طنزآوران جهان نمایش (35)

(0)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
46

علاقه مندان به این کتاب
0

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب طنزآوران جهان نمایش

انتشارات خانه فرهنگ و هنر گویا منتشر کرد:
کمدی ایرانی مشتمل است بر هفت دفتر که به تناوب سه دفتر در میان مجموعه " طنزآوران جهان نمایش» از این پس خواهد آمد و اینک دومین دفتر سرگذشت مرد خسیس به قلم میرزا فتحعلی آخوندزاده، عاشق شدن آقا هاشم خلخالی به قلم میرزا آقا تبریزی و تئاتر کریم شیره ای.
میرزا فتحعلی آخوندزاده. (۱۲۵۶ -۱۱۹۱)
نمایش نامه نویس، داستان نویس، منتقد ادبی و نمایشی مقاله نویس و آزادی خواه متجدد ایرانی. او از بنیانگذاران ادبیات نو در ایران است. آخوندزاده را نخستین نمایش نامه نویس و پیشرو فن نمایش نامه نویسی به سبک اروپایی در ایران میدانند. وی از ۱۲۲۰ تا ۱۲۲۴ خورشیدی شش کمدی به زبان ترکی مینویسد که در کتابی به نام تمثیلات جمع آوری کرده و در سال ۱۲۲۵ در تفلیس به چاپ می رساند. این مجموعه توسط میرزا جعفر قرچه داغی به فارسی ترجمه و در سال ۱۲۵۳ خورشیدی با همان عنوان در تهران به چاپ می رسد از میان این شش کمدی، معروفترین و کامل ترین آنها سرگذشت مرد خسیس است که ما در این دفتر عرضه داشته ایم.
میرزا آقا تبریزی
منشی ارشد دیوان اداری، مترجم و نمایش نامه نویس ایرانی وی نخستین کمدی نویس به زبان فارسی است.
به جز نامه ها و آثار میرزا آقا تاکنون سند دیگری که درباره زندگانی مشاغل وی و موقعیت اجتماعی و خانوادگی او آگاهی بدهد به دست نیامده است. به غیر از پنج نمایش نامه ای که میرزا آقا تبریزی تحت تاثیر کمدی های آخوندزاده نوشته که بیشترشان کمدی هستند ما یکی از شیرین ترین و انتقادی ترین آنها را در این دفتر عرضه داشته ایم وی صاحب کتابی است با عنوان رساله اخلاقیه که در چهارده باب به سجایای اخلاقی و مناسبات اجتماعی با زبانی ساده و نثری روان و عموماً با شیوه دیالوگ نویسی پرداخته است.
داریوش مودبیان
پژوهشگر ،نویسنده ،بازیگر، کارگردان، مدرس و مترجم تئاتر رادیو تلویزیون و سینما در نوجوانی کار نمایش در رادیو و تلویزیون را آغاز می کند و خیلی زود به تئاتر و صحنه روی می آورد. در هیجده سالگی به گروه تئاتر «مردم» استاد علی نصیریان میپیوندد و تاکنون همچنان وفادارانه کار خود را با این گروه دنبال می کند تحصیلات دانشگاهی در دو رشته نمایش و زبان شناسی را ابتدا در ایران و سپس در فرانسه پی میگیرد و به اتمام میرساند. داریوش مودبیان دارنده لقب و نشان شوالیه« هنر و ادب» از کشور فرانسه است. مجموعه طنزآوران جهان نمایش حاصل پنج دهه پژوهش و فعالیت وی در عرصه نمایش کمدی است.

فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی