پنجه مخملی ها

(0)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
446

علاقه مندان به این کتاب
3

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب پنجه مخملی ها

انتشارات نشر نو منتشر کرد:
از نقاشی‌های دیواری مصر باستان گرفته تا فضای مجازی کنونی، تمام مشاهدات حکایت از این دارند که انسان گربه را تا مقام خدایی برکشیده است. اما گربه خانگی فقط یکی از اعضای خانواده گربه‌سانان است که نزدیک به چهل گونه دارد. این کتاب شما را با تمام اعضای این خانواده آشنا می‌کند؛ از گربه‌های کوچک 2 کیلوگرمی تا غول‌های 250 کیلوگرمی. خواهید دید که گربه‌ها در چهارگوشه جهان، از مناطق برفگیر گرفته تا بیابان‌های داغ، چه راه‌حل‌هایی برای مسائل زندگی یافته‌اند. چقدر با هم متفاوت‌اند و با این ‌حال در زیبایی و شکوه و پنهان‌کاری بسیار به هم شبیه‌اند. و در نهایت اینکه چه خطراتی آنها و زیستگاه‌شان را تهدید می‌کند. ضمناً به برخی از پرسش‌های همیشگی شما نیز پاسخ می‌دهد: چرا شیرهای نر یال دارند؟ آیا ببر سیاه وجود دارد؟ چرا جگوار آدمخوار نداریم؟ چگونه سگ‌ها می‌توانند به حفاظت از گربه‌ها کمک کنند؟ آیا نگهداری گربه در خانه باعث حساسیت می‌شود؟ چرا گربه‌ها نمی‌توانند گیاهخوار شوند؟ آیا گربه‌ها مزه شیرینی را حس می‌کنند؟

ملوین سان‌کوئیست استاد بازنشسته گروه بوم‌شناسی و حفاظت حیات‌وحش در دانشگاه فلوریدا و عضو گروه متخصصان گربه‌سانان در اتحادیه جهانی حفاظت طبیعت (IUCN) است. فیونا سان‌کوئیست درباره طبیعت برای خواننده عمومی می‌نویسد. او و همسرش فیونا با هم ببر، پلنگ، گربه طلایی آسیایی، و گربهٔ پلنگی را در آسیا، یوز و گربه طلایی افریقایی را در افریقا و جگوار، شیر کوهی، پلنگچه، وشق سرخ، و گربه شیلی را در امریکا و در زیستگاه طبیعی‌شان بررسی کرده‌اند. امروزه گربه‌های اهلی در میلیون‌ها خانه یکی از اعضای خانواده به شمار می‌آیند. اما آنها تا چه اندازه هنوز نماینده نیاکان وحشی خود هستند، گونه‌هایی که جثه‌شان از ببر غول‌پیکر تا گربه شنی کوچک‌اندام متغیر است؟ این کتاب را بخوانید تا بدانید. این معتبرترین منبع درباره تمام انواع گربه‌سانان است.
جورج شالر، نویسنده گوزن و ببر (1967)، شیر سرنگتی (1972)

این بهترین کتاب مقدماتی درباره تکامل، بقا، و وضعیت حفاظتی گربه‌سانان وحشی جهان است. از آن کتاب‌های کمیابی که هم می‌توان آن را پیش از خواب برای کودکی خواند و هم یک دانشجو می‌تواند به آن ارجاع بدهد.
آلن رابینوویتز، نویسنده جگوار (1986)

این کتاب، با نقشه‌های پراکندگی جغرافیایی و تصاویر بسیار، مروری است جامع، جذاب، لذت‌بخش، و به‌روز از هر آنچه درباره اعضای خانواده بزرگ گربه‌سانان می‌دانیم.
جیمز سندرسون، نویسنده گربه‌های وحشی کوچک (2011)
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب پنجه مخملی‌ها اثر فیونا سان کوئیست و مل سان کوئیست

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب پنجه مخملی‌ها از سایت گودریدز امتیاز 4.3 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب پنجه مخملی‌ها از سایت آمازون امتیاز 4.7 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب پنجه مخملی‌ها:

فیونا سان کوئیست و مل سان کوئیست، متخصصان مشهور گربه‌سانان هستند، دو پژوهشگر که در تمام سال‌های اخیر دنیای گربه‌سانان یا همان پنجه‌مخملی‌ها را به بشر شناسنانده‌اند. این دو نویسنده در کتاب پنجه مخملی‌ها، همه چیز دربارۀ گربه‌سانان جهان را نوشته‌اند. نویسندگان در این کتاب با ترکیب علم، مشاهدات رفتاری و تصاویر خیره‌کنندۀ گربه‌سانان، مردم سراسر جهان را مجذوب و متحیر کردند و آخرین تحقیقات در مورد بیولوژی گربه‌سانان را در این کتاب عرضه کردند.

واکنش‌های جهانی به کتاب پنجه مخملی‌ها:

«مطالعات دی‌اِن‌اِی نشان داده است که گربه‌سانان در مجموع سی و هفت گونه دارند و به هشت گروه مرتبط تقسیم می‌شوند. تمام سی و هفت گونۀ گربه‌سانان به همراه نقشه‌های موقعیت زیستگاه‌های طبیعی آن‌ها در کتاب پنجه مخملی‌ها گنجانده شده است.» - بی‌بی‌سی فوکوس

«پس از خواندن ده‌ها کتاب در مورد این شکارچیان قدرتمند در شش ماه گذشته، فرزندانم بالاخره کتاب پنجه مخملی‌ها را پیدا کردند. عکس‌های جذاب این کتاب و توضیحات نویسندگان شما را میخکوب می‌کند. اگر کودکی دارید که گربه‌ها را دوست دارد حتماً این کتاب را برایش بخوانید.» - هانا هولت

«کتاب پنجه‌ مخملی‌ها منبع مورد علاقۀ محققان برای تحقیق دربارۀ گربه‌سانان است. پس از خواندن این کتاب می‌دانم که یک منبع جدید و کامل پیدا کرده‌ام. تصاویر کتاب به قدری خیره‌کننده است که دوست ندارید از آن‌ها چشم بردارید. این کتاب از همۀ کتاب‌های دیگر در مورد گونه‌های گربه‌های عجیب‌وغریب کامل‌تر است و نویسندگان در آن به موضوعاتی مانند شیرهای سفید، ببرهای سفید، لیگرها و دورگه‌ها پرداخته‌اند. این کتابی است که تا سال‌ها از آن استفاده خواهیم کرد و لذت خواهیم برد.» - کارول باسکین

«گربه‌ها جذاب‌ترین و کاریزماتیک‌ترین موجودات جهان هستند. از شیرها گرفته تا گربه‌های شنی، هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد، لطافت و زیبایی خاص خودشان را دارند. نویسندگان در این کتاب شگفت‌انگیز گربه‌های جهان را با تمام تنوع جذاب‌شان به نمایش گذاشته‌اند.» - سیمون کینگ

چرا باید کتاب پنجه مخملی‌ها را بخوانیم؟

کتاب پنجه مخملی‌ها دقیق‌ترین و کامل‌ترین راهنمای گربه‌سانان وحشی محسوب می‌شود که تا به امروز نوشته شده است. پنجه مخملی‌ها کتابی جذاب پر از عکس‌ها و تصاویر خیره‌کننده از این شکارچیان شگفت‌انگیز است و کتاب مورد علاقۀ دوستداران حیوانات و طبیعت‌گردان محسوب می‌شود.

جملات درخشانی از کتاب پنجه مخملی‌ها:

«پس از تماشای فیلم‌های مستند بی‌شمار، تصویر شیر در ذهن بیشتر ما دشت‌های پرطعمۀ سرنگتی با علف‌های کوتاه غلتان را تداعی می‌کند، اما این شرایط تنها در بخش کوچکی از گسترۀ پراکندگی جغرافیایی شیر وجود دارد؛ بیشتر شیرها در درختزارها، جنگل‌های خشک، بوته‌زارها و حتی بیابان‌ها زندگی می‌کنند. آنچه شیرها را در میان گربه‌ها بی‌همتا می‌کند این است که هستۀ نظام اجتماعی آنها گله است. گله از ماده‌های خویشاوند ـ مادران، خواهران، دختران و خاله‌ها و تمام توله‌هایشان ـ تشکیل می‌شود که با هم در یک گروه زندگی می‌کنند تا از بهترین قلمرو دفاع کنند. شیرشناس مشهور، کریگ پکر، گلۀ شیرها را به «دارودسته‌های خیابانی که بر محدوده با هم رقابت می‌کنند» تشبیه کرده است. گله‌های موفق شیرهای ماده و فرزندانشان معمولاً نسل‌های پیاپی همان منطقه را اشغال می‌کنند. یک گله شیر در سرنگتی معمولاً از دو تا هجده ماده شیر بالغ، توله‌هایشان، و یک تا هفت شیر نر تشکیل می‌شود. ائتلاف‌های زادآور نرها با ائتلاف‌های دیگر بر سر ماده‌ها رقابت می‌کنند، و دورۀ تصدی‌شان در یک گله ممکن است به کوتاهی چند ماه باشد یا چندین سال دوام بیاورد. با آنکه گله واحد اصلی نظام اجتماعی شیرها است، اما این نظام انعطاف‌ناپذیر نیست. در یک خشکسالی طولانی در مرکز کالاهاری، شمار طعمه چنان افت کرد که نظام اجتماعی معمول فرو پاشید.»

«خیلی طول می‌کشد تا شیرها یاد بگیرند به شکارچی ماهری تبدیل شوند، و شیرهای جوان هنگامی که به دو سالگی می‌رسند می‌توانند در گرفتن طعمه به ماده‌شیرهای شکارگر دیگر کمک کنند. ماده‌های جوان معمولاً تا پایان عمرشان در گله‌ای که در آن به دنیا آمده‌اند باقی می‌مانند، درحالی‌که نرهای جوان معمولاً گله را ترک می‌کنند. زمانی شیر در بیشتر افریقا، اروپا، خاورمیانه و بخش‌هایی از هند زندگی می‌کرد. تصور می‌شود که حتی به سریلانکا هم رسیده بود؛ شیر معمولاً در افسانه‌های عامیانه و هنر این کشور به تصویر کشیده می‌شود و به احتمال زیاد تا دوران تاریخی در سریلانکا زندگی می‌کرد. امروزه در طبیعت فقط 350 شیر آسیایی در جنگل‌گیر در غرب هند باقی مانده‌اند. با گسترش جمعیت انسانی در سرتاسر افریقا، جمعیت‌های شیر که چندپاره و از هم جدا شده‌اند کاهش یافته و در بسیاری از مناطق اثری از شیر باقی نمانده است. در اندکی بیش از دو دهه، تعداد شیر در افریقا از بیش از 200،000 به حدود 23،000 کاهش یافته است. این کاهش چشمگیر عمدتاً به درگیری مستقیم با انسان نسبت داده می‌شود که تلفات واردشده به دام‌هایشان را با تفنگ، طعمۀ مسموم و تلۀ سیمی تلافی می‌کنند. بیشتر شیرهای وحشی باقی‌مانده در شرق و جنوب افریقا زندگی می‌کنند، جایی‌که تعداد شیرهایش در سی سال گذشته کمابیش ثابت مانده است. بزرگ‌ترین جمعیت‌های شیر در شرق افریقا در تانزانیا و عمدتاً‌ در اکوسیستم سرنگتی و پناهگاه حیات‌وحش سلوس حضور دارند.»

«تا حدود 14 هزار سال پیش، شیرهای غار در جنگل‌ها و علفزارهای بریتانیا و اروپا در جنوب، سیبری در شمال و تنگۀ برینگ در شرق پرسه می‌زدند. تردیدی نیست که این شیر توتم بسیار مهمی برای نخستین اقوام اروپایی بود، زیرا بارها با جزئیاتی با دقت زیاد در دیوارنگاره‌های غار به تصویر کشیده شده است. سنگواره‌ها و نقاشی‌های غار نشان می‌دهند که شیر غار حدود 25 درصد از شیر امروزی بزرگ‌تر بود و در گله‌هایی شبیه به گلۀ شیر افریقایی امروزی زندگی می‌کرد. اما شیر غار نر یال نداشت. دیوارنگاره‌های غار گروه‌هایی از این شیرها را نشان می‌دهند که مانند شیرهای امروزی سرنگتی با هم شکار می‌کنند، و بررسی استخوان‌های طعمه‌های شیر غار نشان داد که اسب ]وحشی اوراسیایی[، گوزن شمالی، گوزن، گاومیش اروپایی و حتی خرس غار از جملۀ طعمه‌هایشان بودند. هنوز هیچ‌کس به‌درستی نمی‌داند که عامل انقراض شیر غار در حدود 14 هزار سال پیش چه بوده. به احتمال بسیار زیاد ترکیبی از تغییر اقلیم و تغییر پوشش گیاهی به انقراض آنها انجامید. شگفت‌انگیز آنکه حدود 6 هزار سال پس از انقراض شیر غار، یک گونه شیر جدید و متمایز به لحاظ ژنتیکی، که یال هم داشت، وارد جنوب اروپا شد. این شیرهای یال‌دار جدید تا حدود 2 هزار سال پیش در منطقۀ مدیترانه باقی ماندند و ارسطو و سایر نویسندگان یونان باستان آن را توصیف کرده‌اند.»

تحلیلی بر کتاب پنجه مخملی‌ها‌:

گربه‌ها نمادی از مصر باستان هستند، ایزدبانوی مصر باستان با نام «باستت» به شکل یک شیر ماده به تصویر کشیده شده است، معابد زیادی در سراسر مصر با تصاویری از گربه‌ها آراسته شده بود و گربه را مظهور شکوه و چابکی و البته محافظت می‌دانستند. حتی گربه‌ها حیوان مورد علاقۀ پیامبران بودند. امروزه نیز بسیاری از انسان‌ها به گربه‌ها علاقه‌ای خاص دارند و ویدیوهای مختلفی از بازیگوشی‌های آن‌ها را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند و گربه حیوان خانگی موردعلاقۀ بسیاری از مردم است. گربه‌سانان مدت‌هاست که در خانه و فرهنگ همتایان انسانی خود جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند و گربۀ خانگی تنها یکی از گونه‌های گربه‌سانان است. حالا متخصصان گربه‌شناسی فیونا و مل سان کوئیست در کتاب پنجه مخملی‌ها، ما را با کل قبیله و تاریخچۀ گربه‌سانان آشنا می‌کنند.

در کتاب پنجه مخملی‌ها چه می‌خوانیم؟

کتاب پنجه مخملی‌ها یک مرجع ارزشمند در مورد زندگی، رفتار و حفاظت از گربه‌سانان است. عکس‌های رنگی و تماشایی کتاب از زیست‌شناسان مختلف دنیا و زندگی گربه‌سانان کتاب پنجه‌ مخملی‌ها را تبدیل به منبعی منحصربه‌فرد کرده است. عکس‌های این کتاب، باکیفیت‌ترین تصاویری هستند که تابه‌حال از گونه‌های بسیار کمیاب گربه‌سانان گرفته شده است. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به توضیحات نویسندگان دربارۀ رفتارها یا عکس‌العلمل‌های خاص گربه‌ها اشاره کرد. نویسندگان در کتاب پنجه مخملی‌ها به شما توضیح می‌دهند:

• که چرا شیرهای نر یال دارند یا چرا شیرهای نر با یال‌های تیره جذاب‌تر هستند.
• گربه‌سانان چطور با سبیل‌های خود همه چیز را حس می‌کنند.
• حقیقت پشت وسواس ما نسبت به شیرها و ببرهای سفید چیست؟
• و این‌که چرا گربه‌ها نمی‌توانند گیاهخوار شوند.

نویسندگان همچنین در کتاب پنجه مخملی‌ها از تهدیدات جدی محیط‌زیست برای گربه‌ها گفته‌اند. آن‌ها توضیح می‌دهند که چطور زیستگاه گربه‌سانان به دست انسان‌ها در حال نابودی است و از وضعیت زندگی جگوارها در آمریکای شمالی می‌گویند. 

اگر از خواندن کتاب پنجه مخملی‌ها لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• دانشنامۀ گربه‌سانان اثر ژولیت کلاتن براک، دانشنامه‌ای کامل و جذاب دربارۀ زندگی گربه‌سانان است. با کمک این دانشنامۀ مصور با انواع و اقسام گربه‌سانان، از بچه گربه‌های اهلی گرفته تا گربه‌های برتر و ببرها آشنا شوید.

دربارۀ ملوین و فیونا سان کوئیست: نویسندگان کتاب پنجه مخملی‌ها

ملوین (مل) سان کوئیست استاد بازنشستۀ گروه بوم‌شناسی و حفاظت از حیات‌وحش دانشگاه فلوریدا و عضو گروه متخصصان گربه‌سانان در اتحادیه جهانی حفاظت طبیعت است. فیونا سان کوئیست همسر ملوین و نویسندۀ کتاب‌های علمی و سردبیر مجلۀ بین‌المللی «حیات وحش» است و تاکنون پنج کتاب و مقاله دربارۀ محیط‌زیست و حیوانات نوشته است. فیونا و ملوین با یکدیگر بر روی ببرها، پلنگ‌ها، گربه‌های طلایی آسیایی، گربۀ پلنگی در آسیا، یوز و گربۀ طلایی آفریقایی و جگوار، وشق سرخ، پلنگچه و گربۀ شیلی آمریکایی تحقیق کرده‌اند و زیستگاه طبیعی‌ این حیوانات را بررسی کرده‌اند.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی