روحی که مهمان این بدن است (نسل نو اندیش)

(0)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
393

علاقه مندان به این کتاب
2

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب روحی که مهمان این بدن است

انتشارات نسل نو اندیش منتشر کرد:
اولین پیکره از سرگذشت مردی که تمامی رویاهای خود را زندگی کرد. روزی بر سکوی قهرمانی و روزی در شوکت تاجری پر زرق و برق.
زمانی رسید که تمام خواسته های مادی او محقق شده بود اما خموده و بی هدف در جست و جوی معنایی برای زندگی می گشت. ناگهان خود را بر سر یک دوراهی دید، جایی که باید یا خود را انتخاب می‌کرد یا دست رد می‌زد بر جذابیت و قدرت ثروتی که در آن مست شده بود. انتخاب، پایان ماجرا نبود. کشف مسیری بود پر از عصیان، شکستن آینه‌ها، بریدن بندها که در آن از خود، به خود آ و خدابینی رسید.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب روحی که مهمان این بدن است اثر پوریا نفیسی

کتاب روحی که مهمان این بدن است اثر پوریا نفیسی نویسندۀ ایرانی است. این کتاب اولین بار در سال 1402 منتشر شد. پوریا نفیسی که احساس می‌کرد از زندگی راضی نیست، به دنبال راهی گشت تا بتواند در زندگی به رضایت برسد و در همین دوران با مثنوی آشنا شد و به‌ مثنوی‌خوانی روی آورد و بدین ترتیب مسیر معنویت به روی او گشوده شد و کم‌کم به مکاتب و عرفان‌های دیگر علاقه‌مند شد. او به تحقیق و تفحص در این زمینه ادامه داد تا بتواند به بینش برسد و روش خود را بیابد. کتاب روحی که مهمان بدن است حاصل همین جست‌وجوهای او است.

چرا باید کتاب روحی که مهمان این بدن است را بخوانیم؟

روحی که مهمان بدن است سعی دارد نوعی آگاهی به خوانندگان و مخاطبانش ببخشد و به آن‌ها کمک کند تا از گمگشتگی خلاص شوند. نویسنده که با روح مولانا آشنا شده است و همین آشنایی زندگی‌اش را دگرگون کرده، سعی دارد به مخاطبانش کمک کند تا بتوانند مقصود و هدفی مناسب برای خود بیابند و در زندگی به شادمانی برسند.

جملات درخشانی از کتاب روحی که مهمان این بدن است:

«در لحظات خلوت و نیایش، آن هنگام که اشک‌ها سرازیر می‌شوند و ما در محکمۀ خالق یگانۀ هستی ملتمسانه و عاجزانه دست به آسمان می‌بریم و راز و نیاز می‌کنیم، آنجاست که طلوع هستی نمایان می‌شود و او تشعشعات زیبایش را بر روح و روان ما می‌گستراند و آرام‌آرام مسیر زندگی را چه سخت و چه آسان، برایمان هموار می‌کند. این سرنوشتی است که هر لحظه برای ما رقم می‌خورد. چهارفصل در وجود ما جاری است، همچنان که در اطرافمان. صبحگاهان با طبعی گرم چون تابستان بلند می‌شویم کمی بعد در خیابان‌های شلوغ شهر قدم می‌زنیم و سردی زمستان را حس می‌کنیم، آنگاه به منزل آشنایی یا دوست محبوبی رفته و بهار را به ارمغان می‌گیریم. در آخر شب پاییز در وجود ما بیتوته می‌‌کند. شما هرروز همۀ تضادها را در خود و جهان پیرامونتان مشاهده می‌کنید. هیچ روزی بدون بهار و زمستان نیست، فقط شاهد باشید و خرده‌ای نگیرید. این تغییرات همه بخشی از زندگی ما هستند که باید سپری کنیم و آن‌ها را عاشقانه در آغوش بکشیم. بیایید در این لحظۀ باشکوه و معنوی که کتاب را در دست دارید با قلبتان پیمان ببندید که از این پس شاهد و تسلیم شرایط هستید و می‌توانید هر آنچه را در زندگی‌تان روی می‌دهد، بپذیرید و هرگز اتفاق‌های ناگوار را با دیدۀ شماتت نبینید.»

«نیسار گاداتا ماهاراج، عارف هندی چه نیکو می‌گوید: «تولید برای توزیع، غذا دادن قبل از غذا خوردن، ایثار قبل از دریافت و توجه به دیگران قبل از توجه به خود». عدم تعلق به مال دنیا، یکی از مراتب سلوک معنوی است، مرتبۀ دیگر، از خود به در شدن و توجه به دیگران است که در کلام سعدی نیز آمده:
حرامش بود نعمت پادشاه   که هنگام فرصت ندارد نگاه
کسی که نعمت و شوکت سلاطین را داشته باشد ولی از توجه به مردم و اطرافش کوتاهی کند، شأن انسانی ندارد گرچه پادشاه باشد. از این‌ رو، اگر بتوانیم بی‌منت ببخشیم به وصل و رؤیاهای خود نزدیک‌تر می‌شویم و ضمیر برتر پاسخ بخشندگی ما را می‌دهد، زیرا تا نبخشی تحفه‌ای دریافت نخواهی کرد.
خیر مطلق نیست زینها هیچ‌چیز   شر مطلق نیست زینها هیچ نیز
نفع و ضر هر یکی از موضعست   علم از این رو واجبست و نافع است
          (مولانا)
ممکن نیست که بدون از دست دادن چیزی، ارمغانی دریافت کنیم. چه‌بسا کسانی که در این شهرهای پر از دود و ازدحام، از منظر شما توانگر به‌حساب آیند، ولی درواقع فقیرند؛ چون نهایت لذت در این بُعد زمان و مکان، آرامش روحی است که اگر عاید ابوالبشری شود، صاحب بی‌منازع الماسی تراشیده و خالص شده که اهل معنا در آرزویش هستند.»

«تمام رویاهایت را کنار هم قرار بده و اجازه بده پروردگار در آن دستی داشته باشد، چون او به حال گذشته و آینده آگاه است و این کرم را دارد که وقتی رویا و خواسته قرار نیست به نفع تو تمام شود، کمکت کند تا از آن موضوع رهایی یابی و کمتر متضرر شوی. بدان که پاداش الهی تمام و کمال به تو تعلق می‌گیرد و هر آنچه بخواهی زشت و زیبا برایت به ارمغان می‌آید پس به دقت جزئيات را مد نظر قرار بده و اگر خواستی از این موهبت استفاده کنی، سلوکت را با آرامش و ایمان همراه کن. می‌توانی جسورانه همراه با تمام وجودت در جهت خواسته‌های خود حرکت کنی اما به او هم اجازه بده تا در تصمیمات تو همراه باشد؛ شاید آنجا که کار پیش نمی‌رود او نتیجه را دیده و این امتیاز را برای تو قائل شده تا مسیر دیگری را انتخاب کنی؛ شاید پافشاری تو صحیح نباشد و چه بسا قرار است درب دیگری برای تو باز شود. صبور باش. به نشانه‌ها اعتماد کن. حتی کلاغی که در مسیر تو بر تیر برق نشسته و چه بسا پیامی داشته باشد. باید در هر مقطع از زندگی نشانه‌ها را محترم شماری و آگاهانه زیستن را سرلوحه کنی. از اینجا به بعد اگر تمام فکر و ذهن خود را در جهت خوشی‌ها و مال دنیا معطوف کردی یعنی بر وجود روحانی تو تاریکی هم چیره شده است. به خویشتن خویش لطف کن و همۀ اجزا را در کنار هم ببین. تخیلاتت را با تصور آرامش بیامیز و خوشبختی را پیش از وقوع آن در ذهن خود ترسیم کن تا به بیراهه نروی.»

تحلیلی بر کتاب روحی که مهمان این بدن است‌:

میلیاردها انسان بر روی زمین زندگی کرده‌اند و به مراتب بالای اجتماعی رسیده‌اند اما راضی و خوشبخت نبوده‌اند چون خوشبختی را در جای اشتباهی می‌جُستند. دغدغۀ انسان در هر برهه‌ای از زندگی متفاوت است، در زمان جوانی انسان به دنبال به‌دست‌آوردن علم و دانش است و پس از آن به‌مرور خواسته‌ها و رویاهایش تغییر می‌کند. اما نکتۀ مهمی که بسیاری از انسان‌ها از آن غافلند این است که امکان ندارد انسان بدون از دست دادنْ چیزی به‌دست بیاورد و حرص، طمع و فزون‌خواهی زندگی انسان را نابود خواهد کرد. اما اگر انسان بتواند در این مسیر به بینشی درست از محیط پیرامون و چراهای زندگی‌اش برسد، قطعاً سرگشته و سرگردان نخواهد شد. هدف اصلی کتاب «روحی که مهمان این بدن است» و درون‌مایۀ آن نیز همین است و در حقیقت حدیث نفس است. پوریا نفیسی با کمک درک شهودی خود و لایه‌هایی از عرفان، فراروانشناسی، هستی‌شناسی و خودشناسی این کتاب را نوشته است تا به خوانندگان کمک کند به درکی بالاتر از زندگی و خویشتنِ خویش برسند. کتاب روحی که مهمان این بدن است به شما یاد می‌دهد که چطور از زندگی لذت ببرید ولی در برابر هوشیاری برتر و کرامات آن فروتن باشید. حقیقت‌شناسی، حقیقت‌گویی و حقیقت‌بینی از مضامین اصلی این کتاب است و بنابراین با کمک این کتاب می‌توانید پاسخ بسیاری از پرسش‌های خود را بیابید تا به رضایت و شادی بیشتری برسید.

اگر از خواندن کتاب روحی که مهمان این بدن است لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• تسلی‌بخشی‌های فلسفه اثر آلن دوباتن نویسنده و فیلسوف بریتانیایی سوئیسی‌تبار است. آلن دوباتن در این کتاب تلاش می‌کند تا با نقل‌قول‌ها و تفسیر نظریات تعدادی از فیلسوفان و به‌کار گیری فلسفۀ این عده در فهم و درک مسائل انسان‌ معاصر، خواننده را در مواجهه با مشکلات روزمره تسلی دهد یا حداقل به آن‌ها کمک کند مشکلات‌شان را بهتر درک کنند.

• راهی به رهایی اثر مصطفی ملکیان و جستارهایی در عقلانیت و معنویت است. این کتاب از ۲۵ جستار تشکیل شده است. نویسنده برای نگارش این کتاب هشت سال تمام توان خود را صرف تحقیق در عقلانیت و معنویت کرد و هر یک از این جستارها بر گوشه‌ای از مبحث عقلانیت و معنویت پرتو افکنده‌اند.

• کتاب نیروی حال اولین کتاب اکهارت تول نویسندهٔ آلمانی است که در این کتاب به چگونگی تعامل مردم با خودشان و دیگران پرداخته است. اکهارت در این کتاب مفهوم خودبازتابی و حضور در لحظه را توضیح داده و تمرین‌هایی ساده نیز در کتاب ارائه کرده تا یاد بگیرید چطور می‌توانید در لحظۀ حال زندگی کنید.

دربارۀ پوریا نفیسی: نویسندۀ کتاب روحی که مهمان این بدن است

روحی که مهمان این بدن است

پوریا نفیسی در سال 1364 به دنیا آمد. او از سنین کودکی ورزش را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کرد و بعد جذب بازار کار و فعالیت‌های اقتصادی شد. پس از آن بود که در سال 1392 با مولانا و عرفان آشنا شد و حاصل آن کتاب «روحی که مهمان این بدن است» بود.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی