ارباب حلقه‌ها
تخفیف

%20

ارباب حلقه‌ها (1)(یاران حلقه)

(335)

4,000,000ریال

3,200,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
23376

علاقه مندان به این کتاب
260

می‌خواهند کتاب را بخوانند
41

کسانی که پیشنهاد می کنند
76

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
5

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب ارباب حلقه‌ها

انتشارات روزنه منتشر کرد:
جان رونالد تالکین، نویسنده و محقق انگلیسی در ۱۸۹۲ به دنبال آمد. او در دانشگاه آگسفورد تحصیل کرد و در جنگ جهانی اول شرکت داشت.
سپس صاحب کسری استادی ادبیات و زبان انگلیسی و آنگلو ساکسون در دانشگاه آگسفورد شد. وی با سه گانه حماسی و بدیع خود «ارباب حلقه‌ها» به شهرت رسید.
او نوشتن «ارباب حلقه‌ها» را زمانی آغاز کرد که هنوز مشغول تحصیل بود ذر آن دوران کتاب «هابیت» ۱۹۳۷ را نیز نوشت که به منزله‌ی مقدمه‌ای برای «ارباب حلقه‌ها» است شخصیت اصلی «هابیت» فردی است به نام «بیلب بگینز» که از زندگی راحت و بی‌دغدغه خود دست شسته و به همراه «گندالف» جادوگر و گروهی «دوراف» حفره گرم و نرم هابیتیش را به قصد ماجراجوئی ترک می‌کند. او در طول این سفر پر ماجرا قابلیتهایی از خود نشان می‌دهد که خودش را نیز متعجب می‌کند.
«هابیت» و «ارباب حلقه‌ها» با قدرت تخیل شگفت آور نویسنده پایه و اساس بسیاری از آثار علمی - تخیلی در قرن بیستم بوده است. می‌توان رد پای تخیلات و افسانه‌های تالکینی را در آثار سینمایی چون «جنگ ستاره‌ها» نیز دید تالکین در ۱۹۷۳ در گذشت.
«زیبایی‌هایی در این کتاب هست که به سان شمشیر می‌شکافد و همچون فولاد سرد می‌سوزاند» دو برج داستان تک تک یاران حلقه را پس از پراکنده شدن باز می‌گوید، و با فرارسیدن تاریکی بزرگ و در گرفتن جنگ حلقه خاتمه می‌یابد.
به گفته خود او، هدف از این ضمایم پرکردن برخی شکاف‌ها در متن داستان است و شامل تاریخچه پادشاهان و فرمانروایان، سالشمار وقایع مهم در دوران‌های اول و دوم و سوم، و نیز دغدغه‌های زبان شناختی وی درباره زبان‌های باستانی و رایج سرزمین میانه و از جمله زبان الفی است.
کتاب‌های او هابیت، ماجراهای تام بامبادیل، می‌رود راه پیوسته تا آن سو و شاهکارش تریلوژی فرمانروای حلقه‌ها از جمله کتاب‌های مشهور و پر طرفدار جهان هستند.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی جلد اول ارباب حلقه‌ها (یاران حلقه) اثر جی.آر. آر تالکین


یاران حلقه‌، اولین جلد از سه‌گانۀ حماسی ارباب حلقه‌ها، اثر نویسندۀ انگلیسی جی‌.‌آر.آر تالکین است. جلد دوم این کتاب با نام «دو برج» در سال 1954 و جلد سوم آن با نام «بازگشت شاه» در سال 1955 منتشر شد. داستان این سه‌گانه در دنیای خیالی سرزمین میانه می‌گذرد و راوی اتحاد، تلاش‌ها و مبارزات خستگی‌ناپذیر موجودات خیالی در نبرد با اهریمن (سائورون) است.

رمان یاران حلقه، جلد اول از سه‌گانۀ ارباب حلقه‌ها اولین بار در سال 1954 در بریتانیا منتشر شد. 

رمان ارباب حلقه‌ها اثر جی آر. آر. تالکین از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کتاب‌های جهان است. این کتاب توسط رضا علیزاده به فارسی برگردانده شده است. اغراق نیست اگر بگوییم ارباب حلقه ها متنی منظوم و آهنگین است. در متن اصلی جناس در هر پاراگراف و جمله دیده می‌شود. آهنگین بودن متن ارباب حلقه ها باعث می‌شود ما احساس کنیم با یک متن کهن و اسطوره‌ای روبرو هستیم. مانند سنت‌ها و دانش‌هایی که درگذشته به‌صورت شفاهی و سینه‌به‌سینه نقل می‌شدند و ازآنجایی‌که آهنگ‌ها و ترانه‌هایی که شخصیت‌ها می‌خوانند همگی بازگوکننده وقایع حقیقی سرزمین ساختگی میانه هستند، شاید اغراق نباشد بگوییم چند سال بعد داستان یاران حلقه و شجاعت و ایستادگی آنها به‌صورت ترانه و آواز در بین نسل‌ها و ملت‌ها به یادگار خواهد ماند. 

در سراسر مجموعه ارباب حلقه ها اگر نگوییم هزاران، صدها کلمه، نام اشخاص و مکان‌ها، اصطلاحات حیوانات و گیاهان جدید به‌کاررفته که تالکین خود آنها را خلق کرده است. تالکین خود یک فیلولوژیست (لغت‌شناس) حرفه‌ای و آموزش‌دیده بود. او آشکارا در اختراع عناصر زبانی جهانش دقت و توجه به خرج می‌داد و جهانی که خلق کرده است پر از شگفتی و نوآوری است. 

از مهم‌ترین مفاهیمی که تالکین به آن می‌پردازد، مفهوم قدرت و فساد است. هم حلقه‌های سه‌گانه و هم حرفه یگانه، همگی نشان‌دهنده قدرت ناب و بی‌حدوحصر و مسئولیت‌ها و خطرات ناشی از آن است. حلقه یگانه سائورون قدرت تقریباً غیر قابل‌تصوری را به صاحبش می‌دهد. بااین‌حال، در ازای آن، فشار زیادی بر پوشنده خود وارد می‌کند و به‌ناچار او را فاسد می‌کند. حلقه‌های سه‌گانه نیز هرکدام مشکلی دارند که اگر پوشنده نتواند خود را در برابر آن مقاوم کند می‌توانند به نوع دیگری موجب فساد شوند. 

لحن جلد یک ارباب حلقه ها با باقی جلدهای آن تفاوت‌های اندکی دارد. در کتاب اول لحن بسیار خودمانی و شوخ است و دیالوگ‌های خنده‌دار فراوانی دیده می‌شود اما این لحن در دو جلد بعدی کمتر دیده می‌شود. این تغییر لحن در جلد اول، با ورود کاراکتر آراگورن تغییر می‌کند و لحن کلی رمان به لحن جدی و کم آهنگ او نزدیک می‌شود.

تالکین در مقدمه کتابش به‌روشنی بیان می‌کند که داستان ارباب حلقه ها به‌تدریج هنگام نوشتن شکل می‌گرفت و هدف اولیه آن دادن اطلاعات بیشتر در باره نژاد هابیت به خوانندگان بوده است. او تنها دلیل نوشتن خود را اشتیاق خواننده به داستان و پیگیری داستان‌هایش بیان می‌کند. تالکین بعد از نوشتن کتاب هابیت و سه‌گانه ارباب حلقه ها نتیجه گرفت که هنوز هم درباره سرزمین میانه و نژادها و داستان‌هایش کم گفته است. درنتیجه کتاب‌های سیلماریلون و قصه‌های ناتمام نومورو و سرزمین میانه راه هم نوشت.

تالکین هرگز زیر بار نظریه تمثیلی بودن داستان‌ها و کتاب‌هایش نمی‌رود. او به‌خصوص ارباب حلقه ها را متعلق به هیچ زمان و مکان خاصی نمی‌داند و از نظر تاریخی بیشتر اتفاقات آن را به دوره قرون‌وسطی نسبت می‌دهد. 

خلاصۀ داستان یاران حلقه (خطر لورفتن داستان)

استان حماسی ارباب حلقه‌ها در سرزمینی به نام سرزمین میانه رخ می‌دهد. ارباب حلقه ها موجودی است به نام سائورون، ارباب تاریکی. او مدت‌ها پیش یگانه حلقه قدرتمندی که داشت را از دست داد و پس گرفتن آن و به بردگی گرفتن تمام بشریت آرزوی دیرینه‌اش شده است. داستان ارباب حلقه ها به چند رخداد که در کتاب پیش از آن، یعنی هابیت، رخ‌داده مربوط است. بیلبو بگینز یک هابیت کوچک و مهربان در جریان ماجراجوی‌اش در یک غار تاریک گیر می‌کند و در آنجا حلقه‌ای می‌یابد. او حلقه را با خود به زادگاهش شایر برمی‌گرداند اما تنها چیزی که هابیت جوان از حلقه می‌داند این است که پوشیدن آن موجب نامرئی شدنش می‌شود. او از قدرت و یگانگی حلقه غافل است و به همین جهت از تحت تعقیب بودن حلقه نیز بی‌خبر است. 

مجموعه ارباب حلقه ها با کتاب یاران حلقه آغاز می‌شود و یاران حلقه با جشن 111 سالگی بیلبو بگینز. بیلبو در این جشن تولد حلقه‌اش را به برادرزاده و وارثش فرودو بیگینز می‌دهد. اما درست زمانی که قرار است حلقه را به فرودو بدهد نسبت به این کار بی‌میل می‌شود و این کار را تنها به اصرار دوست قدیمی‌اش، گندالف خاکستری، جادوگر بزرگ و به نام منطقه انجام می‌دهد. گندالف مشکوک شده است که حلقه دوستش همان حلقه سائورون باشد و ازآنجایی‌که به‌تازگی سائورون دوباره قدرت گرفته است گاندولف می‌کوشد حلقه را از شایر خارج کند تا شهر زیبای هابیت های خوش برخورد و صلح طلب به دست سائورون خراب نشود. ازآنجایی‌که بیلبو برای سفر طولانی که گاندولف تدارک دیده بسیار مسن است، فرودو مأمور می‌شود حرفه را از شایر خارج کرده و به مقصد نامعلومی رهسپار می‌شود. هابیت جوان به همراه دوستانش، سام، مری و پیپین از شایر راهی سفر می‌شوند. آنها به سمت فوندکوب می‌روند تا شورای عاقل آن شهر درباره سرنوشت حلقه تصمیم بگیرند. در همان شهر است که یاران حلقه برای حفاظت و نابودی حلقه گرد هم می‌آیند. 

مضامین اساسی کتاب یاران حلقه

ارباب حلقه ها دربارۀ قدرت، طمع، معصومیت و میل به روشنگری است. این کتاب نشان می‌دهد هرچقدر هم که دشوار و ناممکن باشد، در نهایت خوبی بر بدی پیروز می‌شود.

فساد ناشی از قدرت
زمانی که سائورون حلقۀ یگانه را با تقلید از سه حلقۀ الف‌ها می‌سازد، بخشی از قدرت بی حد خود را در آن قرار می‌دهد. در نتیجه هرکسی که حلقه را در دست می‌کند، به قدرت درون حلقه دست می‌یابد. ماهیت و گسترۀ قدرت حلقه هرگز بر ما روشن نمی‌شود، اما بر اساس شواهد و مدارک می‌دانیم که قدرت حلقه بی‌پایان و بسیار فاسدکننده است. صرف‌نظر از نیات خوب یا بد هر شخصیت، بسیاری از شخصیت‌ها برایشان دشوار و غیرممکن است که در برابر وسوسۀ دزدیدن و سوءاستفاده از حلقه مقاومت کنند. حلقه تقریباً هرکسی را فاسد می‌کند. هرکسی با هر نیتی که با حلقه روبرو شود در نهایت بردۀ آن شده و توسط حلقه مسخ می‌شود زیرا قدرت حلقه بر قوای عقلانی غلبه می‌کند. 

زوال غیرقابل‌اجتناب است
سرزمین میانی جی آر. آر. تالکین در آستانۀ تحول به سر می‌برد. پس از رخدادهای متعددی که مجموعه ارباب حلقه‌ها و هابیت شرح می‌دهند، عصر الف‌ها در حال افول و عصر انسان‌ها در حال طلوع است. بخش عظیمی از کتاب اول به تحسین دوران الف‌ها می‌پردازد. با نابودی حلقۀ یگانه، قدرت سه حلقه نیز تضعیف می‌شود و این ضعف قدرت بر روی الف‌ها هم تأثیرات زیادی می‌گذارد به حدی که مجبورند سرزمین میانه را ترک کنند. تالکین با این موضوع سعی در نشان داد جداافتادگی ملت‌ها به‌خاطر قدرت و ثروت دارد.

بریده‌هایی از کتاب یاران حلقه

«با آتش ترساندمش، و ذره ذره داستان واقعی را با یک عالمه غر‌غر و گریه و زاری از او بیرون کشیدم. فکر می‌کرد درکش نمی‌کنیم و با او بدرفتاری کرده‌ایم. ولی وقتی سرانجام داستانش را تا پایان ماجرای بازی معما و فرار بیل‌بو تعریف کرد، دیگر چیزی نگفت، جز با اشارات تاریک و مبهم. از چیزهای دیگر بیشتر بیمناک بود تا من. زیرلب می‌گفت که می‌خواهم دارایی خودم را پس بگیرم. می‌بینید که نمی‌گذارم به من لگد بزنند و تو یک سوراخ بیاندازند و بعد مرا بچاپند. گولوم حالا دوستان خوبی دارد، دوستان خوب و خیلی قوی. کمک می‌کنند.»

«ابتدا فرودو دچار اضطراب زیادی شد. اغلب از خود می‌پرسید که گندالف ممکن است چه چیزی شنیده باشد؛ اما این تشویش از بین رفت و او در این آب و هوای عالی مدتی مشکلاتش را فراموش کرد. شایر به ندرت شاهد تابستانی چنین خوب و پاییزی پربار بود: درختان انباشته از سیب بودند، عسل قطره‌قطره در شان‌ها پر می‌شد، و ساقه‌های غلات بلند بودند و آکنده. پاییز بر سر دست درآمد و فرودو کم‌کم از بابت گندالف نگران شد. سپتامبر می‌گذشت و هنوز خبری از او نبود. روز تولد و نقل مکان نزدیک شد، و او هنوز نیامده یا پیغامی نفرستاده بود. بگ‌اند پر از جنب و جوش بود. بعضی از دوستان فرودو برای ماندن و کمک به او در بستن بار و بندیل به آنجا آمده بودند.»

«حدود سه ساعت راه رفته بودند که برای استراحت ایستادند. شب، بی‌ابر و خنک و پرستاره بود، اما رشته‌های مه مانند دود از نهرها و علفزارهای توی دره به دامنه‌های تپه می‌خزید. درختانِ غانِ کم برگ، با باد ملایمی که از فراز سرشان می‌گذشت به نوسان در می‌آمدند و در زمینه آسمان رنگ‌پریده به شکل تور دیده می‌شدند. شام بسیار مختصری (نسبت به این که هابیت بودند) خوردند و دوباره به راه افتادند.»

خواندن ارباب حلقه‌ها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

رمان‌های ارباب حلقه‌ها داستانی تخیلی در سبک فانتزی حماسی و بسیار پرکشش و ماجراجویانه است. ارباب حلقه‌ها بطور خلاصه داستان نبرد خیر و شر است اما جزئیات و ماجراجویی‌های بسیاری در دل آن نهفته است. پس اگر به داستان‌های حماسی، فانتزی، تخیلی و ماجراجویانه علاقه دارید، مطالعۀ این رمان‌ها را هم در برنامه داشته باشید.

دربارۀ نویسندۀ ارباب حلقه‌ها

عکس نویسنده کتاب ارباب حلقه ها یاران حلقه انتشارات روزنه جی آر آر تالکین

جان رونالد روئل تالکین متولد 3ژانویه 1892، انگلیسی بود که در آفریقای جنوبی به دنیا آمد. پدرش آرتور پیش از به‌دنیاآمدن او خانواده‌اش را از انگلستان به آفریقا برده بود به این امید که در شغلش در بانک پیشرفت داشته باشد. اما بعد از مرگش در سال 1896 همسرش میبل، رونالد 4 ساله را به محله مادری‌اش، محله میدلندز انگلیس برگرداند. در نهایت آنها در حومه بیرمنگام ساکن شدند و میبل به کمک خواهرش مشغول بزرگ کردن فرزندانش شد. 

زندگی تالکین ها اما زندگی ضعیف و فقیرانه ای بود. در سال 1900 مادر روانلد به مذهب کاتولیک پیوست و در سال 1904 بر اثر دیابت که در آن زمان غیرقابل‌درمان بود، در گذشت. بعد از آن یک کشیش کاتولیک از رونالد مراقبت کرد و بعد از آن او مدام به خانه‌های مختلف فرستاده می‌شد تا اینکه در نهایت به پانسیون خانم فاکنر رسید. او در آنجا با دختری به نام ادیت برات آشنا شد و رابطه دوستانه آنها به رابطه عاشقانه رسید. او در سال 1911 در کالج اکستر آکسورد مشغول به تحصیل شد و در همان جا در زمینه ادبیات کلاسیک تخصص پیدا کرد و علاقه خاصی به زبان‌شناسی و مطالعه و مقایسه زبان‌ها پیدا کرد. تالکین به زبان‌های وینانی و لاتین و سایر زبان‌های باستانی و حتی زبان‌های کمتر شناخته شده نیز مسلط بود و بر روی آنها تحقیق و مطالعه می‌کرد. به همین دلیل بود که توانست زبان خاصی برای رمان‌های خودش خلق کند و پیش‌زمینه قدرتمندی برای سرزمین میانه بسازد. ادیت به‌خاطر تالکین به مذهب کاتولیک گرویده بود. تالکین نیز در سال 1915 فارغ‌التحصیل شد و سال بعد او را در جبهه جنگ جهانی اول فراخوانند. او و ادیت پیش از اعزامش به جنگ جهانی اول ازدواج کردند. تالکین در حین جنگ به‌نوعی تیفوس مبتلا شد و به خانه برگردانده شد.
او در سال 1917 در حین بهبود از بیماری کتاب داستان‌های گمشده را نوشت. داستان‌هایی که بعدها پیش‌زمینه اسطوره‌های سرزمین میانه، سیلماریلیون شدند. او از جنگ جهانی اول آسیب‌های متعددی دید. او در داستان‌هایش به تأثیرات جنگ بر زندگی اشارات بسیاری می‌کند. جنگ‌های متعددی که او در کتاب‌هایش بیان کرده همگی تحت تأثیر جنگ جهانی اول بر روحیه خود تالکین بوده‌اند.  
او پس از بهبودی از بیماری به تحقیق و بررسی به زبان‌شناسی ادامه داد و به زمره کارکنان فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد پیوست. او اولین کرسی تدریس انگلیسی خود را در سال 1920 عهده‌دار شد و بعداً در سال 1925 کرسی معتبر آنگلوساکسون را در آکسفورد به دست آورد. تا سال 1929 ، او صاحب چهار فرزند با ادیت شده بود. تالکین به مدت سی و چهار سال در آکسفورد تدریس کرد و زندگی و کارش چنان به هم گره خورد بود که به انزوا رسیده بود. او اسطوره سیلماریلیون را در طول دهه 1920 توسعه داد.

دربارۀ مترجم ارباب حلقه ها

رضا علیزاده مترجم شناخته شده آثار تالکین، در 2 خردادماه 1343 در شهرستان اردبیل متولد شد. او ابتدا در رشتۀ صنایع خودرو تحصیل می‌کرد اما این رشته را به نفع کار ترجمه رها کرد.

عمده شهرت او در ایران به سبب ترجمه کتاب‌های جی آر. آر. تالکین و اومبرتو اکو به زبان فارسی با ترجمه‌ای روان و شیوا است. او جلد اول سه‌گانه ارباب حلقه ها را در سال 1381 ترجمه کرد و به ترتیب دو سال بعد از آن، جلد دوم و سوم ارباب حلقه ها را منتشر کرد. در سال 1383 نیز کتاب هابیت را به فارسی برگرداند و در سال 1386 اثر پیچیدۀ سیلماریلیون را ترجمه کرد.

عکس مترجم کتاب ارباب حلقه ها یاران حلقه انتشارات روزنه رضا علیزاده

امتیازات

جلد اول مجموعه ارباب حلقه‌ها، کتاب یاران حلقه از سایت گودریدز امتیاز 4.37  و از سایت آمازون  امتیاز 4.8 از 5 را کسب کرده است.

میزان فروش کتاب

مجموعۀ ارباب حلقه‌ها بیش از 150 میلیون نسخه در سرتاسر جهان فروخته است. این کتاب به بیش از 38 زبان ترجمه شده است.

اقتباس سینمایی از کتاب

پیتر جکسون، کارگردان شناخته‌شدۀ نیوزیلندی، از سال 2001 تا 2003 سه فیلم بلند سینمایی را بر اساس سه‌گانۀ ارباب حلقه‌ها روی پردۀ سینما برد. این فیلم‌ها در گیشه و نزد منتقدین بسیار موفق ظاهر شدند و جوایز بسیاری از جمله یازده جایزۀ اسکار دریافت کردند.

تحلیل سی بوک از مجموعه ارباب حلقه‌ها 

یاران حلقه متن جذاب و روانی دارد. این کتاب به همراه دو کتاب بعدی‌اش در زمرۀ آثار کلاسیک و ارزشمند در ژانر فانتزی قرار دارند که توانسته‌اند طی سال‌ها مخاطبان بی‌شماری را به خود جذب کنند.

مدت زمانی که طول می‌کشد کتاب یاران حلقه و مجموعۀ ارباب حلقه‌ها را بخوانید

اگر سرعت مطالعه‌تان 250 کلمه در دقیقه باشد، حدوداً 7 ساعت طول می‌کشد تا کتاب یاران حلقه را به طور کامل مطالعه نمایید.

اگر از کتاب یاران حلقه خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید.

جلد دوم و سوم ارباب حلقه‌ها اثر جی ‌آر.آر. تالکین که ادامۀ ماجراجویی فرودو و یارانش برای نابود کردن حلقۀ قدرت است.

هابیت، کتاب اول جی‌.آر.آر تالکین که در آن داستان سرزمین میانه و هابیت‌ها را روایت کرده و وقایع آن پیش از ارباب حلقه‌ها اتفاق میفتد.

سیلماریلیون، اثر دیگری از جی.آر.آر تالکین که پسر تالکین بر اساس دست‌نوشته‌های تالکین آن را پس از مرگ او منتشر کرد. این کتاب شرح عصر اول و دوم سرزمین میانه و پیدایش ملکور و سائورون است.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (17)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • مهدی شهابی
    • پاسخ به نظر

    موجود کنید لطفاً

  • تصویر کاربر

    • نوید همافر
    • پاسخ به نظر

    کتاب ترجمۀ قابل‌قبول و خوبی داره، نثر تالکین البته کلا کمی سخت اما جذاب و گیراست. شخصیت‌های کتاب هم واقعاً حرف ندارن، فرودو، گاندالف و غیره، واقعاً یک کتاب بی‌نظیره.

  • تصویر کاربر

    • مهرناز بهروش
    • پاسخ به نظر

    دنیایی که تالکین خلق کرده بی‌نظیره، البته بهتره قبل از ارباب حلقه‌ها هابیت و سیلماریلیون هم بخونید تا با تاریخچۀ دنیای تالکین آشنا بشید.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

بریده ای از کتاب (5)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • نوید همافر
    • 0

    وقتی صبحانه‌شان تمام شد، و دوباره کوله‌ها را بستند، ساعت از ده گذشته بود. و روز کم‌کم آفتابی و گرم می‌شد.

  • تصویر کاربر

    • مهرناز بهروش
    • 0

    صبح پریده رنگ و نمناک از راه رسید. فرودو اول از همه بیدار شد و دید که ریشه یک درخت پشتش را تقریبا سوراخ کرده و گردنش خشک شده است.

  • تصویر کاربر

    • فافا اسماعیلی
    • 0

    درست بالای تپه به یک بیشه کوچک صنوبر رسیدند. جاده را رها کردند و در عمق بیشه تاریک که بوی صمغ می‌داد فرو رفتند و شاخه‌های خشک و میوه کاج گرد آوردند تا با آن آتش درست کنند.

  • 1
  • 2
عیدی