عاشقانه های کلاسیک
تخفیف

%20

عاشقانه های کلاسیک (13)(دشمن عزیز)(جیبی)

(75)
نویسنده:

3,300,000ریال

2,640,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
20050

علاقه مندان به این کتاب
72

می‌خواهند کتاب را بخوانند
3

کسانی که پیشنهاد می کنند
9

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب عاشقانه های کلاسیک

انتشارات افق منتشر کرد:
جین وبستر این کتاب را 3 سال پس از موفقیت «بابالنگ‌دراز» نوشت و ادامه ماجراهای رمان موفقش را در این کتاب پی گرفت. به این ترتیب، مخاطب در این رمان هم با جودی‌ ابوت و ماجراهایش روبروست. از این رمان پیش‌تر ترجمه‌ای به قلم مهرداد مهدویان توسط انتشارات قدیانی چاپ شده است.
در «دشمن عزیز» جودی ابوت پس از ازدواج با جرویس پندلتون یعنی همان بابالنگ‌دراز،‌ با دوست صمیمی‌اش سالی مک‌براید را به سرپرستی نوانخانه‌ای که در آن بزرگ‌ شده، انتخاب می‌کند. او خانم لیپِت را بیرون کرده و سالی را مدیر می‌کند. سالی هم کارهایی را که به عنوان مدیر انجام داده، به جودی گزارش می‌کند. این گزارش‌ها در قالب نامه ارائه می‌شوند. در ادامه ماجراها، رابطه سالی و پزشک نوانخانه که یک مرد است و او را دشمن عزیز لقب داده، با لجبازی همراه می‌شود.
رفته‌رفته و با جلوتر رفتن جودی در مسیر نامه‌ها، گزارش‌های سالی درباره دشمن عزیز، تبدیل به اعترافات دلپذیر می‌شوند...
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب دشمن عزیز اثر جین وبستر 


جین وبستر رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و فعال اجتماعی، کتاب بابا لنگ دراز را در سال 1912 منتشر کرد. این کتاب داستان دختری به نام جروشا معروف به جودی ابوت است که در یک یتیم‌خانه زندگی می‌کند. دشمن عزیز دنبالۀ رمان بابا لنگ دراز است که در سال 1915 منتشر شد و در سال 1916 در لیست ده کتاب پرفروش ایالات متحده قرار گرفت. دشمن عزیز آخرین رمان جین وبستر پیش از مرگ نابهنگامش بود.

شخصیت اصلی کتاب بابا لنگ دراز، جودی ابوت، دختری تیم است که یک فرد خیرخواه هزینه‌های کالج‌اش را برعهده می‌گیرد و جودی می‌تواند به کالج برود. کتاب بابا لنگ دراز مجموعه نامه‌های جودی ابوت به این فرد خیرخواه و حامی است که چون جودی تنها سایه‌ای دراز از او دیده و نام این فرد را هم نمی‌داند به او بابا لنگ دراز می‌گوید. در رمان بابا لنگ دراز شاهد بزرگ‌ شدن جودی یتیم  و رفتن‌اش به کالج و تغییرات زندگی‌اش بودیم. جودی در کالج با سالی مک براید و جولیا پندلتون دوست می‌شود. 

داستان کتاب دشمن عزیز در اوایل قرن بیستم، در روستایی نزدیک به نیویورک اتفاق می‌افتد. کتاب دشمن عزیز ادامۀ بابا لنگ دراز و مجموعه‌ای از نامه‌های سالی به دوستانش است. سالی که اکنون مدیر یتیم خانه‌ای است که جودی در آن بزرگ شده، در نامه‌هایش به جودی از احساسات و سختی‌های کارش صحبت می‌کند. شوهر جودی اکنون صاحب یتیم‌خانه‌ای است که سالی در آن مشغول به کار است تا زمانی که بتوانند مدیر جدیدی برای این یتیم‌خانه پیدا کنند. سالی در نامه‌هایش پزشک بدخلق اسکاتلندی یتیم‌خانه رابین سندی مک‌ری را «دشمن عزیز» خطاب می‌کند.

وبستر در دشمن عزیز ساختار مکاتبه‌ای را به زیبایی به کار گرفته و با حرف‌های سالی در نامه‌هایش، مسائل زیادی را در مورد روابط سالی با افراد مختلف زندگی‌اش، آشکار می‌کند. جین وبستر در کتاب دشمن عزیز به خوبی پیشرفت یک زن را به تصویر کشیده است و به مشکلات سالی به عنوان مدیر یک یتیم‌خانه پرداخته است. نویسنده توانسته درست مانند بابا لنگ دراز وضعیت یتیم‌ها در یتیم‌خانه، ارزش کار سخت زنان و تأثیر آن‌ها بر جامعۀ آن دوران را به تصویر بکشد.

خلاصۀ داستان دشمن عزیز

سالی مک براید رفیق صمیمی و دوست دوران دانشگاه جودی ابوت زندگی شاد و بی‌دغدغه‌ای داشت تا این‌که دوست خوبش جودی از او خواست تا مدتی مدیریت یتیم‌خانه‌ای که او در آن بزرگ شده بود را بر عهده بگیرد. سالی این مسئولیت را برعهده می‌گیرد و با حجم کاری زیادی روبه‌رو می‌شود. بچه‌ها تغذیۀ بدی دارند و از نظر سالی آن‌ها بدرفتار نیز هستند. بسیاری از متولیان یتیم‌خانه فکر می‌کنند که سالی فردی سطحی است و امکان ندارد بتواند از پس مدیریت یتیم‌خانه بربیاید. اما سالی قصد ندارد از هدفی که به آن اعتقاد دارد دست بکشد و با شجاعت و تشویق جودی به انجام وظایفش می‌پردازد و سعی می‌کند اوضاع یتیم‌خانه را سروسامان دهد.

او در نامه‌هایش به جودی، از وضعیت یتیم‌خانه، مشکلاتش و بسیاری مسائل دیگر صحبت می‌کند و مخاطبان را با وضعیت زندگی در اوایل قرن بیستم، زندگی در یتیم‌خانه و تربیت صحیح کودکان سرکش آشنا می‌کند. دشمن عزیز نشان می‌دهد که سالی مک ‌براید چطور از یک فرد سربه‌هوا به یک زن بالغ و مدیری توانا تبدیل می‌شود. روابط سالی با پزشک یتیم‌خانه و همچنین سیاستمداری ثروتمند نیز در این نامه‌ها ذکر شده که این روابط باعث تغییر زندگی‌اش می‌شود. 

بریده‌هایی از کتاب دشمن عزیز

«در فرایند گروه‌بندیِ بچه‌ها که مدتی است آغاز شده، از شرّ یازده بچه خلاص شده‌ام. انجمن فرخنده خیریه‌های ایالتی به دادم رسیدند و سه دختربچه را بردند و به خانواده‌هایی خوب سپردند. اگر یکی از خانواده‌ها از یکی از دخترها خوشش بیاید، ممکن است او را به فرزندخواندگی بپذیرد. خانواده از آن دختر خوشش خواهد آمد؛ کاری کردم که چنین شود. او فرزند طلاییِ نوانخانه بود؛ فرمان‌بردار و خوش‌رفتار با موهای مجعد و برخوردِ مهرانگیز، درست همان دختری است که هر خانواده‌ای آرزویش را دارد. وقتی چند پدر و مادر که دنبال فرزندخواندگی‌اند می‌آیند تا دختری انتخاب کنند، من کناری می‌ایستم و درحالی‌که قلبم توی حلقومم آمده، تماشا می‌کنم. احساس می‌کنم در بازی‌های مرموزِ سرنوشت نقشی دارم. یک اتفاق خیلی کوچک ممکن است همه چیز را زیر و رو کند؛ دخترک لبخند بزند، خانه‌ای پرمهر تا ابد از آنِ او می‌شود. دخترک عطسه کند، بخت برای همیشه از او روی برمی‌گرداند.»

«سه‌تا از بزرگ‌ترین پسرهایمان رفتند توی مزرعه‌ها کار کنند و یکی‌شان سر از مزرعه‌ای بزرگ مثل رَنچ درآورده! گزارش‌ها حاکی از آن است که می‌خواهد گاوچران شود و با سرخ‌پوست‌ها بجنگد و خرس گریزلی شکار کند! گرچه فکر می‌کنم واقعیت این است که قرار است وظیفه‌ای ساده مثل برداشت گندم داشته باشد. او با گام‌های بلند راهی شد و چشم‌های پرتمنای بیست و پنج رفیقش او را بدرقه کردند؛ رفیق‌هایش آهی کشیدند و به زندگیِ یکنواختشان در نوانخانه جان گریر بازگشتند.»

«پنج بچه دیگر به موسسه‌هایی فرستاده شدند که مناسب حالشان باشد. یکی‌شان کر و لال است، یکی دیگر صرع دارد و سه بچه دیگر تقریبا عقب‌مانده‌اند. هیچ‌ کدامشان هرگز نباید اینجا پذیرفته می‌شدند. جان گریر یک موسسه آموزشی است و ما نمی‌توانیم امکانات ارزشمندمان را برای مراقبت از آن‌ها هدر بدهیم.»

خواندن کتاب دشمن عزیز را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر به رمان‌های کلاسیک علاقه‌مند هستید یا داستان بابا لنگ دراز را خوانده‌اید و دوست دارید بدانید پس از آن چه اتفاقی برای جودی، همسرش و دوستانش می‌افتد، خواندن این کتاب جذاب را از دست ندهید.

دربارۀ نویسندۀ کتاب دشمن عزیز

دشمن عزیز

جین وبستر نام مستعار آلیس جین چندلر وبستر است. او در سال 1876 به دنیا آمد و در سال 1916 از دنیا رفت. جین وبستر برای نوشتن کتاب بابا لنگ دراز به شهرت رسید. شناخته‌شده‌ترین کتاب‌های جین قهرمان‌های زن جوان، سرزنده و دوست داشتنی‌ای دارند که در طول داستان‌ها از لحاظ فکری، اخلاقی و اجتماعی به بلوغ می‌رسند. 

جین در خانواده‌ای زن‌سالار با مادرِ مادربزرگ، مادربزرگ و مادرش زندگی کرد. مادربزرگش در زمینۀ برابری نژادی و حق رأی زنان فعالیت می‌کرد. مادر جین خواهرزادۀ مارک تواین بود و پدرش مدیر شرکت تجاری او بود. این تجارت در ابتدا بسیار موفقیت‌آمیز بود اما به مرور با مشکلاتی روبه‌رو شد و رابطۀ خانواده با مارک تواین به مشکل خورد. در سال 1888 پدر جین به دلیل فشار کاری دچار اختلالات روانی شد و خانواده به فردونیا نقل‌مکان کردند. پدر جین در سال 1891 با مصرف بیش از حد دارو خودکشی کرد. 

جین بین سال‌های 1894 تا 1896 در مدرسۀ شبانه‌روزی لیدی جین گرین تحصیل کرد. مدرسۀ لیدی جین گرین الهام‌بخش بسیاری از بچه‌ها و همچنین جین بود و جین کتاب «فقط پتی» را بر اساس فضا، لباس‌ها، برنامه‌های روزانه و معلم‌های همین مدرسه نوشت. در همین مدرسه بود که به جین معروف شد، در سال 1896 از این مدرسه فارغ‌التحصیل شد و در سال 1897 وارد کالج واسار شد. او در رشتۀ انگلیسی و اقتصاد تحصیل کرد و در این میان به مسائل اجتماعی علاقه‌مند شد.
او در دوران دانشگاه‌اش از مؤسسات «کودکان بزهکار و بی‌بضاعت» بازدید کرد. تجربیاتش در کالج واسار الهام‌بخش نوشتن بخش‌های زیادی از کتاب بابا لنگ دراز بود. وبستر به عنوان بخشی از تکالیف کلاس انگلیسی دانشگاه‌اش شروع به نوشتن برای ستون هفتگی اخبار و داستان‌های واسار کرد.

جین یک ترم تحصیلی‌اش را در اروپا گذراند و از فرانسه و بریتانیا نیز دیدن کرد و سپس به ایتالیا، رم، ناپل، ونیز و فلورانس رفت. جین در سال 1901 از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و به فردونیا برگشت و شروع به نوشتن اولین کتابش به نام «وقتی پتی به دانشگاه رفت» کرد که در آن زندگی دانشجویان آن دوره را توصیف می‌کرد. پس از مدتی کشمکش برای یافتن ناشر این کتاب در سال 1903 منتشر شد و نقدهای خوبی دریافت کرد.

وبستر شروع به نوشتن داستان‌های کوتاه کرد و در این میان کتاب‌های «هیاهوی بسیار در مورد پیتر» را نوشت. این کتاب به همراه کتاب Wheat Princess در سال 1905 منتشر شد. سال‌های بعد جین با یک تور جهانی هشت ماهه به مصر، هند، برمه، سریلانکا، اندونزی، چین و ژاپن سفر کرد و در سال 1907 کتاب Jerry Junior و در سال 1908 کتاب Four Pools Mystery را منتشر کرد.  معروف‌ترین کتاب جین وبستر با نام بابا لنگ دراز ابتدا در مجلۀ خانۀ بانوان به چاپ رسید و سپس در سال 1912 به صورت کتابی مستقل چاپ شد و بسیار مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

امتیازات

کتاب دشمن عزیز از سایت گودریدز امتیاز 4 از 5 و از سایت آمازون امتیاز 4.3 از 5 را به دست آورده است.

تحلیل سی بوک از کتاب دشمن عزیز

رمان دشمن عزیز ادامۀ رمان معروف و پرطرفدار بابا لنگ دراز است. برخلاف بابا لنگ دراز که در آن جودی نامه‌هایش را خطاب به یک مرد می‌نوشت، در دشمن عزیز سالی مک براید نامه‌هایش را خطاب به چند نفر از جمله جودی می‌نویسد تا او را از وضعیت مدیریت یتیم‌خانه و مشکلات خودش مطلع سازد. موضوع اصلی رمان دشمن عزیز رفاه و مشکلات کودک یتیم است و جین وبستر توانسته با لحن طنز و جذابش، هم مخاطبین را بخنداند و هم به فکر فرو ببرد و آن‌ها را با مشکلات بچه‌های یتیم قرن بیستم آشنا کند.

مدت زمانی که طول می‌کشد کتاب دشمن عزیز را بخوانید.

اگر سرعت مطالعه‌تان 300 کلمه در دقیقه باشد حدوداً 3 ساعت و 35 دقیقه طول می‌کشد تا کتاب دشمن عزیزِ جین وبستر را به طور کامل مطالعه نمایید.

اگر از کتاب دشمن عزیز خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید.

بابا لنگ‌دراز اثر مشهور و ماندگار جین وبستر، که داستان سرگذشت دختری یتیم به اسم جودی آبوت است. جودی برای مردی خیّر که خرج تحصیلش را می‌پردازد و البته تابه‌حال او را ندیده است نامه می‌‌نویسد. یکبار جودی سایۀ این مرد را روی دیوار می‌بیند و چون پاهایش سایۀ بلندی داشته است نامش را بابا لنگ دراز می‌گذارد. انیمۀ ژاپنی این کتاب هم بسیار پرطرفدار و دوست‌داشتنی است.

- رمان هشت جلدی «آن شرلی» نوشتۀ لوسی مود مونتگمری، داستان دختر سرزنده، جنگجو، بامزه و مهربانی به اسم آن شرلی است که با ورودش به مزرعۀ گرین گیبلز اتفاقات و ماجراهای بسیاری را رقم می‌زند. انیمه و فیلم ساخته شده از این کتاب هم بسیار مورد توجه و پرطرفدار است.

قصر آبی رمان دیگری از لوسی مود مونتگومری است که در آن داستان دختری به نام ولنسی را روایت کرده است. ولنسی متوجه می‌شود که به زودی خواهد مُرد و سعی می‌کند خود را از زیر سلطه و کنترل خانواده بیرون بکشد تا بتواند چند صباحی طبق میل خودش زندگی کند.

ربکا رمان کلاسیک، عاشقانه و مرموز دافنه دوموریه داستان دختری به نام ربکا است که طی سفر با مردی ثروتمند به نام مکسیم آشنا می‌شود و طی مدت زمان کوتاهی با او ازدواج می‌کند. ربکا پس از رفتن به قصر مکسیم متوجه می‌شود که این خانه رازهایی دارد که ممکن است زندگی‌اش را برای همیشه نابود کنند.

زنان کوچک رمان کلاسیک لوئیزا می الکات که در آن داستان زندگی چهار دختر خانوادۀ مارچ را در دوران فقر و سختی و جنگ روایت کرده است.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (5)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • زهرا باقرزاده
    • پاسخ به نظر

    بیشتر از بابالنگ دراز دوسش داشتم خیلی قشنگه

  • تصویر کاربر

    • زهرا رمضان‌پور
    • پاسخ به نظر

    خیلی عالی بود

  • تصویر کاربر

    • پریا داودی
    • پاسخ به نظر

    خیلی قشنگه حتما بخونید دست کمی از بابا لنگ دراز نداره

  • 1
  • 2

بریده ای از کتاب (2)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فائزه قربانی
    • 0

    مردم همیشه درباره‌ی تعلیم و تربیت دختران جوان برای وقتی که مادر شدند، صحبت می‌کنند. چرا پسرها برای مسئولیت پدری تربیت و آماده نشوند

  • تصویر کاربر

    • فائزه قربانی
    • 0

    هرچه بیشتر مردها را می‌شناسم بیشتر می‌فهمم که آنها فقط پسرهای کوچک بالغی هستند که برای اُردنگی خوردن سن‌شان بالاست

عیدی