تصویر ناتمام

(0)
نویسنده:

2,450,000ریال

2,205,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
313

علاقه مندان به این کتاب
7

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب تصویر ناتمام

انتشارات بان منتشر کرد:
آیا، آن‌گونه که این روزها بسیار می‌شنویم، این ضعف یا فقدان تخیل است که افراد و جوامع را به پذیرش تام‌وتمام وضع موجود وامی‌دارد؟ راسل جاکوبی، نویسنده‌ی کتاب تصویرْناتمام، در این امر تردید دارد. به‌زغم او، ناکامی پروژه‌ی اتوپیا عمدتاً حاصل برخوردهای اثباتی با آن است، درحالی‌که باید گفت، اگر امیدی به امکان رخ نمودن وضع مطلوب باشد این امید تنها در نفی امر موجود نهفته است.
به گواه تاریخ، آن تخیلی که بکوشد آینده‌ی مطلوب را به طور کامل، با داشتن طرح و برنامه برای همه‌ی آنات خردوکلان زندگی، تجسم کند و بدان تحقق بخشد، چیزی به‌جز فاجعه رقم نخواهد زد. و همین امر زمینه را برای منتقدان فراهم ساخته تا ناکجاآبادگرایی را مرادف تمامیت‌خواهی بدانند. در مقابل، جاکوبی، با اتکا به ایده یا اصل شمایل‌شکنی موجود در برخی سنت‌های الهیاتی و فلسفی، ازنوعی ناکجاآبادگرایی منفی سخن می‌گوید. درناکجاآبادگرایی موردنظر جاکوبی، آن‌چه بیش از همه بدان اهتمام می‌شود گذار از سلطه‌ی تصویر مجسّم و بازگشت به قابلیت‌های رهایی بخش زبان مجرّد است.
و این، البته به معنای وفاداری به اصل اصلاح نیز هست، چون اتوپیا، به معنای دقیق کلمه، یک «ناکجا»‌ست؛ و ازهمین‌رو، محصور کردن این ایده‌ی صراحتاً منفی به جاها و مکان‌های معیّن عملاً به‌معنای فروکاستن امکان‌های بی‌شمار آن در قالب یک امر مثبت یا ایجایی است. کاری که جاکوبی در فصل‌های مختلف کتاب خود انجام می‌دهد بسط نظری و تاریخی همین ایده است، تا آن‌جاکه شاید بتوان کتاب حاضر را رساله‌ای نسبتاً بلند در اثبات درستی ترجمه‌ی «utopia» به «ناکجاآباد» دانست.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی