کودتا

(45)

1,500,000ریال

1,350,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
4122

علاقه مندان به این کتاب
60

می‌خواهند کتاب را بخوانند
4

کسانی که پیشنهاد می کنند
12

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب کودتا

انتشارات نگاه منتشر کرد:
کتاب کودتا تازه ترین اثر پروفسور یرواند آبراهامیان نویسنده سرشناس تاریخ ایران معاصر است که با استفاده از تازه ترین تازه ترین اسناد موجود به موضوع کودتای 28 مرداد 1332 و تاثیر آن بر روند روابط ایران و آمریکا در عصر مدرن پرداخته است. کتاب شامل چهار فصل اصلی با عناوین ملی شدن صنعت نفت-مذاکرات ایران و انگلیس-کودتا-میراث کودتا است. در فصل اول به کتاب به ریشه های تاریخی ملی شدن صنعت نفت و به قدرت رسیدن دکتر مصدق در فصل دوم مسائلی مانند دیوان لاهه مذاکرات ایران و انگلیس و مجلس هفدهم و قیام سی تیر و در فصل سوم به شرح کودتای 28 مرداد و مقدمات آن پرداخته می شود. یرواند آبراهامیان در کتاب در باره علت کودتا این گونه می نویسد: چه کسى کنترل صنعت نفت را برعهده داشته باشد. آیا کنترل آن در اختیار ایران بود یا شرکت نفت انگلیس ایران یا احتمالا کنسرسیومى از شرکتهاى بزرگ نفتى معروف به هفت خواهران از نظر ایران، ملىشدن به معناى کنترل حاکمیت بود. از دیدگاه شرکتهاى نفتى، ملىشدن نفت ایران به معناى از دسترفتن کنترل غربىها بود. ایالات متحده امریکا نیز به اندازه بریتانیا در این بحران سرمایهگذاری کرده بود.بنابراین، علت مشارکت امریکا در کودتا صرفا خطر توسعه کمونیسم نبود، بلکه مساله تبعاتی مطرح بود که ملی شدن نفت میتوانست بر مناطقی به دوردستی اندونزی و امریکای جنوبی و صد البته خلیج فارس به جا بگذارد. نوام چامسکی، استاد ممتاز دانشگاه ام. آی. تی؛ یک بررسی ممتاز و خواندنی...آبراهامیان در این اثر از اسنادی کم‌نظیر و سابقا دسته‌بندی‌شده و آثار جدید برای نشان‌ دادن این لحظه‌ بسیار مهم در تاریخ خاورمیانه بهره گرفته است... بنابراین اثری است شایسته طیف وسیعی از خوانندگان.» یرواند آبراهامیان تاریخ نگار برجسته ایرانی و دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه آکسفورد و دکتری از دانشگاه کلمبیا است دو کتاب قبلی وی با عناوین "ایران بین دو انقلاب" و" تاریخ ایران مدرن" با اسقبال بسیار بین خوانندگان ایرانی مواجه شده است. مولف این اثر، یرواند آبراهامیان در 1319 شمسی در تهران متولد شد؛ در ده سالگی راهی انگلستان شد و در آنجا به تحصیل پرداخت. در سال 1342 دوره کارشناسی ارشد را در دانشگاه آکسفورد به پایان آورد. ایشان سپس به آمریکا مهاجرت و در 1348 از دانشگاه کلمبیا دکترای خود را دریافت نمود. آبراهامیان در دانشگاه های پرینسون و آکسفورد به تدریس تاریخ ایران پرداخت و همچنین در کالج باروک شهر نیویورک تاریخ جهان و خاورمیانه را درس گفت. بسیاری از تاریخ پژوهان او را از برجسته ترین تاریخ نگاران معاصر می شناسند و فرد هالیدی در زمینه تاریخ احزاب سیاسی در ایران او را برترین محقق جهان می شناسد.
فروشگاه اینترنتی کتاب 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

کتاب کودتا 

کتاب کودتا

تاریخ ایران بسیار پرپیچ و خم و غنی است. تاریخ دویست سالۀ ایران دستخوش حوادثی بوده که این حوادث تا به امروز نیز بر روی سرنوشت آن تأثیر گذاشته‌اند. موقعیت استراتژیک ایران در قلب خاورمیانه باعث شده همواره مرکز توجۀ قدرت‌های دنیا باشد و ابرقدرت‌ها همیشه تلاش کرده‌اند تا قدرت و نفوذشان را بر ایران افزایش دهند. یکی از مهم‌ترین حوادث و نقطۀ عطف تاریخ معاصر ایران کودتای 28 مرداد سال 1332 است. یرواند آبراهامیان، مورخ برجستۀ خاورمیانه، کتاب کودتا را در سال 2013 منتشر کرد. نویسنده در کتاب کودتا گزارش روشنی از کودتای سیا در سال 1332 در ایران به‌دست می‌دهد.

معرفی کتاب کودتا اثر یرواند آبراهامیان 

کتاب کودتا اثر یرواند آبراهامیان با ترجمۀ ناصر زر افشان، کتابی تاریخ دربارۀ روابط پیچیدۀ ایران و ایالات متحده و کودتای 28 مرداد سال 1332 است. یرواند آبراهامیان در کتاب کودتا به شرح کودتای 1332، سازمان سیا و ریشه‌های روابط ایران و ایالات متحده در دوره پهلوی دوم پرداخته است. آبراهامیان برای شرح کودتا و پیامدهای آن از منظری جدید به اطلاعات آرشیوی ناشناخته تکیه کرده و تفسیرهای مرسوم از این رویداد را به چالش می‌کشد و آن را در چارچوب منافع نفتی به جای جنگ سرد قرار می‌دهد. در این روایت مستند آبراهامیان اسناد ناشناخته‌ای را کشف می‌کند که تفسیرهای نامتعارف کودتا را نقض می‌کنند. گزارش جذاب آبراهامیان با ارائۀ بینش‌های جدید در مورد این رویداد تاریخ‌شکن، درک آمریکا را از یک نقطه عطف حیاتی در روابط مدرن ایالات متحده و ایران تغییر می‌دهد.

خلاصه کتاب

در سال 1332، سازمان سیا کودتایی را علیه مصدق ترتیب داد و به این ترتیب مصدق از کار برکنار، محاکمه و تبعید شد. طی بیست و شش سال بعد، ایالات متحده از شاه نه‌چندان محبوب، مستبد و سازمان امنیت داخلی و اطلاعات خارجی‌اش، ساواک حمایت کرد. در ازایش، ایالات متحده سهمی از ثروت نفتی ایران برمی‌داشت و تبدیل به بازیکن کلیدی این منطقۀ نا آرام شد. هنگامی که انقلاب باعث سرنگونی شاه ایران شد و حکومت دست نشانده‌اش با جمهوری اسلامی تحت رهبری آیت‌الله روح‌الله خمینی جایگزین شد، این تغییر در سراسر خاورمیانه و جهان طنین انداز شد و سایه‌ای طولانی و تاریک بر روابط ایران و ایالات متحده افکند که تا به امروز ادامه داشته است.

کتاب کودتا از چهار فصل اصلی با عنوان «ملی شدن صنعت نفت»، «مذاکرات ایران و انگلیس»، «کودتا» و «میراث کودتا» تشکیل شده است. در پایان کتاب نیز بخشی به نام کتاب‌شناسی اضافه شده و فهرست تمام منابع انگلیسی و فارسی کتاب در آن گنجانده شده است. 

خواندن کتاب کودتا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

گزارشی جذاب از کودتای سیا در ایران، این کتاب را تبدیل به یک کتاب خواندنی برای هر کسی کرده که نگران نقش ایران در جهان امروز است. منابع کتاب کودتا آن‌قدر کامل و ارزشمند است که برای دانشجویان و مختصصان تاریخ که دوست دارند بیشتر در مورد تاریخ اخیر ایران مطالعه کنند بسیار مناسب است.

درباره نویسنده کتاب کودتا

کتاب کودتا

یرواند آبراهامیان در سال 1940 به دنیا آمد و اکنون 82 ساله است. آبراهامیان مورخ ایرانی-آمریکایی خاورمیانه است. او استاد برجستۀ تاریخ در کالج باروخ و مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهر نیویورک است و یکی از مورخان برجستۀ ایران مدرن به شمار می‌رود. آبراهامیان در تهران و از پدر و مادری ارمنی به دنیا آمد. او تا کلاس سوم در تهران به مدرسه رفت و بعد به یک مدرسۀ شبانه‌روزی معتبر در انگلستان فرستاده شد. سپس به شهر نیویورک نقل‌مکان کرد و در دانشگاه کلمبیا به تحصیل پرداخت. او اولین مدرک کارشناسی ارشدش را در سال 1966 و مدرک کارشناسی ارشد دومش را از دانشگاه آکسفورد در سال 1968 دریافت کرد. آبراهامیان در سال 1969 مدرک دکترایش را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد. او از فعالان و اعضای کنفدراسیون دانشجویان ایران-اتحادیه ملی بود که با حکومت محمدرضا پهلوی مخالفت کرد. 

آبراهامیان در دانشگاه‌های پرینستون، نیویورک و آکسفورد تدریس کرده است با این‌حال بیشتر دوران حرفه‌ای خود را در دانشگاه شهر نیویورک گذراند. او در حال حاضر استاد برجستۀ تاریخ در کالج باروخ است. علایق تحقیقاتی‌اش شامل تاریخ و سیاست خاورمیانه و در درجۀ اول ایران است. او مرتباً در مورد سیاست و اقتصاد ایران، روابط خارجی ایران و از جمله روابط ایران و ایالات متحده اظهار نظر می‌کند. از جمله آثار یرواند آبراهامیان می‌توان به «تاریخ ایران مدرن»، «ایران بین دو انقلاب»، «تئوری توطئه در ایران»، «مردم در سیاست ایران»‌ و «بحران نفت در ایران» اشاره کرد.

واکنش ها به کتاب کودتا

نظر پابلیشر ویکلی در مورد کتاب کودتا: 
«از کودتای تحت حمایت سیا در سال 1332 که باعث برکناری محمد مصدق، نخست وزیر محبوب ایران شد، اغلب به عنوان شکست سیاست خارجی مداخله‌جویانه یاد می‌شود. در کتاب کم حجم و خواندنی کودتا، ایران‌شناس آبراهامیان به پیدایش و عواقب این عملیات پرداخته و این ایده را به چالش می‌کشد که سازش ناپذیری مصدق،‌ باعث این کودتا شد. نویسنده با استفادۀ گسترده از اسناد دیپلماتیک که اخیراً از طبقه‌بندی و بایگانی خارج شده‌اند، شرکت‌های نفتی چند ملیتی و به ویژه شرکت نفت انگلیس و ایران، این موضوع را مطرح می‌کند که انگلیس و ایالات متحده تمایلی به عقب نشینی در مورد مسئلۀ ملی صنعت نفت که مانع اصلی روابط ایران و غرب بود ندارند. نویسنده به طرز ماهرانه‌ای منابع اولیه را به هم پیوند داده تا داستانی جذاب از دسیسه‌ها و شخصیت‌های موجود در قلب بحران را بیان کند.»

امتیازات

کتاب کودتا از سایت آمازون امتیاز 4.7 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4.1 از 5 را به دست آورده است.

می‌توانید کتاب کودتا را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب 30بوک تهیه نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (2)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • حانیه کیا
    • پاسخ به نظر

    کتاب خوبیه مثل بقیه کارهای ابراهامیان

  • تصویر کاربر

    • آزفنداک آزفنداک
    • پاسخ به نظر

    کتابی خواندنی درباره کودتای 28 مرداد. نویسنده در این کتاب به مسائل مختلفی از جمله ملی شدن صنعت نفت و روابط ایران و آمریکا و همچنین علل کودتا میپردازه که بسیار سودمند هست

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی