صد سال تنهایی

(16)

2,700,000ریال

1,755,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
1816

علاقه مندان به این کتاب
4

می‌خواهند کتاب را بخوانند
3

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب صد سال تنهایی

انتشارات آوای مهدیس منتشر کرد : ...سالها بعد، زمانی که کلنل آئورلیانو بوئندیا در برابر سربازانی که قرار بود تیربارانش کنند، ایستاده بود، بعداز ظهر دوردستی را به­خاطر آورد که پدرش او را به کشف یخ برده بود. آن موقع دهکده­ی ماکوندو روستایی بود با بیست خانه­ی خشتی که تمامی خانه­ها بر ساحل رودخانه واقع شده بودند. رودخانه آب صاف و زلالی داشت که بر بستر سنگی خود جریان داشت. سنگ­های کف رودخانه همچون تخم جانوران ما قبل تاریخ سفید بودند. جهان آنقدر تازه بود که بسیاری از چیزها هنوز نامی نداشتند، برای مشخص کردن آنها می­بایست با انگشت به آنها اشاره کنی... فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

صد سال تنهایی

کتاب صد سال تنهایی


بخشی از کتاب صد سال تنهایی:
«کولی‌ها در یک نیمروز سوزان با شیشه‌ی ذره‌ بین نمایش جالبی ارائه دادند. آنها یک مشت علف خشک را در وسط جاده گذاشتند و با تمرکز نور خورشید در کانون عدسی ذره بین آن را آتش زدند. خوزه آرکادیا بوئندیا که هنوز تجربه‌ی شکست آهنربا از خاطرش محو نشده بود، به فکر افتاد که از این اختراع به عنوان یک ابزار جنگی استفاده کند. این بار هم مکلیادس کوشید او را از انجام این کار منصرف کند، ولی نهایتا حاضر شد که ذره بین را با دو شمش آهنربا و سه سکه‌ی مستعمراتی تعویض کند. اورسولا به حدی حیرت زده شده بود که به گریه و زاری افتاده بود. آن پول بخشی از سکه‌های طلایی بود که پدرش طی یک عمر صرفه جویی و از خود گذشتگی توانست جمع کند و او نیز آنها را برای روز مبادا زیر تخت خودش خاک کرده بود.»

گابریل گارسیا مارکز نویسندۀ کلمبیایی، رمان صد سال تنهایی را اولین بار در سال 1967 به زبان اسپانیایی منتشر کرد و در سال 1970 نسخۀ انگلیسی این رمان به چاپ رسید. مارکز در این رمان داستان هفت نسل از خانوادۀ بوئندیا را که ساکن شهری به اسم ماکوندو هستند روایت می‌کند. گفته شده است که مارکز این شهر را با الهام از زادگاهش خلق کرده است. این رمان برجسته‌ترین اثر گابریل گارسیا مارکز است و هنوز هم مورد تحسین قرار می‌گیرد. رمان صد سال تنهایی در لیست صد رمان برتر جهان قرار دارد و یکی از دستاوردهای بی‌نظیر ادبی جهان محسوب می‌شود.

معرفی کتاب صد سال تنهایی اثر گابریل گارسیا مارکز 

رمان صد سال تنهایی اثر گابریل گارسیا مارکز با ترجمۀ مرضیه صادقی زاده را نشر آوای مهدیس به چاپ رسانده است. سبک رئالیسم جادویی و جوهر موضوعی صد سال تنهایی، این رمان را به یکی از آثار مهم ادبی آمریکای لاتین دهه‌های 1960 و 1970 و یکی از شاهکارهای ادبی جهان تبدیل کرد. این اثر از نظر سبکی متأثر از مدرنیسم (اروپایی و آمریکای شمالی) و جنبش ادبی آوانگارد کوبایی بود. رمان در شهر خیالی ماکوندو می‌گذرد و در سراسر رمان رویدادهای واقع‌انگارانه آمیخته به حوادث غیرقابل توضیح و ماوراءالطبیعی رخ می‌دهند که این همان سبک رئالیسم جادویی مارکز است. 

گابریل گارسیا مارکز رمان صد سال تنهایی را با تجربیات شخصی و حوادث زندگی‌اش در کلمبیا نوشت. او با قلمش واقعیت‌های عجیب‌وغریب جامعۀ پسااستعماری کلمبیا را به تصویر کشید. راوی صد سال تنهایی شخصی نامعلوم، دانای کل و واقف به همه چیز است و به روایت تمام حوادث و احوالات خانوادۀ بوئندیا می‌پردازد. جنگ و درگیری‌های داخلی، ورود بیگانگان، شکل‌های گوناگون عشق، نفرت، شهوت، حسادت، مرگ، ازدواج و تولد مضامین اصلی رمان صد سال تنهایی هستند. 

خلاصه داستان (خطر لو رفتن داستان)

موضوع اصلی رمان همان‌طور که از نامش پیداست تنهایی و انزوا است. صد سال تنهایی داستان زندگی هفت نسل از خانوادۀ بوئندیا در شهر ماکوندو را روایت می‌کند. نسل اول این خانواده در شهر ماکوندو ساکن می‌شوند و در واقع بنیان‌گذار این شهر هستند. رمان از آن‌جایی شروع می‌شود که سرهنگ آئورلیانو بوئندیا به یاد خاطرات گذشته‌اش می‌افتد. خوزه آرکادیا بوئندیا، بزرگ خاندان بوئندیا پس از یک درگیری، پرودنسیو آگیلار را می‌کشد و پس از آن محل زندگی‌اش را با همسرش اورسولا و تعدادی از دوستانش ترک می‌کند.

یک شب رویای ماکوندو را می‌بیند و به محض بیدار شدن تصمیم می‌گیرد که «ماکوندو» را همچون یک آرمان‌شهر در کنار رود بسازد. این شهر پشت‌ کوه‌ها واقع شده است و به غیر از کولی‌هایی که گه‌گاه می‌آیند و اختراعات جدید را با خود می‌آورند، با جهان بیرون هیچ ارتباط و پیوندی ندارد. اهالی ماکوندو نسل پس از نسل در انزوا زندگی می‌کنند و با حوادث عجیب بسیاری روبه‌رو می‌شوند، اما علیرغم مسائل و مشکلات زیاد شهر را ترک نمی‌کنند. در این میان یک کولی فرجام بد این خانواده را پیش‌گویی می‌کند و آن را در دفتری می‌نویسد اما کسی نمی‌تواند رمز نوشتۀ او را کشف کند. در پایان می‌فهمیم چنین مقدر شده است که به محض کشف این رمز، ماکوندو و نسل این خانواده چنان از زمین محو شود که انگار هرگز وجود نداشته است.

«خوزه آرکادیا بوئندیا، آرام و خونسرد، حتی زمانی که همسرش دوربین را به زمین زد و شکست، خم به ابرو نیاورد. حتی یکی دیگر مانند آن را ساخت. مردان روستا را در اتاق کوچکش جمع کرد و با تئوری‌هایی که هیچکدام چیزی از آن سر در نمی‌آوردند، امکان بازگشت به نقطۀ حرکت را با کشتیرانی مدام در جهت مغرب به آن‌ها نشان داد. دیگر همه‌ی مردم دهکده باور کرده بودند که خوزه آرکادیا بوئندیا عقلش را از دست داده است. تا اینکه ملکیادس بازگشت و همه چیز روشن شد. او در حضور همه هوش و نبوغ سرشاری مردی را تحسین کرد که با استفاده از مطالعات ستاره‌شناسی به تئوری اثبات شده‌ای رسیده است.»

خواندن کتاب صد سال تنهایی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

رمان صد سال تنهایی در فهرست برترین کتاب‌های جهان قرار دارد و خواندن آن را به همه توصیه می‌کنیم، گرچه به دلیل سبک و برخی ویژگی‌هایش شاید مناسب همه نباشد. پیشنهاد می‌دهیم که اگر اهل مطالعه نیستید، با رمان‌های ساده‌تری شروع کنید.

درباره نویسنده کتاب صد سال تنهایی

کتاب صد سال تنهایی

گابریل خوزه گارسیا مارکز در سال 1927 به دنیا آمد و در سال 2014 از دنیا رفت. او رمان‌نویس، روزنامه‌نگار و فیلم‌نامه‌نویس مشهور کلمبیایی بود و در سراسر آمریکای لاتین او را به نام گابو یا گابیتو می‌شناختند. او یکی از مهم‌ترین نویسندگان قرن بیستم به ويژه در زبان اسپانیایی به حساب می‌آید. مارکز در سال 1972 جایزۀ بین‌المللی ادبیات نویشتات و در سال 1982 جایزۀ نوبل ادبیات را دریافت کرد و پس از مرگش خوآن مانوئل سانتوس رئیس‌جمهور وقت کلمبیا، او را بزرگ‌ترین کلمبیایی که تاکنون زیسته است نامید. 

مارکز برای این‌که خودش تحصیل کند دانشکدۀ حقوق را ترک کرد و وارد حرفۀ روزنامه‌نگاری شد و از همان ابتدای کار در نقد سیاست‌ خارجی کلمبیا از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کرد. او آثار غیر داستانی تحسین‌شده و داستان‌های کوتاه بسیاری نوشت اما بیشتر به‌خاطر رمان‌های صد سال تنهایی، گزارش یک مرگ و عشق سال‌های وبا مورد توجه قرار گرفت. منتقدان بسیاری آثارش را تحسین کردند و موفقیت تجاری گسترده‌ای به دست آورد. داستان‌های مارکز موجب محبوبیت و شهرت سبک ادبی رئالیسم جادویی شد.

مارکز تحت تاثیر آثار ویلیام فاکنر، نویسندۀ آمریکایی قرار داشت اما در بین آثار ادبی، این داستان مسخ از فرانتس کافکا بود که از بیش از همه به او الهام بخشد و از او یک نویسنده ساخت؛ به گفتۀ خودش: «همه چیز از مسخ کافکا شروع شد.». مارکز تحت تاثیر رمان مسخ و داستان‌های جادویی مادربزرگش تصمیم گرفت عناصر جادویی را به متن واقع‌گرایانۀ داستان‌هایش پیوند بزند.

واکنش ها به کتاب صد سال تنهایی

مجلۀ تایمز پس از مرگ گابریل گارسیا مارکز، رمان صد سال تنهایی را «حماسۀ معروف تاریخ سیاسی و اجتماعی آمریکای لاتین» نامید.

بسیاری معتقدند رمان صد سال تنهایی باعث شد گابریل گارسیا مارکز برندۀ جایزۀ نوبل شود. 

مضامین اساسی کتاب صد سال تنهایی

تنهایی 
شاید غالب‌ترین موضوع این رمان تنهایی باشد. ماکوندو در جنگل‌های دور افتادۀ بارانی کلمبیا بنا شد و تصویری از تنهایی است. این شهر دور افتاده که کاملاً از تمدن جدا افتاده، نمایندۀ دورۀ استعماری در تاریخ آمریکای لاتین است، جایی که پایگاه‌های مرزی و مستعمرات به هیچ‌وجه با هم مرتبط نبودند. خاندان بوئندیا از بقیۀ جهان جدا افتاده‌اند و همین باعث می‌شود خودخواه و منزوی شوند. این خودخواهی و خودمحوری در برخی شخصیت‌های داستان مشهودتر است. به‌نظر می‌رسد در سراسر رمان هیچ کدام از شخصیت‌ها نمی‌توانند عشق واقعی را بیابند یا از خودخواهی و خودمحوری بگریزند. 

زمان و تاریخ
صد سال تنهایی تقریباً یک قرن از زندگی هفت نسل از خانوادۀ بوئندیا را در برمی‌گیرد و بنابراین گذر زمان یکی از مضامین مهم رمان است. زمان به روش‌های غیرمنتظره‌ای حرکت می‌کند، گاهی سرعت می‌گیرد، گاهی کُند می‌شود یا بین گذشته، حال و آینده در نوسان است. گابریل گارسیا مارکز در این رمان سال‌ها و نسل‌های بسیاری از خانوادۀ بوئندیا را پوشش داده و چرخشی از زمان و تاریخ و تأثیر آن بر زندگی را آشکار می‌کند. خانوادۀ بوئندیا نیز نیروی محرکۀ داستان هستند. در طول نسل‌ها آن‌ها نمی‌توانند الگوها و تاریخ تکراری را بشکنند و تصمیم‌های نسل‌های قبل همچنان تا سال‌های بعد نیز خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ازدواج فامیلی
یک موضوع تکراری در صد سال تنهایی تمایل خانوادۀ بوئندیا به ازدواج فامیلی است که در بسیاری از فرهنگ‌ها پذیرفته نیست. بزرگ خاندان اولین نفری است که با دختر عمویش ازدواج می‌کند و آن‌ها مدام از این می‌ترسند که فرزندانشان به ‌خاطر ازدواج فامیلی با دم به دنیا بیایند! این ترس در سرتاسر رمان با خانواده می‌ماند.

مذهب
موضوع مذهب در رمان صد سال تنهایی دستمایۀ طنزی تلخ قرار گرفته است. فرناندا دل کارپیو، یک زن کاتولیک افراطی، کنترل زندگی افراد خانواده‌اش را در دست می‌گیرد و نظراتش را بر آن‌ها تحمیل می‌کند. او حتی دختر جوانش را به صومعه می‌فرستد تا همیشه در آنجا بماند. در مقابل شخصیت‌هایی که چندان هم مذهبی نیستند اما راه درستی را در پیش گرفته‌اند در این رمان از احترام بیشتری برخوردارند.

مدرنیته
شهر ماکوندو طی چند سال از طریق تکنولوژی و استثمار اقتصادی به شهری مدرن تبدیل می‌شود اما با وجود ماشین‌آلات پیشرفته و صنعت کشاورزی، کیفیت زندگی در این شهر بالاتر نمی‌رود، زیرا پیشرفت تکنولوژی بدون اخلاقیات و برابری اجتماعی بی‌معنی است.

امتیازات

رمان صد سال تنهایی از سایت آمازون امتیاز 4.6 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4.1 از 5 را به دست آورده است.

میزان فروش کتاب

رمان صد سال تنهایی پس از انتشار پرفروش‌ترین کتاب اسپانیا شد.

چهل و هفت میلیون نسخه از این رمان در سراسر دنیا به فروش رفت و تاکنون به 46 زبان زندۀ دنیا ترجمه شده است.

تحلیل سی بوک از کتاب صد سال تنهایی

خوانایی کتاب و روان بودن 
گذشته از داستانی بدیع و جذاب با حوادثی خارق‌العاده و باورنکردنی، تشابه و تکرار اسامی و وجود شخصیت‌های بسیار یکی از ویژگی‌های شناخته شدۀ این رمان است که ممکن است شما را به دردسر بیندازد و برای حل این مشکل توصیه می‌شود که از شجره نامۀ خاندان بوئندیا استفاده کنید تا اسامی به یادتان بماند. شاید فکر کنید تشابه اسامی در این کتاب بی‌دلیل و ذله‌کننده است اما با مطالعۀ داستان و شباهت زندگی و سرگذشت افراد به دلیل این نام‌گذاری‌ها پی خواهید برد.

صد سال تنهایی کتابی است که شما را به تفکر وامی‌دارد، پس اجازه ندهید سختی‌هایی که در مطالعۀ این کتاب وجود دارد شما را را از یکی از شاهکارهای ادبی قرن بیستم دور نگه دارد.

شرایط تهیه کتاب 
می‌توانید کتاب صد سال تنهایی را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب 30بوک تهیه نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (1)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • احسان کبریتی
    • پاسخ به نظر

    خیلی باید تو خوندن ابن کتاب دقت داشته باشید یک کتاب پیچیده با پایان‌بندی پشمک ریزوووون😂😶

بریده ای از کتاب (4)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فائزه قربانی
    • 0

    هنوز هیچکس‌مان اینجا نمرده. آدم تا وقتی یک مُرده زیر خاک نداشته باشد متعلق به جایی نیست.

  • تصویر کاربر

    • فائزه قربانی
    • 0

    فقط برای آنکه چیزی گفته باشد، جرئت به خرج داد زیرلب زمزمه کند این گنده‌ترین الماس دنیاست. مرد کولی حرفش را اصلاح کرد نه، یخ است.

  • تصویر کاربر

    • فائزه قربانی
    • 0

    آدم هر موقع لازم باشد نمی‌میرد، بلکه هر وقت بتواند می‌میرد

  • 1
  • 2
عیدی