دنیای دوپامین

(1)
نویسنده:

1,100,000ریال

990,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
2330

علاقه مندان به این کتاب
26

می‌خواهند کتاب را بخوانند
3

کسانی که پیشنهاد می کنند
3

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب دنیای دوپامین

انتشارات مازیار منتشر کرد:
در این کتاب رابطه نزدیک بین درد و لذت در سامانه عصبی مورد بررسی قرار می‌گیرد و راهکارهای عملی متعددی برای مبارزه با رفتارهای اعتیادآور ارائه می‌شود.
هدف این کتاب آن است که یافته‌های علوم اعصاب در مورد پاداش را شرح دهد تا بتوانیم به تعادل بهتر و سالم‌تر و ایمن‌تری در مورد درد و لذت برسیم. اما علوم اعصاب برای رسیدن به این هدف کافی نیست. برای روشن شدن مسئله به تجربه‌های عملی زندگی انسان‌ها نیز نیاز داریم. انسان‌های گرفتار و درگیر یا همان انسان‌های معتاد بهتر از کسانی که صرفاً مستعد ابتلا به افراط هستند می‌توانند راه رهایی از افراط را به ما بیاموزند. مطالب این کتاب برگرفته از داستان‌های واقعی زندگی بیماران معتاد من است که پس از گرفتاری در دام اعتیاد توانسته‌اند خود را از چاله‌ی‌ اعتیاد بیرون بکشند.
آنا لمکی روانپزشک و استاد دانشگاه استنفورد و مدیر گروه مطالعات اعتیاد در این دانشگاه است که به دلیل موفقیت در تحقیق و تدریس جوایز بسیاری دریافت کرده و قریب صد مقاله از او در مجلات معتبر پزشکی منتشر شده است.

فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

دنیای دوپامین 

کتاب دنیای دوپامین


بخشی از کتاب دنیای دوپامین:
«هر بیماری مثل جعبه‌ای سربسته یا داستانی ناخوانده یا سرزمینی بکر است. یک بار بیماری برایم تعریف کرد که بالا رفتن از یک صخره چه حسی دارد. وقتی آدم در حال صعود است فقط با صخره‌ای بی‌انتها روبروست و برای انتخاب محل بعدی گذاشتن پا یا گیر دادن دست خود گزینه‌های چندانی ندارد. در عمل، روان درمانی بی‌شباهت به صخره نوردی نیست. من حین این کار معمولاً خودم را غرق داستان می‌کنم. به گفتن و دوباره گفتن ادامه می‌دهم و باقی کار خودبخود پیش می‌رود.»

دوپامین شاید مشهورترین ماده‌ای است که در مغز ما وجود دارد. دوپامین یک ترکیب آلی است که نقشی حیاتی در بدن و مغز ایفا می‌کند. این ماده در مغز نقش پیام‌رسان عصبی و در خون نقش هورمونی دارد. دوپامین باعث ایجاد لذت و پاداش می‌شود و مناطق خاصی از مغز را که به مرکز پاداش معروفند فعال می‌کند که همین مرکز پاداش باعث ایجاد حس سرخوشی در افراد می‌شود. دوپامین می‌تواند اعتیادآور باشد و بسیاری از افراد با مصرف مواد مخدر یا داروهای مختلف این حس سرخوشی را در خود ایجاد می‌کنند، حتی استفاده از گوشی‌های هوشمند و تکنولوژی نیز چنین احساسی در انسان ایجاد می‌کند. کتاب دنیای دوپامین با عنوان اصلی Dopamine Nation دربارۀ رابطۀ نزدیک بین درد و لذت در سامانۀ عصبی ما است و دکتر آنا لمکی، در این کتاب راهکارهای متعددی برای مبارزه با رفتارهای اعتیادآور ارائه داده است. دنیای دوپامین پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز و لس‌آنجلس تایمز است که در سال 2021 منتشر شد.

معرفی کتاب دنیای دوپامین اثر آنا لمکی

کتاب دنیای دوپامین اثر آنا لِمکی با ترجمۀ محمد اسماعیل فلزی کتابی در مورد لذت و دوپامین است. با این‌که دوپامین عامل شیمیایی مرتبط با لذت و اعتیاد شناخته می‌شود اما کارکردش فراتر از این‌هاست. دوپامین به کنترل حرکت و توجه، خواب و حافظه کمک می‌کند و همچنین بر خُلق و پیش‌بینی لذت نیز تأثیر می‌گذارد. آنا لمکی در کتاب دنیای دوپامین و با استفاده از یافته‌های علوم اعصاب نشان داده است که چطور می‌توان در عصر زیاده‌روی به تعادل رسید. نکتۀ مهم در همین رسیدن به تعادل ظریف بین درد و لذت است و این‌که چرا اکنون بیش از هر زمان دیگری یافتن تعادل ضروری است. 

ما در این دوران به صورت بی‌سابقه‌ای به محرک‌های مربوط به پاداش مثل مواد مخدر، غذا، اخبار و شایعات، قمار، خرید، بازی و رسانه‌های اجتماعی دسترسی داریم. همین گوشی هوشمند که هر روزه دستتان می‌گیرید به صورت 24 ساعته به بدن شما دوپامین می‌رساند. دکتر آنا لمکی در کتاب دنیای دوپامین به بررسی اکتشافات علمی جدید و هیجان‌انگیزی پرداخته است و توضیح می‌دهد که چرا دنبال‌ کردن بی‌وفقۀ لذت منجر به درد می‌شود و در مورد آن چه باید کرد.

خلاصه کتاب

انسان‌ها طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که در زندگی به لذت نزدیک شوند و از درد دوری کنند. این غریزۀ انسان از میلیون‌ها سال پیش وجود داشته چون مردم نیاز داشتند هر روز به دنبال غذا، لباس و سرپناه بگردند یا در خطر مرگ بودند. اما روانپزشک آنا لمکی می‌گوید که در دنیای امروز نیازهای اساسی‌مان اغلب به راحتی تأمین می‌شود و همین معادله را تغییر می‌دهد. زندگی در عصر مدرن بسیار چالش‌برانگیز شده است و ما باید با این موضوع کنار بیاییم که چگونه در دنیایی زندگی کنیم که همه چیز آن فراهم است؟ و اگر بیش از حد مصرف کنیم حتی ناراضی‌تر هم خواهیم شد. 

آنا لمکی در کتاب دنیای دوپامین با تلفیق علوم اعصاب پیچیده و استفاده از استعاره‌های قابل فهم نشان می‌دهد که چگونه یافتن رضایت و ارتباط به معنای کنترل دوپامین است. دکتر لمکی با ذکر تجربیات بیمارانش و روایت‌کردن داستان‌های جالب‌شان، همۀ ما را به مدیریت و تغییر زندگی‌مان امیدوار می‌کند. لمکی در کتاب دنیای دوپامین به توضیح ارتباط متقابل لذت و درد در مغز پرداخته است. لمکی می‌گوید بیمارانش که با سوء مصرف مواد دست و پنجه نرم می‌کنند اغلب معتقدند که اعتیادشان ناشی از افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی است. اما دکتر لمکی معتقد است که اغلب برعکس این موضوع صادق است چون اعتیاد می‌تواند خودش باعث درد شود و موجب تسکین درد نمی‌شود. در واقع مصرف مواد باعث تحریک دوپامین می‌شود و مغز را سرشار از لذت می‌کند اما به محض از بین رفتن دوپامین، فرد اغلب احساس بدتری نسبت به قبل دارد.

خواندن کتاب دنیای دوپامین را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

کتاب دنیای دوپامین برای پژوهشگران حوزۀ روان‌شناسی و عصب‌شناسی و علاقه‌مندان به مطالعۀ کارکرد مغز و یا هرفردی که نسبت به رابطۀ دوپامین و اعتیاد کنجکاو است، بسیار جذاب خواهد بود. همۀ ما انسان‌ها با رفتارهای افراطی مثل خوردن شیرینی و فست فود، خرید بیش از حد و سیگار کشیدن، ترشح دوپامین را در مغزمان افزایش می‌دهیم اما در نهایت پشیمان می‌شویم و تأسف می‌خوریم. این کتاب راهنمای علمی مفیدی نیز برای مبارزه با این رفتارهای وسواسی است.

درباره نویسنده کتاب دنیای دوپامین

کتاب دنیای دوپامین اثر آنا لمکی

آنا لمکی روانپزشک آمریکایی و مدیر کلینیک تشخیص دوگانۀ اعتیاد استنفورد در دانشگاه استنفورد است. هدف این کلینیک حمایت از بیماران مبتلا به اختلالات مصرف مواد، اعتیادهای رفتاری و اختلالات روانپزشکی هم‌زمان است. او متخصص اپیدمی مواد مخدر در ایالات متحده نیز هست. دنیای دوپامین آخرین کتاب و پرفروش‌ترین کتاب او است. لمکی مدرک کارشناسی‌اش در رشتۀ علوم انسانی را در سال 1989 از دانشگاه ییل دریافت کرد. او مدرک دکترایش را از دانشگاه پزشکی دانشگاه استنفورد در سال 1995 دریافت کرد و دورۀ رزیدنتی‌اش را در بخش روانپزشکی دانشگاه استنفورد گذراند و در سال 1998 فارغ‌التحصیل شد. در سال 2003 مدرک بُرد پزشکی‌اش را دریافت کرد. 

لمکی در تِد (TED) نیز سخنرانی‌هایی در مورد اپیدمی مواد مخدر و مدیریت درد ارائه کرده است. تخصص لمکی در رابطه با مواد مخدر و الکل است اما علاقۀ خاصی به موضوع اعتیاد به تلفن‌های هوشمند و انواع فناوری دارد. گرچه طبق «راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی» اعتیاد به گوشی‌های هوشمند و انواع فناوری اختلال یا بیماری محسوب نمی‌شود، لمکی اعتقاد دارد که تلفن‌های هوشمند نه تنها اعتیادآور هستند بلکه می‌توانند با افزایش دسترسی باعث تشدید سایر رفتارهای اعتیادی شوند. لمکی در یک فیلم مستند شبکۀ نتفلیکس نیز حضور داشته است.

واکنش ها به کتاب دنیای دوپامین

«بررسی‌ای خیره‌کننده در مورد لذت‌جویی و اعتیاد... خوانندگانی که به دنبال تعادل هستند به این راهنمای آموزنده و جذاب لمکی نیاز خواهند داشت.» - ناشران هفتگی

«همۀ ما آرزوی دوری از کارهای روزمره و بخش‌های ناراحت کنندۀ زندگی‌هایمان را داریم. چه می‌شد اگر به جای تلاش برای فرار از این موارد یاد بگیریم که به سمت ‌آن‌ها برویم تا با خودمان و افرادی که زندگی‌مان را با آن‌ها به اشتراک گذاشته‌ایم به یک هماهنگی صلح‌آمیز برسیم؟ لمکی کتابی نوشته است که طرز تفکر ما را در مورد بیماری روانی، لذت، درد، پاداش و استرس به طور اساسی تغییر می‌دهد. آن را بخوانید، حتماً از این کار خود خوشحال خواهید شد.» - دانیل لویتین، نویسندۀ پرفروش نیویورک تایمز

امتیازات

کتاب دنیای دوپامین از سایت آمازون امتیاز 4.6 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4 از 5 به دست آورده است.

تحلیل سی بوک از کتاب دنیای دوپامین

خوانایی کتاب و روان بودن 
کتاب دنیای دوپامین با نثر ساده و مکالمه‌محور دربارۀ دوپامین و نقش آن در لذت‌بردن و درد‌کشیدن صحبت کرده است تا شما با خواندن این کتاب بیشتر با بدن، مغز و عملکرد آن آشنا شوید.

اگر از خواندن این کتاب لذت بردید، به شما پیشنهاد می‌کنیم کتاب افسانه‌ی عادی بودن را نیز بخوانید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (1)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • زهرا رضازاده
    • پاسخ به نظر

    خوب

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی