قانون تجارت (1403)(جیبی)

(52)

900,000ریال

810,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
17308

علاقه مندان به این کتاب
20

می‌خواهند کتاب را بخوانند
4

کسانی که پیشنهاد می کنند
13

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب قانون تجارت

انتشارات دیدار منتشر کرد:
مجموعه کتاب‌های قانون دیدآور به همت زنده یاد جهانگیر منصور تدوین شده و در هر چاپ به روزرسانی می‌گردید. حال،در فقدان او،«واحد پژوهش،تنقیح و. تدوین قوانین دیدآور» برآن شده است تا با یاری اعضای خود، وکلای پایه یک دادگستری، (آقایان حسین مزارعی،مهدی ایمانی،عباس زارعی و مهران حاحی علی فرد) کار به‌روز شدن و نو شدن این مجموعه را همانند گذشته به انجام رساند.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

    • نوع کالا
    • دسته بندی
    • موضوع اصلی
    • موضوع فرعی
    • نویسنده
    • نشر
    • شابک
    • زبان کتاب
    • قطع کتاب
    • جلد کتاب
    • تعداد صفحه
    • وزن
    • نوبت چاپ
    • سال انتشار
    • فارسی
    • جیبی
    • شومیز
    • 334 صفحه
    • 270 گرم
    • 188
    • 1403

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتابِ قانون تجارت اثر جهانگیر منصور

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتابِ قانون تجارت از سایت گودریدز امتیاز 3.6 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتابِ قانون تجارت:

قانون تجارت ایران در 13 اردیبهشت سال 1311 به تصویب رسید. این قانون مجموعه‌ای از قوانین است که بر روابط بازرگانان، اعمال تجارتی و هر امر مرتبط با تجارت نظارت می‌کند. قانون تجارت مشتمل بر 600 ماده و 16 باب می‌باشد. تقسیم‌بندی مواد قانون تجارت به این شکل است که در هر باب، مواد مرتبط با یک موضوع و مبحث خاص در زمینۀ امور تجاری آورده شده است. جهانگیر منصور کتاب قانون تجارت را برای آشنایی بیشتر خوانندگان با قوانین کلی تجارت نوشت و این کتاب هر سال با توجه به قوانین تجارت کشور به روز می‌شود.

چرا باید کتابِ قانون تجارت را بخوانیم؟

کتاب قانون تجارت اثر جهانگیر منصور خلاصه‌ای از قانون تجارت با آخرین اصلاحیه‌ها و الحاقات است. قانون تجارت مهم‌ترین قانون در زمینۀ امور تجاری و بازرگانی است. برای آگاهی از قوانین تجاری، وضع و اجرای صحیح آن‌ها خواندن کتاب قانون تجارت را به شما توصیه می‌کنیم.

بخشی از مواد کتابِ قانون تجارت:

«مادۀ ۱- تاجر کسی است که شغل معمولی خود را معاملات تجاری قرار بدهد. مادۀ ۲- معاملات تجاری از قرار ذیل است:‌ ۱- خرید یا تحصیل هر نوع مال منقول به قصد فروش یا اجاره اعم از این که تصرفاتی در آن شده باشد یا نشده باشد. ۲- تصدی به حمل و نقل از راه خشکی یا آب یا هوا به هر نحوی باشد. ۳- هر قسم عملیات دلالی یا حق‌العمل کاری (کمیسیون) و یا عاملی و همچنین تصدی به هر نوع تأسیساتی که برای انجام بعضی امور ایجاد می‌شود از قبیل تسهیل معاملات ملکی یا پیدا کردن خدمه یا تهیه و رساندن ملزومات و غیره. ۴- تأسیس و به کار انداختن هر قسم کارخانه مشروط بر این که برای رفع حوائج شخصی نباشد. 5- تصدی به عملیات حراجی 6- تصدی به هر قسم نمایشگاه‌های عمومی. ۷- هر قسم عملیات صرافی و بانکی ۸- معاملات برواتی اعم از این که بین تاجر یا غیرتاجر باشد.»

«باب دوم ـ دفاتر تجارتی و دفتر ثبت تجارتی
فصل اول ـ دفاتر تجارتی
ماده۶ ـ هر تاجری به استثنای کسبه جزء مکلف است دفاتر ذیل یا دفاتر دیگری را که وزارت عدلیه به موجب نظامنامه قائم مقام این دفاتر قرار می‌دهد داشته باشد:
۱- دفتر روزنامه
۲- دفتر کل
۳- دفتر دارایی
۴- دفتر کپیه
ماده ۷- دفتر روزنامه دفتری است که تاجر باید همه روزه مطالبات و دیون و داد و ستد تجارتی و معاملات راجع به اوراق تجارتی (از قبیل خرید و فروش و ظهرنویسی) و به طور کلی جمیع واردات و صادرات تجارتی خود را به هر اسم و رسمی که باشد و وجوهی را که برای مخارج شخصی خود برداشت می‌کند در آن دفتر ثبت نماید.
ماده ۸- دفتر کل دفتری است که تاجر باید کلیه معاملات را لااقل هفته‌ای یک مرتبه از دفتر روزنامه استخراج و انواع مختلفه آن را تشخیص و جدا کرده هر نوعی را در صفحه مخصوصی در آن دفتر به طور خلاصه ثبت کند.
ماده ۹- دفتر دارایی دفتری است که تاجر باید هر سال صورت جامعی از کلیه دارایی منقول و غیرمنقول و دیون و مطالبات سال گذشته خود را به ریز ترتیب داده در آن دفتر ثبت و امضاء نماید و این کار باید تا پانزدهم فروردین سال بعد انجام پذیرد.»

«مبحث اول _ شرکت‌های سهامی عام و خاص
بخش ۱ _ تعریف و تشکیل شرکت سهامی
ماده ۱- شرکت سهامی، شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام، محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست.
ماده ۲- شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می‌شود ولو این که موضوع عملیات آن امورز بازرگانی نباشد.
ماده ۳- در شرکت سهامی تعداد شرکاء نباید از سه نفر کمتر باشد.
ماده ۴- شرکت سهامی به دو نوع تقسیم می‌شود:
نوع اول _ شرکت‌هایی که مؤسسین آنها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می‌کنند. این گونه شرکت‌ها شرکت سهامی عام نامیده می‌شوند.
نوع دوم ـ شرکت‌هایی که تمام سرمایه آنها در موقع تأسیس منحصراً توسط مؤسسین تأمین گردیده است. این گونه شرکت‌ها شرکت سهامی خاص نامیده می‌‌شوند.
تبصره _ در شرکت‌های سهامی عام عبارت: «شرکت سهامی عام» و در شرکت‌های سهامی خاص عبارت :«شرکت سهامی خاص» باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت در کلیه اوراق و اطلاعیه‌ها و آگهی‌های شرکت به طور روشن و خوانا قید شود.»

دربارهٔ قانون تجارت:

قانون اصل ضروری هر کشوری است و از جمله مواردی که ضرورت وجود قانون در آن احساس می‌شود موضوع تجارت است. امروزه تجارت بخش جدایی ناپذیر جامعۀ بشری است و افراد بسیاری خود را تاجر به حساب می‌آورند. برای آشنایی با قانون تجارت و یا آشنایی با تقسیم‌بندی و توضیح مواد قانون تجارت نیاز است ابتدا با تاریخچۀ این قانون آشنا شویم. قبل از این‌که قانون تجارت به تصویب برسد، قواعد شرع و مواد قانون مدنی حاکم بر روابط و مبادلات تجاری افراد بود و اگر در موضوعات تجاری اختلافی پیش می‌آمد با مراجعه به شرع و قانون مدنی سعی می‌کردند اختلاف را حل کنند. قانون تجارت، مجموعه‌ای از قواعد و مقررات در زمینۀ حقوق تجارت است که تصمیم‌گیری در خصوص موضوعات و مسائل مربوط به امور تجاری، انواع ورشکستگی و سایر موارد مربوط به تجارت با رجوع به این قوانین صورت می‌گیرد. قانون تجارت ایران اولین بار در سال 1303 تصویب شد. این قانون شامل 378 ماده بود که در سال 1311 منسوخ شد و در اردیبهشت سال 1311 قانون جدیدی جایگزین آن گردید که با الگوپذیری از قانون 1807 فرانسه تدوین شده بود.

در کتاب قانون تجارت چه می‌خوانیم؟

کتاب قانون تجارت از چندین باب متنوع تشکیل شده و شامل فصل‌ها و مباحث قانون تجارت می‌شود. در این کتاب جهانگیر منصور ابتدا به تاجران و معاملات، دفاتر و شرکت‌های تجاری پرداخته و شما را با انواع مختلف شرکت‌های سهامی، غیرسهامی، نسبی، تعاونی و تضامنی آشنا می‌کند. نویسنده مواردی مثل برات، سفته، چک و اسناد در وجه حامل را نیز به طور کامل توضیح داده است. از دیگر مواردی که جهانگیر منصور در کتاب قانون تجارت به آن پرداخته می‌توان به اعادۀ اعتبار، اسم تجارتی، شخصیت حقوقی و مقررات نهایی اشاره کرد. این اثر قوانین تجارت الکترونیک و قانون اصلاح صدور چک مصوب را نیز شامل می‌شود. در بخش تجارت الکترونیک، نویسنده به موضوعاتی مثل «مقررات عمومی»، «دفاتر خدمات صدور گواهی الکترونیکی»، «جرایم و مجازات‌ها» و «جبران خسارت» پرداخته است.
کتاب قانون تجارت شامل موارد زیر می‌شود:

• دفتر اول - قانون تجارت 13
• دفتر دوم - تجارت الکترونیکی 243
• دفتر سوم - چک بانک 269
• دفتر چهارم - آراء، نظریات 307

کتاب‌هایی دیگر در رابطه با قوانین و مقررات کشور:

• قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اثر جهانگیر منصور، شرح مبانی و جنبه‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. این نویسنده در این کتاب ابتدا مقدمه‌ای از قانون اساسی را به تفصیل شرح داده است و سپس قانون اساسی جمهوری اسلامی را در چهارده فصل به اختصار توضیح می‌دهد.

• قانون مدنی اثر جهانگیر منصور، قواعد و چهارچوب‌های مربوط به روابط، منافع، اقدامات اشخاص و مجموعه‌های قانون مدنی ایران است. قانون مدنی عمومی‌ترین قانون کشور است و این کتاب هر سال با توجه به قانون مدنی کشور به‌روز می‌شود. برای آگاهی از قوانین مدنی و وضع و اجرای صحیح آن‌ها این کتاب را مطالعه نمایید.

دربارۀ جهانگیر منصور: نویسندهٔ کتابِ قانون تجارت

کتاب قانون تجارت اثر جهانگیر منصور

جهانگیر منصور در سال 1320 به دنیا آمد و در سال 1394 از دنیا رفت. او نویسندۀ فعال و با سابقۀ نشر کتاب بود. از سیزده سالگی شاگرد کانون معرفت بود و از سال 1335 همکاری‌اش را با انتشارات نیل آغاز کرد. پس از منحل شدن این انتشارات، همراه با چند تن از دوستانش انتشارات کتاب زمان را تأسیس نمود. پس از انقلاب به تدوین مجموعه کتاب‌های قانونی و حقوقی روی آورد که بسیاری از این کتاب‌ها تبدیل به کتاب‌های پرفروش شدند. از جمله آثارش می‌توان به «کتاب قوانین و مقررات مربوط به ازدواج و طلاق»، «کتاب قانون مجازات اسلامی»،‌ «کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، «کتاب قانون تجارت»، «امور حسبی»، «قانون روابط موجر و مستاجر» و «قانون آیین دادرسی کیفری» اشاره کرد.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (1)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • سارا حبیبی
    • پاسخ به نظر

    خیلی کتاب خوبیه برای رشته های مربوط به حسابداری.خیلی هم زود به دستم رسید ممنونم 30بوک عزیز

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی