روان شناسی پول

(3)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
3003

علاقه مندان به این کتاب
11

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب روان شناسی پول

انتشارات دوران منتشر کرد:
تصمیم خوب مالی لزوماً به دانش شما ربطی ندارد، بلکه به رفتارتان وابسته است و آموزش رفتار مناسب کار دشواری است، حتی به افراد واقعاً‌ باهوش. سرمایه‌گذاری، امور مالیِ شخصی و تصمیمات مربوط به کسب‌وکار عمدتاً به عنوان رشته‌ای مبتنی بر ریاضیات تدریس می‌شود؛ جایی که داده‌ها و فرمول‌ها به ما می‌گویند دقیقاً چه کنیم. تعداد کمی از افراد فقط با یک صفحهٔ گستردهٔ محاسباتی تصمیمات مالی می‌گیرند. این تصمیمات در مکان‌هایی گرفته می‌شود که تجربهٔ شخصی، دیدگاه جهان‌بینی منحصربه‌فردتان، ایگو، غرور، بازاریابی و انگیزه‌های عجیب و بدیع خاص خودتان در کنار هم قرار می‌گیرند و روایتی متناسب با شما برایتان شکل می‌دهند.
در کتاب روان‌شناسی پول نویسندهٔ برگزیده، مورگان هاوزل، نوزده داستان کوتاه برایمان تعریف می‌کند تا بفهمیم مردم چه دیدگاه‌های عجیبی نسبت به پول دارند و بیاموزیم چطور حس بهتری از مهم‌ترین موضوعات زندگی دیگران داشته باشیم.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب روان‌شناسی پول اثر مورگان هاوزل

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

روان‌شناسی پول از سایت گودریدز امتیاز 4.4 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

روان‌شناسی پول از سایت آمازون امتیاز 4.7 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب روان‌شناسی پول:

مورگان هاوزل یکی از موفق‌ترین سرمایه‌داران آمریکایی است که توانست برندهٔ جایزهٔ بهترین کتاب کسب‌وکار شود. کتاب روان‌شناسی پول یکی از مشهورترین کتاب‌های هاوزل است که در سال 2020 منتشر شد. نویسنده در این کتاب 19 داستان کوتاه را با خوانندگان به اشتراک گذاشته است تا به بررسی روش‌های عجیب مردم در سروکار داشتن با پول بپردازد و به شما می‌آموزد که چگونه یکی از مهم‌ترین موضوعات زندگی یعنی پول را درک کنید. با فروش بیش از 4 میلیون نسخه در سراسر دنیا، این کتاب تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب کلاسیک دربارهٔ پول شد.

واکنش‌های جهانی به کتاب روان‌شناسی پول:

«افراد کمی می توانند مانند مورگان هاوزل با این وضوح در مورد امور مالی بنویسند. خواندن کتاب روانشناسی پول برای هر کسی که می خواهد تصمیمات عاقلانه‌تری بگیرد، یا زندگی ثروتمندتری را تجربه کند، ضروری است.» - دانیل هـ. پینک، نویسندهٔ کتاب‌های پرفروش منتخب نیویورک تایمز، بزنگاه، انگیزه، و کار انسان فروشندگی است

«مورگان هاوزل از نویسندگان نادری است که می‌تواند مفاهیم پیچیده را به داستان‌هایی جذاب و قابل‌هضم برگرداند. روانشناسی پول کتابی کوتاه و جذاب است که هم دانشی را در اختیار ما قرار می‌دهد تا بفهمیم چرا تصمیمات مالی بدی می‌گیریم و هم ابزارهایی را برای گرفتن تصمیمات بهتر پیش روی‌مان می گذارد.» - آنی دوک، نویسندهٔ کتاب تفکر در ریسک‌ها

چرا باید کتاب روان‌شناسی پول را بخوانیم؟

هدف این کتاب متقاعدکردن شماست تا درک کنید که دستیابی به مهارت‌های نرم از جنبه‌ٔ فنی پول مهم‌تر هستند. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری دربارهٔ پول و مسائل مالی کسب کنید و بتوانید پول خود را مدیریت کنید حتماً این کتاب را بخوانید.

جملات درخشانی از کتاب روان‌شناسی پول:

«در دوران دانشگاه، پیش‌خدمت هتلی زیبا در لس آنجلس بودم. یکی از مهمانان همیشگی هتل مدیر ارشدی در حوزهٔ فناوری بود. او نابغه بود، در بیست‌سالگی یکی از اجزای اصلی روترهای وای فای را طراحی و ثبت کرده بود. چندین شرکت را تأسیس کرده و فروخته بود. او فردی بسیار موفق بود. هم‌چنین رابطه‌ای با پول داشت که من آن را تکریبی از تزلزل و حماقت کودکانه توصیف می‌کنم. بسته‌ای اسکنان صددلاری به ضخامت چند سانتی‌متر را با خود حمل می‌کرد. به همهٔ کسانی که می‌خواستند و بسیاری از افرادی که نمی‌خواستند این پول را نشان می‌داد. آشکارا و با صدای بلند، و اغلب وقتی که مست و به همه چیز بی‌توجه بود، در مورد ثروتش لاف می‌زد. روزی چند هزار دلار پول نقد به یکی از همکارانم داد و گفت: «به مغازهٔ طلافروشی در پایین خیابان برو و چند سکهٔ هزار دلاری طلا برایم بگیر». ساعتی بعد، این مدیر ارشد فناوری و دوستانش، با سکه‌های طلا در دست، در کنار اسکله‌ای مُشرف به اقیانوس آرام دور هم جمع شدند. آن‌ها سپس شروع به پرتاب سکه‌ها به سمت دریا کردند، سکه‌ها را مانند سنگ پرتاب می‌کردند و بر سر این‌که سکهٔ کدام یک دورتر پرتاب شده است، با هم بحث و شوخی می‌کردند. فقط برای سرگرمی.»

«مردم برخی کارهای احمقانه را با پول‌شان انجام می‌دهند. اما هیچ‌کس دیوانه نیست. این نکات را باید در نظر داشت: افراد از نسل‌های مختلف، از والدین مختلفی که درآمد و ارزش‌های متفاوتی داشته‌اند، در مناطق مختلف جهان، در اقتصادهای متفاوتی متولد شده‌اند، بازارهای مختلف کاری را با انگیزه‌های مختلف و درجات مختلف شانس تجربه می‌کنند و درس‌های بسیار متفاوتی می‌آموزند. هر کسی تجربهٔ منحصر به فرد خودش را از عملکرد جهان دارد. چیزهایی که خودتان تجربه کرده‌اید الزام‌آورتر از چیزهایی است که از دیگران می‌آموزید. بنابراین، همهٔ ما ـ شما، من، هر کسی ـ زندگی را سپری می‌کنیم و به مجموعه‌ای از دیدگاه‌ها در مورد نحوهٔ کار پول، که از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اعتقاد پیدا می‌کنیم. آن‌چه برای شما احمقانه به نظر می‌رسد ممکن است برای من منطقی باشد. فردی که در فقر بزرگ شده است، در مورد ریسک و پاداش به طریقی فکر می‌کند که کودک یک بانک‌دار ثروتمند هر چه‌قدر هم تلاش کند نمی‌تواند آن را درک کند. شخصی که در دورهٔ زیادبودن تورم بزرگ شده چیزی را تجربه کرده که شخص رشد کرده در دورهٔ ثبات هرگز تجربه نکرده است. معامله‌گر سهام در بورس، که در دوران رکود بزرگ اقتصادی همهٔ دارایی‌اش را از دست داده، تجربه‌ای دارد که یک کارگر فناوری در شکوه اواخر دههٔ 1990 نمی‌تواند تصور کند.»

«هیچ‌کس نباید انتظار داشته باشد اعضای این گروه‌ها باقی زندگی خود را با تفکری یکسان در مورد تورم یا بازار سهام یا بی‌کاری یا به طور کلی پول سپری کنند. هیچ‌کس نباید انتظار داشته باشد آن‌ها به شکل یکسانی به اطلاعات مالی واکنش نشان دهند. هیچ‌کس نباید تصور کند این افراد تحت تأثیر انگیزه‌های یکسانی قرار گرفته‌اند. هیچ‌کس نباید انتظار داشته باشد آن‌ها به منابع مشاورهٔ یکسانی اعتماد کنند. هیچ‌کس نباید انتظار داشته باشد آن‌ها در مورد چیزهای مهم، چیزهای باارزش، اتفاقاتی که احتمالاً بعداً‌ می‌افتد و بهترین مسیر رو به جلو توافق داشته باشند. نگاه آن‌ها به پول در جهان‌های مختلفی شکل گرفته است. و از این رو دیدگاهی دربارهٔ پول که گروهی از افراد آن را ظالمانه‌ می‌دانند می‌تواند برای گروه دیگری از افراد کاملاً منطقی باشد. چند سال پیش، روزنامهٔ نیویورک تایمز مطلبی در مورد شرایط کار در شرکت فاکسکان، سازندهٔ بزرگ تجهیزات الکترونیکی تایوان، نوشت. شرایط توصیف‌شده بسیار اسفناک بود. خوانندگان واقعاً ناراحت شدند.»

تحلیلی بر کتاب روان‌شناسی پول‌:

هر زندگی، در هر سطحی از آگاهی و دانش به این دو موضوع مرتبط خواهد بود، خواه به آن علاقه داشته باشید یا نه:‌ سلامتی و پول. صنعت مراقبت‌های سلامتی، با افزایش امید به زندگی در سراسر جهان، پیروزی علم مدرن است. اکتشافات علمی جایگزین ایده‌های قدیمی پزشکان در مورد چگونگی عملکرد بدن انسان شده‌اند و به همین دلیل در واقع همهٔ افراد از سلامتی بیش‌تری برخوردار شده‌اند. صنعت پول که شامل سرمایه‌گذاری، امور مالی شخصی و برنامه‌ریزی تجاری نیز می‌شود اما داستان دیگری است. در طی سال‌ها، با آزمون و خطای جمعی یاد گرفته‌ایم چگونه کشاورز بهتر، لوله‌کش ماهر و شیمی‌دانان پیشرفته‌تری شویم. اما آیا آزمون و خطا نحوهٔ بهترشدن در امور مالی شخصی‌مان را به ما یاد داده است؟ آیا احتمال کم‌تری برای مدفون‌کردن خودمان با بدهی‌ها وجود دارد؟ آیا احتمال بیش‌تری برای پس‌انداز‌کردن برای روزهای بد وجود دارد؟ یا حتا آمادگی برای بازنشسته‌شدن؟

در کتاب روان‌شناسی پول چه می‌خوانیم؟

مورگان هاوزل معتقد است که مهم‌ترین دلیلی که باعث این اتفاقات می‌شود این است که به ما یاد نداده‌اند به پول از راه‌های بسیار شبیه فیزیک (با قوانین و قواعد) و نه مانند روان‌شناسی (با احساسات و تفاوت‌های ظریف) فکر کنیم. اما واقعیت این است که پول همه جا هست، همهٔ ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و بیش‌تر ما را گیج می‌کند. اما مورگان هاوزل در کتاب روان‌شناسی پول به شما نشان می‌دهد که موفقیت مالی از نوع علوم سخت نیست، بلکه مهارتی نرم است، به‌طوری که نحوهٔ رفتارتان از آن‌چه می‌دانید مهم‌تر است و این مهارت نرم را روان‌شناسی پول می‌نامد. او در این کتاب مستقیماً به سرمایه‌گذاران تازه‌کار اشاره کرده و از اشتباهات رایج اما قابل اجتناب می‌نویسد. کتاب روان‌شناسی پول به سه بخش تقسیم شده است: نوزده فصل کوتاه با جزئيات در مورد اشتباهات رایج سرمایه‌گذاری و نحوهٔ اجتناب از آن‌ها. بازگویی موقعیت نویسنده و روش‌های سرمایه‌گذاری و یک تاریخ جذاب از اقتصاد ایالات متحده از زمان رکود بزرگ تا به امروز.

فهرست مطالب کتاب روان‌شناسی پول

مقدمه: بزرگ‌ترین نمایش روی زمین
فصل یکم: هیچ‌کس دیوانه نیست
فصل دوم: شانس و ریسک
فصل سوم: هرگز کافی نیست
فصل چهارم: شگفتیِ ترکیب
فصل پنجم: ثروتمندشدن در برابر ثروتمند ماندن
فصل ششم: فرصت‌های نادر شما را برنده می‌کند
فصل هفتم: آزادی
فصل هشتم: دوگانگی مرد در ماشین
فصل نهم: ثروت چیزی است که نمی‌بینید
فصل دهم: پس‌انداز پول
فصل یازدهم: پذیرفتنی منطقی
فصل دوازدهم: شگفتی
فصل سیزدهم: فضای خطا
فصل چهاردهم: شما تغییر می‌کنید
فصل پانزدهم: هیچ چیز رایگان نیست
فصل شانزدهم: شما و من
فصل هفدهم: فریبندگی بدبینی
فصل هجدهم: وقتی هر چیزی را باور می‌کنید
فصل نوزدهم: همه‌چیز در یک قاب
فصل بیستم: اعترافات
پیوست: تاریخ مختصر طرز فکر مصرف‌کننده‌های امریکایی

اگر از خواندن کتاب روان‌شناسی پول لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• کتاب پزشک مالی اثر لوئیز اسکاتیگنا مشاور مالی است که در آن در مورد راه‌کارهایی برای حل تنگناهای مادی و بهبود سلامت امور مالی صحبت کرده است. او با هزاران مشتری ملاقات کرده است و شاهد دردها و خسارت‌هایی بود که ریشه در ناآگاهی مراجعینش داشت. بنابراین در این کتاب به شما نشان می‌دهد چطور می‌توانید در وضعیت مالی به تعادل برسید و برخی مفاهیم ضروری و منطقی مالی را به شما می‌آموزد.

• کتاب پدر پولدار، پدر بی‌پول اثر رابرت کیوساکی سرمایه‌گذار معروف است. آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که ثروتمندان چه چیزهایی در مورد کسب پول و ثروت به فرزندان خود می‌آموزند که فقرا و افراد متوسط آن‌ها را نمی‌دانند؟ رابرت کیوساکی در این کتاب به همین موضوع و بسیاری موضوعات مالی دیگر پرداخته است و مهم‌ترین نکات در مورد آموزش‌های مالی را در این کتاب پیدا خواهید کرد.

• کتاب از صفر به یک اثر پیتر تیل کارآفرین و سرمایه‌گذار افسانه‌ای است. او در این کتاب به شما یاد می‌دهد چگونه می‌توانید راه‌های منحصربه‌فردی برای ایجاد چیزهای جدید، پیدا کنید. تیل معتقد است که پیشرفت را می‌توان در هر صنعت و حوزه‌ای از کسب‌وکار به‌دست آورد و مهم‌ترین مهارتی که هر کسی باید به آن دست یابد فکر کردن برای خود است.

دربارۀ مورگان هاوزل: نویسندهٔ کتاب روان‌شناسی پول

روان شناسي پول

مورگان هاوزل شریک تجاری در شرکت The Collaborative Fund است. او نویسندهٔ کتاب‌های «روان‌شناسی پول» و «همانند همیشه» است که پرفروش‌ترین کتاب‌‌های نیویورک تایمز شدند. تاکنون بیش از 4.5 میلیون نسخه از کتاب‌هایش در سراسر دنیا به فروش رفته و به بیش از 50 زبان ترجمه شده‌اند. او دو بار برندهٔ جایزهٔ بهترین در کسب‌وکار از انجمن سردبیران و نویسندگان تجاری آمریکا و برندهٔ جایزهٔ سیدنی نیویورک تایمز شده است. در سال 2022 مجلهٔ «مارکت واچ» او را یکی از 50 فرد تأثیرگذار در بازار معرفی کرد. او هم‌اکنون عضو هیئت مدیرهٔ شرکت مارکل است.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی