رشد رعدآسا

(0)
نویسنده:

2,500,000ریال

2,250,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
497

علاقه مندان به این کتاب
2

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب رشد رعدآسا

نشر نگاه نوین منتشر کرد:
رشد رعد آسا، یک سلاح سری‌ست که خیلی از بازارها و صنایع را از نو تعریف می‌کند؛ دقیقا بر اساس قانون مور که می‌گوید: «با هر تیک تاک ساعت تکنولوژی‌های جدیدی ایجاد می‌شود» که آن‌ها محرک‌های نوآوری سریع هستند. لازمه‌ی رشد رعد آسا داشتن زیر ساخت مناسب است که بتواند در مواجهه با نبود قطعیت و وجود ریسک‌های زیاد خطاها را پوشش دهد.
شما باید در این مرحله از رشد، قوانین عادی، قدیمی و منسوخ را کنار بگذارید؛ چون با رشدهای عظیم، قوانین کلیدی هم تغییر می‌کنند. در این شرایط، بازار برای رشد چشمگیر شما آماده است که در آن اصل تناسب محصول و بازار هم رعایت شده است. فراموش نکنید در چرخه‌ی حیات رشد، اگر شد رعدآسا زودتر از موعد باشد، می‌تواند باعث ایجاد شکست رعدآسای دردناک و سریع برای شما شود که هم برای شما، هم افراد دیگر خطرناک است.
فروشگاه اینترنتی 30 بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب رشد رعدآسا اثر رید هافمن

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

رشد رعدآسا از سایت گودریدز امتیاز 4 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

رشد رعدآسا از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب رشد رعدآسا:

رید هافمن کارآفرین اینترنتی و سرمایه‌دار مشهور آمریکایی است که به همراه کریس یه، کتاب رشد رعدآسا (شیوهٔ خلق یک کسب‌وکارِ پرارزش با بالاترین سرعت) را نوشت. این کتاب اولین‌بار در سال 2018 منتشر شد. در واقع رشد رعدآسا این ایده را مطرح می‌کند که راز راه‌اندازی و گسترش شرکت‌های بسیار باارزش «رشد رعدآسا» یا همان blitzscaling است، مجموعه‌ای از تکنیک‌ها برای رشدکردن با سرعتی سرگیجه‌آور به‌طوری که می‌توان بدین‌گونه رقبا را از دور خارج کرد.

واکنش‌های جهانی به کتاب رشد رعدآسا:

«مطالعات موردی که می‌خواهید بدانید و ابزارهایی که می‌خواهید به دست آورید، همه در یک کتاب جمع شده‌اند. الان لحظهٔ ایده‌آلی برای خواندن این کتاب است.» - پیشگفتار از بیل گیتس

«کتابی که دنیای استارت‌آپ منتظرش بود. فکر نمی‌کنم هیچ کتاب دیگری بتواند به این زیبایی چالش‌ها و فرصت‌های خاصی را که یک شرکت در هر مرحله از رشد با آن روبه‌رو می‌شود، به تصویر بکشد. این کتاب برخی از اسرار کلیدی برای ایجاد کسب‌وکارهای جهانی را به اشتراک گذاشته است.» - برایان چسکی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت AirBnb

«کتاب رشد رعدآسا نشان می‌دهد که چگونه شرکت‌ها می‌توانند برای مشتریان و سهامداران در عصر دیجیتال ارزش ایجاد کنند. یک نمای داخلی قانع‌کننده از اینکه چگونه اقتصاد جدید ساخته‌شده و تجارت جهانی را متحول می‌کند.» - شریل سندبرگ، نویسندهٔ پرفروش نیویورک تایمز

چرا باید کتاب رشد رعدآسا را بخوانیم؟

کدام کارآفرین یا مدیری است که آرزوی ساخت شرکتی همانند آمازون یا فیس‌بوک را نداشته باشد؟ با این‌حال تنها عده‌ای موفق به انجام این کار می‌شوند و عده‌ای نیز نمی‌توانند. بنابراین چه چیزی باعث می‌شود برخی از استارت‌آپ‌ها به چنین رشدی برسند و تبدیل به غول‌های جهانی شوند و برخی دیگر در مرحلهٔ رشد شکست بخورند و نابود شوند؟ کتاب رشد رعدآسا را بخوانید تا به راز این غول‌های جهانی پی ببرید.

جملات درخشانی از کتاب رشد رعدآسا:

«متأسفانه وقتی تکنولوژی‌های نوین، یک بازار جدید ایجاد می‌کنند یا بازارهای موجود را به‌هم می‌ریزند، این رویکردِ محتاطانه و حساب‌شده، دیگر پاسخگو نیست. «کریس» در اواخر دههٔ 1990، در هنگام ظهور عصر شبکه‌ها، مدرک مدیریت بازرگانی خود را از مدرسه‌ی کسب‌وکار دانشگاه هاروارد دریافت کرد. در آن زمان، آموزش‌های مدیریت بازرگانی روی روش‌های سنتی مثل کاربرد تحلیل روش‌های تنزیل وجوه نقد برای تصمیم‌گیری‌های مالی همراه با قطعیت بیش‌تر، مبتنی بود. علاوه بر آن «گریس» روش‌های تولید سنتی، مثل شیوه‌ی بیش‌تر کردن توان عملیاتی خط مونتاژ را هم یاد گرفت. این روش‌ها روی دستیابی به کارآیی و قطعیت تأکید می‌کردند و این تاکید در جهان گسترده‌تر کسب‌وکار هم منعکس می‌شد. تحلیل‌گران وال‌استریت به شرکت جنرال‌الکتریک که در آن زمان ارزشمندترین شرکت جهان بود، عشق می‌ورزیدند. چون رشد درآمد این شرکت، باثبات و قابل پیش‌بینی بود ولی با این‌که کارآیی و قطعیت، جذابیت ذاتی دارند و در بستر یک بازار باثبات و استقراریافته بسیار مهم‌اند، ولی برای تحول‌آفرینان، مخترعان و نوآوران جهان مفید نیستند. وقتی یک بازار آماده‌ی استفاده است، ریسک موجود، در ناکارایی نیست، بلکه ریسک موجود در احتیاط بیش از حد است. اگر برنده شوید، کارایی چندان مهم نیست و اگر بازنده شوید، کارایی به کلی بی‌مورد است.» 

«مثلا هر کس «جف بزوس» را بشناسد، می‌داند او صرفا پایش را روی پدال گاز فشار نداد؛ آمازون عمدا به‌صورت تهاجمی روی آینده سرمایه‌گذاری کرد و با وجود زیان‌هایی که در حسابرسی متحمل شد، نقدینگی سرشاری خلق کرد. جریان نقدی عملیاتی آمازون در سال 2016 برابر شانزده‌میلیارد دلار بود، ولی این شرکت ده‌میلیارد دلارش را صرف سرمایه‌گذاری و چهار میلیارد دلارش را صرف پیش‌پرداخت بدهی‌ها کرد. سودهای به‌ظاهر کم این شرکت از ویژگی‌های استراتژی‌ تهاجمی آن است و به‌خاطر اشکال‌های کار آن نیست. لازمه‌ی رشد رعدآسا چیزی بیش از جسارت و مهارت کارآفرین است و علاوه بر آن به محیطی نیاز دارد که مشتاقانه سرمایه‌ی مالی و انسانی ریسک‌های هوشمندانه را که دو عنصر اصلی رشد رعدآساد هستند، تأمین کند. این دو عنصر مثل سوخت و اکسیژن‌اند و برای پرتاب موشک به فضا به هر دو آن‌ها نیاز دارید. در ضمن، زیرساخت سازمان‌ شما همان ساختار حقیقی موشک است که در حین پرواز و اوج‌گیری مشغول ساخت آن می‌شوید. وظیفه‌ی شما در نقش رهبر و کارآفرین این است که مطمئن شوید سوخت کافی برای پیشبرد رشدتان دارید و در ضمن اصلاحات مکانیکی لازم را انجام دهید تا موشک در هنگام شتاب‌گیری متلاشی نشود. خوشبختانه امکان انجام این کار در حال حاضر، بیش‌تر از هر زمانی دیگری‌ست.»

«رشد سریع برای به‌دست‌آوردن سهم بازار یا تلاش برای رسیدن به نقاط عطف درآمد، یک استراتژی مناسب است. در حقیقت، صنعت خدمات مالی، اغلب مایل است منابع مالی رشد سریع را، چه با خرید سهام و اوراق قرضه و چه با قرض‌دادن پول، تأمین کند. تحلیل‌گران و بانک‌داران مطمئن‌اند که می‌توانند مدل‌های مالی پیچیده‌ای ایجاد کنند تا نرخ سود احتمالی سرمایه‌گذاری در رشد سریع را به‌دقت محاسبه کنند. رشد رعد‌آسا یعنی تمایل دارید کارایی را فدای سرعت کنید. ولی برای رسیدن به قطعیت یا نتیجه‌گیری مطلوب از این فداکردن، صبر نمی‌کنید. اگر فرض کنیم در رشد کلاسیکِ استارت‌آپ‌ها سرعت سقوط‌تان را کم می‌کنید تا فرصت ساخت هواپیمای‌تان را به‌دست آورید، در رشد رعدآسا سرعت سقوط را کاهش نمی‌دهید، بلکه هواپیما را با سرعت بیش‌تری می‌سازید و در ضمن ساختن بال‌های هواپیما، مجموعه‌ای از موتورها را روشن می‌کنید. رشد رعدآسا به‌معنای «موفقیت یا مرگ» است و این موفقیت یا مرگ در مدت زمان بسیار کوتاهی اتفاق می‌افتد. با در نظر گرفتن این تعاریف شاید با خودتان فکر کنید که چرا کسی باید خواهان رشد رعدآسا باشد. چون رشد رعدآسا نبود قطعیت پراضطراب رشد استارت‌آپی را با امکان یک شکست بسیار بزرگ‌تر، شرم‌آورتر و مهم‌تر ترکیب می‌کند. به‌علاوه اجرای رشد رعدآسا سخت است. درصورتی که مثل مایکروسافت یا گوگل نباشید و نتوانید منابع مالی‌ رشدتان را از جریان درآمدی که به‌صورت تصاعدی رو به رشد است، تأمین کنید، ناچارید سرمایه‌گذاران را متقاعد کنید تا به شما پول پرداخت کنند و متقاعدکردن سرمایه‌گذاران به پرداخت پول برای یک قمار حساب‌شده (رشد رعدآسا) خیلی سخت‌تر از متقاعدکردن آن‌ها به پرداخت پول برای یک موضوع مطمئن (رشد سریع) است.»

رشد رعدآسا چیست؟

رشد رعدآسا هم یک چهارچوب عمومی و هم روش‌های خاصی‌ست که شرکت‌ها با کاربرد آن‌ها می‌توانند با سرعتی باورنکردنی به رشدی عظیم دست پیدا کنند. اگر شرکت‌تان در حال رشد با نرخی بسیار سریع‌تر از رقیبان‌تان است و احساس می‌کنید از این مساله معذب‌اید، دست‌ نگه دارید چون ممکن است در حال رشد رعدآسا باشید. رشد خارق‌العادهٔ شرکت آمازون در اواخر دههٔ 1990 که تا به امروز نیز ادامه داشته است یک مثال بارز از رشد رعدآسا است. با این‌که شاید رشد رعدآسا مطلوب به‌نظر برسد، ولی چنین رشدی سرشا از چالش است. رشد رعدآسا درست به همان اندازه که به نظر می‌رسد، متناقض است.

در کتاب رشد رعدآسا چه می‌خوانیم؟

سیلیکون ولی به خاطر تعداد قابل‌توجهی از کسب‌وکارها که کار خود را از گاراژ شروع کردند و به غول‌های جهانی تبدیل شدند به شهرت رسیده است. شرکت‌هایی مانند اپل، سیسکو، گوگل، اچ‌پی و اینتل چند مورد از این کسب‌وکارها هستند. اما راز موفقیت برجستهٔ آن‌ها چیست؟ هافمن و کریس یه در این کتاب توضیح می‌دهند که کار این افراد ساده بوده است، آن‌ها یاد گرفته‌اند که چگونه به‌صورت رعدآسا رشد کنند. این دو نویسنده با مطالعات موردی بسیاری از کسب‌وکارهای برجستهٔ فناوری، مجموعه‌ای از روش‌ها را برای مدیریت رشد رعدآسا ارائه کرده‌اند. رشد رعدآسا با اولویت دادن به سرعت بر کارایی نشان می‌دهد که چگونه کسب‌وکارها می‌توانند به مرحله‌ای در چرخهٔ حیات شرکت سرعت دهند که بیشترین ارزش در آن مرحله تولید می‌شود. با کمک کتاب رشد رعدآسا و چهارچوب‌های هافمن و یه، خوانندگان یاد می‌گیرند که چگونه مدل‌های کسب‌وکاری طراحی کنند، با رشد رعدآسا پیشرفت کنند و بازار را به تصرف خود درآورند.

اگر از خواندن کتاب رشد رعدآسا لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• کتاب رونق در هر وضعیت اقتصادی اثر جی آبراهام نویسنده، سخنران و مدیرعامل شرکت آبراهام است. او در این کتاب با 9 راهکار به شما نشان می‌دهد چطور می‌توانید در هر وضعیت اقتصادی به سوددهی زیاد برسید و کسب‌وکاری پایدار داشته باشید. او به شما نشان می‌دهد چطور می‌توانید در دوره‌هایی که تصویر مالی ملی و جهانی بسیار تیره‌ و تار است، به موفقیت دست پیدا کنید.

• کتاب رشد ده هزار برابری اثر مایکل گربر بنیان‌گذار شرکت‌های مایکل ئی گربر است. او در این کتاب از ده اصل ساخت موفق‌ترین کسب‌وکار کوچک در جهان صحبت کرده است و شما با مطالعهٔ این کتاب می‌توانید روند درست‌ جهانی‌شدن در برندهای معتبر را درک کنید. 

• کتاب تأثیرگذار و کلیدی شو اثر دنیل پریستلی کارآفرین و نویسندهٔ آمریکایی است. او در این کتاب یک مدل پنج مرحله‌ای برای خلق ارزش و درآمد هر چه بیش‌تر را به خوانندگان معرفی کرده است. اگر گام‌های بیان‌شده در این کتاب را به همان ترتیب ذکرشده بردارید و آن‌ها را در حد مطلوبی انجام دهید، حتماً تبدیل به شخصی تأثیرگذار در صنعت‌تان خواهید شد.

دربارۀ رید هافمن: کارآفرین و نویسندهٔ آمریکایی

رشد رعدآسا

رید هافمن در سال 1967 به دنیا آمد. او کارآفرین اینترنتی، سرمایه‌دار، پادکست‌ساز و نویسندهٔ آمریکایی است. هافمن یکی از بنیان‌گذاران و رئيس اجرایی سایت لینکدین بود، یک شبکهٔ اجتماعیِ تجاری محور که عمدتاً برای ساختن شبکه‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود. رید هافمن در سال 1990 از دانشگاه استنفورد با مدرک کارشناسی علوم در سیستم‌های نمادین و علوم شناختی فارغ‌التحصیل شد و به او بورسیهٔ مارشال برای تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور تعلق گرفت. بنابراین او به خارج از کشور رفت و در سال 1993 مدرک کارشناسی ارشدش را در رشتهٔ مطالعات فلسفه از کالج ولسفون آکسفورد دریافت کرد. هافمن پس از فارغ‌التحصیلی به شرکت محصولات کامپیوتری اپل پیوست و بعداً قبل از تأسیس اولین شرکت خود، در سال 1997 برای «فوجیتسو» کار کرد. هافمن در طول تأسیس پی‌پال، عضو هئیت مدیرهٔ آن بود و در ژانویهٔ سال 2000 شغلش را ترک کرد تا مدیر ارشد اجرایی شرکت پی‌پال شود. پس از آن‌که شرکت ای.بِی، پی‌پال را خرید هافمن یکی از پرکارترین سرمایه‌گذران سیلیکون ولی شد. او در حال حاضر شریک یک شرکت سرمایه‌گذاری و یکی از بنیانگذاران هوش مصنوعی Inflection است و کلاس‌های رایگان در دانشگاه استنفورد با عنوان «رشد رعدآسا» برگزار می‌کند.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی