فاوست گوته

(125)

6,000,000ریال

5,400,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
9734

علاقه مندان به این کتاب
87

می‌خواهند کتاب را بخوانند
8

کسانی که پیشنهاد می کنند
26

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب فاوست گوته

انتشارات گل آذین منتشر کرد:
در اتاقی تاریک و نم گرفته، استادی که مدارج علم را پیموده اما به شادمانی درونی نرسیده است بی‌قرار در پی دست یافتن به آرامش است و چون آن را در چهارچوب دانش زمینی نیافته است روح خود را به شیطان، نیروی تاریک هستی، عرضه می‌کند. فاوست باعصیان بی‌مانند خود، انسان را با پرسشی پیچیده و مبهم روبه رو می‌سازد: سرکشی بر سنت‌ها چه پیامدها و چه سرانجامی خواهد داشت؟
و در همین راستا، گوته، ادیب و اندیشمند آلمانی همچنان که فاوست را به هزارتوی رسیدن به پاسخ می‌کشاند خود پرسش‌هایی دیگر برآن می‌افزاید: آیا فاوست رستگاری خود را به ازای هیچ به اهریمن واگذار کرده است؟ و یا چون ایوب تنها در آزمایشی الهی گرفتار شده تا آنچه دارد و نمی‌یابد را بشناسد؟ و فراتر ازهمه اینها آیا این فاوست است که به دامان پلیدی فرو افتاده یا اهریمن است که دیگربار همنشینی با بلندپایگان را برگزیده است، همان‌هایی که می‌پرسند «چرا».
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

کتاب فاوست گوته

کتاب فاوست گوته

فاوست گوته نمایشنامه‌ای تراژدیک از یوهان ولفگانگ فون گوته، شاعر، ادیب و فیلسوف آلمانی است. اولین بار تنها یک قطعه از این اثر در سال 1790 منتشر شد. نسخۀ مقدماتی این اثر که به قسمت اول شناخته می‌شود در سال 1806 تکمیل و در سال 1808 منتشر شد. گوته قسمت دوم این اثر را در سال 1831 به پایان رساند و در سال 1832 پس از مرگ نویسنده منتشر شد. بسیاری فاوست گوته را مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اثر ادبیات آلمان می‌دانند.

معرفی نمایشنامه فاوست گوته اثر یوهان ولفگانگ فون گوته

کتاب فاوست گوته اثر یوهان ولفگانگ فون گوته با ترجمۀ سعید جوزی نمایشنامه‌ای جذاب و گیرا است. تقریباً تمام قسمت اول و اکثر قسمت دوم به سبک شعر روایی نوشته شده است. گرچه این نمایشنامه به‌ندرت به طور کامل بر روی صحنه رفته است اما بیشترین مخاطب و تماشاچی را بر روی صحنه‌های آلمانی زبان دارد. نمایشنامۀ فاوست گوته بیست و دو صحنه دارد، سه صحنه عمدتاً به نثر نوشته شده‌اند و 1441 سطر باقی‌مانده شعر است. نسخۀ خطی نمایشنامۀ فاوست گوته گم شده است اما یک کپی از این نمایشنامه در سال 1886 پیدا و منتشر شد. 

فاوست شخصیت اصلی یک افسانۀ قدیمی آلمانی است که روحش را به شیطان می‌فروشد. این افسانه بر اساس یک شخصیت تاریخی شکل گرفته و آثار بسیاری بر پایۀ آن خلق شده است. می‌‌گویند دکتر یوهان گنورگ فاوست ستاره‌شناس، کیمیاگر و جادوگری بود که بین سال‌های 1466 تا 1480 در کنیت لینگن در آلمان به دنیا آمد. ظاهرا با کلیسای قرون وسطی سر ناسازگاری داشت و کلیسا او را به ارتداد متهم و ادعا کرد که روحش را به شیطان فروخته است. ظاهراً فاوست حین کیمیاگری در انفجاری بر اثر مواد شیمیایی درگذشت که البته به شیطان نسبت داده شد. دکتر فاوست در سال 1541 از دنیا رفت و دهه‌ها بعد از مرگش افسانه‌های بیشماری از او ساخته و پرداخته شد. کریستوفر مارلو، نمایش‌نامه‌نویس سدۀ شانزدهم اهل انگلستان هم نمایشنامه‌ای را با عنوان «تاریخچه تراژدی‌گونۀ زندگی و مرگ دکتر فاستوس» بر اساس داستان‌هایی دربارۀ دکتر فاوست خلق کرد.

اما پیش از فاوست، افسانه‌های دیگری نیز با موضوع معاملۀ انسان با شیطان وجود داشت، مثلا داستان سرگذشت تئوفیلوس آدانایی، روحانی قرن ششمی که برای رسیدن به منصب و مقام با شیطان پیمان بست که احتمالاً الهام‌بخش خلق افسانۀ فاوست بوده است.نمایشنامۀ فاوست گوته که با الهام از این افسانه‌ها ساخته شده است، بیانی از تفکرات گوته از سنین جوانی تا سال‌های پایانی عمرش است. بخش اول این مجموعه بر روی داستان فاوست و ناامیدی‌اش، متمرکز است که چطور روحش را به شیطان می‌فروشد و عاشق گرچن و گرفتار دنیای شهوات و هوس‌ها می‌شود. در مقایسه با بخش اول، بخش دوم دیگر بر روی روح فاوست که به شیطان فروخته شده متمرکز نیست بلکه نویسنده بیشتر بر روی پدیده‌های اجتماعی، روان‌شناسی، تاریخ و سیاست و موضوعات عرفانی و فلسفی تمرکز کرده است.

خلاصه داستان

شخصیت‌ اصلی قسمت اول نمایشنامۀ فاوست گوته هاینریش فاوست است، محققی که گفته می‌شود نویسنده آن را بر اساس شخصیت شخصیت دکتر یوهان گنگورگ فاوست نوشته است. قسمت اول این نمایشنامه در چندین موقعیت اتفاق می‌افتد و اولین مکان آن  بهشت است. شیطان با خدا شرط می‌بندد و می‌گوید که می‌تواند انسان محبوب خدا یعنی فاوست را فریب دهد. فاوست همیشه در تلاش است تا هرچقدر که می‌تواند بیاموزد. صحنۀ بعدی نمایشنامه در اتاق مطالعۀ فاوست رخ می ‌دهد. فاوست با این‌که در سطح علمی به درجۀ بالایی رسیده اما احساس می‌کند دانشش زیادی مبهم است و شادی واقعی را نمی‌یابد و تصمیم گرفته برای افزایش بار دانشش دست به جادو و کیمیاگری بزند. 

با این‌حال مشکوک است و به این نتیجه رسیده که تلاش‌هایش با شکست مواجه خواهد شد. او ناامید شده و به خودکشی فکر می‌کند اما با شنیدن صدای مردم که در بیرون عید پاک را جشن گرفته‌اند از این تصمیم منصرف می‌شود. او با دستیارش واگنر به پیاده‌روی می‌رود و یک سگ ولگرد او را تا خانه تعقیب می‌کند. در اتاق مطالعۀ فاوست این سگ ولگرد تبدیل به شیطان می‌شود و پیشنهاد معامله‌ای به فاوست می‌دهد. این‌که شیطان می‌تواند همان چیزی را به فاوست بدهد که آرزویش را دارد اما بعد از رسیدن به این آرزو فاوست فوراً خواهد مُرد و در دوزخ به خدمت شیطان در خواهد آمد. فاوست که فکر می‌کند شیطان نمی‌تواند این آرزو را برآورده کند، تصمیم می‌گیرد با شیطان معامله کند و روحش را به شیطان بفروشد. 

قسمت دوم این نمایشنامه تفاوت چشمگیری با قسمت اول آن دارد. فاوست در بخش دوم تمام قدرت‌های دنیوی و معنوی را امتحان می‌کند و آنچه را همیشه در جست‌وجویش بوده است، حتی در عشق هلن تروا هم پیدا نمی‌کند. در سراسر بخش اول این نمایشنامه فاوست ناراضی است؛ نتیجۀ نهایی این تراژدی و همچنین نتیجۀ شرط‌ بندی فاوست در قسمت دوم نمایشنامه آشکار می‌شود. بخش اول نمایانگر «دنیای کوچک» است و در محیط زندگی خود فاوست اتفاق می‌افتد. در مقابل قسمت دوم نمایشنامه در دنیای گسترده‌تری اتفاق می‌افتد.

خواندن نمایشنامه فاوست گوته را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر به خواندن آثار ادبی فاخر و نمایشنامه علاقه‌مند هستید اصلاً خواندن این نمایشنامۀ غنی را از دست ندهید.

درباره نویسنده نمایشنامه فاوست گوته

نویسنده کتاب فاوست گوته

یوهان ولفگانگ فون گوته در سال 1749 به دنیا آمد و در سال 1832 از دنیا رفت. او شاعر، نمایشنامه‌نویس، رمان‌نویس، دانشمند، دولتمرد، کارگردان تئاتر و منتقد آلمانی بود. جورج الیوت او را «بزرگ‌ترین نویسندۀ آلمانی» نامید و گفت به نظرش او آخرین حکیم و دانشمند واقعی بوده است. گوته در آثارش بیشتر بر حوزه‌های شعر، نمایشنامه، ادبیات، الهیات، انسان‌گرایی و علم تمرکز می‌کرد. اثر بزرگ گوته که آن را یکی از قله‌های ادبیات جهان می‌دانند همین نمایشنامۀ دو قسمتی فاوست است. گوته را بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین نویسندۀ‌ آلمانی می‌دانند. آثارش تأثیر عمیق و گسترده‌ای بر اندیشۀ ادبی، سیاسی و فلسفی غرب از اواخر قرن هجدهم تا به امروز داشته است. گوته در نوامبر سال 1775 و پس از موفقیت اول رمانش «رنج‌های ورتر جوان» به وایمار نقل‌مکان کرد. 

گوته یکی از شخصیت‌های کلیدی ادبیات آلمان و یکی از اعضای اولیۀ جنبش ادبی طوفان و استرس - Sturm und Drang - در اواخر قرن 18 بود. گوته مبتکر مفهوم Weltliteratur (ادبیات جهانی) بود که آن زمان شامل ادبیات کشورهایی چون انگلستان، فرانسه، ایتالیا، یونان، ایران و کشورهای عربی می‌شد. گوته به ویژه تأثیر عمده‌ای بر فلسفۀ آلمان و فیلسوفانی چون هگل و شلینگ گذاشت گرچه خودش هیچ‌وقت صراحتاً به فلسفه نپرداخت. گوته بر سراسر اروپا تأثیر گذاشت و برای قرن‌ها بعد آثار او منبع اصلی الهام در موسیقی، نمایشنامه‌نویسی، شعر و فلسفه بودند. گوته را یکی از مهم‌ترین متفکران فرهنگ غرب می‌دانند. از دیگر آثار گوته می‌توان به عاشقانه‌های گوته، هرمان و دوروته‌ آ، دیوان غربی شرقی و ایفی ژنی اشاره کرد.

امتیازات

نمایشنامۀ فاوست گوته از سایت گودریدز امتیاز 3.9 از 5 و از سایت آمازون امتیاز 4.2 از 5 را به دست آورده است.

تحلیل سی بوک از کتاب فاوست گوته

خوانایی کتاب و روان بودن
نمایشنامۀ فاوست شاهکار گوته محسوب می‌شود. شخصیت فاوست ریشه در افسانه‌های آلمانی و شخصیت‌های حقیقی و تاریخی دارد. نکتۀ تأمل برانگیز این نمایشنامه سبک خاص گوته است که در نگارش کلمات آنچنان تردستی به خرج داده که انگار واژگان به رقص در می‌آیند. 

شرایط تهیه کتاب 
می‌توانید نمایشنامۀ فاوست گوته را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب 30بوک تهیه نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (2)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • میلاد میراحمدی
    • پاسخ به نظر

    در واقع این یک اثر فلسفی_دراماتیک هست که گوته اون رو در ابتدای سبک رومانس به نگارش درآورده، این ترجمه از ترجمه‌های دیگه بهتر و روان تر است. همچنین باید اضافه کنم این اثر نمایشنامه ملی آلمان محسوب میشه

  • تصویر کاربر

    • معین موسوی نژاد
    • پاسخ به نظر

    آثار کمی هستن که بعد از چند قرن هنوز هم بی پیرایگی و بدیع بودن خودشون را در گذشت زمان حفظ میکنن و این یک یاز اونهاس من این ترجمه را از بین چند ترجمه دیگه انتخاب کردم و قطعا هم همین ترجمه را پیشنهاد میکنم ماجرای کتاب اینکه یک معلم در آرزوی رسیدن به راز هستی و خداس و برای پی بردن به این راز با شیطان عهد میبنده ماجرا بسیار جالبه و نوع نگارش هم به شکل شعر و دکلمه

بریده ای از کتاب (3)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • 2

    به راهت برو که در چند سال کوتاه، همه چیز دگرگونه خواهد گشت. اگر انگور له شده را نیز در خیک بچرخانی، عاقبت شراب خواهد داد، حتی اگر تو نخواهی.

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • 3

    بله از کاخ فراخ تا کوخی تنگ، زندگی اینگونه احمقانه به پایان رسد. کاوش در این سرنوشت بی مانند مکن، بودن وظیفه است، حتی اگر چشم بر هم زدنی باشد. قوی ترین قدرت خرد، نهفته ترین گنج های جهان، به کسانی هدیه می شود، که در پی اش نبوده اند.

  • تصویر کاربر

    • زهرا رضایی
    • 3

    مفیستوفلس ( تنها ) هر از گاهی از دیدار سرور کهن خوشنود می شوم. از گسیختن رابطه ام با وی پرهیز دارم ؛ بسیار خوشایند است از پروردگاری با این عظمت ، که چنین ساده و بی تکلف با شیطان به سخن بنشبند.

عیدی