آدم بسیار حساس

(29)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
5526

علاقه مندان به این کتاب
14

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
5

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب آدم بسیار حساس

انتشارات آشیان منتشر کرد: آیا قدرت تخیل بران و رویاهایی صادقانه دارید؟ آیا هر روز زمانی به تنهایی گذراندن برایتان به قدر غذا و آب حیاتی است؟ آیا در مقایسه با دیگران «خیلی خجالتی» یا «خیلی حساس» هستید؟ آیا سر و صدا و ازدحام آزارتان می‌دهد؟ اگر پاسخ‌تان بله است. پس احتمالا شما فردی بسیار حساس هستید. اکثر ما هرازگاهی احساس بیش برانگیخته بودن می‌کنیم، اما آدم‌های بسیار حساس غالب زندگی خود را در چنین شرایطی به سر می‌برند. دکتر الین آرون مولف این کتاب، روان‌شناسی بالینی، برگزار کننده کارگاه‌های متعدد، و شخصا بسیار حساس، یادتان می‌دهد که چگونه این ویژگی را بشناسید و چگونه در هر موقعیتی و مصاحبه بالینی دکتر آرون، درک بهتری از این ویژگی خود یافته و زندگی غنی‌تر و پربارتری را تجربه خواهید کرد. در کتاب آدم بسیار حساس: با کمک آزمون خود-ارزیابی با ویژگی خود آشنا می‌شوید. راه‌های بازسازی تجارب پیشین خود از زاویه‌ی دید مثبت را آموخته و عزت‌نفس بهتری می‌یابید. یاد می‌گیرید با بیش‌برانگیختی خود چه کنید. درباره دارو درمانی و یافتن راه‌های مناسب می‌آموزید. راهبردهای ارتقا سطح روحی روانی خود را می‌فهمید. «کتاب تحلیل‌گرانه الین آرون درباره این بعد از طبیعت انسانی را باید خواند. ارائه به شیوه متعادل وی، مسیرهای پربرکت و نه معلولانه را می‌گشاید.» فیلیپ جی.زیمباردو نویسنده کتاب خجالت چیست، و چه می‌توان کرد. «کتابی روشنگرانه و توانمند ساز، که همچون هدیه‌ای ‌ست برای همه ما.» فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

آدم بسیار حساس 

کتاب آدم بسیار حساس


بخشی از کتاب آدم بسیار حساس:
«ما مجموعۀ پیچیده‌ای هستیم. حساس بودن ما باعث میشه که محتاط‌تر و درونگرا باشیم و به زمان بیشتری احتیاج داشته باشیم که با خودمون تنها باشیم و چون مردم عادی (اکثریت) نمی‌تونن اینو درک کنن ما رو ترسو، خجالتی، ضعیف و از همه بدتر غیراجتماعی می‌دونن؛ و چون ما از این برچسب زدن‌ها می‌ترسیم سعی می‌کنیم مثل بقیه مردم بشیم که باعث اضطراب و ناراحتی ما می‌شه و بعد بقیه بهمون می‌گن دیوونه و باعث میشن خودمونم باور کنیم که دیوونه‌ایم.»


یک فرد بسیار حساس کسی است که تصور می‌شود حساسیت سیستم عصبی مرکزی‌اش به محرک‌های فیزیکی، عاطفی یا اجتماعی بیشتر یا عمیق‌تر از سایر افراد باشد. طبق آمار 20 درصد از آدم‌های کل کرۀ زمین بسیار حساس هستند. اصطلاح آدم بسیار حساس یا به اختصار HSP را اولین بار روانشناس الین ان. آرون و آرتور آرون در اواسط دهۀ 1990 ابداع کردند. الین.ان.آرون نیز کتاب آدم بسیار حساس را در سال 1996 منتشر کرد و علاقه به این مفهوم از آن زمان به بعد افزایش یافت.

معرفی کتاب آدم بسیار حساس اثر الین.ان.آرون 

کتاب آدم بسیار حساس اثر الین.ان.آرون با ترجمۀ مینو پرنیانی کتابی در زمینۀ سلامت و خودیاری است. آیا تابه‌حال به شما گفته‌اند که بیش از حد حساس هستید یا نباید آن‌قدر فکر کنید؟ پس شاید شما هم آدمی بسیار حساس باشید. اما این نکته را به یاد داشته باشید که هیچ تشخیص رسمی‌ای در این‌باره وجود ندارد و بسیار حساس بودن بدین معنا نیست که شما یک مشکل روانی دارید. حساسیت بالا یک ویژگی شخصیتی است که هم تأثیرات مثبت و هم تأثیرات منفی بر زندگی‌تان خواهد داشت. مثلاً آدم بسیار حساس خیلی خوب می‌داند چطور باید با استرس مقابله کند یا با آن کنار بیاید. 

بسیاری از ما هر چند وقت یک بار احساس می‌کنیم که بیش از حد تحریک شده‌ایم اما برای یک آدم بسیار حساس این یک روش زندگی است. در این کتاب پیشگامانه دکتر الین.ان.آرون، روانشناس بالینی که خودش نیز یک آدم بسیار حساس است به شما نشان می‌دهد که چگونه این ویژگی را در خود شناسایی کنید و در موقعیت‌های روزمره از آن بهترین استفاده را ببرید. او با تکیه بر سال‌ها تحقیق و صدها مصاحبه، نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید خود و ويژگی‌های خود را بهتر درک کنید تا زندگی کامل‌تر و غنی‌تری داشته باشید.

خلاصه کتاب

دکتر آرون در کتاب آدم بسیار حساس توضیح داده است که چه چیزی باعث حساسیت بالا می‌شود. طبق نظر دکتر آرون این‌که چه چیزی یک فرد را بسیار حساس می‌کند احتمالاً به عوامل مختلفی مثل تکامل، محیط، ژنتیک و تجربیات اولیۀ دوران کودکی بستگی داشته باشد. حداقل 100 گونۀ دیگر به غیر از انسان نیز حساسیت بالا را نشان داده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد که حساسیت بالا یک ویژگی تکامل است که در واقع احتمال زنده ماندن را افزایش می‌دهد چون فرد بسیار حساس همیشه هشیار و به دنبال اجتناب از موقعیت‌های خطرناک است. البته در دنیای امروز که هیچ تهدید فوری‌ای وجود ندارد این حساسیت اغلب منجر به اضطراب می‌شود. 

همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود صمیمت و محبت والدین به کودک ممکن است باعث شود کودک با حساسیت بالا بزرگ شود و این ویژگی را در بزرگسالی نیز حفظ کند. همین امر در مورد تجربیات منفی اولیۀ دوران کودکی نیز صدق می‌کند. اگر در کودکی دچار تروما و آسیب روانی یا عاطفی شده باشید ممکن است در بزرگسالی تبدیل به آدمی بسیار حساس شوید. ژنتیک نیز ممکن است باعث حساسیت بالا شود. دوپامین نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشد. دوپامین بر شخصیت تأثیر می‌گذارد و ممکن است باعث شود برخی افراد بیشتر حساس شوند. حساسیت بالا می‌تواند ارثی هم باشد. بعلاوه ژن‌های یک فرد ممکن است در واکنش به تجربیات منفی اولیۀ تکامل تغییر کند و فرد تبدیل به یک آدم بسیار حساس شود.

حالا از خودتان می‌پرسید چطور باید دقیقاً تشخیص بدهید که آدم بسیار حساسی هستید یا خیر؟ به گفتۀ محققان آدم‌های بسیار حساس چندین ویژگی مشترک دارند: 
• آن‌ها از تماشای فیلم‌های خشونت‌آمیز خودداری می‌کنند چون این فیلم‌ها به شدت آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود احساس بی‌قراری کنند.

• عمیقاً تحت تأثیر زیبایی قرار می‌گیرند. هنر، طبیعت، روح انسان یا حتی گاهی اوقات خریدن یک کالای خوب به شدت این افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

• محرک‌های حسی مثل شلوغی‌های پر سروصدا، نورهای روشن یا زیاد، لباس‌های تنگ و چسبان به شدت این افراد را اذیت می‌کند و حس می‌کنند نیاز دارند زمانی استراحت کنند، بخصوص زمانی که روزهای پرمشغله‌ای داشته باشند نیاز دارند که به درون اتاقی ساکت و تاریک پناه ببرند.

• زندگی درونی غنی و پیچیده‌ای دارند، معمولاُ افکار عمیق و احساساتی قوی را تجربه می‌کنند.

خواندن کتاب آدم بسیار حساس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر حس می‌کنید زیادی حساس هستید یا وقتی دیگران به شما می‌گویند که بسیار حساس هستید از این حرفشان ناراحت می‌شوید و دوست دارید بیشتر دربارۀ آدم‌های بسیار حساس بدانید حتماً این کتاب را بخوانید.

درباره نویسنده کتاب آدم بسیار حساس

کتاب آدم بسیار حساس

الین ان. آرون روانشناس و نویسندۀ تحقیقات بالینی آمریکایی است. آرون کتاب‌ها و مقالات علمی متعددی در مورد خلق‌ و خوی ارثی و روابط بین فردی به ویژه حساسیت پردازش حسی منتشر کرده است. او کتاب آدم بسیار حساس را در مورد همین ویژگی‌های شخصیتی منتشر کرد و این کتاب بیش از یک میلیون نسخه فروخت. آرون از دانشگاه برکلی کالیفرنیا فارغ‌التحصیل شد و بعداً مدرک کارشناسی ‌ارشد و دکترایش را در رشتۀ روانشناسی بالینی از دانشگاه یورک (تورنتو) گرفت. او با استاد روانشناسی آرتور آرون ازدواج کرد که در بسیاری زمینه‌ها با هم همکاری داشتند. این زوج یک آزمون 36 سؤالی نیز برای سنجش حساسیت افراد تهیه کرده‌اند که در صدها مطالعه مورد استفاده قرار گرفته است. آثار دیگر ترجمه شدۀ این نویسنده در ایران کتاب «عشق و آدم بسیار حساس» و «کتاب کار برای آدم‌های بسیار حساس» است.

امتیازات

کتاب آدم بسیار حساس از سایت آمازون امتیاز 4.6 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 3.9 از 5 را به دست آورده است.

حواشی حول محور کتاب

آرون و همسرش یک تست برای تشخیص آدم‌های بسیار حساس ساخته‌اند. این تست شامل یک پرسشنامۀ شخصیتی می‌شود تا افراد با کمک آن بتوانند تشخیص بدهند که فرد بسیار حساسی هستند یا خیر. این تست به نام مقیاس آدم‌های بسیار حساس ( HSP-Test ) معروف است.

میزان فروش کتاب

بیش از یک میلیون نسخه از کتاب آدم بسیار حساس پس از انتشار به فروش رفت.

تحلیل سی بوک از کتاب آدم بسیار حساس

خوانایی کتاب و روان بودن 
اگر فرد بسیار حساسی هستید یعنی احتمال دارد مسائل مثبت یا منفی را خیلی عمیق‌تر احساس کنید. احساسات مثبت می‌توانند بسیار باعث شادی شما شوند اما احساسات منفی نیز می‌توانند عمیق‌تر بر شما تأثیر بگذارند و چالش‌هایی را برایتان به وجود آورند. ممکن است این احساسات منفی بر روی سطح استرس، روابط و توانایی شما برای مقابله با مسائل زندگی تأثیر بگذارند. برای این‌که یاد بگیرید چگونه احساسات خود را در موقعیت‌های سخت مدیریت کنید باید برنامه‌ریزی داشته باشید تا مطمئن باشید بیش از حد تحت فشار قرار نمی‌گیرید. دکتر آرون در کتاب آدم بسیار حساس سلامتی عمومی و سبک زندگی آدم‌های حساس را توضیح داده است. همچنین نویسنده در این کتاب به تأثیر حساسیت شما بر روی روابطتان، روان درمانی، داروهایی برای افراد بسیار حساس و غنای درونی یک آدم بسیار حساس پرداخته است. 

شرایط تهیه کتاب
می‌توانید کتاب آدم بسیار حساس را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب سیبوک تهیه نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی