یک عاشقانه‌ی ایسلندی

(0)

750,000ریال

600,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
149

علاقه مندان به این کتاب
4

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب یک عاشقانه‌ی ایسلندی

انتشارات قطره منتشر کرد:
«همیشه از دور، کوها آبی و آدما باشکوه به نظر می‌رسن.» از متن کتاب
یک عاشقانه‌ی ایسلندی پرآوازه‌ترین اثر نویسنده و نخستین اثر ادبیات دراماتیکِ معاصر ایسلند است که شهرتی بین‌المللی یافت. نویسنده این درام را بر اساسِ ماجرایی واقعی پرداخته و با عناصری لطیف از فرهنگ عامیانه و تصاویری ظریف از طبیعت شمالیِ میهن محبوبش آمیخته است. این نمایشنامه، در عینِ ترسیم پویایی عشق و گیرایی آزادی و زیبایی طبیعت، در نمایش محدودیت‌ها و واقعیت‌های زندگی بشر بی‌پرواست، چنان‌که تضاد میان سرمستی ناشی از گرمی اشتیاق و سرخوردگی ناشی از سردی واقعیت را بن‌مایه‌ی تراژدی قرار می‌دهد. «در این درام، هیچ غباری از فانتزی، تز برجسته و شگرف، یا حتی یک نظریه‌ی نوین هنر نمی‌بینیم ــ هیچ نمی‌بینیم به‌جز شعر، نه شعری دل‌آویز و فریبنده، نه با وزنی آرامش‌بخش، نه پر از استعاره‌های پرطمطراق که موجب فراموش‌کاری می‌شوند، بلکه شعری گران‌سنگ و نیرومند که موجوداتی از گوشت و خون، مثلِ خود ما، می‌آفریند، آدمیانی که یوهان سیگوریونسان از روح خود در آنان دمیده است.» لئون پینو (مورخ ادبی فرانسوی)
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی نمایشنامۀ یک عاشقانه‌ی ایسلندی اثر یوهان سیگوریونسان

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب یک عاشقانه‌ی ایسلندی از سایت گودریدز امتیاز 3.6 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی نمایشنامۀ یک عاشقانه‌ی ایسلندی:

نمایشنامۀ یک عاشقانه‌ی ایسلندی اثر نمایشنامه‌نویس مشهور ایسلندی یوهان سیگوریونسان است. این کتاب اولین بار در سال 1916 منتشر شد. داستان نمایشنامۀ یک عاشقانه‌ی ایسلندی در میانۀ سدۀ هجدهم در ایسلند اتفاق می‌افتد و در واقع بازنمایی از فرهنگ ایسلند است. نویسنده در این نمایشنامه خرافه‌ها، ترانه‌ها و لالایی‌ها، باورهای مذهبی، بازی‌ محلی، افسانه و از همه مهم‌تر یاغی‌گری را به نمایش گذاشته است. ماجرای دو شخصیت اصلی یک نمایشنامه‌ی ایسلندی بر پایۀ وقایع تاریخی است و شخصیت هادلا، با الهام از شخصیت یک زن دانمارکی پرداخته شده است.

واکنش‌های جهانی به نمایشنامۀ یک عاشقانه‌ی ایسلندی:

محققان ایسلندی، نمایشنامۀ یک عاشقانه‌ی ایسلندی را مهم‌ترین اثر فرهنگی این کشور نامیدند.

چرا باید نمایشنامۀ یک عاشقانه‌ی ایسلندی را بخوانیم؟

نمایشنامه به صورت دیالوگ نوشته می‌شود و درست مانند زندگی روزمره به نظر می‌آید. نمایشنامه‌نویسان کلام خود را به گونه‌ای به مخاطب منتقل می‌کنند که خواننده بتواند خود را در صحنه مجسم کند و تک‌تک دیالوگ‌ها را حس ‌کند، صحنه در ذهن خواننده زنده می‌شود و خواندن یک نمایشنامه همیشه تجربۀ متفاوتی نسبت به تماشای آن خواهد بود. خواندن نمایشنامه بینش‌های کاملاً متمایزی در مورد اثر به دست خواننده می‌دهد و او را با جنبه‌‌های متفاوت یک نمایشنامه آشنا می‌‌کند.

جملات درخشانی از کتاب یک عاشقانه‌ی ایسلندی:

«پردۀ یکم: «بادستوفا» یا اتاق خدمتکاران. در دو سوی اتاق، کنار دیوارها، ردیفی از تختخواب‌ها که رویشان ملافه‌های نخیِ روشن کشیده شده است. تختخواب ها فاصله‌ی کمی از هم دارند. سمت راست، درِ ورودی که به پلکان راه دارد. سمت چپ، روبه‌روی درِ ورودی، پنجره‌ی شیروانی که به جای شیشه بر آن طلق گذاشته‌اند. سمت راست، بالای تختخواب‌ها، پنجره‌ای مشابه. از پنجره‌ها، چمن‌های سبز بلند و نوک‌تیز پیداست. در انتهای صحنه، دری است که به اتاق خواب هادلا باز می‌شود که دیوار نازکی آن را از بادستوفا جدا می‌کند. میز تاشوی کوچکی با لوله به آن دیوار نصب شده است. یک چراغ پیه‌سوز مسی هم به قاب در آویخته شده است. بالای اولین تختخواب، دیرک چوبی افقی‌ای عبور کرده که فاصله‌اش از زمین به قد یک آدم، و تا سقف نصف قد یک آدم است. زیر پنجره، صندوق منقشی قرار دارد. زیر تختخواب‌ها هم، جعبه‌های چوبی کنده‌کاری‌شده گذاشته‌اند. بادستوفا قدیمی است و اثاثیه‌ی چوبی‌اش از فرط کهنگی دوده گرفته و سیاه شده‌اند. حوالی غروب یکی از روزهای اوایل بهار است. گودفینا و اودنی روی تختخواب‌ها روبه‌روی هم نشسته‌اند و اولی مشغول تعمیر کفش و دومی سرگرم وصله‌زدن کت است. پسرک چوپان وسط اتاق ایستاده و دارتی را که با پر قرمز خروس تزئین شده است پرتاب می‌کند. تمام شخصیت‌ها لباس‌های قدیمی ایسلندی بر تن دارند.»

«پسرک   (به سوی عنکبوت می‌رود، دستش را تکان می‌دهد و عنکبوت را باد می‌زند.) ننه کارتنک، اگه خوش‌شگونی، برو بالا! اگه بدشگونی بیا پایین! اگه خوش‌شگونی، برو بالا! اگه بدشگونی، بیا پایین!
گودفینا   تو واقعاً کفشات رو خراب می‌کنی، از کفشای یه مرد گنده هم داغون‌تر شده‌ن. امیدوارم از سر بازیگوشی رو سنگای تیز ورجه‌ورجه نکنی.
اودنی    معلومه که می‌:نه!
پسرک   امروز گوسفندا اصلاً آروم‌وقرار نداشتن. کم مونده بود چندتاشون گم شن.
اودنی اگه گم‌ شده بودن، این‌قدر اینجا تخسی نمی‌‌کردی!
گودفینا    پسرجون، تا حالا گوسفندا اذیتت نکرده‌ن؟ هیچ‌وقت شده وقتی تو کوه با گوسفندا تنهایی ترس ورت داره؟»

تحلیلی بر نمایشنامۀ یک عاشقانه‌ی ایسلندی‌:

نمایشنامۀ یک عاشقانه‌ی ایسلندی بر اساس زندگی یاغی مشهوری نوشته شده که در سدۀ هجدهم در میان کوهسارانِ ایسلند زندگی می‌کرد و خانه‌به‌دوش بود. نویسنده از شمال تا جنوب ایسلند را پای پیاده طی کرد تا بتواند از جاهایی بازدید کند که گفته‌اند این یاغی و همسرش در آنجا زندگی می‌کرده‌اند. نویسنده در این کتاب علاوه بر داستان به توصیف چشم‌اندازها و مناظر طبیعی ایسلند نیز پرداخته است. او همه چیز از چشم‌اندازهای کوهستانی گرفته تا صخره‌های آتشفشانی این کشور را شرح داده است.

شخصیت‌های نمایشنامۀ یک عاشقانه‌ی ایسلندی

هادلا: بیوه‌ای ثروتمند
کوری: مرد سرپرست مزرعۀ هادلا
آئوردنِس (مرد): کارگری بی‌خانمان
گودفینا: پیردختری از خویشان هادلا
آرنگریم: مردِ جذامی
توتا: دختر بچه‌ای سه ساله
قاضیِ بخش، رعیت‌ها، زنان‌شان و کارگران مزرعه

اگر از خواندن نمایشنامۀ یک عاشقانه‌ی ایسلندی لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• مرگ فروشنده اثر آرتور میلر نمایشنامه‌نویس و مقاله‌نویس آمریکایی است. این نمایشنامه معروف‌ترین اثر آرتور میلر است که بارها در صحنه‌های مختلف اجرا شده است. این نمایشنامه برندۀ جایزۀ پولیتزر و جایزۀ تونی شد. این نمایشنامه دربارۀ مردی شصت و سه ساله است که از یک سفر کاری ناموفق به خانه برمی‌گردد. ظاهرا این مرد زندگی مشقت‌باری دارد و گاهی خاطراتش را در گذشته تصور می‌کند و با خود نیز صحبت می‌کند. در ادامۀ نمایشنامه با خانوادۀ این مرد و سرگذشت‌شان روبه‌رو خواهید شد.

• تانیا اولین نمایشنامۀ مهم و قابل‌تأمل آلکسی آربوزف است. این نمایشنامه در دو پرده و هشت صحنه نوشته شده و جزو موفق‌ترین نمایشنامه‌های عصر حاضر به حساب می‌آید. شخصیت‌های نمایشنامۀ آربوزف مشکلی با ایده‌آل‌های کمونیستی برای ساختن جامعه‌ای بی‌طبقه ندارند و نویسنده در این نمایشنامه به موضوعاتی مثل حقوق فردی و اهمیت آن در ادبیات پرداخته است.

• زندگی‌های خصوصی اثر سر نوئل پیرس کاورد نویسنده، بازیگر و خوانندۀ انگلیسی است که برای شوخ‌طبعی‌اش شناخته شده بود و توجۀ بسیاری از افراد را به خود جلب کرد. بسیاری از نمایشنامه‌های او جزو نمایشنامه‌های پرتکرار و پربینندۀ سالن‌های نمایش بودند. این نمایشنامۀ کمدی در سه پرده نوشته شده و نویسنده در آن سعی دارد با نشان دادن زندگی‌های خصوصی انسان را موجودی اجتماعی جلوه دهد و توضیح دهد که شاید نتوان هیچ چیز خصوصی در زندگی داشت.

دربارۀ یوهان سیگوریونسان‌: نمایشنامه‌نویس و شاعر ایسلندی

یک عاشقانه‌ی ایسلندی

یوهان سیگوریونسان در سال 1880 به دنیا آمد و در سال 1919 از دنیا رفت. او نمایشنامه‌نویس و شاعر ایسلندی بود و به‌طور معمول نمایشنامه و شعر به زبان مادری‌اش یعنی ایسلندی و دانمارکی می‌نوشت. یوهان پسر یک کشاورز ایسلندی بود و در سال 1899 به دانمارک مهاجرت کرد تا در دانشگاه دامپزشکی و کشاورزی سلطنتی دانمارک تحصیل کند اما در سال 1902 تحصیل را رها کرد و خود را وقف ادبیات کرد. در این دوره تحت‌تأثیر نویسندۀ دانمارکی گئورگ براندس و فلسفۀ فردریش نیچه قرار گرفت. او را بیشتر برای نمایشنامۀ Eyvindur of the Mountains می‌شناسند که در سال 1911 منتشر شد. این نمایشنامه در آلمان و اسکاندیناوی بسیار پرفروش شد و در ایالات متحده بر روی صحنه رفت. یوهان در 39 سالگی بر اثر بیماری سل در کپنهاگ درگذشت.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی