آگاتا کریستی (قتل در قطار سریع السیر شرق)(کارآگاه)

(20)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
2359

علاقه مندان به این کتاب
51

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
6

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب آگاتا کریستی

انتشارات گارآگاه منتشر کرد:
هركول پوآرو در هنگام سیاحت در تركیه با تلگرافی به لندن احضار می‌شود. او به سختی در یكی از كوپه‌های واگن تخت‌خواب‌دار قطار سریع‌السیر شرق جایی پیدا می‌كند و به سمت لندن به راه می‌افتد. در قطار پوآرو هم‌سفرانش را زیر نظر می‌گیرد و بلافاصله متوجه می‌شود كه افرادی كه در واگن او هستند، جمع ناهمگونی را تشكیل می‌دهند. در واقع از تمام طبقات اجتماعی نماینده‌ای در داخل این واگن وجود دارد، ولی كسی كه بیشتر از بقیه توجهش را جلب می‌كند ساموئل راچت، یك تاجر خیر آمریكایی است كه از چشمانش پیداست آن‌طور كه وانمود می‌كند، آدم خیرخواه و خوبی نیست. خود راچت هم به پوآرو نزدیك می‌شود و اظهار علاقه می‌كند كه او را به سمت محافظ خود استخدام كند. پوآرو پیشنهاد او را نمی‌پذیرد، صرفا به این دلیل كه از قیافه راچت خوشش نمی‌آید و ... "قتل در قطار سریع‌السیر شرق" در بین آثار كریستی، به غیر از "قتل راجر آكروید" بیشترین تعداد خواننده‌ها را داشته است. جالب اینكه امروز اشتهار كتاب بیشتر به خاطر فیلمی است كه در 1974 به همین نام از روی آن ساخته شد.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

قتل در قطار سريع‌السير شرق

تصویر جلد کتاب قتل در قطار سریع‌السیر شرق

کتاب قتل در قطار سريع‌السير شرق رمان کلاسیک پلیسی و جنایی نوشته نویسندۀ انگلیسی آگاتا کریستی است. در این رمان کارآگاه معروف هرکول پوآرو، به حل پروندۀ قتلی می‌پردازد. کتاب قتل در قطار سريع‌السير شرق اولین بار در بریتانیا و در سال 1934 و کمی بعد نیز در آمریکا منتشر شد. موضوع رمان دربارۀ قطار سریع‌السیر لوکس دهۀ 1930 است که با بارش برفی سنگین متوقف می‌شود. قتلی اتفاق افتاده و سفر هرکول پوآرو از خاورمیانه به لندن برای حل این پرونده به تعویق می‌افتد. فصل‌های آغازین رمان در استانبول رخ می‌دهد. بقیۀ داستان در یوگسلاوی و قطار نیز بین شهرهای وینکوچی و برُد گرفتار شده است. برای آشنایی بیشتر با نویسنده و داستان با ما همراه شوید.

معرفی کتاب قتل در قطار سريع‌السير شرق اثر آگاتا کریستی

رمان قتل در قطار سریع‌السیر شرق اثر آگاتا کریستی با ترجمۀ محمد گذرآبادی یکی از مهیج‌ترین رمان‌های کلاسیک پلیسی و جنایی است. این کتاب یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های آگاتا کریستی و مجموعه داستان‌های هرکول پوآرو است که در محیط بستۀ یک قطار اتفاق می‌افتد. معمای کتاب قتل در قطار سريع‌السير شرق بسیار جذاب است و خیلی سریع خواننده را کنجکاو و جذب خودش می‌کند. کتاب قتل در قطار سريع‌السير شرق دربارۀ قتلی است که در نیمه‌شب درون یک قطار رخ می‌دهد. در حالی‌که قطار در برف گیر کرده، کارآگاه مشهور بلژیکی هرکول پوآرو که خودش یکی از مسافرین این قطار است، به بررسی هویت، انگیزه و حقایق پنهان مسافران می‌پردازد. 

پوآرو سعی می‌کند راز آنچه در آن شب سرنوشت‌ساز روی داده را برملا سازد. نویسنده همچنین در کتاب قتل در قطار سريع‌السير شرق به بررسی مضامینی مثل ماهیت عدالت، قدرت پیوندهای خانوادگی و پیروزی اجتناب‌ناپذیر منطق پرداخته است. راوی داستان نسبتاً نامحسوس و خارج از شخصیت‌های داستان است. راوی در کتاب قتل در قطار سريع‌السير شرق فقط حقایق را برای ما روایت می‌کند. همچنین دیدگاه‌های متعددی را به ما نشان می‌دهد و بین دیدگاه شخصیت‌های مختلف و هرکول پوآرو می‌چرخد.

خلاصۀ داستان

کتاب قتل در قطار سريع‌السير شرق با روایت سفر کارآگاه بلژیکی معروف یعنی هرکول پوآرو در استانبول شروع می‌شود که بعد از دریافت یک تلگراف منتظر است سوار قطار شود و به لندن بازگردد. در این میان با مسافرهای قطار برخوردی کوتاه دارد و شخصیت هر یک از آن‌ها را بررسی کرده و به ذهن می‌سپارد. در نیمه‌های شب و میان راه، طوفان باعث مختل شدن حرکت قطار می‌شود و قطار مجبور می‌شود توقف کند. زنان و مردان زیادی در قطار حضور دارند. در این شرایط پوآرو متوجه می‌شود که در جمع مسافران مشکلی وجود دارد. از همه جالب‌تر برای پوآرو،‌ ساموئل راچت، تاجر آمریکایی‌ست که درخواست می‌کند پوآرو محافظ شخصی‌اش شود ولی پوآرو نمی‌پذیرد. مدتی بعد قتلی اتفاق می‌افتد. جسد این تاجر آمریکایی را در کوپه‌اش پیدا می‌کنند. حالا نوبت پوآروست که تحقیق دربارۀ این قتل را شروع ‌کند و به بررسی پیشینۀ هر کدام از مسافران قطار می‌پردازد تا بتواند قاتل را پیدا کند.

دربارۀ نویسندۀ کتاب قتل در قطار سريع‌السير شرق

تصویر نویسنده کتاب قتل در قطار سریع‌السیر شرق

آگاتا مری کلاریسا کریستی در سال 1890 به دنیا آمد و نویسندۀ انگلیسی بود که در کل 66 رمان پلیسی و 14 مجموعه داستان کوتاه نوشت. عمدۀ شهرتش را به‌خاطر نوشتن کتاب‌هایی دربارۀ قهرمان‌هایی که به دنیا معرفی کرد یعنی دو کارآگاه معروف هرکول پوآرو و خانم مارپل به دست آورد. آگاتا کریستی همچنین طولانی‌ترین نمایشنامۀ جهان به تام «تله موش» را نوشت که در سال 1952 در وست‌اِند اجرا شد. وی شش رمان نیز با نام مستعار مری وستماکوت نوشته است.

در سال 1917 به خاطر دستاوردهای ادبی‌اش، نشان افتخار Dame به وی اهدا شد. رکوردهای جهانی گینس، آگاتا کریستی را پرفروش‌‌ترین نویسندۀ تمام دوران معرفی کرد. بیش از دو میلیارد نسخه از رمان‌های آگاتا کریستی در سراسر جهان فروخته شده است. از جمله رمان‌های مشهورش می‌توان به قتل در قطار سریع‌السیر شرق، مرگ بر روی نیل، قتل در خانۀ کشیش و قتل راجر آکروید اشاره کرد. آگاتا کریستی در سال 1976 و در سن 85 سالگی درگذشت.

دربارۀ مترجم کتاب قتل در قطار سريع‌السير شرق

محمد گذرآبادی در سال 1345 و در تهران به دنیا آمد. وی نویسنده، مترجم، فیلم‌ساز و مدرس است. محمد گذرآبادی در سال 1367 به دانشکدۀ سینما و تئاتر هنر تهران رفت و مدرک کارشناسی‌اش را گرفت. وی از سال 1370 حرفۀ ترجمه را با ترجمۀ کتاب‌های سینمایی شروع کرد. تدریس فیلم‌نامه‌نویسی را نیز از سال 1389 در دانشگاه‌های هنر تهران، سپهر اصفهان و سوره شروع کرد. در سال 1393 کتاب «فرهنگ فیلم‌نامه» را به چاپ رساند که این کتاب در سال 1394، برندۀ جایزۀ کتاب سال شد. محمدگذرآبادی علاوه بر ترجمۀ کتاب‌های سینمایی، در حوزۀ ترجمۀ آثار ادبی و روانشناسی نیز فعالیت داشته است. از جمله ترجمه‌های معروفش می‌توان به کتاب قتل در قطار سریع‌السیر شرق و سرو غمگین از آگاتا کریستی، داستان‌هایی از یونان باستان از ماگاریت دسموژه و افسانه‌های مردم ایرلند اثر آیلین اوفیلان اشاره کرد.

تصویر مترجم کتاب قتل در قطار سریع‌السیر شرق

مضامین اساسی کتاب قتل در قطار سريع‌السير شرق

ماهیت عدالت
معمولاً سیستم دادگاه در کشورهای غربی این‌گونه است که هیئت منصفه‌ای متشکل از دوازده شهروند در دادگاه می‌نشینند و به صحبت‌های مجرم و وکلا گوش می‌دهند. در انتها همین اعضای هیئت منصفه تصمیم می‌گیرند که آیا متهم مجرم است یا بی‌‌گناه. نویسنده در کتاب قتل در قطار سريع‌السير شرق در واقع همین ایده را به بازی گرفته است. دوازده نفر در قطار حضور دارند که همان هیئت منصفه محسوب می‌شوند. عدالت در این‌جا به گونه‌‌ای دیگر اجرا می‌شود. عدالت در این رمان اغلب در کنار انتقام قرار گرفته و ما را وادار می‌کند تا به تشابهات و تفاوت‌های این سیستم عدالت بیندیشیم. 

ماهیت عدالت موضوع اصلی کتاب قتل در قطار سريع‌السير شرق است. تمام وقایع داستان تقریباً بر این سؤال استوار است که عدالت واقعی چیست و چگونه اجرا می‌شود؟ و این سؤال برای خواننده در طول داستان پیش‌ می‌آید که واقعاً می‌شود و آیا درست است که عدالت خارج از سیستم عدالت سنتی (پلیس، وکلا، دادگاه و غیره) اجرا شود؟ نویسنده این سؤال را نیز بررسی کرده که عدالت حقوقی معتبرتر است یا عدالت انسانی؟

امتیازات

کتاب قتل در قطار سريع‌السير شرق از سایت گودریدز امتیاز 4.2 از 5 و از سایت آمازون امتیاز 4.6 از 5 را گرفته است.

حواشی حول محور کتاب

کتاب قتل در قطار سريع‌السير شرق منبع اقتباس بسیاری از برنامه‌های رادیویی بوده و سریال‌های متعددی از روی آن ساخته شده است. همچنین با اقتباس از این رمان دو فیلم نیز ساخته‌اند. معروف‌ترین و جدیدترین اقتباس از کتاب قتل در قطار سریع‌السیر شرق در سال 2017 به کارگردانی کنت برانا و نویسندگی مایکل گرین اکران شد. از جمله بازیگران معروف فیلم می‌توان به کنت برانا در نقش هرکول پوآرو، پنلوپه کروز، جانی دپ، ویلیام جیمز دفو، جودی دنچ  و میشل فایفر اشاره کرد.

تصویر جلد کتاب قتل در قطار سریع‌السیر شرق

تحلیل سی بوک از کتاب قتل در قطار سريع‌السير شرق

خوانایی کتاب و روان بودن
کتاب‌های جنایی و پلیسی آگاتا کریستی معمولاً روان هستند و ذهن خواننده را درگیر خود می‌کنند. خواننده مدام از خود می‌پرسد خب حالا در ادامه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ قاتل کیست؟ لحن نوشتاری آگاتا کریستی یکنواخت است و حقایق را به مرور در داستانش آشکار می‌کند و همیشه همۀ جزئیات را به شیوه‌ای منظم در کتابش پشت هم می‌چیند. نویسنده، سیر روایت جزئیات و حوادث کتاب قتل در قطار سريع‌السير شرق را نیز به آرامی و معقولانه پیش برده است.

مدت زمانی که طول می‌کشد بخوانی
برای خواننده‌ای با سرعت متوسط 250 کلمه در دقیقه، حداقل 2 ساعت و نیم طول می‌کشد تا کتاب قتل در قطار سريع‌السير شرق را به طور کامل بخواند.

شرایط تهیه کتاب و مقایسه با نسخه صوتی و الکترونیکی 
اگر علاقه‌مند به خواندن این رمان جنایی و پلیسی مهیج از آگاتا کریستی هستید می‌توانید آن را با ترجمۀ روان و شیوای محمد گذرآبادی و چاپ نشر هرمس و با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی سی‌بوک تهیه نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (2)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • پوریا انوری
    • پاسخ به نظر

    بهترین داستان آگاتا کریستی

  • تصویر کاربر

    • ریحانه کشاورز
    • پاسخ به نظر

    از نظر من، این کتاب بهترین اثر آگاتا کریستیه سرشار از هیجان و تعلیق و پایان بندی خیلی خوب

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی