خوشه‌های خشم (گالینگور)

(132)

4,950,000ریال

4,455,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
9816

علاقه مندان به این کتاب
145

می‌خواهند کتاب را بخوانند
7

کسانی که پیشنهاد می کنند
16

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب خوشه‌های خشم

انتشارات نگاه منتشر کرد:
خوشه‌های خشم اثری آن‌چنان پرصلابت و نیرومند می‌باشد كه به حق نمونه و سرمشق فرهنگ و ادبیات آمریكایی به‌شمار می‌آید. چاپ نخستین خوشه‌های خشم که انتشار یافت در امریكا و بریتانیا طوفانی برپا شد. این داستان، شرح حال خانواده‌ای كشاورز است که بر اثر هجوم سایر كشاورزان خرده‌پا و كارگران كشاورزی، زمین‌های خود را در اكلاهما رها می‌كنند و چون تمامی امید و آرزویشان را از ماندن در آن‌جا برباد رفته می‌بینند به سوی سرزمین افسانه‌ای كالیفرنیا روی می‌آورند. كاروانی به سوی غرب راه می‌افتد كه در جاده‌ها اردو می‌زنند و چون هر دم تعداد كارگران فزونی می‌گیرد، میزان مزدها پایین می‌آید، كار فقر و انحطاط و كشمكش با پلیس و كارفرمایان بالا می‌گیرد و وقایعی پیش می‌آید كه… خواننده خود باید داستان را صبورانه تا آخر بخواند و درباره‌ی ارزش آن‌ها به داوری بنشیند.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

کتاب خوشه های خشم 

کتاب خوشه‌های خشم


بریده کتاب خوشه های خشم:
«این روزا دیگه زیاد موعظه نمی‌کنم. مردم دیگه اون روحیه‌ی سابق‌رو ندارن. از اون بدتر، خودم هم  اون روحیه‌ی سابق‌ رو ندارم. البته بعضی وقت‌ها که دلم فغون می‌کنه راه می‌افتم و یه مجلس ذکر راه می‌اندازم، یا هروقت مردم یه لقمه نونی بهم می‌دن یه ذکر واسه‌شون می‌خونم، اما دیگه اون دل و دماغ قدیمو ندارم. فقط چون اونا می‌خوان واسه‌شون دعا می‌خونم.»

خوشه‌های خشم رمان مشهور رئالیستی جان اشتاین بک است. این کتاب در سال 1939 منتشر شد. خوشه‌های خشم برندۀ جایزۀ ملی کتاب و جایزۀ پولیتزر در بخش کتاب‌های داستانی شد. کتاب خوشه های خشم در فهرست ۱۰۰ رمان برتر جهانِ مجلۀ تایمز قرار دارد. زمانی که جان اشتاین بک در سال 1962 جایزۀ نوبل را دریافت کرد کتاب خوشه‌ های خشم خیلی بیشتر مورد توجه قرار گرفت. برای آشنایی بیشتر با نویسنده و کتاب خوشه های خشم با ما همراه شوید.

معرفی کتاب خوشه های خشم اثر جان اشتاین بک 

رمان خوشه های خشم اثر جان اشتاین بک با ترجمۀ عبدالحسین شریفیان یکی از تأثیرگذارترین رمان‌های قرن بیستم است. جان اشتاین بک کتاب خوشه های خشم را در عرض پنج ماه نوشت. کتاب خوشه های خشم یکی از بزرگ‌ترین رمان‌های آمریکایی دربارۀ خانواده‌ای است که به دلیل فقر، ناامیدی و رکود بزرگ اقتصادی از هم پاشیده می‌شود. با اینکه داستان کتاب خوشه های خشم در زمان و مکان خاصی می‌گذرد اما این قدرت را دارد که از بازه‌های تاریخی و جغرافیایی فراتر رود چون آوارگی مردم ناامید داستانی است که اغلب در تاریخ بشر تکرار شده است. 

کتاب خوشه های خشم در سال 1939 به چاپ رسید و یکباره پرفروش شد و احتمالاً بیشترین بازبینی و تبلیغات برای این کتاب صورت گرفت و حتی جنجالی‌ترین رمان آمریکایی قرن بیستم لقب گرفت و در رادیو دربارۀ این کتاب بحث کردند. جان اشتاین بک در کتاب خوشه های خشم ساختار حاکم بر جامعۀ آمریکا در  اوایل قرن بیستم را نشان می‌دهد. کتاب خوشه‌ های خشم رقت‌انگیزترین و خشمگین‌ترین کتابی است که نویسنده‌ای دربارۀ ایالات متحده نوشته و این کتاب نارضایتی سرمایه‌داران و زمین‌داران آمریکایی را برانگیخت. خوانندگان عصبانی کتاب خوشه های خشم را محکوم کردند و حتی در برخی کتابخانه‌ها ممنوع شد. 

خلاصه داستان

صحنۀ آغازین کتاب در اوکلاماها رخ می‌دهد، جایی که تغییری در حال رخ دادن است و هیچ‌ کس آن را درک نمی‌کند! نه خانواده‌های کشاورزانی که اولین بار قدم به این زمین‌ها گذاشته‌اند و نه صاحبان زمین‌های بزرگ که با کمک بانک یا وکیل‌هایشان این زمین‌ها را خریده‌اند. جان اشتاین بک به صراحت این صحنه را به تصویر کشیده است. مردی که می‌خواهد دیوار و خانه‌اش را با امنیت بسازد تا خانواده‌ای تشکیل دهد و به کارش ادامه دهد اما امنیتی وجود ندارد! محصولات پنبه ریشه‌های زمین را خشکانده و گرد و غبار این زمین‌ها را فرا گرفته است. بانکداران یا صاحبان شرکت‌ها داخل ماشین‌هایشان نشسته‌اند و سعی دارند آنچه خودشان نمی‌فهمند را برای کشاورزان چمباتمه زده توضیح دهند. که این مستاجرانی که قبلاً پدربزرگ‌هایشان در این زمین‌ها ساکن بوده‌اند دیگر صاحب این زمین‌ها نیستند، که تراکتور نسبت به نیروی انسانی و زنان و مردان کار بیشتری انجام می‌دهد و باید زمین‌هایشان را به صورت مکانیکی شخم بزنند و دستورات خاصی آمده تا خانه‌هایی که با دست خودشان ساخته‌اند را با خاک یکسان کنند. 

داستان کتاب خوشه های خشم در دوران رکود بزرگ اقتصادی روی می‌دهد. خانواده‌ای فقیر از کشاورزهای مستاجر به دلیل خشکسالی، مشکلات اقتصادی، تغییرات صنعت کشاوری و شرایط بانکی که همگی دست به دست هم داده‌اند و کشاورزان را بیکار کرده‌اند، مجبور می‌شوند خانه‌شان در اوکلاهاما را ترک کنند. جالب‌ترین چهرۀ این خانوادۀ اوکلاهامایی تام است که پس از چهار سال محکومیت به قتل به تازگی از زندان آزاد شده است. در راه بازگشت به خانه از زندان با واعظی که او را غسل تعمید داده روبه‌رو می‌شود و با هم به سمت خانۀ تام می‌روند. وقتی تام به خانه می‌رسد، متوجه می‌شود تمام مزارع اطراف خالی از سکنه است. خانه‌شان را خراب کرده‌اند تا زمین‌های جدیدی برای کشت پنبه درست کنند. همسایۀ‌ قدیمی‌شان به تام می‌گوید که همۀ زمین‌ها را با تراکتور صاف کرده‌اند و همۀ خانواده‌ها از جمله خانوادۀ او برای جست‌وجوی کار به کالیفرنیا رفته‌اند. همسایه به تام می‌گوید اگر به سراغ عمو جان برود تا خانواده‌‌اش را آن‌جا پیدا کند. صبح روز بعد تام و واعظ به سراغ عمو جان می‌روند. آن‌جا تام پدر و مادرش را پیدا می‌کند که دارند معدود وسایلشان را جمع می‌کنند تا برای کار میوه چینی به کالیفرنیا بروند. به تصور آن‌ها این مسیر تنها امید برای بازگرداندن زندگی‌شان است.

درباره نویسنده کتاب خوشه های خشم

کتاب خوشه‌های خشم

جان اشتاین‌ بک که در فارسی نامش به صورت جان استاین بک نیز نوشته می‌شود در سال 1902 در سالیناس کالیفرنیا به دنیا آمد، منطقه‌ای که زمینه‌ساز بسیاری از داستان‌های او از جمله موش‌ها و آدم‌ها شد. در نوجوانی، تابستان‌ها را به عنوان کارگر روزمزد در مزرعۀ همسایگان کار می‌کرد، همان جا بود که تجربه‌هایی از روستاهای کالیفرنیا و مردم آن‌جا کسب کرد. تجربه‌هایی که او را عمیقاً تحت تأثیر قرار داد. در سال 1919 در دانشگاه استنفورد ثبت نام کرد و بعد از شش سال تحصیل بدون مدرک آن‌جا را ترک کرد. در طول ۵ سال زندگی‌اش ابتدا خبرنگار بود و بعد به عنوان سرایدار برای املاک دریاچۀ تاهو کار کرد و همان زمان اولین رمان خود با نام «جام زرین» را به پایان رساند.

کتاب «جام زرین» در سال 1929 منتشر شد. اما نه نظر منتقدی را جذب کرد نه موفق شد . شش سال بعد، زمانی که کتاب «تورتیلا فلت» در سال 1935 منتشر شد، اشتاین بک سرانجام توانست به طور کامل از حرفۀ نویسندگی کسب در آمد کند و به آن متکی باشد. اشتاین ‌بک در سال 1962 برندۀ نوبل ادبیات شد. در معروف‌ترین آثارش به وضعیت اسف‌بار خانه‌به‌دوش‌ها و کارگران سرگردان فقیر کالیفرنیا می‌پردازد. مهم‌ترین رمان او در این زمینه موش‌ها و آدم‌ها، تورتیلا فلات، نبرد مشکوک و خوشه‌های خشم است. در موش‌ها و آدم‌ها اشتاین‌ بک نشان می‌دهد که چگونه شرایط اقتصادی آن زمان، کارگرانی مانند جورج و لنی را قربانی می‌ساخت و تمام تلاش‌های آن‌ها برای رسیدن به ثروت و سرمایه به دست نیروهای ظالم و قدرتمند خارجی خنثی می‌شد و یک تراژدی بس غم‌انگیز رخ می‌دهد.

درباره مترجم کتاب خوشه های خشم

عبدالحسین شریفیان مترجم و نویسنده بود و در سال 1305، در بوشهر به دنیا آمد و در سال 1388 در تهران درگذشت. دیپلمش را در رشتۀ ادبیات از همان شهر بوشهر گرفت. دوران نوجوانی و جوانی‌اش مصادف با سقوط رضا شاه و اشغال بندر بوشهر بود. شریفیان در همین دوران زبان انگلیسی را کنار برخی افسرهای انگلیسی ساکن بوشهر آموخت. در سال 1329 به سربازی رفت و در دانشکدۀ افسری خدمت کرد. در دانشگاه تهران زبان و ادبیات انگلیسی آموخت. عبدالحسین شریفیان بیش از 50 کتاب از آثار معروف جهان را به فارسی ترجمه کرده است. از جمله آثار ترجمه شده‌اش می‌توان به آثار هرمان هرسه نویسندۀ آلمانی و تعدادی از کتاب‌های ویلیام فاکنر، چارلز دیکنر، آندره ژید و جک لندن اشاره کرد.

مترجم کتاب خوشه‌های خشم

مضامین اساسی کتاب خوشه های خشم

دین و مذهب
تجارتی سازمان یافته، کارگران و خانواده‌ها را استثمار کرده و اشتاین بک از تصاویر مذهبی مسیحی استفاده می‌کند تا نشان دهد چطور استفاده از زمین‌های زراعی به عنوان منبع سود برای تجارت، به جای تولید غذا برای مردم باعث رنجی گسترده شده است. جان اشتاین بک در خوشه‌های خشم نشان می‌دهد که اتحاد سیاسی و معنوی برای غلبه بر ظلم ضروری است. در نهایت مهاجران یاد می‌گیرند که چطور به یکدیگر تکیه کنند و انزوای خانوادۀ جود -وسواس مادرشان به با هم بودن خانواده، خودمحوری تام و پول‌دوستی رز شارون- جای خود را به احساس جامعۀ جهانی می‌دهد، تغییری که «من» را به «ما» تبدیل می‌کند.

انسان در برابر انسان
غیرانسانی بودن رفتار انسان‌ها نسبت به هم یکی دیگر از مضامین کتاب خوشه‌ های خشم است. اشتاین بک پیوسته و تأسف بار به این واقعیت اشاره می‌کند که رنج بزرگ مهاجران ناشی از آب و هوای بد یا بدبختی نیست بلکه به دست همنوعانشان ایجاد شده است. شرایط تاریخی، اجتماعی و اقتصادی مردم را به دسته‌های ثروتمند، فقیر، مالک و مستأجر تقسیم کرده و افراد نهایت تلاششان را می‌کنند تا این موقعیت را حفظ کنند. اشتاین بک به صورت خلاصه در فصل 19 تاریخ مختصری از کالیفرنیا را شرح داده و ایالت را محصول ساکنین غیرقانونی زمین می‌داند که این زمین‌ها را از چنگ مکزیکی‌ها در آورده‌اند و با کارکردن روی این زمین‌ها، آن‌ها را مال خودشان کرده‌اند. حالا نسل‌ها بعد، این زمین‌دارهای کالیفرنیایی معتقدند که هجوم کشاورزان مهاجر ممکن است باعث تکرار تاریخ شود و این کشاورزها زمین‌ها را از چنگ آن‌ها در بیاورند. برای محافظت از خودشان در برابر چنین خطری، زمین‌داران سیستمی درست می‌کنند که در آن با مهاجران رفتاری غیرانسانی دارند و آن‌ها را به اردوگاه‌های کثیف کنار جاده می‌فرستند و دستمزدی ناچیز بابت کار به آن‌ها می‌دهند، به طوری که آن‌ها مجبور می‌شوند صرفا برای زنده‌ ماندن به برادران خود خیانت کنند. جان اشتاین بک هنرمندانه با ترسیم خطی ساده، ممتازها را از فقرا جدا کند و این تقسیم را منبع اصلی شر و رنج در جهان معرفی می‌کند.

امتیازات

کتاب خوشه های خشم از سایت گودریدز امتیاز 4 از 5 و از سایت آمازون امتیاز 4.6 از 5 را به دست آورده است.

جوایز کسب شده

برندۀ جایزۀ ملی کتاب
جایزۀ پولیتزر برای کتاب ‌های داستانی

حواشی حول محور کتاب 

نسخۀ مشهور فیلم هالیوودی کتاب خوشه های خشم با بازی هنری فوندا و کارگردانی جان فورد در سال 1940 منتشر شد.

کتاب خوشه های خشم به دلیل بافت تاریخی و میراث ماندگارش اغلب در کلاس‌های ادبیات دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های آمریکا خوانده می‌شود.

تحلیل سی بوک از کتاب خوشه های خشم

خوانایی کتاب و روان بودن 
کتاب خوشه های خشم بسیار طولانی است، شاید بشود گفت که این یکی از طولانی‌ترین رمان‌هایی است که جان اشتاین بک تا به حال نوشته و با این حال به گونه‌ای نوشته شده که انگار همین لحظه نوشته و چاپ شده است. این رمان طولانی است اما خواننده را سخت به فکر فرو می‌برد.

مدت زمانی که طول می کشد بخوانی 
خواننده‌ای با سرعت متوسط (250 کلمه در دقیقه) می‌تواند در عرض 9 ساعت کتاب خوشه‌های خشم را به طور کامل مطالعه نماید.

شرایط تهیه کتاب و مقایسه با نسخه صوتی و الکترونیکی 
از آن‌جایی که کتاب خوشه های خشم یک رمان کلاسیک معروف آمریکایی است هم نسخۀ چاپی، هم الکترونیک و هم صوتی این کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مقایسه چاپ‌های مختلف و نشرها 
می‌توانید کتاب خوشه های خشم را با ترجمۀ عبدالحسین شریفیان و چاپ نشر نگاه با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب سی‌بوک تهیه نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (13)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • محمد مهدی نظری
    • پاسخ به نظر

    کنابی تأثیرگذار و پر کشش با تفکری مارکسیستی

  • تصویر کاربر

    • مهشید شبانیان
    • پاسخ به نظر

    این کتاب یکی از ده تا کتاب موردعلاقه‌ی منه. این‌قدر توصیفاتش شیوا بود که رنج و درد تک‌تک شخصیت‌ها رو با تمام وجود احساس می‌کردم. به نظرم درس‌های زیادی داره این کتاب. خوبه که همه بخوننش.

  • تصویر کاربر

    • مهتاب آرامش
    • پاسخ به نظر

    سفری پر از درد و رنچ و امید برای یاعتن جابی برای زندگی جایی برای فرار از فقر و اندکی آسایش

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بریده ای از کتاب (4)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • 1

    به عقیده‌ی من خوش‌بختی و بدبختی وجود نداره. توی این دنیا فقط یه چیز مسلمه و اون اینه که کسی حق نداره توی زندگی یکی دیگه دخالت کنه

  • تصویر کاربر

    • فائزه قربانی
    • 0

    شبی سیاه فرا رسید، زیرا ستارگان نمی‌توانستند دل گرد و غبار را بشکافند و زمین را روشن کنند، و نور پنجره‌ها از حیاط خانه‌ها فراتر نمی‌رفت.

  • تصویر کاربر

    • فائزه قربانی
    • 0

    هر وقت دردسری واسه‌ات پیش اومد ـ برو پیش آدمای ندار. اونا تنها آدمایی‌ان که به آدم کمک می‌کنن

  • 1
  • 2
عیدی