فرنچ تئوری و آواتارهایش

(4)
نویسنده:

1,900,000ریال

1,710,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
433

علاقه مندان به این کتاب
6

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب فرنچ تئوری و آواتارهایش

انتشارات کلاغ منتشر کرد:
در این سال ها، ترجمه های فارسی آثار جریانی فرانسوی، که پس از ورودش به حوزه ی دانشگاهی و روشن فکری آمریکائی به جریان فرنچ تئوری فرانسوی معروف شده بود، ناگهان سیل آسا عرصه ی نظری-روشن فکری در ایران را درنوردید و آن را از مفاهیم، واژگان، نثر و نحو پسامدرنیستی خود آکنده ساخت. در طی این سال ها کم تر نوشته و تحلیل ادبی-سیاسی مد روزی می شد یافت که از تاثیر این شیوه ی فکری مصون مانده باشد.
اما همچون بسیاری از پدیده ها در ایران، واکنش روشن فکری به این اشباع شده گی روشن فکری نیز عجیب الخلقه بود. پادزهری که عرضه شد فرآورده یی از همین زهر بود. کاربرد واژه هایی مثل (سیاست حقیقت) (رخداد حقیقت) و (دیگری بزرگ) تبدیل به اسم اعظم بخش بزرگی از ناقدان ادبی – سیاسی ایرانی شده است. از فهرست کردن عبارات بی معنا و خنده داری که در این گونه نوشته ها هست چشم پوشی می کنیم. اما فرآیند شکل گیری چنین روی کردهایی در عرصه اندیشه ورزی ایرانی از کجا آب می خورد؟ چرا برای بخش چشم گیری از ناقدان نظری در ایران کسانی چون بدیو و ژیژک تبدیل به آیت های نقدفکری و اجتماعی می شوند؟
آن بخش از روشنفکران ایرانی که به ژیژک و بدیو دخیل بسته اند، ظاهرا خود را (چپ نو) یا (چپ سکولار) می نامند. بنابراین از قرائن چنین برمی آیدکه این بار نیز این (چپ) غالب ایرانی است که چنین دسته گلی به آب داده است. اما این چپ، نه تنها نو نیست بلکه کهنگی و بیدزده گی اش را از بوی همین نفتالینی که به خود مالیده می توان فهمید.
بخش اصلی این کتاب را مجموعه ی هشت مقاله ی مندرج در اولین شماره ی نشریه ی لوتر کته تشکیل می دهد که در تابستان 2009 در فرانسه منتشر شد. من چند متن دیگر را نیز به این مجموعه افزوده ام، یکی مقاله یی است از انی لوبرن به نام تئوری زیادی، و دیگری ترجمه ی فارسی چند صفحه یی از کتاب رساله ی زندگی دانی برای استفاده ی نسل های جوان، اثر معروف رائول ونه گم. کتاب اخیر تقریبا هم زمان با جامعه ی نمایش گی دوبور در 1967 منتشر شد. به دنبال آن قسمت هایی از کتاب بین الملل نوع بشر که چاپ فرانسوی اش در 1999 منتشر شده است. و در آخر، ترجمه ی فارسی متنی به نام واژگان اسیر نوشته ی مصطفی خیاطی آمده است.
فروشگاه اینترنتی 30 بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی