لیبرالیسم

(1)

2,950,000ریال

2,655,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
3795

علاقه مندان به این کتاب
54

می‌خواهند کتاب را بخوانند
3

کسانی که پیشنهاد می کنند
5

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب لیبرالیسم

انتشارات کتاب پارسه منتشر کرد:
کتاب «لیبرالیسم» نوشتۀ لودویگ فون میزس
لیبرالیسم کلاسیک چیست و یک لیبرالِ کلاسیک چگونه به جهان می‌نگرد؟ لودویگ فون میزس، که خود از متفکران برجستۀ مکتب لیبرالیسم است، در کتاب «لیبرالیسم» به‌صورتی موجز و روشن به این پرسش پاسخ می‌دهد.
کتاب «لیبرالیسم» یک کتاب مختصر و مفید و جمع‌وجور درباب لیبرالیسم کلاسیک و خطوط و مبانی اصلی آن است.
کتاب «لیبرالیسم» کتابی مفید برای دانشجویان فلسفۀ سیاسی و نیز مناسب برای همۀ کسانی است که می‌خواهند با اصول اولیه و اساسی و مهم لیبرالیسم کلاسیک، به‌ویژه مکتب اتریش، یک آشنایی مقدماتی پیدا کنند و با دیدگاه‌های یکی از متفکران برجستۀ این مکتب و تعریف و تلقی او از لیبرالیسم آشنا شوند.
متن اصلی کتاب «لیبرالیسم» نخستین بار در سال 1927، با عنوان Liberalismus، به زبان آلمانی منتشر شده است.
نگارش و انتشار کتاب «لیبرالیسم» چنانکه در مقدمۀ مهدی تدینی بر ترجمۀ فارسی این کتاب اشاره شده، با دورانی حساس و بحرانی و پرتلاطم از تاریخ اروپا همزمان بوده است؛ دورانی که آرامش از اروپا رخت بربسته و طوفان آغاز شده است. در این دوران، فاشیسم در ایتالیا پا گرفته بود و پایه‌های خود را محکم می‌کرد و کمونیسم نیز، بعد از استیلایش بر روسیه، در حال گسترش در جهان بود. ردّ این رویدادها به‌نحوی در کتاب «لیبرالیسم» مشهود است اما این کتاب، ضمن نسبت‌اش با زمانه‌ای که در آن نوشته و منتشر شده است، هنوز هم حرفی برای گفتن دارد و کتابی است همچنان خواندنی و کاربردی برای ورود به مباحث مطرح در لیبرالیسم کلاسیک و آشنایی اولیه با دیدگاه‌های فون میزس و چارچوب نظری مکتب اتریش.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب لیبرالیسم اثر لودویگ فون میزس

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب لیبرالیسم از سایت گودریدز امتیاز 4.2 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب لیبرالیسم از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب لیبرالیسم:

لیبرالیسم یکی از مهم‌ترین کتاب‌های لودویگ فون میزس اقتصاددان مکتب اتریشی و متفکر آزادی‌خواه است. این کتاب اولین بار در سال 1927 برای دفاع از ایدئولوژی لیبرال کلاسیک مبتنی بر حقوق مالکیت فردی منتشر شد. نویسنده در این کتاب کوشیده است به مسائل اصولی سیاست و اقتصاد لیبرال بپردازد و از پایه‌ای‌ترین مسائل مانند مالکیت خصوصی، آزادی، دموکراسی، روابط بین‌الملل، جنگ و جامعۀ ملل تا مسائلی جزئی‌تر چون احزاب، نظام آموزشی و اقلیت‌ها صحبت کرده است. کتاب لیبرالیسم را باید در زمرۀ یکی از منابع اصلی برای شناخت لیبرالیسم، به ویژه مکتب اتریش جای داد.

چرا باید کتاب لیبرالیسم را بخوانیم؟

کتاب لیبرالیسم چندان حجیم نیست و هیچ‌یک از مسائل اساسی لیبرالسم و اندیشه‌های فون میزس در آن به طور مفصل شرح داده نشده است اما یکی از مهم‌ترین کتاب‌های فون میزس در زمینۀ لیبرالیسم به شمار می‌رود. همین ماهیت چکیده‌وار و اشارۀ مختصر نویسنده به مسائل اساسی لیبرالیسم و اقتصاد لیبرال این کتاب را تبدیل به کتابی عالی برای آشنایی با لیبرالیسم کلاسیک و شناخت اندیشه‌های فون میزس کرده است.

جملات درخشانی از کتاب لیبرالیسم:

«جامعۀ انسانی اتحاد انسان‌ها برای کنش مشترک است. کنش مشترکی که بر پایۀ اصل تقسیم کار سامان‌یافته باشد، در مقایسه با کنش منزویِ انسان‌های منفرد دربردارندۀ این امتیاز است که بازدهی [کار انسانی] را افزایش می‌دهد. وقتی انسان‌ها کنش خود را به طور مشترک بر پایۀ اصل تقسیم کار سامان می‌دهند، آنچه تولید می‌کنند به مراتب بیشتر از جمع آن چیزی است که در شرایطی یکسان در کنش فردی می‌توانند تولید کنند. کل تمدن بشر بر این بازدهی بیشتر که برآمده از کار تقسیم‌شده‌ است، اتکا دارد. وجه تمایز انسان از حیوان تقسیم کار است. تقسیم کار باعث شده است انسان ضعیفی که به لحاظ نیروی جسمانی عقب‌مانده‌تر از بیشتر حیوانات است، به فرمانروای زمین و آفرینندۀ آثار اعجاب‌انگیز فناوری بدل شود. بدون تقسیم کار امروز در هیچ زمینه‌ای از نیاکانِ هزار یا ده‌ هزار سال پیشمان جلوتر نبودیم. کار انسانی به تنهایی این توان را ندارد که بهروزی‌مان را افزایش دهد.»

«بنابراین برنامۀ لیبرالیسم خلاصه‌شده در یک کلمه از این قرار است: مالکیت؛ یعنی مالکیت خصوصی بر ابزارهای تولید (زیرا در مورد کالاهای آمادۀ مصرف مالکیت خصوصی مسئله‌ای بدیهی است و سوسیالیست‌ها و کمونیست‌ها نیز منکر آن نیستند). همۀ مطالبات دیگر لیبرالیسم از این مطالبۀ بنیادین منتج می‌شود. اما ممکن است در برنامۀ لیبرالیسم، بر حسب نوعی هدفمندی، واژگان «آزادی» و «صلح» پیش از واژۀ «مالکیت» نهاده شود. این قضیه به این دلیل نیست که در برنامۀ قدیمی‌تر لیبرالیسم این دو واژه اغلب در کنار مالکیت قید می‌شده است. گفتیم که برنامۀ لیبرالیسم امروزی از برنامۀ قدیم لیبرالیسم فراتر رفته و بر دریافتی عمیق‌تر و بهتر نسبت به امور استوار است، زیرا می‌تواند از پیشرفت‌های علمی در دهه‌های اخیر بهره برد. همچنین اگر در برنامۀ لیبرالیستی پیش از هر چیز باید از آزادی و صلح نام برد، به این دلیل نیست که بسیاری از لیبرال‌های قدیمی این دو را لیبرالیسم خود به منزلۀ اندیشه‌های پایه‌ایِ همسطح ـ و نه فقط مطالباتی برآمده از مالکیت خصوصی به منزلۀ اندیشۀ پایه‌ای ـ می‌پنداشتند؛ بلکه قضیه از این قرار است که مخالفان لیبرالیسم دشمنی تمام‌عیاری علیه این دو اصل ورزیده‌اند و نباید با کنار نهادن آن‌ها این جلوه را پدید آورد که انگار توجیهات بیان‌شده در مخالفت با این دو اصل به نحوی به رسمیت شناخته می‌شود.»

«بنابراین ممکن است کله‌شق‌های کج‌خلق همچنان این بحث را کش دهند که آیا همۀ انسان‌ها مستحق آزادی‌اند و برای آزادی به بلوغ رسیده‌اند یا نه. ممکن است همچنان بر این ادعای خود پافشاری کنند که نژادها و مردمانی هستند که طبیعت پیشاپیش تقدیرشان را در بندگی رقم زده است و اقوام ارباب وظیفه دارند این بندگان را محکم در بند بندگی نگاه دارند. لیبرال‌ها اصلاً نمی‌خواهند برهان آن‌ها را رد کنند، زیرا دلیل‌آوری لیبرال‌ها در حمایت از آزادی بی‌تمایز برای همگان از نوع کاملاً متفاوتی است. ما لیبرال‌ها اصلاً ادعا نمی‌کنیم خدا با طبیعت برای همۀ انسان‌ها آزادی مقدر کرده است؛ به این دلیل چنین ادعایی نمی‌کنیم چون از نیات خدا و طبیعت مطلع نیستیم و اصولاً خودداری می‌کنیم از این‌که در دعوا سر امور زمینی پای خدا و طبیعت را وسط کشیم. یگانه ادعای ما این است که آزادیِ همۀ کارگران نوعی نظم کاری است که بیشترین بازدهی کار انسانی را تضمین می‌کند و بنابراین به نفع همۀ ساکنان زمین است. ما با بندگی کارگران نه به‌رغم این‌که این بندگی برای «اربابان» سودمند است، بلکه به این دلیل که معتقدیم این بندگی برای همۀ اعضای جامعۀ انسانی – و از جمله برای «اربابان» ـ در نهایت زیانبار است، مقابله می‌کنیم.» 

تحلیلی بر کتاب لیبرالیسم‌:

لیبرالیسم یا آزادی‌خواهی مکتبی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که به ضرورت تفکیک قوۀ قانونگذاری و قوۀ قضایی از قوۀ اجرایی و نیز رواداری دینی و تکثر سیاسی پای می‌فشارد و ضمانت‌های گوناگونی را برای شهروندان به رسمیت می‌شناسد که آنان را از ستم دولت‌ها حمایت کند. لیبرالیسم یا آزادی‌خواهی ضد حکومت استبدادی است. لیبرالیسم به‌عنوان مشربی فلسفی، وحدت دینی برای یک سازمان‌بندی اجتماعی کارآمد را ضروری نمی‌داند و قانون را ضامن آزادی اندیشه و عقیده تلقی می‌کند. فون میزس کتاب لیبرالیسم را در میانۀ دهۀ 1920 نوشت، یعنی در سال‌هایی که جهان تازه از خون و خاکستر جنگ جهانی اول برخاسته بود، انقلاب بولشویستی تن و بدن اروپایی‌ها را همچنان می‌لرزاند، فاشیسم تازه در ایتالیا قدرت را قبضه کرده بود و احزاب کمونیست و فاشیست در گوشه‌گوشۀ اروپا سودای تشکیل ضدلیبرال‌ترین دولت‌ها را داشتند. زبان فون میزس در این کتاب جدلی و گاه گزنده است اما هدف و خط‌مشی او صرفاً ترویج ایده‌هاست.

در کتاب لیبرالیسم چه می‌خوانیم؟

کتاب لیبرالیسم، ترکیبی از تعریف لیبرالیسم کلاسیک و نظر خودِ نویسنده به عنوان نمایندۀ لیبرالیسم مکتب اتریش نسبت به موضوعاتی همچون اقتصاد، سیاست، روابط بین‌الملل، مالکیت خصوصی، آزادی، دموکراسی و غیره است. او توضیح می‌دهد که یک نظام لیبرالی با هر یک از این موضوعات چه برخوردی دارد و چطور دربارۀ آن‌ها برنامه ریخته و سیاست‌‌گذاری می‌کند. کتاب لیبرالیسم از پنج فصل تشکیل شده و فون میزس در مقدمۀ کتاب چشم‌اندازی تاریخی از لیبرالیسم و دستاوردهای آن ارائه کرده است. او کتاب را با اصل مالکیت خصوصی شروع کرده و نشان می‌دهد که چگونه دیگر آزادی‌های لیبرال کلاسیک از حقوق مالکیت تبعیت می‌کنند و استدلال می‌کند که لیبرالیسم عاری از مداخلۀ دولت برای ترویج صلح، هماهنگی اجتماعی و رفاه عمومی یک ضرورت است.

فهرست مطالب کتاب لیبرالیسم

یادداشت مترجم
یادداشت نویسنده بر نسخۀ انگلیسی کتاب
مقدمه

۱. لیبرالیسم
۲. رفاه مادی
۳. عقل‌باوری
۴. هدف لیبرالیسم
۵. لیبرالیسم و کاپیتالیسم
۶. ریشه‌های روانی لیبرالیسم‌ستیزی
۱. مبانی سیاست لیبرال
۱. مالکیت
۲. آزادی
۳. صلح
۴. برابری
۵. نابرابریِ شرایط درآمد و دارایی
۶. مالکیت خصوصی و اخلاق
۷. حکومت و دولت
۸. دموکراسی
۹. نقد نظریۀ زور
۱۰. برهان فاشیسم
۱۱. حدود فعالیت دولت
۱۲. رواداری
۱۳. حکومت و رفتار ضداجتماعی

اگر از خواندن کتاب لیبرالیسم لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

لودویگ فون میزس در این کتاب به صورت چکیده و خلاصه‌وار بینش‌های مختلف خود از لیبرالیسم کلاسیک را توضیح داده است. او نشان می‌دهد که تمرکززدایی سیاسی و جدایی بهترین راه برای رسیدن به صلح و آزادی سیاسی است. بنابراین اگر از مطالعۀ این کتاب لذت بردید، به شما توصیه می‌کنیم کتاب‌های زیر را نیز مطالعه نمایید.

• بوروکراسی اثر دیگری از لودویگ فون میزس اقتصاددان و جامعه‌شناس مکتب اتریش است. او کتاب بوروکراسی را با نقد لیبرال شروع کرده و این دیدگاه را مطرح می‌کند که مطالعۀ بوروکراتیسم فرصتی فوق‌العاده برای آشنایی با مسائل بنیادین مربوط به تضاد میان سوسیالیسم و کاپیتالیسم است. او با انتقاد از سیاست مبتنی بر نظارت دولت بر همۀ امور زندگی شهروندان، به علاقه‌مندان نشان می‌دهد که چگونه این سیاست به گسترش بوروکراسی دامن خواهد زد و عواقب آن چه خواهد بود.

• لیبرالیسم و نارضایتی‌های آن اثر فرانسیس فوکوپاما فیلسوف، متخصص اقتصاد سیاسی و رئیس گروه توسعهٔ اقتصادی آمریکایی است. نویسنده در این کتاب نگاهی به چالش‌های لیبرالیسم انداخته است و معتقد است که اصول لیبرالیسم در دهه‌های اخیر از سوی راست و چپ به افراط کشیده شده است. او در این کتاب کوتاه از نارضایتی‌های سیاسی کنونی نسبت به لیبرالیسم می‌گوید.

• اهریمنان نئولیبرالیسم اثر آدام کاتسکو الهی‌دان، محقق، منتقد فرهنگ و مترجم آمریکایی است. او در این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان از قسمی الهیات و به ویژه الهیات سیاسی در رابطه با نئولیبرالیسم سخن گفت؟ او در این کتاب تعریفی جدید و عام‌تر از حوزهٔ الهیات سیاسی ارائه کرده است.

• لیبرالیسم و محدودیت‌های عدالت اثر مایکل سندل فیلسوف سیاسی معاصر آمریکایی و استاد دانشگاه هاروارد است. او در این کتاب از لیبرالیسم می‌گوید، لیبرالیسمی که مفاهیمی مانند عدالت، انصاف و حقوق فردی نقشی محوری در آن ایفا می‌کند و بنیاد فلسفی‌اش را مدیون کانت است.

دربارۀ لودویگ فون میزس: اقتصاددان، مورخ و جامعه‌شناس

لیبرالیسم

لودویگ فون میزس در سال 1881 در اتریش- مجارستان به دنیا آمد و در سال 1973 از دنیا رفت. او اقتصاددان، مورخ و جامعه‌شناس مکتب اتریش بود. فون میزس در سال‌های دهۀ 1920 به عنوان مشاور دولت اتریش در اعمال سیاست‌های کلاسیک لیبرال نقش داشت: از کاهش مالیات بردرآمد و بنگاه‌داری با هدف تحرک بخشیدن به بخش خصوصی گرفته تا کوتاه‌کردن دست دولت از مداخله در امور ارزی. او از سال 1913 به طور غیررسمی و از سال 1918 به طور رسمی در دانشگاه وین تدریس می‌کرد و در سال‌های بعد نیز از سال 1934 در مؤسسۀ عالی مطالعات بین‌المللی ژنو صاحب کرسی تدریس بود. او از همان زمان که در اتاق بازرگانی وین حضور داشت سمینارهایی خصوصی در دفتر خود برگزار می‌کرد که شخصیت‌های برجسته‌ای از میان همین شاگردان او برخاستند؛ از جمله اقتصاددانانی چون فریدریش آگوست فون هایک و اسکار مورگنشترن و فیلسوفی چون اریک فوگلین. فون میزس که شرایط اروپا را روزبه‌روز برای خود خطرناک‌تر می‌دید، در سال 1940 از ژنو به آمریکا مهاجرت کرد. وقتی به آمریکا رسید چند سالی بود که سیاست‌های موسوم به «نیو دیل» بر آمریکا حکمفرما بود و لیبرال ثابت‌قدمی چون او چندان جایی نداشت. صندوق ویلیام فولکر که معمولاً از اقتصاددانان لیبرال مهاجرت کرده به آمریکا حمایت می‌کرد، به فون میزس نیز کمک کرد تا در دانشگاهی کرسی تدریس دریافت کند. به این ترتیب از سال 1945 در دانشگاه نیویورک مشغول به تدریس شد اما دانشگاه به او حقوق نمی‌داد، بلکه حق‌التدریس او از جانب لورنس فرتیگ پرداخت می‌شد؛ کسی که خود روزنامه‌نگار لیبرتارین و تحلیلگر اقتصادی و یکی از اعضای هیئت امنای دانشگاه نیویورک بود. فون میزس تا سال 1969 به کار تدریس ادامه داد و سه سال پس از بازنشستگی در سال 1972 در نیویورک درگذشت.

دربارۀ مهدی تدینی: مترجم کتاب لیبرالیسم

مهدی تدینی مترجم و پژوهشگر در زمینۀ تاریخ و اندیشۀ سیاسی است و در سال 1359 در تهران به دنیا آمد. او کارشناسی ارشدش را در رشتۀ زبان آلمانی از دانشگاه تهران اخذ کرد و معمولاً آثاری را ترجمه می‌کند که در آن به فاشیسم‌پژوهی پرداخته شده باشد. مهدی تدینی کتاب‌های بسیاری را دربارۀ فاشیسم، توتالیتاریسم، هولوکاست و موضوعاتی از این دست ترجمه کرده است. از دیگر آثار ترجمه شدهٔ مهدی تدینی می‌توان به «یهودستیزی» اثر هانا آرنت، «بولشویم از موسی تا لنین» اثر دیتریش اکارت، «قرن بیستم ایدئولوژی خشونت» اثر ارنست نولته، «دموکراسی بدون دموکرات‌ها» اثر هندریک تُس، «گفتگو با موسولینی» اثر امیل لودویگ و «جنبش‌های فاشیستی» اثر ارنست نولته اشاره کرد.

لیبرالیسم

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (5)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فافا اسماعیلی
    • پاسخ به نظر

    نویسنده توی کتابِ لیبرالیسم توضیح می‌ده که چرا اصول مختلف لیبرال (کلاسیک) بهترین گزینه برای جامعه و اقتصاده و چرا مخالفِ استدلال‌های علیه اصول لیبراله. نویسنده تغییر اساسی در لیبرالیسم رو نشون می‌ده که باور تدریجی اما فزایندهٔ نقش دولت در جامعه بود. این کتاب قدیمیه اما هنوز هم ارزشمنده.

  • تصویر کاربر

    • میلاد گودرزی
    • پاسخ به نظر

    از ابتدا تا انتهای این کتاب، فون میزس از آغاز لیبرالیسم، توسعه یافتنش و بایدها و نبایدهاش می‌گه. یه کتابِ کلاسیک که حدود صد سال پیش نوشته شده و کاش همون موقع هم ترجمه می‌شد. به‌نظرم اگه به اصول فلسفی سرمایه‌داری، حکومت محدود و آزادی فردی علاقه‌ داشته باشید باید بخونیدش.

  • تصویر کاربر

    • هنگامه مارالی
    • پاسخ به نظر

    لودویگ توی این کتاب سوگوارِ لیبرالیسم واقعی شده نه لیبرالیسم ساختگی که ظاهراً تناقض زیادی با لیبرالیسم واقعی داره. این کتاب مقدمه‌ای عالی و مختصر برای ایدئولوژی لیبرالیسمِ واقعی محسوب می‌شه. من خوندنِ این کتاب رو با ترجمهٔ آقای تدینی پیشنهاد می‌کنم چون ترجمهٔ خیلی عالی و کاملی داره.

  • 1
  • 2

بریده ای از کتاب (5)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فافا اسماعیلی
    • 0

    در زبان اقتصاد ما سه عامل تولید را از همدیگر تفکیک می‌کنیم کار، زمین و سرمایه. منظور ما از زمین هر ماده و نیرویی است که طبیعت زیر، بر روی زمین، در آب و در هوا در اختیار ما می‌نهد. منظورمان از کالاهای سرمایه‌ای نیز همهٔ محصولات میانی است که از زمین با کمک کار انسانی تولید می‌شود.

  • تصویر کاربر

    • میلاد گودرزی
    • 0

    بنابراین برنامهٔ لیبرالیسم خلاصه‌شده در یک کلمه از این قرار است مالکیت؛ یعنی مالکیت خصوصی بر ابزارهای تولید (زیرا در مورد کالاهای آمادهٔ‌ مصرف مالکیت خصوصی مسئله‌ای بدهی است و سوسیالیست‌ها و کمونیست‌ها نیز منکر آن نیستند.) همهٔ مطالبات دیگر لیبرالیسم از این مطالبهٔ بنیادین منتج می‌شود.

  • تصویر کاربر

    • هنگامه مارالی
    • 0

    کسانی که از برچیدن بندگی تنها بر مبنای تأملات انساندوستانهٔ عام حمایت می‌کردند، وقتی با این پاسخ روبرو می‌شدند که حفظ این نظام به نفع خود بندگان هم هست، نمی‌توانستند پاسخ درستی به این ایراد بدهند. دربرابر چنین ایرادی که از بندگی دفاع می‌کند، تنها یک برهان وجود دارد که همهٔ برهان‌های دیگر را شکست می‌دهد و شکست هم داده است.

  • 1
  • 2
عیدی