30بوک
سیاسی
عمومی
در برابر استبداد

در برابر استبداد (خرد و حکمت زندگی)(5)(پالتویی)

(18)

1,000,000ریال

900,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
5373

علاقه مندان به این کتاب
91

می‌خواهند کتاب را بخوانند
5

کسانی که پیشنهاد می کنند
6

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب در برابر استبداد

انتشارات گمان منتشر کرد:
این کتاب‌‌‌ها فلسفه را ساده نمی‌‌‌کنند بلکه از ابهّتِ هراس‌‌‌آورِ فلسفه می‌‌‌کاهند. خواننده ممکن است خواندنِ این کتاب‌‌‌ها را به امید یافتنِ پاسخ‌‌‌های روشن آغاز کند: پاسخی برای مسئله‌‌‌ی تنهایی‌‌‌اش، چراییِ مرگ، منشأ ملال و دل‌‌‌زدگی... اما انتظار اینکه کتابی یا کسی در چند صفحه یا فلان تعداد نکته به ما بگوید چطور زندگی کنیم و چگونه خوشبخت شویم، در واقع یک‌‌‌جور انکارِ مسئولیت شخصیِ انسان است. پاسخی قطعی و ابدی که مناسب حال همه‌‌‌کس باشد وجود ندارد. کتاب‌‌‌هایی که چنین مدعاهایی دارند قطعاً فریبکارند. کتاب‌‌‌های این مجموعه نسخه نمی‌‌‌پیچند و سیاهه‌‌‌ای از اعمال نیک و بد پیش روی شما نمی‌‌‌گذارند؛ بلکه می‌‌‌خواهند به فهم بهتر زندگی و پرسش‌‌‌ها و تجربه‌‌‌هایمان کمک کنند؛ چراغی بیفروزند تا در این اتاق تاریکِ زندگی و در لحظاتِ دشوار، درکمان از پرسش‌‌‌های بی‌‌‌پایان انسانی روشن‌‌‌تر شود، بدانیم فیلسوفان و حکیمانِ جهان به این پرسش‌‌‌ها چطور فکر کرده‌‌‌اند؛ تا با فهمِ دقیق‌‌‌تر و دیدی بارزتر بتوانیم در زندگی‌‌‌مان تصمیم بگیریم، مسئولیت تصمیم‌‌‌مان را شجاعانه بر عهده بگیریم و با عواقب تصمیم‌‌‌هایمان آگاهانه روبرو شویم.
تاریخ اروپا شاهد سه لحظه ی دموکراتیك بزرگ بوده است: پس از جنگ جهانی اول در سال 1918، پس از جنگ جهانی دوم در سال 1945، و پس از پایان کمونیسم در سال 1989. بسیاری از دموکراسی هایی که در این سه مقطع زمانی برپا شدند به شکست و فروپاشی انجامیدند، آن هم در شرایطی که از بسیاری جهات شبیه به شرایط امروز ما بوده اند... تاریخ قرن بیستم اروپا به ما می آموزد که چطور ممکن است جوامع درهم بشکنند، دموکراسی ها سقوط کنند، اخلاقیات فرو بپاشد و مردمان عادی یکباره خودشان را اسلحه به دست بالای سر گورهای دسته جمعی بیابند. درك دلایل به وجود آمدن این شرایط برای امروز ما بسیار مفید خواهد بود.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب در برابر استبداد اثر تیموتی اسنایدر

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب در برابر استبداد از سایت گودریدز امتیاز 4.2 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب در برابر استبداد از سایت آمازون امتیاز 4.7 از 5 را دریافت کرده است.

جوایزی که کتاب در برابر استبداد از آن خود کرده است:

• نامزد دریافت جایزۀ بهترین کتاب تاریخی و زندگی‌نامه در سال 2017 به انتخاب کاربران گودریدز

معرفی کتاب در برابر استبداد:

در برابر استبداد اثر تیموتی اسنایدر مورخ قرن بیستم اروپا است. این کتاب در سال 2017 منتشر شد و پس از انتشار در صدر فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های غیرداستانی نیویورک‌تایمز قرار گرفت و تا اواخر سال 2021 در این فهرست باقی ماند. کتاب در برابر استبداد درس‌هایی از آلمان نازی و اروپای شرقی است که به ما نشان می‌دهد چگونه دموکراسی می‌میرد و برای نجات آن چه باید بکنیم.

واکنش‌های جهانی به کتاب در برابر استبداد:

«کتابی شفاف و بی‌نظیر، اثری به یاد ماندنی که در تاریخ ثبت خواهد شد.» -کارلوس لوزادا، واشنگتن پست

«در کتابی ساده و کوچک، اسنایدر از استبدادی نوشته است که در قرن حاضر حضورش به شدت قابل توجه است.» -دانیل دبیلو درزنر، نیویورک تایمز

«یک راهنمای ساده که نشان می‌دهد چطور باید در مقابل استبداد مقاومت کرد، امکان ندارد کتابی بهتر از این در این مورد پیدا کنید.» -تیم آدامز، گاردین

«کتاب استبداد، یک راهنمای جالب برای زنده ماندن و مقاومت در برابر چرخش آمریکا به سمت استبداد است. نویسنده سعی کرده است در این کتاب گذشته و حال را به هم پیوند بزند.» -نیویورک تایمز

«ما به سرعت در حال رسیدن به فاشیسم هستیم. این نویسندۀ آمریکایی ما را از توهم بیرون می‌آورد.» -سوتلانا الکسوویچ، نویسندۀ کتاب جنگ چهرۀ زنانه ندارد

چرا باید کتاب در برابر استبداد را بخوانیم؟

تیموتی اسنایدر در کتاب در برابر استبداد درس‌هایی به ما می‌آموزد. در میان این درس‌ها او به ما شجاعت را می‌آموزد و این‌که چطور با شجاعت می‌توان در برابر استبداد ایستادگی کرد. بنابراین اگر به کتاب‌های سیاسی علاقه دارید و دوست دارید در مورد دموکراسی و صد البته تاریخ اطلاعات به دست آورید، حتماً کتاب در برابر استبداد را بخوانید.

جملات درخشانی از کتاب در برابر استبداد:

«بیشترِ قدرتی که در اختیار اقتدارگرایی قرار می‌گیرد داوطلبانه به آن داده شده است. در چنین زمانه‌ای افراد پیشاپیش به این فکر می‌کنند که حکومت سرکوبگرتر چه خواهد خواست و بعد بدون این‌که آن چیز از آن‌ها خواسته شده باشد آن را در اختیار حکومت می‌گذارند. شهروندی که چنین رفتاری را در پیش گرفته است در واقع به قدرت می‌آموزد که با وی چه‌ها می‌تواند بکند. اطاعت پیش‌دستانه تراژدی‌ای سیاسی است. شاید حاکمان از ابتدا ندانند که شهروندان حاضرند فلان ارزش یا بهمان اصل را فروگذارند. شاید رژیمی جدید از ابتدای کار ابزار مستقیم نفوذ و تأثیرگذاری بر شهروندان را در اختیار نداشته باشد. پس از انتخابات سال 1932 آلمان که به آدلف هیتلر اجازۀ تشکیل دولت داد یا انتخابات سال 1946 چک‌اسلواکی که کمونیست‌ها پیروز آن بودند، گام مهم بعدی اطاعت پیش‌دستانه بود. در هر دوی این موارد پس از آن‌که شمار کافی از مردم داوطلبانه با رهبران جدید بیعت کردند، نازی‌ها و کمونیست‌ها پی بردند که می‌توانند با نهایت سرعت به سمت تغییر کامل رژیم گام بردارند. بعد دیگر نمی‌شد آن همراهی‌های خودسرانه و سهل‌انگارانه را بازپس گرفت.»

«نهادها هستند که به ما کمک می‌کنند منزلت و شأن‌مان را حفظ کنیم. اما آن‌ها هم به کمک‌مان نیاز دارند. از «نهادهای ما» دم نزنید مگر این‌که واقعاً با تلاش در جهت حفظ و تقویت‌شان،‌ آن‌ها را مال خود کنید. نهادها نمی‌توانند از خودشان دفاع و محافظت کنند. اگر از همان ابتدای کار از آن‌ها دفاع نکنیم یکی پس از دیگری فروخواهند ریخت. پس نهادی را که برای‌تان مهم است ـ یک محکمه، یک روزنامه،‌ یک قانون، یک اتحادیۀ کارگری ـ انتخاب کنید و پشت آن را بگیرید. فرض ما معمولاً بر این است که نهادها به طور خودکار خودشان را در برابر حتا شدیدترین حملات مستقیم حفظ می‌کنند. این همان اشتباهی بود که یهودیان آلمان پس از تشکیل دولت هیتلر در مورد هیتلر و نازی‌ها مرتکب شدند. مثلاً در روز دوم فوریۀ 1933 یکی از روزنامه‌های مشهور یهودیان آلمان یادداشت سردبیری منتشر کرد که گویای این اعتماد بی‌اساس و اشتباه بود: ما این دیدگاه را نمی‌پذیریم که می‌گوید آقای هیلتر و دوستانش، که حالا دیگر توانسته‌اند قدرت را همان‌طور که از مدت‌ها پیش آرزویش را داشتند در دست بگیرند.»

«بسیاری از مردمان منطقی و اندیشمند آن‌زمان چنین دیدگاهی داشتند، چنان که امروز هم خیلی‌ها بر این دیدگاه هستند. خطا این‌جاست که فرض بگیرید حاکمان پس از رسیدن به قدرت از طریق نهادها نخواهند توانست آن نهادها را تغییر دهند یا تخریب کنند ـ حتا وقتی پیش از به قدرت رسیدن وعدۀ این کار را داده باشند. انقلابیون گاه واقعاً قصد از بین بردن یکبارۀ کل نهادها را دارند. بلشویک‌های روسیه چنین نیتی داشتند. گاهی اوقات هم‌پویایی و کارکرد نهادها از آن‌ها گرفته می‌شود و به تصویری توخالی از خودِ سابق‌شان تبدیل می‌شوند تا به جای مقاومت در برابر نظم جدید آن را تقویت کنند. این همان چیزی است که نازی‌ها گلایسشایتونگ می‌خواندند. استقرار نظم جدید نازی کمتر از یک سال زمان برد. تا پایان سال 1933 آلمان کشوری با حکومت تک‌‌حزبی شده بود که در آن همۀ نهادهای بزرگ به‌شدت تضعیف شده بودند.»

تحلیلی بر کتاب در برابر استبداد‌:

دموکراسی مبتنی بر حاکمیت قانون و ارادۀ مردمی است و تنها راهی است که می‌توانیم با آن از اعمال خودسرانۀ قدرت مثل سرکوب آزادی بیان، محدود کردن یا لغو آزادی‌های مدنی، قوانینی که بدون تأیید مردم تصویب می‌شوند، دستگیری و حبس بدون محاکمه، شکنجه و قتل به دست سازمان‌های کنترل‌نشدۀ دولت، اختلاس و اخاذی سیاستمداران که به ناچار با نابودی دموکراسی به دزد تبدیل می‌شوند، جلوگیری کنیم. با این حال دموکراسی شکننده است. دوره‌ای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، زمانی که دموکراسی مبتنی بر قانون اساسی نه تنها در اروپا بلکه در تمام کشورهای سراسر جهان گسترش یافت و فرانسیس فوکویاما اعلام کرد که تاریخ به پایان رسیده است، موجی جدید همه چیز را تغییر داد. اکنون روسیه، مجارستان، ترکیه و لهستان دموکراسی را به نابودی کشانده‌اند زیرا افراد قدرتمندی نظیر پوتین، اوربان، اردوغان و کاچینسکی آزادی‌های مدنی را از بین می‌برند، صدای منتقدین را خاموش می‌کنند و نهادهای مستقل را سرکوب می‌کنند. چیزی که اوضاع را بدتر می‌کند این است که چنین دیکتاتورهای بالقوه‌ای از حمایت مردمی برای کاری که انجام می‌دهند برخوردار هستند. تیموتی اسنایدر معتقد است شاید انتخاب شدن ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا شروع سرکوب دموکراسی در آمریکا باشد.

فهرست مطالب کتاب در برابر استبداد

مقدمۀ مترجم
مقدمه: تاریخ و استبداد
۱. در اطاعت پیش‌دستی نکنید
۲. از نهادها دفاع کنید
۳. از حکومت تک‌حزبی بر حذر باشید
۴. مسئولیت چهرۀ جهان را برعهده بگیرید
۵. اخلاقیات حرفه‌ای را فراموش نکنید
۶. مراقب شبه‌نظامی‌ها باشید
۷. اگر باید مسلّح باشید خوب فکر کنید
۸. ایستادگی کنید
۹. با زبان‌تان مهربان باشید
۱۰. حقیقت را باور داشته باشید

اگر از خواندن کتاب در برابر استبداد لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

کتاب در برابر استبداد، پنجمین کتاب از مجموعۀ خرد و حکمت زندگی نشر گمان است. تیموتی اسنایدر در کتاب در برابر استبداد در مورد تاریک‌ترین لحظات قرن بیستم از نازیسم گرفته تا کمونیسم استفاده می‌کند تا بیست درس در مورد مقاومت در برابر استبداد مدرن را به خوانندگان بیاموزد. بنابراین اگر از خواندن کتاب در برابر استبداد لذت بردید، به شما پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌های زیر را نیز مطالعه نمایید.

دموکراسی (داستان‌هایی از راه طولانی آزادی) اثر کاندولیزا رایس است. امروزه بیش از نیمی از کشورهای دنیا به عنوان کشورهای دموکراتیک شناخته می‌شوند اما مسیر رسیدن به دموکراسی هموار نخواهد بود. رایس با استفاده از تجربیات تاریخی آمریکا، نگاهی به دموکراسی و مسیر دستیابی به آن در کشورهایی نظیر روسیه و لهستان و برخی کشورهای خاورمیانه انداخته است.

مردم علیه دموکراسی اثر یاشا مونک دانشمند علوم سیاسی آلمانی است. او در این کتاب قصد دارد به دو سؤال اساسی در راه دموکراسی پاسخ دهد. این‌که چرا آزادی در خطر است و چگونه نجاتش دهیم؟ یاشا مونک در این کتاب توضیح می‌دهد که دیگر کسی به ندرت به سیاست اعتماد می‌کنم و دموکراسی در معرض نابودی قرار دارد. مونک با تکیه بر واقعیت‌های روشن و تحقیقات تازه، عوامل اصلی این نارضایتی را شناسایی کرد و راه‌حلی برای این موقعیت پیشنهاد کرده است.

کتاب بوروکراسی اثر لودویگ فون میزس متفکر لیبرالی است. نویسنده در این کتاب این دیدگاه را مطرح می‌کند که مطالعۀ بوروکراتیسم فرصتی فوق‌العاده برای آشنایی با مسائل بنیادین مربوط به تضاد میان سوسیالیسم و کاپیتالیسم است.

دربارۀ تیموتی اسنایدر‌: استاد تاریخ دانشگاه ییل

در برابر استبداد

تیموتی اسنایدر در سال 1969 در آمریکا به دنیا آمد. او استاد تاریخ دانشگاه ییل و متخصص تاریخ اروپای شرقی و مرکزی، اتحاد جماهیر شوروی و هولوکاست است. اسنایدر از دبیرستان سنترویل فارغ‌التحصیل شد و مدرک کارشناسی‌اش را در رشتۀ تاریخ و علوم سیاسی از دانشگاه براون و مدرک دکترای فلسفه‌اش را در رشتۀ تاریخ مدرن در سال 1995 از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد. او از سال 1991 تا 1994 محقق کالج بالیول، آکسفورد بود. اسنایدر از سال 1994 تا 1995 در مرکز تحقیقات علمی فرانسه در پاریس مشغول به کار بود و در سال 1997 شروع به کار برای مؤسسۀ مطالعات استراتژیک اُلین در دانشگاه هاروارد کرد. او از سال 1998 تا 2001 محقق آکادمی در مرکز امور بین‌الملل دانشگاه هاروارد بود. او کتاب‌های تحسین شده‌ای دربارۀ تاریخ اروپای قرن بیستم، به ویژه دوران کمونیسم و نازیسم نوشته است و اکثر کتاب‌هایش به 30 زبان ترجمه شده‌اند و برای کتاب‌هایش جوایز مهمی از جمله «جایزۀ هانا آرنت»، «جایزۀ کتاب لایپزیک»، «جایزۀ رالف والدو امرسون» در علوم انسانی، «جایزۀ ادبی فرهنگستان ادب و هنر آمریکا» و «جایزۀ کمیتۀ آشویتس هلند» را دریافت کرده است .تیموتی اسنایدر مدرک کارشناسی‌اش را در رشته‌های تاریخ و علوم سیاسی از دانشگاه براون و دکترایش را در رشتۀ فلسفۀ تاریخ مدرن در سال 1995 از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد. اسنایدر به طور دائم برای نشریات نقد و بررسی کتاب نیویورک و ضمیمۀ ادبی تایمز مطلب می‌نویسد. او همچنین عضو کمیتۀ آگاهی موزۀ یادبود هولوکاست آمریکا و عضو دائمی انستیتوی علوم انسانی در وین است.

دیگر آثار تیموتی اسنایدر:

·         مسیری بدون آزادی

·         در مسیرِ ناآزادی

·         خودکامگی

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (2)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • 0

    یک ضرب المثل قدیمی آمریکایی می گوید آن جا که انتخابات سالانه تمام می شود، استبداد آغاز می شود.

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • 0

    وندال فیلیپس نعمت آزادی مردمی باید هر روز برداشت شود، وگرنه می گندد و از بین‌ می رود.

عیدی