سفرنامه برادران امیدوار (قابدار)

(51)

9,200,000ریال

8,280,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
4730

علاقه مندان به این کتاب
33

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
14

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب سفرنامه برادران امیدوار

انتشارات جمهوری منتشر کرد: باید گفت در واقع این سفرهای علمی تحقیقی دشوار با یک جرقه شروع نشد. گیاهی بود که ریشه در دوران کودکی ما دو برادر داشت... . فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

سفرنامه برادران امیدوار

سفرنامه برادران امیدوار

سفرنامه برادران امیدوار نوشتۀ برادران جهانگرد، پژوهشگر و مستندساز ایرانی عیسی و عبدالله امیدوار است. برادران امیدوار اولین جهانگردان ایرانی معاصر هستند. این دو برادر اولین ایرانیانی بودند که با موتورسیکلت به شکل حرفه‌ای و تخصصی شروع به گشتن در جهان کردند. سفرنامۀ این دو برادر با نتیجۀ پژوهش‌های‌ انسان‌شناسی‌شان و به صورت مصور تمام رنگی اولین بار در سال 1343 منتشر شد. این کتاب به زبان‌های اسپانیایی و انگلیسی نیز ترجمه شده است.

معرفی سفرنامه برادران امیدوار اثر عیسی امیدوار 

کتاب سفرنامه برادران امیدوار اثر عیسی امیدوار و عبدالله امیدوار و شرح جهانگردی آنان است. این دو برادر اولین ایرانیانی هستند که به جهانگردی پرداختند و بین سال‌های 1333 تا 1343 بسیار مشهور بودند. برادران امیدوار زبان انگلیسی آموختند و با سفر به دور ایران و کشورهای نزدیک با دوچرخه ابتدا توان خود را محک زدند و سپس قدم به رویای بزرگ گذاشتند. در سال 1330 عیسی امیدوار پا در رکاب و با دوچرخۀ کورسی که آن را دنده‌دار کرده بود به سوی کشورهایی مثل ترکیه، سوریه و عراق حرکت نمود. عیسی سفر خود را به سمت غرب و شمال غرب ایران شروع و پس از گذشتن از شهرهایی چون میانه، تبریز، خوی و مرند به مرز بازرگان رفت. آن زمان مرز بازرگان بسیار کم تردد بود و کارکنان گمرک از دیدن یک نوجوان تنها سوار بر دوچرخه حیرت‌زده شدند. عیسی در اواخر شهریور ماه در برف و بوران بسیار و سردی هوا، گردنۀ معروف «سیواس» تا آنکارا را طی کرد. 

پس از 20 روز سیر و سیاحت شهر استامبول، به سمت جنوب ترکیه حرکت کرد و خود را به کشور سوریه رساند. اول به دیدن شهر دمشق رفت و پس از پشت سر گذاشتن چند شهر سوریه به عراق و بعد به بغداد رفت. پس از زیارت شهرهایی مثل کربلا، سامرا و نجف از طریق مرز خسروی به ایران برگشت و از طریق مسیر کرمانشاه، همدان و قزوین به تهران رسید و بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت. سفر ۴ ماهۀ عیسی به پایان رسید. عبدالله نیز در سال 1331 و پس از گذشت 6 ماه از سفر عیسی، به همراه دوستش با دوچرخه از تهران به سمت شمال و خراسان حرکت کرد و با گذشتن از حاشیۀ کویر لوت،‌ بیرجند و زاهدان به بندرعباس رفتند و بعد دوباره به تهران برگشتند. برادران امیدوار پس از سه سال مطالعه و تدارک حرفه‌ای و آموزش در سال 1333 با شور و عشق فراوان سفرشان را به منظور دیدن نادیده‌های جهان از زادگاهشان با مبلغی حدود 90 دلار آغاز کردند.

این سفر برای این برادران جنبۀ تحقیقاتی داشت و آن‌ها در این سفر تصمیم گرفتند به نحوۀ پیدایش انسان در بخش‌های مختلف کرۀ خاکی توجۀ بیشتری داشته باشند. این دو برادر با هم به نقاط مختلف دنیا از جمله قاره‌های آفریقا، آسیا، آمریکا،‌ اروپا، استرالیا و همچنین قطب جنوب سفر کردند و مشاهداتشان را ضبط کردند و فیلم‌های مستند آن‌ها از شبکه‌های تلویزیونی سراسر دنیا پخش شد.

خلاصه کتاب

برادران امیدوار از پاییز سال 1333 سفر پژوهشگرانۀ خود را با دو دستگاه موتورسیکلت ماچلس 500 سی‌سی از تهران شروع کردند. اولین مقصدشان مرز شرقی ایران با افغانستان بود. اولین سفر این دو برادر هفت سال طول کشید. آن‌ها از کشورهای افغانستان، پاکستان و هند گذشتند و به سوی تبت و سپس آسیای جنوبی و استرالیا رفتند. آن‌ها با گذر از اقیانوس آرام به آلاسکا و سپس آمریکای جنوبی سفر کردند و با گذشتن از اقیانوس اطلس وارد اروپا شدند. حین اقامت در اروپا، مقاله‌های پژوهشی مربوط به سفرشان را منتشر کردند و با رسانه‌های اروپایی به گفت‌وگو پرداختند. آن‌ها بخشی از مقاله‌های پژوهشی‌شان را به شرکت سیتروئن فرانسه فروختند تا منابع مالی مورد نیاز برای سفر مرحلۀ دومشان به آفریقا را تأمین کنند. با پول این مقاله‌ها توانستند یک خودرو بخرند و مقدار زیادی پول نقد به دست بیاورند. 

برادران امیدوار در فصل دوم سفرنامه‌شان به شرح سفرهایشان به سرزمین پاکستان، نخستین سفر دریایی، سرزمین شگفتی‌های جهان، به سوی خاور دور، مالایا، اندونزی، استرالیا، سیام، ژاپن، آمریکای مرکزی و اروپا پرداخته‌اند. در بخشی از کتاب سفرنامه برادران امیدوار در مورد سفر به آفریقای جنوبی می‌خوانیم: «اولین روز ورود در یک شهر کوچک داخل دکان نانوایی شدیم و به دنبال چند نفر سیاه پوست که در انتظار نوبت بودند ایستادیم و منتظر خرید نان شدیم. اما ناگهان مدیر نانوایی ما را صدا زد و خواهش کرد که در صف مربوط به خودمان یعنی در ردیف اروپاییان بایستیم.»

خواندن سفرنامه برادران امیدوار را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر به خواندن سفرنامه‌های مهیج علاقه‌مند هستید اصلاً خواندن کتاب سفرنامۀ برادران امیدوار را از دست ندهید.

درباره نویسنده سفرنامه برادران امیدوار

سفرنامه برادران امیدوار

عیسی و عبدالله امیدوار دو برادر پژوهشگر و مستندساز و اولین جهانگردان ایرانی بودند. هر دو برادر اهل روستای فشندک طالقان از توابع استان البرز هستند. شعار برادران امیدوار در سفرهایشان «همه متفاوت، همه خویشاوند» بود. عیسی امیدوار در سال 1308 متولد شد. عبدالله امیدوار در سال 1310 به دنیا آمد و در سال 1401 در شیلی از دنیا رفت. این دو برادر با سفر به سراسر جهان و نوشتن مقاله‌های پژوهشی توانستند دور دنیا را بگردند. موزۀ برادران امیدوار اولین موزۀ انسان‌شناسی در ایران است که در سال 1382 افتتاح شد. در این موزه آثار حاصل از سفرهای این دو برادر و عکس‌های آنان در سفر به قاره‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است. این دو برادر نخستین جهانگردان ایرانی، نخستین مسافر آسیایی قطب جنوب و نخستین مسافر آسیایی قطب شمال و جنوب محسوب می‌شوند.

حواشی حول محور کتاب

در سال 1394، دبیر کل سازمان شهروند جهانی از عیسی امیدوار به عنوان «اولین جهانگرد معاصر ایرانی» تقدیر کرد که پیام صلح جهانی را با ایجاد دهکده‌ای جهانی برای مردم به ارمغان آورد. چهارمین مدال شهروندی جهان نیز به عیسی امیدوار اهدا شد و عیسی امیدوار مشاور دبیر کل سازمان شهروند جهانی در ایران شد. 

از جمله دستاوردهای منحصر‌به‌فرد سفرهای برادران امیدوار می‌توان به دست‌نوشته‌ها و امضاهای شخصیت‌های سرشناس سیاسی و فرهنگی جهان اشاره کرد که این دو برادر در طول سفرهایشان با آن‌ها دیدار کرده بودند.

در سال 1381 بیژن میرباقری فیلم مستند کوتاهی با عنوان «برادران امیدوار» دربارۀ زندگی و سفرهای برادران امیدوار ساخت.

موزۀ برادران امیدوار در بخش شمال غربی مجموعۀ فرهنگی - تاریخی سعدآباد واقع شده و بنای آن متعلق به دورۀ قاجار است. ساختمان پس از انقلاب اسلامی در سال 1381 مرمت و بازسازی شد و در مهرماه سال 1382 و در هفتۀ جهانگردی با تلاش سازمان میراث فرهنگی، به نام اولین جهانگردان ایرانی افتتاح گردید.

تحلیل سی بوک از کتاب سفرنامه برادران امیدوار

خوانایی کتاب و روان بودن 
کتاب سفرنامۀ برادران امیدوار وقایع سفر و تجربیات ده سالۀ دو برادر امیدوار به نقاط مختلف جهان و همچنین نتیجۀ پژوهش‌های انسان‌شناسی آنان است. برادران امیدوار روز به روز و از فصلی به فصل دیگر، خواننده را با ماجراهای سفر در دشوارترین شرایط اقلیمی و مناطق مختلف جغرافیایی همراه خود خواهند برد. این سفرها برای تحقیق دربارۀ زندگی انسان‌هایی بود که در روزگار معاصر به صورت بدوی و به دور از تمدن زندگی می‌کردند. آن‌ها طی سفرهایشان ایران زمین را نیز به جهانیان شناساندند.

شرایط تهیه کتاب 
می‌توانید کتاب سفرنامه برادران امیدوار را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب سیبوک تهیه نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (5)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • مقداد اقبال سعیدی
    • پاسخ به نظر

    این کتاب انقده نثر روان و جذابی داره که اگه بخونید نمی تونید زمین بذارید. عکس های متنوعی هم داره. اولین ایرانی هایی که دور دنیا را را موتور سیکلت گشتند

  • تصویر کاربر

    • آزاده عرفانی مجد
    • پاسخ به نظر

    من 3 بار خوندم ولی باز هم دوست دارمش کتابش عالیه

  • تصویر کاربر

    • مجتبی نوری فرد
    • پاسخ به نظر

    عالی بود

  • 1
  • 2

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی