مغز سبک مغز

(0)
نویسنده:

1,990,000ریال

1,791,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
1084

علاقه مندان به این کتاب
27

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
2

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب مغز سبک مغز

نشر سایلاو منتشر کرد:
مغز، این اندام سرنوشت و منشاء آگاهی بشر، سبک‌مغزی‌های خاص خودش را هم دارد. دین برنت در کتاب مغز سبک مغز، به بسیاری از کارهای مضحک مغز ابله ما و تاثیری که بر زندگی ما می‌گذارند می‌پردازد. کتاب دین برنت توری سرگرم کننده به دنیای مغز و مملو از اطلاعات علمی آمیخته با بیانی طنز است که باعث می‌شود درک بهتری از رفتار و اعمال خود داشته باشید و از شما در برابر مزخرفات روزافزون عصب‌شناختی مبتنی بر مغز در دنیای مدرن محافظت می‌کند.
دین برنت از همان آغاز کتاب مغز سبک مغز، ضمن ابراز هم‌دردی با هر آن‌کس که مغزی دارد، به بسیاری از مشکلاتی اشاره دارد که انسان‌ها درنتیجه سهل‌انگاری و حماقت مغزشان ناگزیر با آن روبه‌رو می‌شوند. به گفته او مغز ما به شدت ترسو است و ما را بی‌دلیل از چیزهایی بی‌خطر مثل سایه روی دیوار می‌ترساند؛ به رژیم غذایی ما، خواب ما و حرکات ما گند می‌زند؛ متقاعدمان می‌کند که بی‌نظیریم در حالی‌که نیستیم؛ نیمی از چیزهایی که درک می‌کنیم را از خودش سرهم‌بندی می‌کند؛ وقتی از چیزی هیجان‌زده می‌شویم ما را به انجام کارهای غیرمنطقی وا می‌دارد؛ به لطف مغز احمق‌مان ما با سرعتی باورنکردنی دوستانی پیدا می‌کنیم و دریک چشم برهم‌زدن به همه آن‌ها پشت می‌کنیم؛ زیر سایه مغز ابله‌مان، انواع تئوری‌های توطئه را باور می‌کنیم و به یک مشت خرافات ایمان می‌آوریم؛ حافظه‌مان، که انقدر به آن اتکا می‌کنیم، در اصل موجود خودخواهی است که با دستکاری خاطرات ما، آن‌ها را جوری تغییر می‌دهد که خوشایند ما باشد. بدتر از همه این‌که مغز سبک مغز ما همه‌ی این سوتی‌ها را زمانی می‌دهد که کاملاً درست کار می‌کند. این مغز شگفت‌انگیز ما، در روابط عاطفی هم حسابی کار دستمان می‌دهد. اصلاً چرا باید بعد از به هم خوردن یک رابطه‌ی عاشقانه، روزها به حالت جنینی روی مبل بیفتیم و فقط هرازگاهی دستمان را برای پاک کردن اشک‌ها بلند کنیم؟ مغز ما باعث می‌شود ایمان بیاوریم که در جهان عدالت جاریست در حالی که هر روز می‌بینیم آدم‌های پست زندگی خوبی دارند و خیلی از آدم‌های خوب در فلاکت دست وپا می‌زنند و ...
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب مغز سبک مغز اثر دین برنت

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب مغز سبک مغز از سایت گودریدز امتیاز 4 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب مغز سبک مغز از سایت آمازون امتیاز 4.4 از 5 را دریافت کرده است.

جوایزی که کتاب مغز سبک مغز از آن خود کرده است:

• برندۀ جایزۀ بهترین کتاب گودریدز در زمینۀ علم و فناوری در سال 2016

معرفی کتاب مغز سبک مغز:

مغز سبک مغز اولین کتاب دین برنت کمدین و عصب‌شناس انگلیسی است که در سال 2016 منتشر شد. صدها هزار نسخه از این کتاب در بیش از 20 کشور دنیا به فروش رفت و پرفروش‌ترین کتاب کشورهای کانادا و مکزیک شد. دین برنت در این کتاب با زبانی طنز و خواندنی سازوکار مغز را توضیح می‌دهد و با دلایل علمی به ما نشان می‌دهد که چرا مهم‌ترین بخش بدن ما گاهی اوقات می‌تواند بزرگ‌ترین نقص ما باشد. او به ما می‌گوید که چرا مغز آن‌قدر که تصور می‌کردیم مرموز و غیرقابل وصف نیست و ساختار چندان اسرارآمیزی ندارد و توضیح می‌دهد که چرا به هیچ‌عنوان نمی‌توان به حافظه و خاطرات اکتفا کرد.

واکنش‌های جهانی به کتاب مغز سبک مغز:

«من واقعاً این اثر دین برنت را تحسین می‌کنم. اثرش بسیار قانع‌کننده و منطقی است. شما می‌توانید به مطالب این کتاب اعتماد کنید و با خواندن آن اطلاعات زیادی در مورد مغز کسب خواهید کرد.» -جان رونسون

«مغز سبک مغز کتابی بسیار جالب است... بحث‌های روشنگر دین برنت دربارۀ نحوۀ عملکرد حافظه، ترس و حملات هراس، استعداد فریب دادن مغز یا افسردگی و شگفتی‌های حواس انسان واقعاً فوق‌العاده است.» - مجلۀ وال‌استریت

«مغز سبک مغز کتابی باورنکردنی است که اطلاعاتی دلپذیر و قابل‌تأمل در مورد مغز ارائه می‌دهد. دین برنت توضیح می‌دهد که چگونه مغز انسان به‌رغم دنیای مدرن و آگاهی می‌تواند ما را به دوردست‌ها پرتاب کند و کار خود را به پیش ببرد.» - پابلیشرز ویکلی

«این کتاب هم لحنی جالب دارد و هم آموزنده است. برنت با توضیح برخی رفتارهای گیج‌کنندۀ مغز علاقۀ خوانندگان را برمی‌انگیزد و زیربنای عصب‌شناسی مغز را توضیح می‌دهد.» -کایرکاس ریویوز

«کتاب مغز سبک مغز یک مقدمۀ فوق‌العاده برای علوم اعصاب است و حتماً باید همه آن را بخوانند.» - یوکِی ایندیپندنت

«دین برنت، عصب‌شناس و همچنین وبلاگ‌نویس علمی محبوب روزنامۀ گاردین است. در این کتاب جذاب او جدیدترین تحقیقات در علوم اعصاب را به زبانی جذاب برای خوانندگان توضیح می‌دهد تا بررسی کند چرا مغز ما کارشکنی می‌کند.» - مجلۀ کوزموس (کیهان)

چرا باید کتاب مغز سبک مغز را بخوانیم؟

تصور می‌کنید که مغز یک شی‌ء مرموز و غیرقابل وصف است و ساختاری اسرارآمیز دارد و در واقع پل بین تجربۀ انسانی و قلمرو ناشناخته‌ها یا چیزی مانند آن است؟ شما سخت در اشتباه هستید. دین برنت کتاب مغز سبک مغز را بر اساس تحقیقات تخصصی نوشته است و با خواندن این کتاب متوجه می‌شوید که چرا در اشتباه هستید یا چرا مغز حتی ممکن است حال شما و زندگی شما را خراب کند. اگر دوست دارید بدانید واقعاً هدف مغزتان چیست و چه کارهایی از دست آن برمی‌آید خواندن این کتاب علمی و جذاب را از دست ندهید.

جملات درخشانی از کتاب مغز سبک مغز:

«مغز اندامی در داخل بدن انسان است و به همین دلیل آمیزه‌ای درهم و برهم و پیچیده از عادات، صفات، فرایندهای منسوخ و سیستم‌های ناکارآمد محسوب می‌شود. از بسیاری جهات، مغز قربانی موفقیت خودش شده است؛ میلیون‌ها سال تکامل یافته تا به چنین سطحی از پیچیدگی کنونی برسد. اما درنتیجه این تکامل، یک عالمه آت‌وآشغال در خود جمع‌آوری کرده، مثل هارددرایوی که از برنامه‌های نرم‌افزاری قدیمی و دانلودهای منسوخ پرشده و همین امر، فرایندهای اصلی را مختل می‌کند. درست مثل پاپ‌آپ‌های نحسی که وقتی دارید ایمیلی را می‌خوانید، سروکله‌شان پیدا می‌شود و خرید محصولات آرایشی دارای تخفیف از وب‌سایت‌هایی که مدت‌ها پیش از کارافتاده‌اند را پیشنهاد می‌کنند. حرف آخر این‌که: مغز خطاپذیر است. ممکن است جایگاه آگاهی و موتور تمام تجربیات بشری باشد اما باوجود چنین نقش اساسی‌ای، به طرز باورنکردنی آشفته و بی‌نظم است. کافی‌ست به  ظاهر همین چیز (یعنی مغز) نگاه کنید تا متوجه مضحک بودن آن شوید: شبیه گردویی جهش‌یافته، دسر لاوکرفنی، دستکش بوکسی زهواردرفته یا چیزی مثل این‌هاست. نمی‌توان منکر تحسین‌برانگیز بودن آن شد اما کامل هم نیست.»

تحلیلی بر کتاب مغز سبک مغز‌:

چرا زمانی که با غریبه‌ها بحث می‌کنید اغلب بحث را می‌بازید؟ چرا یکهو قیافۀ شخصی غریبه به‌‌نظرتان آشنا می‌رسد اما هر چه فکر می‌کنید نمی‌توانید به‌خاطر بیاورید این شخص را کجا دیده‌اید یا نام این شخص چیست؟ و چرا پس از بهم خوردن رابطه‌تان روی مبل به دور خودتان می‌پیچید و تنها برای برداشتن دستمال‌کاغذی برای پاک کردن آب دماغ‌ و اشک‌‌هایتان می‌توانید از جای‌تان تکان بخورید؟ علتش این است: مغز سبک مغز‌تان! ظاهراً مغز بسیار فوق‌العاده و از نظر تکاملی بسیار پیشرفته است اما در واقع مغز انسان بسیار آشفته، خطاپذیر و بی‌نظم است. مثلاً می‌دانستید که حافظۀ شما بسیار خودخواه است؟ آیا می‌دانستید تئوری‌های توطئه و خرافات اثر اجتناب‌ناپذیر مغز سالم هستند؟ شاید تصور کنید حافظه دقیقاً همان چیزهایی که برایتان اتفاق افتاده یا چیزهایی که یاد گرفته‌اید را ثبت می‌کند اما این‌طور نیست. حافظۀ شما معمولاً اطلاعاتی که ذخیره می‌‌کند را دستکاری کرده و آن را طوری تغییر می‌دهد که در نظر شما بهتره جلوه کند. در کتاب مغز سبک مغز، عصب‌شناس دین برنت سری به مادۀ خاکستری (و سفید) مرموز و عجیب مغز ما زده است. در این میان او نواقص مغز انسان را با تمام شکوه و عظمتش توضیح می‌دهد و این‌که چگونه این مواد و نواقص مغز، بر روی هر چه می‌گوییم، انجام می‌دهیم و تجربه می‌کنیم تأثیر می‌گذارد. 

فهرست مطالب کتاب مغز سبک مغز

مقدمه
۱. کنترل‌های ذهن
چگونه مغز بدن را کنترل می‌کند و معمولاً هم گند می‌زند
۲. هدیه حافظه (رسید را نگه‌دار)
سیستم حافظه انسان و ویژگی‌های عجیب‌ آن
۳. ترس؛ چیزی برای ترسیدن وجود ندارد
شیوه‌های فراوانی که مغز از طریق آن‌ها مدام ما را می‌ترساند
۴. فکر می‌کنید باهوش هستید. درست است؟
علم گیج‌کننده هوش
۵. آیا فکر می‌کردید به چنین فصلی در این کتاب برسید؟
ویژگی‌های تصادفی سیستم‌های مشاهده‌ای مغز
۶. شخصیت: یک مفهوم آزمایشی
ویژگی‌های پیچیده و گیج‌کننده شخصیت
۷. آغوش گروه!
چگونه مغز تحت‌تأثیر دیگران قرار می‌گیرد
۸. وقتی مغز دچار مشکل می‌شود...
مشکلات سلامت روان و چگونگی ایجاد آن‌ها
گفتار پایانی
قدردانی و تشکر

اگر از خواندن کتاب مغز سبک مغز لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• مغزی که خود را تغییر می‌دهد اثر نورمن دویچ متخصص اعصاب و روان است. این کتاب داستان زندگی واقعی افرادی است که توانسته‌اند با کمک معجزۀ پلاستیسیتی بیماری‌های فلج‌کننده مانند سکته‌های مغزی را با سیم‌پیچی دوبارۀ ذهن مداوا کنند. نویسنده در این کتاب به دیدار این دانشمندان فعال در عرصۀ انعطاف‌پذیری عصبی رفته است و داستان‌‌هایی واقعی و باورنکردنی‌ آن‌ها در خصوص توانایی مغز را با خوانندگان به اشتراک گذاشته است.

• اخلاق و مغز مشاور  اثر پاتریشیا چرچلند استاد نوروفلسفه است. نویسنده در این کتاب به جست‌وجو ریشه‌های اخلاق پرداخته و تعادل ماهرانه‌ای بین پرسش‌های فلسفی و کارکرد مغز برقرار کرده است. او به جای توضیح اخلاق بر پایۀ برخی اصول انتزاعی، هیجانات اجتماعی را عامل اصلی‌ شکل‌گیری اخلاقی می‌داند و ارتباط بین اخلاق و نوروبیولوژی را توضیح داده است.

• مغز پویا (ماجرای مغزی که هر لحظه تغییر می‌کند) اثر دیوید ایگلمن نویسنده و دانشمند آمریکایی رشتۀ عصب‌شناسی است. نویسنده در این کتاب تصویری متفاوت از مغز ارائه کرده است. او در این کتاب نشان می‌دهد که یادگیری هرچیزی در طول عمر باعث می‌شود مغز هر لحظه تغییر کند و به برخی پرسش‌های مهم در رابطه با مغز پاسخ داده است.

ناشناخته (زندگی اسرارآمیز مغز) اثر دیگری از دیوید ایگلمن عصب‌شناس آمریکایی است. او معتقد است که مغز آن‌طور که ما فکر می‌کنیم مسئول اعمال ما نیست و در واقع ذهن هشیار ما تنها مسئول بخش کوچکی از عملکرد مغز است. او در این کتاب توضیح می‌دهد که بخش ناهشیار مغز به چه کاری مشغول است و چه بخواهیم یا نخواهیم این بخش ناهشیار پایه و اساس ادراک ما از جهان هستی را رقم می‌زند.

• کتاب تو بودن اثر آنیل ست متخصص برجستهٔ علوم اعصاب است. او در کتاب تو بودن نشان می‌دهد که ما جهان را آن‌طور که هست درک نمی‌کنیم بلکه ماشین‌های پیش‌بینی هستیم که دائماً جهان خود را می‌سازیم و اشتباهات خود را در میکروثانیه تصحیح می‌کنیم. با کمک این کتاب می‌توانید با علم جدید خودآگاهی آشنا شوید و مکانیسم‌های بیولوژیکی مغز را درک کنید.

دربارۀ دین برنت‌: کمدین و عصب‌شناس

مغز سبک مغز

دین برنت در ولز جنوبی به دنیا آمد و بزرگ شد. او عصب‌شناس، مدرس، نویسنده، وبلاگ‌نویس، پادکست‌ساز، کمدین، کارشناس و متخصص ارتباطات علمی است. از دو سالگی تا حدود پانزده‌سالگی در نزدیکی هتل رویال زندگی می‌کرد و در آنجا به اجرا و تعریف کردن لطیفه و اجرای استندآپ کمدی علاقه‌مند شد. او مدرک کارشناسی‌اش را در رشتۀ علوم اعصاب از دانشگاه کاردیف دریافت کرد و پس از فارغ‌التحصیلی مشاغل مختلفی را امتحان کرد و به مدت دو سال اجساد را برای دانشکدۀ پزشکی مومیایی می‌کرد. در این دوران بود که برای اولین بار استندآپ کمدی را امتحان کرد. در نهایت عضو دانشکدۀ روانشناسی دانشگاه کاردیف شد و در آنجا مدرک دکترایش را در رشتۀ علوم اعصاب اخذ کرد. چندین آزمایش ناموفق او را کمی از جامعۀ علمی دور کرد و او در آن دوران بیشتر انرژی‌اش را صرف نویسندگی و ارتباطات علمی کرد و در نهایت یک وبلاگ معمولی در وب‌سایت گاردین در سال 2012 ساخت و شروع به نوشتن کرد. او در حال حاضر دستیار پژوهشی افتخاری دانشکدۀ روان‌شناسی کاردیف و همچنین استاد مدعو دانشگاه شهر بیرمنگام است. او پیش از این برای ستون طنز علمی گاردین بین سال‌های 2012 و 2018 مطلب می‌نوشت و برای این مطالبش شناخته شده بود. او در حال حاضر تمام وقتش را به نویسندگی اختصاص داده است و چندین کتاب در رابطه با مسائل عجیب و شگفت‌انگیز مغز نوشته است.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی