10 مقاله ای که از هاروارد باید بخوانید (راهبرد)

(5)
نویسنده:

2,240,000ریال

2,016,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
1977

علاقه مندان به این کتاب
9

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب 10 مقاله ای که از هاروارد باید بخوانید

انتشارات آموخته منتشر کرد:
آیا شرکت شما زمان زیادی را برای توسعه‌ی راهبردی صرف می‌کند، اما نتیجه‌ی اندکی به دست می آورد؟ اگر تاکنون هیچ مطالعه‌ای در زمینه‌ی راهبرد نداشته اید، این 10 مقاله‌ی بی بدیل هاروارد را از دست ندهید. مجموعه‌ی پیش رو حاصل گزینش بهترین مقالاتی است که هاروارد از میان صدها مقاله‌ی منتشر شده‌ی خود انتخاب کرده است. این مجموعه ی کاربردی به شما در تسریع توسعه ی راهبرد و اجرای آن در سازمانتان کمک خواهد کرد. این کتاب به شما کمک می‌کند: بین شرکت خود با رقبا تمایز قائل شوید. مشخص کنید شرکت شما چه کارهایی را انجام می‌دهد و چه کارهایی را انجام نمی دهد. چشم اندازی برای آینده‌ی مبهم مشخص کنید. اقیانوس‌هایی آبی از بازارهای بدون رقیب به وجود آورید. از کارت امتیاز متوازن برای اندازه‌گیری راهبرد خود استفاده کنید. راهبرد خود را به یک عبارت به یاد ماندنی تبدیل کنید. اولویت ها را به صورت صریح مطرح کنید. منابع اولیه را تخصیص دهید. حق و حقوق تصمیم‌گیری را برای تحقق سریع‌تر آن مشخص کنید.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب 10 مقاله‌ای که از هاروارد باید بخوانید اثر مایکل پورتر


کتاب 10 مقاله‌ای که از هاروارد باید بخوانید در سال 2011 منتشر شد. این کتاب که به همت مایکل پورتر گردآوری شده است، مجموعه‌ای از مقالات کاربردی در زمینۀ مدیریت و توسعه‌ی راهبرد است که هاروارد از میان صدها مقالۀ منتشر شدۀ خود انتخاب کرده است.

کتاب 10 مقاله‌ای که از هاروارد باید بخوانید شامل مقالاتی از کارشناسان و اساتید ارشد مدیریت در جهان یعنی جیمز کالینز و جری پوراس، مارک جانسون، کلایتون کریستنسن و هنین کاگرمن، چن کیم و رنه مابورگن، گری نیلسون، کارال مارتین و الیزابت پاورز، رابرت کاپلان و دیوید نورتون، اوریت گندیش و جیمز گیلبرت، مایکل مانکینز و ریچارد استیل، پل راجرز و مارشایلنکو است که مقالاتی از مایکل پورتر ( مولف کتاب ) نیز در بین آن‌ها منتشر شده است.

آیا شرکت شما زمان و انرژی زیادی را صرف توسعۀ راهبرد می‌کند و تلاش‌های شما انگار نتیجه‌ای ندارد؟ با کمک مقالات کتاب 10 مقاله‌ای که از هاروارد باید بخوانید و توصیه‌های ماندگار نویسندگان آن‌ها، می‌توانید راهبرد سازمان‌تان را توسعه دهید. 

در کتاب 10 مقاله‌ای که از هاروارد باید بخوانید چه می‌خوانیم؟

مقاله‌های کتاب 10 مقاله‌ای که از هاروارد باید بخوانید دربارۀ راهبرد و تفکر مدیریت هوشمند است. حدود دو دهه است که مدیران با مجموعۀ جدیدی از قوانین و راهبردها شرکت‌های خود را توسعه می‌دهند. شرکت‌ها برای این‌که بتوانند با سرعت به تغییراتِ رقابتی بازار واکنش نشان دهند مجبورند که انعطاف‌پذیر باشند و برای دستیابی به بهترین عملکرد، باید شرکت‌های موفق را الگوی خود قرار دهند. راهبردی که قبلاً شرکت‌ها پیش گرفته بودند، برای زمان حال بسیار ایستا است و امروزه باور تعصب‌آمیزی وجود دارد مبنی بر این‌که رقبا می‌توانند به سرعت هرگونه جایگاهی در بازار را تقلید کنند و مزیت رقابتی نیز، در بهترین حالت موقتی است.

ولی با توجه به مقالات این کتاب، داشتن چنین تفکری خطرناک است و شرکت‌ها را به سمت نوعی رقابت ویرانگر سوق می‌دهد و شرکت‌ها مجبورند برای ناب‌تر و چابک‌تر شدن انرژی خیلی زیادی صرف کنند. از نظر نویسندگان مقاله‌های کتاب 10 مقاله‌ای که از هاروارد باید بخوانید، ریشۀ مشکل در تشخیص نادرست تفاوت بین اثربخشی عملیاتی و راهبرد است. مسابقه برای بهره‌وری و کیفیت و سرعت بیشتر، تعداد چشمگیری از ابزارها و روش‌های مدیریتی از جمله مدیریت کیفیت جامع، الگوبرداری، رقابت بر پایۀ زمان، برون‌سپاری، شراکت مهندسی مجدد و مدیریت تغییر را گسترش داده است. اثربخشی عملیاتی و راهبرد، هر دو برای عملکرد برتر، که در نهایت، هدف اصلی هر سازمانی است، ضروری‌اند.

فهرست مقاله‌های 10 مقاله‌ای که از هاروارد باید بخوانید

• راهبرد چیست؟ 
• پنج نیروی رقابتی که راهبرد را شکل می‌دهند
• تعیین چشم‌انداز شرکت
• بازآفرینی الگوی کسب‌وکار
• راهبرد اقیانوس آبی
• اسرار اجرای موفقیت‌آمیز راهبرد
• استفاده از کارت امتیازی متوازن برای نظام مدیریت راهبردی
• تبدیل راهبرد مدیران ارشد به اقدامات در مرز سازمان
• تبدیل راهبرد عالی به عملکرد عالی
• تصمیم‌گیرنده کیست؟

بریده‌هایی از کتاب 10 مقاله‌ای که از هاروارد باید بخوانید

«اثربخشی عملیاتی و راهبرد، هر دو برای عملکرد برتر، که در نهایت، هدف اصلی هر سازمانی است، ضروری‌اند. ولی روش عمل این دو بسیار متفاوت است: شرکت فقط زمانی می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به رقبا داشته باشد که تمایزی پایدار ایجاد کند. شرکت باید ارزش بیشتری به مشتریانش عرضه کند یا ارزشی معادل را با قیمتی پایین‌تر خلق کند و یا هر دو را انجام دهد. نتیجه‌ی چنین امری، به شکل سودآوری بیشتر در حساب سود و زیان شرکت منعکس می‌شود. یعنی ارائه‌ی ارزش بیشتر، به شرکت اجازه می‌دهد که قیمت متوسط بیشتری تعیین کند. علاوه بر این، کارایی بیشتر به هزینه‌ی متوسط پایین‌تری منجر می‌شود. در نهایت، همه‌ی تفاوت‌های بین شرکت‌ها از نظر هزینه یا قیمت، از صدها فعالیت مانند دریافت سفارش مشتریان، مونتاژ، محصولات نهایی و آموزش کارکنان مشتق می‌شوند که این فعالیت‌ها برای طراحی، تولید، فروش و تحویل کالاها و خدمات نیاز است. اجرای فعالیت‌ها، هزینه‌هایی را در بردارد و انجام دادن این وظایف به شکلی کاراتر از رقبا، مزیت هزینه‌ای را برای شرکت به ارمغان می‌آورد.»

«تفاوت در اثربخشی عملیاتی، قسمت اصلی مشکلی بود که ژاپن در دهه‌ی 1980 برای شرکت‌های غربی ایجاد کرده بود. ژاپنی‌ها در اثربخشی عملیاتی، بسیار فراتر از رقبا بودند. به حدی که می‌توانستند هزینه‌های پایین‌تر و کیفیت و تمایز بالاتر را هم‌زمان عرضه کنند. تعمق در این نکته ارزشمند است؛ زیرا تفکرات و پژوهش‌های اخیر درباره‌ی رقابت، تا حدود زیادی به این مسئله برمی‌گردد. برای لحظه‌ای، سرحد بهره‌وری را که از مجموعه‌ی بهترین روش‌های موجود در یک زمان مشخص تشکیل شده است، تصور کنید. آن را به منزله‌ی حداکثر ارزشی در نظر بگیرید که شرکتی قادر است با هزینه‌ای معین و با استفاده از بهترین فناوری‌ها، مهارت‌ها و فنون مدیریتی‌شده، خلق کند. سرحد بهره‌وری برای فعالیت‌های منفرد و همچنین گروهی از فعالیت‌های مرتبط (مانند پردازش سفارش و تولید) و برای کل فعالیت‌های شرکت به‌ کار می‌رود. وقتی که شرکتی اثربخشی عملیاتی را بهبود می‌بخشد، به سوی سرحد بهره‌وری حرکت می‌کند. انجام دادن این کار مستلزم سرمایه‌گذاری، کارکنان متفاوت یا حتی روش‌های جدید مدیریت است.»

«حداقل در دهه‌ی گذشته، مدیران شیفته‌ی اثربخشی عملیاتی بوده‌اند. آنان با برنامه‌هایی مانند مدیریت کیفیت جامع، رقابت بر پایه‌ی زمان و الگوبرداری، تلاش کرده‌اند که نحوه‌ی اجرای فعالیت‌های خویش را تغییر دهند تا بدین وسیله، ناکارآمدی‌ها را از بین ببرند، رضایت مشتری را بهبود دهند و به بهترین روش‌ها دست پیدا کنند. به امید دست یافتن به سر حد بهره‌وری، مدیران بهبودهای پیوسته، توانمندسازی، مدیریت تغییر و اصطلاحاً مفهوم سازمان یادگیرنده را پذیرفته‌اند. محبوبیت برون‌سپاری و سازمان مجازی این مسئله را منعکس می‌کند که مدیران بیش از پیش به این امر پی برده‌اند که اجرای همه‌ی فعالیت‌های تخصصیِ سازمان با همان میزان بهره‌وری که مختصصان آن حوزه قادر به اجرای آن هستند، کاری دشوار است. به موازات اینکه شرکت‌ها به سمت بهره‌وری حداکثری حرکت می‌کنند، می‌توانند ابعاد چندگانه‌ی عملکرد را هم‌زمان بهبود دهند. برای نمونه، تولیدکنندگانی که روش ژاپنی تغییرات سریع را در دهه‌ی 1980 پذیرفتند، قادر بودند که هزینه‌ها را کاهش و همزمان مزایا را بهبود دهند. معلوم شد چیزی که روی بده‌بستان بین نواقص و هزینه‌ها به حساب می‌آمد، فقط خیال‌بافی اثربخشی عملیاتیِ ضعیف است. مدیران یاد گرفته‌اند که چنین تصمیم‌های غلطی را نپذیرند.»

خواندن کتاب 10 مقاله‌ای که از هاروارد باید بخوانید را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

می‌توانید با مطالعۀ 10 مقالۀ مفید از هاروارد و استادان برجسته، با راهبرد و راهکاری مدیریتی آشنا شوید.

دربارۀ نویسنده و گردآورندۀ کتاب 10 مقاله‌ای که از هاروارد باید بخوانید

10 مقاله‌ای که از هاروارد باید بخوانید

مایکل یوجین پورتر در سال 1947 در ایالات متحده به دنیا آمد. او به دلیل نظریه‌هایش در مورد اقتصاد، راهبردهای تجاری و علل اجتماعی آن به شهرت رسید. او استاد دانشگاه اسقف ویلیام لارنس در دانشگاه بازرگانی هاروارد و یکی از بنیانگذاران شرکت مشاورۀ مانیتور گروپ و FSG است. او نظریۀ تجزیه و تحلیل پنج نیروی پورتر که در حال حاضر در توسعۀ راهبرد کسب‌وکار به کار می‌رود، را ایجاد کرد و به طور کلی به عنوان پدر حوزۀ استراتژی و راهبردهای مدرن شناخته می‌شود.

او همچنین یکی از تأثیرگذارترین متفکران جهان در زمینۀ مدیریت و رقابت و همچنین یکی از تأثیرگذارترین استراتژیست‌های تجاری است که جهان تاکنون به خود دیده است. مایکل پورتر در سال 1969 در رشتۀ مهندسی هوافضا و مکانیک از دانشگاه پرینستون فارغ‌التحصیل شد. او مدرک کارشناسی ارشدش را در رشتۀ مدیریت در سال 1971 از مدرسۀ بازرگانی هاروارد دریافت کرد و مدرک دکترایش را در رشتۀ اقتصاد بازرگانی از دانشگاه هاروارد در سال 1973 اخذ کرد. 

از دیگر آثار مایکل پورتر می‌توان به «استراتژی رقابتی: تکنیک‌های تحلیل صنعت و رقابت»، «مزیت رقابتی ملل» و «پنج نیروی رقابتی شکل‌دهندۀ استراتژی» اشاره کرد.

امتیازات

کتاب 10 مقاله‌ای که از هاروارد باید بخوانید از سایت آمازون امتیاز 4.6 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4 از 5 را دریافت کرده است.

تحلیل سی بوک از کتاب 10 مقاله‌ای که از هاروارد باید بخوانید

انتشارات آموخته کتاب 10 مقاله‌ای که از هاروارد باید بخوانید را با ترجمۀ سمیه زمانی منتشر کرده است.

در این کتاب تفکرات تأثیرگذارترین مدیران و کارشناس‌ها گرد هم آورده شده است. کتاب 10 مقاله‌ای که از هاروارد باید بخوانید به شما کمک می‌کند:
• بین شرکت خود با شرکت رقبا تمایز قائل شوید.
• مشخص کنید شرکت شما چه کارهایی را انجام می‌دهد و چه کارهایی را انجام نمی‌دهد.
• چشم‌اندازی برای آیندۀ مبهم مشخص کنید.
• اقیانوس‌هایی آبی از بازارهای بدون رقیب به وجود آورید.
• از کارت امتیاز متوازن برای اندازه‌گیری راهبرد خود استفاده کنید.
• راهبرد خو درا به یک عبارت به‌یادماندنی تبدیل کنید.
• اولویت‌ها را به صورت صریح مطرح کنید.
• منابع اولیه را تخصیص دهید.
• حق و حقوق تصمیم‌گیری را برای تحقق سریع‌تر آن مشخص کنید.

اگر از کتاب 10 مقاله‌ای که از هاروارد باید بخوانید خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید

مجموعه کتاب‌های 10 مقاله‌ای که از هاروارد باید بخوانیم در زمینۀ تیم، مدیریت، نوآوری، مدیریت تغییر، همکاری، ارتباطات، رهبری، مدیریت افراد و مدیریت خود منتشر شده‌اند. با خواندن این مجموعه و مقالات استادهای برجستۀ مدیریت می‌توانید سازمان‌تان را به راحتی مدیریت کنید.

از عرش به فرش اثر جیم کالینز است. نویسنده در این کتاب به خوانندگان نشان می‌دهد که شرکت‌های قدرتمند چگونه سقوط می‌کنند. با خواندن این کتاب می‌توانید از نقطه ضعف‌های کسب‌وکار و سازمان‌تان آگاه شوید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی