قصه در سینما

(7)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
481

علاقه مندان به این کتاب
6

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
2

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب قصه در سینما

انتشارات افراز منتشر کرد:
قصه از مدت‌ها پیش از پیدایش سینما وجود داشته و سینما از تمام دیگر هنر‌ها اقتباس کرده تا شیوه‌های خودش را برای حکایت کردن داستان‌ها ابداع کند،زیرا واقعیت این است که بدون قصه، سینمایی هم در کار نیست. در عوض، قصه‌ی سینمایی اساسا برای مثال با قصه‌ی ادبی تفاوت دارد. این اثر به مخالفت با ایده‌های پذیرفته شده‌ای می‌پردازد که غالبا قصه‌ی فیلم را به فیلمنامه‌اش تقلیل می‌دهند. حال آن‌که قصه‌ی فیلم در تمام مراحل خلق اثر شکل می‌گیرد، از جمله فیلم برداری و تدوین ، قصه در بازی بازیگران تجسم می‌یابد و به بدن‌هایشان، صداهایشان و تمام مراحل تهیه‌ی نوار صوتی بستگی دارد: قصه زبان خودش را به کار می‌برد، به نوبت از حذف به قرینه،فید به سیاهی، فلش یک یا فلش فوروارد، صدای نریشن،جلوه‌های ویژه و ... استفاده می‌کند.خلاصه، در خصوص قصه در سینما، همه‌چیز بستگی به میزانسن دارد و ویژگی‌اش دقیقا در همین است. نویسنده با ارجاع دادن به اساتید بزرگ سینما چون گریفیث، مورنائو و اشتروهایم، ابداع قصه‌ی سینمایی را توضیح می‌دهد و با اتکا به نمونه‌هایی از فیلم‌های کلاسیک مانند آثار رنوار، هیچکاک، ولزیا لانگ برای مثال، و نیز آثار دیوید لینچ، اریک رومر یا لوکا بلوو، رشته‌هایی را که از طریق نسل‌های مختلف فیلم‌سازان تا زمان ما تنیده شده روشن می‌کند. در انتهای کتاب، تحلیل سکانس‌ها، خلاصه‌ی فیلمنامه‌ها، متن‌ها و تفسیرهایی از فیلم‌سازان و فیلمنامه‌نویسان برای تحکیم گفتار نویسنده می‌آید.
ماری آن گورن منتقد کایه دو سینما است : او در مجله‌های ترافیک و ورتیگو نیز می‌نویسد. در دانشگاه پاریس 3تدریس می‌کند و به مدرسان پایه‌ی متوسطه آموزش می‌دهد.
امروزه وضعیت سینما و ادبیات به یک شکل است و هرکس در طول آموزشش فیلم‌ها و رمان‌هایی را مثل آثار خودش در نظر می‌گیرد: ((دفترهای کوچک)) به دانشجوها، مدرسان یا دبیرستانی‌ها، به خود آموخته‌ها و دیگر علاقه‌مندان پیشنهاد می‌دهد یادگیری‌شان را به سمت سینمایی روشنفکرانه هدایت کنند.
((دفترهای کوچک))به خوبی از دو ویژگی متفاوت برخوردارند: مطالعه‌ای تلفیقی برای پروراندن نگاه تماشاگر:اسنادی تفسیری برای گشودن مسیرهای جدیدی برای خواننده . مجموعه‌ی ((دفترهای کوچک)) نتیجه‌ی همکاری مشترک انتشارات کایه دوسینما و sceren-cndp است . این مجموعه توسعه‌ی برنامه‌ی هنرها و فرهنگ در مدارس را همراهی می‌کند.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی