والدن (شومیز)

(49)

2,900,000ریال

2,610,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
5495

علاقه مندان به این کتاب
65

می‌خواهند کتاب را بخوانند
5

کسانی که پیشنهاد می کنند
13

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب والدن

انتشارات روزنه منتشر کرد: والدن، اثر هنری دیوید ثورو، یکی از پنج یا هفت شاهکار به یاد مانده از ادبیات آمریکاست و این در حالی است که اغلب خوانندگان تحسین کنندگان آن در طول 160 سال گذشته، لااقل در عمل با اندیشه‌های ثورو همدلی نداشتند.این نکته‌ای است که عظمت ادبی والدن را دو چندان می‌کند، زیرا ما انسان‌ها معمولا به لطافت و زیبایی کلماتی که ملایم طبعمان هستند و سخنگوی اندیشه‌هایمان هستند راحت‌تر راه می‌بریم و درک ارزش‌های ادبی آنچه با محتوایشان همدلی نداریم به ذوقی کاملا آزموده نیاز دارد. اما در آثار ثورو چه چیز هست که تحسین کنندگان از پیروی آن ابا می‌کنند؟ او مواهب زندگی مدرن را به جا نمی‌آورد و بیشتر و بال می‌بیند، مثلا می‌گوید تمامی اقوام بدوی پیش از آنکه با تمدن غربی مواجه شوند احساس ثروت می‌کردند. اما بلافاصله از تماس گرفتن با تمدن جدید احساس فقر می‌کنند... . فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

والدن

کتاب والدن اثر هنری دیوید ثورو


بخشی از کتاب والدن:
«دوست دارم چیزهایی بگویم که بیش از چینی‌ها یا اهالی جزایر ساندویچ (نام قدیم هاوایی) به شما که این صفحات را می‌خوانید مربوط باشد؛ شمایی که می‌گویند در ایالت نیوانگلند زندگی می‌کنید؛ چیزی دربارۀ وضعیت شما، خصوصاً وضعیت بیرونی‌تان و شرایطی که در این دنیا و در این شهر دارید؛ آن‌که این شرایط چیست و آیا لازم است به این بدی باشد؟ آیا به هیچ‌وجه نمی‌شود آن را بهبود بخشید؟ من در کنکورد بسیار سفر کرده‌ام؛ و همه جا در فروشگاه‌ها، دفاتر و مزارع، ساکنان این دهکده چنان بر من پدیدار شدند که به هزار شیوۀ تماشایی در کار شکنجۀ خویشتن‌اند.»

کتاب والدن اولین بار در سال 1854 با نام والدن؛ یا زندگی در جنگل منتشر شد. کتاب والدن نوشتۀ هنری دیوید ثورو، نویسنده، فیلسوف و فعال سیاسی آمریکایی است. کتاب به صورت خاطرات نوشته شده و بازتابی از یک زندگی ساده در محیط طبیعی است. بخشی از این اثر مربوط به استقلال شخصی، سفر و اکتشاف معنوی می‌شود و تا حدی به زبان طنز نوشته شده و راهنمایی برای اتکا به خود است.

معرفی کتاب والدن اثر هنری دیوید ثورو

رمان والدن اثر هنری دیوید ثورو با ترجمۀ علیرضا بهشتی شیرازی دربارۀ دوران تنهایی نویسنده است. هنری دیوید ثورو به مدت دو سال، دو ماه و دو روز در کلبه‌ای میان جنگل زندگی کرد. این کلبه در نزدیکی دریاچۀ والدن در کنکورد، ماساچوست قرار داشت. ثورو این کلبه را با دستان خودش در زمینی که به دوست و مربی‌اش رالف والدو امرسون تعلق داشت، ساخت. او در کتاب والدن به شرح تجربیاتش در این 26 ماه پرداخته و توضیح می‌دهد که چرا زندگی ابتدایی در طبیعت را انتخاب کرده و امید داشته که خوداندیشی در این دوران به او برای درک بهتر جامعه کمک کند. ثورو مشاهدات علمی دقیقش از طبیعت را در کتاب والدن نوشت و همچنین پدیده‌های طبیعی را در کتاب با استعاره‌ها و اصطلاحات شاعرانه توضیح داده است. او بسیاری از گیاهان و جانوران را با نام‌های رایج و علمی‌ آن‌ها ذکر کرده، رنگ و شفافیت آب‌های مختلف را با جزئيات دقیق ثبت کرده و دقیقاً‌ انجماد و آب شدن برکه‌ها و حوضچه‌ها را توصیف می‌کند. او عمق دریاچه‌ها و حوضچه‌های ظاهراً «بی‌ته» را اندازه‌گیری کرده و حتی این تجربیات را نیز در کتابش ذکر کرده است.

در مورد این‌که چرا ثورو به دریاچه رفت حدس‌های زیادی وجود دارد. ای.بی وایت در یادداشتی اظهار کرد: «هنری با رفتن به جنگل در واقع به جنگ رفت و والدن گزارش مردی است که دو نیروی قدرتمند و متضاد آن را دو پاره کرده‌اند. این دو نیروی قدرتمند میل به لذت بردن از جهان و میل به تنظیم جهان است.» دیگران نیت ثورو برای رفتن به دریاچۀ والدن را انجام آزمایشی در نظر گرفته‌اند. این‌که ثورو می‌خواست ببیند آیا می‌تواند با کنار گذاشتن تجملات اضافی بسیار ساده زندگی کند و در این شرایط زنده بماند و یا حتی احتمالاً رشد کند؟ ثورو خودش این را «اقتصاد خانگی» نامید. البته ثورو برای فرار از آنچه «تمدن بیش از حد» می‌نامید به میان جنگل رفت. او در جست‌وجوی لذت دست نخورده و وحشیانۀ طبیعت به والدن رفت و مقدار قابل‌توجهی از وقتش را صرف خواندن و نوشتن کرد.

خلاصه کتاب

کتاب والدن هجده فصل دارد و هر فصل به موضوع خاصی اختصاص داده شده است. در بعضی فصل‌ها ثورو به مسائلی مثل «مزرعۀ لوبیا»، «برکه‌ها»، «همسایگانی از وحوش» و عمدتاً به توصیف طبیعت پرداخته است. در مابقی فصل‌ها ساختاری بیانی و استدلالی به کار برده است. «اقتصاد» اولین و طولانی‌ترین فصل کتاب والدن است که ثورو در آن به توصیف پروژه‌اش پرداخته است. او می‌گوید این کار را انجام می‌دهد تا مزایای معنوی یک سبک زندگی ساده را نشان دهد. او می‌گوید که تنها به چهار چیز یعنی غذا، سرپناه، پوشاک و سوخت نیاز دارد که آن را با کمک خانواده و دوستانش،‌ به ویژه مادرش و بهترین دوستش آقای رالف والدو امرسون تأمین می‌کند. ثورو با دقت مخارج و درآمدش را ثبت می‌کند و درک خود از «اقتصاد» را در این فصل نشان می‌دهد. 

بخشی از فصل اقتصاد کتاب والدن:
«من جوان‌هایی را می‌بینم، همشهریانم، که بخت ناموافق برایشان کشتزار، خانه، طویله، گله و وسایل زراعت به ارث گذشته است؛ چیزهایی که راحت به دست می‌آیند ولی به راحتی نمی‌توان از دستشان خلاص شد. ای کاش آنان در مرغزاری باز به دنیا می‌آمدند و از سینۀ گرگی شیر می‌خوردند، شاید با چشمانی بیناتر می‌دیدند که به جان کندن در کدامین دشت محکوم شده‌اند. چه کسی آن‌ها را بردۀ خاک کرد؟»

خواندن کتاب والدن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر به فلسفۀ مدرن، سیاست و جامعه‌شناسی علاقه‌مند هستید حتماً کتاب والدن را مطالعه نمایید.

درباره نویسنده کتاب والدن

کتاب والدن اثر هنری دیوید ثورو

هنری دیوید ثورو در سال 1817 به دنیا آمد و در سال 1862 از دنیا رفت. او طبیعت‌شناس، مقاله‌نویس، شاعر و فیلسوف آمریکایی بود. او یک ماوراءگرای برجسته بود که بیشتر به خاطر کتابش والدن که تأملی ساده بر محیط زندگی طبیعی است شناخته می‌شود. کتاب‌ها، مقالات و اشعار ثورو بیش از 20 جلد است. از جمله آثار ماندگارش می‌توان به نوشته‌های او در مورد تاریخ طبیعی و فلسفه اشاره کرد که در آن‌ها روش‌ها و یافته‌های بوم‌شناسی و تاریخ زیست محیطی را ذکر کرده است. سبک ادبی او مشاهدات دقیق طبیعت، تجربۀ شخصی، معانی نمادین و افسانه‌های تاریخی است که همۀ را در هم می‌آمیخت. او در عین حال در آثارش حساسیت شاعرانه، ریاضت فلسفی و توجه به جزئیات عملی را به نمایش می‌گذاشت و همچنین عمیقاً به ایدۀ بقا در مواجهه با عناصر متخاصم، تغییرات تاریخی و زوال طبیعی علاقه‌مند بود. ثورو همیشه مخالف برده‌داری بود و در مخالفت با برده‌داری سخنرانی می‌کرد و در عین حال نوشته‌های وندل فیلیپس را ستایش می‌کرد. فلسفۀ نافرمانی مدنی ثورو بعدها بر افکار و اعمال سیاسی شخصیت‌های برجسته‌ای مانند لئو تولستوی، ماهاتما گاندی و مارتین لوتر کینگ جونیو تأثیر گذاشت.

امتیازات

کتاب والدن از سایت گودریدز امتیاز 3.8 از 5 و از سایت آمازون امتیاز 4.3 از 5 را به دست آورده است.

تحلیل سی بوک از کتاب والدن

شرایط تهیه کتاب 
می‌توانید کتاب والدن را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب 30بوک تهیه نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی