سیلماریلیون

(116)

3,400,000ریال

2,720,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
11482

علاقه مندان به این کتاب
142

می‌خواهند کتاب را بخوانند
16

کسانی که پیشنهاد می کنند
39

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب سیلماریلیون

انتشارات روزنه منتشر کرد:
«سیلماریلیون» مجموعه‌ای است از آثار اسطوره‌‌سازانۀ تالكین، كه پس از مرگ او به‌كوشش پسرش در سال 1977، چهار سال پس از درگذشت او منتشر شد. «سیلماریلیون» به‌معنایی اولین و آخرین كتاب تالكین است، درام كهنی كه شخصیت‌های «ارباب حلقه‌ها» رگ و ریشۀ خود را در آن می‌یابند و برخی دیگر مثل الروند و گالادریل از قهرمانان آن به‌شمار می‌آیند.
تالكین تألیف «سیلماریلیون» را از سال 1917 آغاز و پیوسته روی آن كار كرد و تغییراتی در آن داد و گسترش اثر در تمام طول عمرش ادامه داشت. سیلماریلیون حدیث دنیایی است به‌نام «ائا» كه خوانندگان را با سرزمین‌های مختلف و ساكنانش آشنا می‌كند. سیلماریلیون متشكل از پنج بخش است: بخش اول آینولینداله، در مورد آفرینش «ائا»، بخش دوم والاكوئنتا، توصیف والار و مایار، نیروهای فوق طبیعی در ائا، بخش سوم كوئنتا سیلماریلیون، كه بخش عمدۀ مجموعه را تشكیل می‌دهد. این بخش روایت وقایع تاریخی قبل از دوران نخست و طی همین دوران و از جمله جنگ بر سر گوهرهایی به‌نام سیلماریل است، همان گوهرهایی كتاب نام خود را از آنها گرفته است. بخش چهارم آكالابت، روایتی است از تاریخ سقوط نومه‌نور و مردمانش در دوران دوم. بخش پایانی حدیث حلقه‌های قدرت و دوران سوم است.
سیلماریلیون كتاب آسانی نیست، اما علاقمندان دنیای تالكین با خواندنش رنج را به لذت تبدیل می‌كنند و برای نحوۀ تلفظ اسامی، اسطوره‌شناسی، ریشه‌شناسی كلمات، تبارشناسی و آگاهی از تاریخ و جغرافیای والینور، بلریاند، نومه‌نور و سرزمین میانه، مثل دایرۃالمعافی به آن رجوع می‌كنند.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

سیلماریلیون

کتاب سیلماریلیون اثر تالکین


بخشی از کتاب سیلماریلیون:
«و ایلوواتار با اولمو سخن آغاز کرد و گفت: «نمی‌بینی که اینک چگونه در این خطۀ کوچک در ژرفای زمان، ملکور با قلمرو تو می‌جنگد؟ او به سرمای سخت و گزنده می‌اندیشید، اما هنوز زیبایی چشمه‌هایت و نیز آبگیرهای زلالت را نتوانسته نابود کند. برف را بنگر و مکر و حیلۀ یخبندان را! ملکور اندیشۀ گرما و آتش مهارناشدنی را در سر می‌پروراند اما اشتیاق تو را فروننشانده و به تمامی آهنگ دریا را خاموش نساخته است.»

جی آر آر تالکین نویسندۀ مشهور دنیای فانتزی و خالق ارباب حلقه‌ها است. او ابتدا یک طرح مختصر از اساطیر سرزمین میانه در سر داشت که شامل داستان‌های برن، لوتین و تورین می‌‌شد و این طرح نهایتاً تبدیل به کتاب سیلماریلیون شد، یک کتاب تاریخی حماسی که تالکین سه بار به سراغش رفت تا آن را تکمیل کند اما نتوانست و این کتاب منتشر نشد. پسر تالکین، کریستوفر در سال 1977 یعنی چهار سال پس از مرگ تالکین با کمک نویسنده‌ای دیگر این کتاب را منتشر کرد.

معرفی کتاب سیلماریلیون اثر جی آر آر تالکین 

کتاب سیلماریلیون اثر جان رونالد روئل تالکین با ترجمۀ رضا علیزاده مجموعه‌ای از داستان‌های اسطوره‌های ارباب حلقه‌ها است. تالکین به شدت امیدوار بود که این کتاب را همزمان با ارباب حلقه‌ها منتشر کند اما ناشران نپذیرفتند چون که هزینه‌های چاپ در بریتانیای دهۀ 1950 بسیار بالا بود و ارباب حلقه‌ها نیز باید در سه جلد منتشر می‌شد. اولین پیش‌نویس داستان‌های سیماریلیون به اوایل سال 1925 باز می‌گردد، زمانی که تالکین طرحی از اساطیر نوشت. با این‌حال مفاهیم، شخصیت‌ها و مضامین در سال 1971 شکل گرفتند، زمانی که تالکین در طول جنگ جهانی اول یک افسر بریتانیایی مستقر در فرانسه بود که به دلیل بیماری در یک بیمارستان صحرایی نظامی بستری شده بود. در آن زمان او مجموعه داستان‌های نوپایش را «قصه‌های گمشده» نامید. سال‌ها پس از جنگ و پس از موفقیت کتاب هابیت، تالکین نسخه‌ای ناقص از سیلماریلیون را برای ناشرش ارسال کرد اما آن‌ها گفتند این اثر مبهم است و آن را رد کردند. در عوض از تالکین خواستند تا دنباله‌ای برای هابیت بنویسد که ارباب حلقه‌ها زاده شد. 

اما تالکین هرگز سیلماریلیون را رها نکرد و آن را مهم‌ترین اثر خود می‌دانست چون داستان‌های پیدایش سرزمین‌ میانه و رویدادهای بعدی هابیت و ارباب‌ حلقه‌ها در این کتاب گفته شد. او پس از تکمیل ارباب حلقه‌ها به کار بر روی سیلماریلیون ادامه داد اما در نهایت به سمت آثار دیگری کشیده شد که بیشتر مرتبط با وقایع و شخصیت‌های ارباب حلقه‌ها بودند. کتاب سیلماریلیون تاریخچه‌ای از سرزمین میانه است که کریستوفر تالکین پس از مرگ پدرش آن را منتشر کرد. از حدود سال 1936، تالکین شروع به گسترش داستان برای گنجاندن حکایت سقوط نومه‌نور کرد و آن را با الهام از افسانۀ آتلانتیس نوشت. تالکین پسرش را مجری ادبی خود کرد و پسرش با کمک گای گاوریل کِی، نویسندۀ مشهور فانتزی برخی از مطالب تالکین را در یک جلد منسجم با عنوان سیلماریلیون در سال 1977 منتشر کرد. 

داستان ارباب حلقه‌ها دربارۀ سائورون است که قبلاً حلقۀ یگانه را خلق کرده تا بر دیگر حلقه‌های قدرت تسلط پیدا کند و از این حلقه‌ها به عنوان سلاحی برای فتح و تسلط بر سرزمین میانه استفاده می‌کند. در ارباب حلقه‌ها هابیتی به نام فرودو و دوستانش به راه می‌افتند تا حلقه را نابود کنند و جلوی قدرت گرفتن سائورون را بگیرند. سائورون یکی از خدمتگذاران ارباب تاریکی قبلی یعنی مورگوت (ملکور) بوده که حالا شخصیت اصلی کتاب سیلماریلیون شده است. در این کتاب تالکین به داستان‌های قبل از ارباب حلقه‌ها، دوران دو درخت و دورۀ اول یعنی سرآغاز دنیاهای خیالی و چگونگی ساخت سرزمین میانی و سقوط نومه‌نور می‌پردازد. 

خلاصه داستان

وقایع سیلماریلیون مانند سایر نوشته‌های تالکین در سرزمین میانه می‌گذرد. کتاب سیلماریلیون پنج بخش دارد که در ابتدا آثار جداگانه‌ای بودند اما آرزوی صریح تالکین بزرگ این بود که با هم منتشر شوند. همچنین کتاب شامل بخش‌هایی از چندین دست نوشته می‌شود که بخشی از متن اصلی نیستند. داستان مائگلین، حلقه‌های قدرت و دورۀ سوم به همراه آلاکابث کاملاً جدا و مستقل از بقیۀ سیلماریلیون هستند. سیلماریلیون اثری پیچیده است که با الهام از مضامین و منابع باستانی، حوادث قرون وسطی و مدرن از جمله حماسه‌های ایسلندی، کتاب مقدس، اساطیر یونان، جنگ جهانی اول و اسطوره‌های سلتیک نوشته شده است. مثلاً نام موجود برتر کتاب ایلوواتار به وضوح از اساطیر فنلاند گرفته شده است. سبک باستانی و گراویتاس آینولینداله شبیه عهد عتیق است و تمدن جزیرۀ نومه‌نور یادآور آتلانتیس است و یکی از نام‌هایی که تالکین به آن سرزمین داد آتالانته بود. کتاب سیلماریلیون داستان آفرینش جهان توسط اِرو، حکایت والار و مایار، تاریخچۀ سیلماریل‌ها که شامل داستان‌های دو درخت والینور و دورۀ اول می‌‌شود، سقوط نومه‌نور و مردمانش و دورۀ دوم، حکایت حلقه‌های قدرت و دورۀ سوم است.

بریده‌هایی از کتاب سیلماریلیون

«مانوه و ملکور در اندیشه ایلوواتار برادر هم بودند. تواناترین کس از آینور که در همان آغاز جهان پا بدان گذاشت، ملکور بود؛ اما مانوه گرامی‌ترین نزد ایلوواتار است و اغراض او را بیش از دیگران به روشنی در می‌یابد. مقرر بود که او در پر گاه، نخستینِ همه پادشاهان باشد: خداوند قلمرو آدرا و حمکرانِ جمله کسانی که در آن مسکن گزیده‌اند. در آردا، خنیاگی او بادها و ابرهاست، و در تمام قلمروهای هوا، از ذروه‌ها تا ژرفناها، از دورترین مرزهای حجاب آردا تا نسیم‌هایی که لابه‌لای علف‌ها می‌وزد. به سولیمو شهرت دارد، خداوند دم و بازدم آردا. جمله پرندگان تیز پرواز و شهیر را دوست می‌دارد و آنان همه به فرمان او در آمد و رفت‌اند.»

«آورده‌اند که فئانور و پسرانش پیش از تبعیدیان دیگر به سرزمین میانه آمدند، و در بیابان لاموت، یا پژواک سترگ، در سواحل بیرونی شاخابه درنگیست به ساحل رسیدند. و تا نولدور پا بر کرانه نهادند. صدای فریادشان در تپه‌ها پیچید و تکثیر شد، چنان که غوغایی به سانِ بانگ صداهای پرتوان و بی‌شمار تمام سواحل را پر کرد؛ و غلغله سوختن کشتی‌ها را در لوسگار باد دریا به‌سان غریو خشمی کلان با خود برد، و در دوردست‌ها تمام کسانی که این صدا را شنیدند، غرق تعجب شدند.»

«از کهن‌روزگاران مایایی بود سائورون نام که سیندار او را در بلریابند، گوتائور نام کرده بودند. در آغازِ آردا، ملکور سائورون را به اتحاد با خویش فریفت، و او بزرگ‌ترین و معتمدترین بندگان دشمن گشت و نیز بسیار خطرناک، زیرا می‌توانست خود را به کالبدهای گوناگون بیاراید، و مدتی طولانی برای فریفتن مردمان جز کسانی که بسیار هشیار بودند، شریف و زیبا بنماید.»

خواندن کتاب سیلماریلیون را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر به کتاب هابیت، ارباب حلقه‌ها و کتاب‌های فانتزی و آثار تالکین فقید علاقه‌مندید اصلا خواندن کتاب سیلماریلیون را از دست ندهید.

درباره نویسنده کتاب سیلماریلیون

کتاب سیلماریلیون اثر تالکین

جان رونالد روئل تالکین یا به اختصار جی.‌آر.آر تالکین در سال 1892 به دنیا آمد و در سال 1973 از دنیا رفت. او نویسنده، شاعر و واژه‌شناس انگلیسی بود که بیشتر برای خلق آثار فانتزی معروف شد و همه او را برای مجموعۀ معروف ارباب حلقه‌ها و هابیت می‌شناسند. از سال 1925 تا 1945 تالکین استاد راولینسون و بوسورث آنگلوساکسون و عضو کالج پمبروک بود که همگی در آکسفورد قرار دارند. او سپس در محوطۀ همان دانشگاه نقل‌مکان کرد تا استاد زبان و ادبیات انگلیسی کالج مرتون شود و تا زمان بازنشستگی‌اش در سال 1959 در همین سِمت باقی ماند. ملکه الیزابت دوم در سال 1972 تالکین را فرماندۀ نشان امپراتوری بریتانیا کرد. 

پس از مرگ تالکین، پسرش کریستوفر مجموعه‌ای از آثار را بر اساس یادداشت‌ها و دست‌نوشته‌های گستردۀ پدرش منتشر کرد. از میان این آثار می‌توان به کتاب سیلماریلیون اشاره کرد که داستان‌های قبل از ارباب حلقه‌ها و دوران دو درخت از ایلوواتار تا ملکور و به وجود آمدن الف‌ها و انسان‌ها بود. این کتاب به همراه قصه‌های ناتمام، هابیت و ارباب حلقه‌ها، مجموعه‌ای از داستان‌ها، شعرها، تاریخ تخیلی، زبان‌های ابداع شده و مقالات ادبی دربارۀ دنیای فانتزی آردا و سرزمین میانه را تشکیل دادند. با این‌که پیش از تالکین بسیاری از نویسندگان آثار فانتزی نوشته بودند اما هابیت و ارباب‌ حلقه‌ها به چنان موفقیتی رسید که تالکین را پدر ادبیات فانتزی مدرن نامیدند. 

امتیازات

کتاب سیلماریلیون از سایت آمازون امتیاز 4.8 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4 از 5 را به دست آورده است.

جوایز کسب شده

کتاب سیلماریلیون در سال 1978 برندۀ جایزۀ Locus برای بهترین رمان فانتزی شد.

تحلیل سی بوک از کتاب سیلماریلیون

خوانایی کتاب و روان بودن
کتاب سیلماریلیون را می‌توان تاریخچۀ سرزمین میانه در نظر گرفت که در این کتاب تالکین به چگونگی آفرینش این سرزمین و به وجود آمدن شیاطین پرداخته است.

شرایط تهیه کتاب 
می‌توانید کتاب سیلماریلیون را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب 30بوک تهیه نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (3)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فرزاد پوربهی
    • پاسخ به نظر

    امیدوارم در سری جدید که موجود میشه با جلد گالینگور باشه

  • تصویر کاربر

    • دانیال بازیار
    • پاسخ به نظر

    این کتاب باید بعد از هابیت و ارباب حلقه ها خوانده شود. چرا که رمان گونه نیست و جمع اوری دست نوشته های تالکین درباره ی خلق دنیایش، دوران اول و دوم است. پ ن: ارباب حلقه ها در سال های پایانی دوران سوم اتفاق می افتد.

  • تصویر کاربر

    • حسن زینلی مقدم
    • پاسخ به نظر

    با اینکه نثر سخت خوانی داره اما بسیار داستان هایی که اتفاق میفته تو این کتاب جذابه.

بریده ای از کتاب (1)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • دانیال بازیار
    • 14

    اما آنکه دروغ می افشاند،سرانجام بی نصیب از محصول نخواهد ماند و طولی نخواهد کشید که به راستی از کار و کوشش می آساید و دیگران به جای او می دروند و می کارند.

عیدی