَن‌بوکر») این کتاب را راهنمای خود دانسته‌اند. کتابِ آلن وات به کشف خصلت‌هایی مانند کنجکاوی، صبر، ایمان و تسلیم در هنگام رمان‌نویسی توجه می‌کند که از نظر او از ابزارهای حیاتی یک نویسنده است.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب رمان‌نویسی در 90 روز اثر آلن وات 


آلن وات اولین پیش‌نویس رمان خود با نام «سگ‌های الماسی» را در کمتر از 90 روز نوشت و شش ماه بعد کتابی دیگرش را به مبلغ نیم میلیون دلار در یک مناقصه فروخت. کتاب رمان‌نویسی در 90 روز او در سال 2010 منتشر شد. آلن وات که کارگاه‌های آموزشی زیادی برگزار کرد سرانجام محتوای این کارگاه‌ها را در قالب یک کتاب عرضه کرد تا نویسندگان جوان یا غیرحرفه‌ای بتوانند طی 90 روز اولین پیش‌نویس رمان خود را بنویسند.

آلن وات سال‌ها کارگاه‌های آموزش نویسندگی برگزار می‌کرد اما متوجه شد که برخی نویسندگان سال‌ها طول می‌کشد تا بتوانند رمان‌شان را تکمیل کنند. او سعی کرد این افراد را تشویق به سریع‌تر نوشتن کند اما هیچ راهی نیافت تا در رسیدن به این هدف به آن ها کمک کند. حتی مهلت‌هایی که برای تحویل کار تعیین می‌کرد تغییری در روش کار این نویسندگان ایجاد نکرد. 

استیون کینگ اولین پیش‌نویسش را سه ماهه نوشت و جان اشتاین‌بک پیش‌نویس کتاب‌ خوشه‌های خشم خود را تقریباً طی نود روز نوشت و نویسندگان مختلف بارها از اهمیت سریع نوشتن پیش‌نویس صحبت کرده‌اند. هنگامی که سریع می‌نویسید صدای منتقد درونی خود را نادیده می‌گیرید و به بطن داستان پیش می‌روید. بنابراین این فکر به سر آلن وات زد که کارگاه‌های رمان‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی در 90 روز را برگزار کند و نویسندگان بسیاری جذب کارگاه‌ها و روش‌های او شدند.

در کتاب رمان‌نویسی در 90 روز چه می‌خوانیم؟

آلن وات حین برگزاری کارگاه‌های رمان‌نویسی و فیلم‌نامه نویسی در 90 روز متوجه شد که بسیاری از نویسندگانی که سال‌ها صرف نوشتن پیش‌نویس رمان‌شان می‌کنند در واقع اعتمادبه‌نفس کافی ندارند، آن‌ها باور ندارند که می‌توانند یک رمان بنویسند چه رسد به این‌که بتوانند آن را طی 90 روز تمام کنند! بنابراین تصمیم گرفت به شرکت‌کنندگان کمک کند تا باور ناخودآگاه‌شان را تغییر دهند و آزادانه بنویسند. از چهارده نویسندۀ شرکت‌کننده در اولین کارگاه، تنها دو نفر نتوانستند پیش‌نویس خود را طی 90 روز تکمیل کنند. 

آلن وات معتقد است ما فقط نقد کردن خودمان را یاد گرفته‌ایم و به خودمان باور نداریم، کنجکاو نمی‌شویم و برای همین ساکت کردن منتقد درونی‌ خود و جست‌وجو کردن برایمان دشوار است. زمانی که تصمیم می‌گیریم خلاق باشیم اغلب با نگرانی و بدگمانی روبه‌رو می‌شویم و حتی شاید دیگران ما را مسخره کنند. 

اکثر کتاب‌های آموزش رمان‌نویسی خشک و تکنیکی هستند، آن‌ها اغلب فراموش می‌کنند افرادی که دستی در نوشتن دارند نباید جلوی خلاقیت خود را بگیرند و گاهی حتی توصیه‌هایشان سازنده نیست و باعث می‌شوند تخیلات نویسنده رشد نکند اما آلن وات در کتاب رمان‌نویسی در 90 روز بی‌پروا با قلب شما سخن می‌گوید. او معتقد است که رعایت نکات گرامری، علائم نگارشی و جمله‌بندی در پیش‌نویس چندان اهمیتی ندارد. او در این کتاب به شما یاد می‌دهد چطور خیلی سریع افکارتان را بر روی کاغذ بیاورید و رمانی شگفت‌انگیز بنویسید

بریده‌هایی از کتاب رمان‌نویسی در 90 روز

«اولین گام در فرایند رمان‌نویسی فقط تصور جهان داستان‌مان است. وقتی تلاش می‌کنیم داستان خود را طرح‌ریزی کنیم، احتمالاً خودمان را در حال نوشتن ایدۀ داستان‌مان می‌یابیم. مسئله این نیست که ایدۀ ما اشتباه است، فقط احتمالاً کل داستان نیست. این داستان در ناخودآگاه ما جای دارد و وقتی می‌گذاریم ناخودآگاه ما برای مدتی ظاهر شود شخصیت‌هایمان یکباره دست‌به‌کار می‌شوند و ما را با جایی که قصد دارند بروند شگفت‌زده می‌کنند. تصور جهان داستان به معنای به تصویر کشیدن شخصیت‌هایمان در رابطه با یکدیگر و نوشتن نامرتب و سریع تصاویر، ایده‌ها و گفتگوهایی است که شکل می‌گیرند. تمرین‌های زیادی برای نگارش جریانات فکری مختلف خلق کرده‌ام که برای پدیدار شدن جهان داستان مفیدند (می‌توانید در پایان کتاب به این فهرست دسترسی داشته باشید). از این‌رو وقتی چیزی می‌نویسیم که واقعاً به آن علاقه داریم کشمکش ایجاد می‌شود.»

«هنوز هم داستان‌مان را ساختاربندی نمی‌کنیم. فقط اجازه می‌دهیم ذهن‌مان پیرامون جهان داستان گشت‌وگذار کند و هر چیزی را که ظاهر می‌شود می‌نویسیم. برای مثال بیایید با چارچوب اصلی یک ایده شروع کنیم: می‌خواهم داستان عاشقانه بنویسم که در نیویورک اتفاق افتاده است. باید فکر کنم این دو نفر کجا زندگی می‌کنند، چه پیشینه‌ای دارند و چگونه همدیگر را دیده‌اند. هوم. خب... جک در آپر ایست ساید و جیل در... برانکس زندگی می‌کند. هوم... خوشم آمد. حس جالبی دارد. دیگه چی؟ خب، آن‌ها چطور با هم ملاقات کرده‌اند؟ چه می‌شد اگر جیل یک دزد بانک و جک یک وکیل باشد؟ شاید. دیگه چی؟ خب، جک احتمالاً می‌تواند یک بانکدار باشد. اما این خیلی کلیشه‌ای است و شبیه داستانی است که المور لئونارد یک میلیون بار نوشته است. چه می‌شود اگر آن‌ها یکدیگر را در یک آسانسور ملاقات کنند و برق قطع شود؟ هومم یه جورهایی خوشم اومد. اگر آن‌ها در حال رفتن به دادگاه طلاق باشند چه؟»

«هنگامی که آزادانه و بدون هیچ قیدوبندی ایده‌‌هایمان را می‌نویسیم می‌توانیم سریع پیش برویم و ایده‌ای را به نفع ایدۀ دیگر کنار بگذاریم. می‌توانید تصور کنید که تصمیم گرفتم ابتدا جیل یک سارق بانک باشد و بعد از آن شروع به نوشتن رمان کرده باشم؟ در آن صورت باید تمام احتمالاتی را که به دنبال آن می‌آمد حذف و بلافاصله گزینه‌هایم را محدود می‌کردم. رک‌وپوست کنده بگویم این داستانی نیست که بخواهم بگویم. ممکن است ایدۀ سارق بانک و بانکدار ایدۀ اصلی من بوده باشد اما در حقیقت آنچه کشف کردم ماهیت رابطۀ عاشقانۀ زن و مردی بود که با یکدیگر در تضاد بودند و این واقعاً برایم جالب است. برای رسیدن به این هدف شاید اگر دو زوج، که با تازگی طلاق گرفته‌اند وجود داشته باشد و هر کدام با طرف دیگر رابطه برقرار کند، مؤثرتر باشد. ماهیت این رابطه تغییر نکرده است اما این به‌مثابه چاره‌ای برای کاوش پرسش، پیش‌فرض قوی‌تری است.»

خواندن کتاب رمان‌نویسی در 90 روز را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر دوست دارید رمان‌نویس شوید یا رمان‌نویسی هستید که سال‌هاست نتوانسته‌اید پیش‌نویس رمان خود را تکمیل کنید، حتماً کتاب رمان‌نویسی در 90 روز را مطالعه نمایید.

دربارۀ نویسندۀ کتاب رمان‌نویسی در 90 روز

کتاب رمان‌نویسی در 90 روز

آلن وات، نویسندۀ پرفروش، فیلم‌ساز برندۀ جوایز و بازیگر کانادایی است. او آزمایشگاه نویسندگان لس‌آنجلس را در سال 2002 به عنوان مکانی برای نویسندگان تأسیس کرد تا فرآیند تطبیق تخیل وحشی خود را با ساختار داستانی بیاموزند. کارگاه‌های رمان‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی در 90 روز او مورد توجۀ بسیاری از نویسندگان سراسر دنیا قرار گرفت. بسیاری از شاگردان او به نویسندگان پرفروش، فیلم‌نامه‌نویس‌های موفق و انسان‌های آرام‌تری تبدیل شده‌اند.

امتیازات

کتاب رمان‌نویسی در 90 روز از سایت آمازون امتیاز 4.6 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 3.9 از 5 را به دست آورده است.

حواشی حول محور کتاب

آلن زادوف (نویسندۀ مجموعۀ قاتل ناشناس) و آتوسا مشفق (نویسندۀ آمریکایی ایرانی‌تبار و نامزد نهایی جایزۀ ادبی «من بوکر») کتاب رمان‌نویسی در 90 روز را راهنمای خود دانسته‌اند.

تحلیل سی بوک از کتاب رمان‌نویسی در 90 روز

نشر مروارید کتاب رمان‌نویسی در 90 روز از آلن وات را با ترجمۀ پروانه موفقی منتشر کرده است. آلن وات در کتاب رمان‌نویسی در 90 روز با نشان دادن روند رمان‌نویسی به شما نشان می‌دهد که:

• داستان‌نویسی را از کجا و چطور شروع کنید.
• چگونه رمان خود را بدون از دست دادن ارتباط با صدای درون ذهن‌تان مرتب کنید.
• چگونه ترس‌هایتان دریچه‌ای به شخصیت‌های داستان‌تان می‌شود.
• چگونه بین زندگی خودتان و مضامین رمان‌تان ارتباط برقرار کنید.
• چرا گاهی حین نوشتن گیر می‌افتید و چگونه می‌توانید از آن عبور کنید.

اگر از کتاب رمان‌نویسی در 90 روز خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید

راز نوشتن، اثر استیون کینگ نویسندۀ پرفروش کتاب‌های ترسناک است. او در این کتاب از تجربیات خودش در حرفۀ نویسندگی صحبت کرده است و به شما نشان می‌دهد چطور در مدت زمانی کوتاه ترسناک‌ترین داستان‌های قرن را می‌نویسد.

چگونه می‌توان داستان‌نویس شد؟ و راهنمای رمان‌نویسی اثر جمال میرصادقی است. او در این کتاب‌ها به نویسندگان نوپا و مشتاق نشان می‌دهد چطور می‌توانند وارد دنیای داستان‌نویسی شوند و در این زمینه به موفقیت برسند.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی