افسانه‌ی عادی بودن

(3)

4,100,000ریال

3,280,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
4162

علاقه مندان به این کتاب
78

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
4

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب افسانه‌ی عادی بودن

انتشارات میلکان منتشر کرد:
کتابی که همه‌چیز را در حوزه‌ی سلامت روان تغییر می‌دهد.
به این باور رسیده‌ام که در پس کلِ مرض‌های مزمن واگیردار که امروزه ما را زیر ضرب خود گرفته، خواه فیزیکی باشد خواه روانی، چیزی در خودِ فرهنگ ما وجود دارد که به انحراف رفته است. چیزی که باعث ایجاد دردهای ناخوشایندی است که ازشان رنج می‌بریم و از آن مهم‌تر در ایدئولوژی‌مان نقاط کوری وجود دارد که نمی‌گذارد این وضع خطرناک را به‌وضوح ببینیم، چه برسد به این‌که بخواهیم کاری برایش بکنیم. این نقاط کور، که در فرهنگ ما شایع است و در حرفه‌ی خود من تا حد فاجعه‌باری فراگیر، نمی‌گذارد از ارتباط‌هایی که سلامت ما را به زندگی‌های عاطفی ـ اجتماعی‌مان متصل می‌کند آگاه شویم.
جور دیگری هم می‌شود گفت: بیماری‌های مزمن ـ خواه فیزیکی خواه روانی ـ تا حد زیادی عملکرد یا خصوصیت اوضاع زندگی است. آن‌ها سهو یا اشتباه این فضا نیستند. درواقع، پیامد زندگی ما هستند، نه انحرافی مرموزانه که سر ما ریخته است. ‌(از متن کتاب)
کتابِ افسانه‌ی عادی بودن بررسی نو و خلاقانه‌‌ی علت انواع بیماری جسمی و روانی ماست. کتابی که سویه‌ی انتقادی خود را به سمت اجتماع می‌گیرد و آن را بانی انواع مشکلات روان‌تنی انسان‌ها می‌‌داند و راه‌های بسیار کارگشایی برای حرکت به سمت سلامت عمومی و درمان پیشنهاد می‌دهد.
این کتاب در نوع خود انقلابی است در زمینه‌ی بررسی بیماری‌ها. گبور مَته با چهار دهه تجربه‌ در مقام روانپزشکِ بالینی متوجه شده که فهم ما از واژه‌ی «عادی/نُرمال» اشتباه است. ما برای این فهم معمولاً نقش تروما و استرسی را که بر فرد وارد می‌شود ندید می‌گیریم؛ حتی گاهی فشارهای زندگی مُدرن را هم نمی‌بینیم. از نظر مته سیستم پزشکی غربی علیرغم تمام پیشرفت‌ها و تخصص‌های که به آن نائل شده، همچنان نمی‌تواند فرد را به عنوان یک «کُل» بررسی کند و در موارد بسیاری تأثیر استرس‌های زندگی روزمره بر بدن را ندید می‌گیرد که باعث تضعیف سیستم ایمنی و بر هم خوردن تعادل عاطفی می‌شود. در افسانه‌ی عادی بودن مته از اسطوره‌های عمومی می‌گوید که ما را بیمار جلوه می‌دهند و سعی می‌کند ارتباطی بین سلامتی افراد و منطقی بودن کلیت جامعه برقرار کند. در نهایت از این گذر به راهنمای همدلانه‌ای برای سلامت و درمان می‌رسد. مَته پوشش دانش عادی و حکمتِ پذیرفته‌شده‌ی عمومی را کنار می‌زند تا قلاب باورهای نادرستی را باز کند که منجر شده وضع موجود سر جایش باقی بماند. بحث‌های علمی در این کتاب نیز مانند دیگر کتاب‌های مَته از دلِ داستان‌های واقعی آدم‌هایی بیان می‌شود که سِیرشان در بیماری و سلامت را با او در میان گذاشته‌اند.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب افسانه‌ی عادی بودن اثر گبور مته و دنیل مته

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب افسانه‌ی عادی بودن از سایت گودریدز امتیاز 4.3 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب افسانه‌ی عادی بودن از سایت آمازون امتیاز 4.8 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتابِ افسانه‌ی عادی بودن:

کتاب افسانه‌ی عادی بودن اثر پزشک مشهور گبور مته است که در سال 2022 منتشر شد. او که این کتاب را با همکاری پسرش «دنیل» نوشته است، در این کتاب تشریح می‌کند که چرا کشورهای غربی با وجود پیشرفت در زمینهٔ پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی باز هم نتوانسته‌اند آمار بیماری‌ها را کنترل کنند و ما همچنان شاهد افزایش بیماری‌های مزمن و عمومی در کشورهای پیشرفته هستیم. او خاطرنشان می‌کند که در کانادا از هر پنج نفر، یک نفر فشار خون بالا دارد و بسیاری از مردم افسرده و مضطرب هستند و بیماری روانی در نوجوانان در حال افزایش است. پس وقتی صحبت از سلامتی به میان می‌آید، واقعاً چه چیزی «عادی» است و چرا با وجود پیشرفت علم پزشکی، بیماری‌ها جسمی و روحی هر روز وخیم‌تر و بیشتر می‌‌شوند.

واکنش‌های جهانی به کتابِ افسانه‌ی عادی بودن:

«کتابِ افسانه‌ی عادی بودن تحلیلی جامع از رابطهٔ بین بیماری، تروما و سرمایه‌داری است... گبور مته در این کتاب از تحقیقاتش می‌‌گوید که به کمک آن‌ها یک چشم‌انداز قانع‌کننده از سلامت ارائه کرده و بر تأثیرات محیطی و تعامل بین ذهن و بدن تمرکز کرده است.» - پابلیشرز ویکلی

«گبور مته در کتابِ افسانه‌ی عادی بودن ما را به سفری حماسی برای کشف چگونگی بهزیستی عاطفی و ارتباط اجتماعی می‌کشاند و به ما نشان می‌دهد چطور این دو مورد با سلامتی، بیماری و اعتیاد گره خورده‌اند. او می‌خواهد به خواننده نشان دهد که شاید بیماری‌های روانی و جسمی مزمن، بیماری‌هایی مجزا نباشند، بلکه فرآیندهای پیچیده و چندلایه‌ای هستند که منعکس‌کنندهٔ ناسازگاری‌ها با بافت فرهنگی و ارزش‌هایی باشند که براساس آن‌ زندگی می‌کنیم. گبور مته در این کتاب جذاب و روان، پیامدهای عمیق بیماری‌های روحی و جسمی را خاطرنشان می‌کند و به شما نشان می‌دهد که چطور بیماری‌های جسمی و روحی از هم جدا نیستند.» - دکتر بسل کولک، استاد روان‌پزشکی دانشگاه بوستون

«کتابِ افسانه‌ی عادی بودن کتابی پیچیده، دقیق و خلاقانه است. این کتاب تحقیقی روشنفکرانه و دلسوزانه است و به شما نشان می‌دهد چه کسی هستید و شاید تبدیل به چه کسی شوید. این کتاب یک خواندنی ضروری برای هر کسی است که می‌خواهد از گذشته عبور کند و آینده‌اش را تغییر دهد.» - تارا وِست‌اووِر، نویسندهٔ پرفروش نیویورک تایمز

«گبور و دنیل مته کتابی نوشته‌اند که خوانندگان می‌توانند در لحظات بحران عمیق شخصی و اجتماعی به آن پناه ببرند. افسانه‌ی عادی بودن مانند یک قطب‌نما برای زمان‌های سرگردانی است.» - اِستر پرل، روان‌درمانگر، نویسنده و مجری

چرا باید کتابِ افسانه‌ی عادی بودن را بخوانیم؟

گبور و دنیل مته اثری باشکوه خلق کرده‌اند، اثری بسیار قدرتمند، عمیق و علمی و پر از داستان‌های الهام‌بخش که به شما کمک می‌کند تأثیر استرس در فرهنگ و رفاه را درک کنید. آن‌ها با بررسی دقیقِ حوزه‌های سلامت پزشکی و روانی از طریق تحقیقات گسترده، دیدگاه‌ ساده‌‌گرایانهٔ مردم نسبت به بیماری و اختلالات روحی را به چالش کشیده‌اند و چشم‌انداز وسیع‌تری را در کتابِ افسانه‌ی عادی بودن پیش چشم خواننده قرار می‌دهند. این کتاب شما را ترغیب می‌کند تا افکار منسوخ و پیش‌فرض‌هایتان را زیر سؤال ببرید و عمیقاً‌ در مورد وجود خود به تفکر بپردازید و کشف کنید چطور می‌توانید کامل‌تر و آزادتر زندگی کنید و از قدرت ذهن خود برای رسیدن به زندگی بهتر بهره ببرید.

جملات درخشانی از کتابِ افسانه‌ی عادی بودن:

«تصور کنید: حدود شش سال پیش از نوشتن این کتاب، نویسندهٔ محترم شما در برههٔ حساس هفتادویک‌سالگی بعد از ایراد سخنرانی خوبی از فیلادلفیا به ونکوور برمی‌گردد. سخنرانی موفقیت‌آمیز بود، با شنوندگانی همه علاقه‌مند به حرف‌ها و گفته‌هایم دربارهٔ اعتیاد و تروما. حرف‌ها تأثیر خودش را در آدم‌ها گذاشته بود. سفری بسیار آرام داشتم که برایم غیرمنتظره بود. به لطف کسی در شرکت هواپیمایی ایر کانادا بلیت بیزینس کلاس گرفته بودم. داشتم از آسمان ونکوور چشم‌انداز بکر دریا را می‌دیدم. عین این بچه‌کوچولوهایی که یک کار خوب می‌کنند و آرام گوشه‌ای می‌نشینند برای خودم نشسته بودم و از صورتم می‌بارید که «وای چه پسر خوبی‌ام!» تا هواپیما فرود آمد و با ماشین به‌طرف خروجی راه افتادیم، پیامی از طرف همسرم آمد. صفحهٔ گوشی‌ام روشن شد و اسم و پیام ریا ظاهر شد: «ببخشید هنوز از خانه بیرون نزده‌ام. می‌خواهی بیایم دنبالت؟» خشکم زد. خشم جای رضایت نشست. مختصر و خشک نوشتم «بی‌خیال» و تمام. با بدخلقی از هواپیما پیاده شدم، امور عادی فرودگاه را انجام دادم و تاکسی گرفتم. تمام راه بیست دقیقه طول کشید (امیدوارم خوانندهٔ عزیز تا این‌جا بی‌حرمتی‌ای را که به نویسنده‌ٔ محترم شده است دریافته باشد و با او همدلی‌اش را شروع کرده باشد). تا چشمم به همسرم افتاد، زیرلب سلامی بیرون دادم. اصلاً شبیه خوشامدگویی نبود. به‌زور حتی نگاهی به او انداختم. راستش حتی بیست‌وچهار ساعت بعد باهاش چشم‌تو‌چشم هم نشدم. وقتی صدایم می‌کرد، به‌زور یک صدایی از خودم در می‌آوردم.»

«سؤال اساسی‌تری اول پیش می‌آید: تروما چیست؟ وقتی از این واژه استفاده می‌کنم، منظورم یک آسیبِ درونی است. پارگی‌ای ماندگار یا جدایی‌ای درونِ «نفس» ما. علتش هم دشواری یا آسیب‌زنندگی رخدادهاست. با این تعریف می‌فهمیم که تروما عملاً چیزی است که درون شخص رخ می‌دهد. این اتفاق درونی نتیجهٔ رخدادهای دشوار یا آسیب‌زننده‌ای است که به‌شکل بلا بر سر فرد نازل می‌شود. درنتیجه، مسئله خودِ رخدادها نیست. من تروما را این‌طوری صورت‌بندی می‌کنم: «تروما اتفاقی نیست که بر شما واقع می‌شود، بلکه اتفاقی است که درون شما رخ می‌دهد.» مثلاً تصادف با ماشین: یکی ضربه‌مغزی می‌شود. تصادف اتفاقی است که رخ داده است. آسیبی که فرد می‌بیند ماندگار است. به‌ همین ترتیب، تروما آسیب روانی است، در سیستم عصبی، ذهن و تَن ما جا خوش می‌کند و تا مدت‌ها بعد از حوادث اصلی به زندگی خود ادامه می‌دهد و هر لحظه ممکن است دوباره سرباز کند. تروما منظومه‌ای از ناملایمات است که باعث شکل‌دادن به خود آن زخم می‌شود و مازادِ بارش می‌شود زخم‌خوردگی ما که بر تن و جان ما تحمیل می‌کند: ]نتیجه‌اش می‌شود[ احساسات حل‌نشده‌ای که به سراغ ما می‌آیند. آن‌ها با خود دینامیک‌های مقابله‌شان را دیکته می‌کنند؛ مجموعه‌ای از متون تراژیک، ملودرام یا عصبی که بدون این‌که بهشان فکر کنیم به‌شکلی اجتناب‌ناپذیر زندگی‌شان می‌کنیم.»
.
«هر چه بیشتر به کسانی که در محیط سیاسی جا خوش کرده‌اند نگاه می‌کنم ـ آدم‌هایی که آن بالا نشسته‌اند و مایی که در مرکز هستیم (یا جایی در میانه‌اش هستیم، البته منظورم کسانی است که از امتیازات بیشتری برخوردارند) ـ بیشتر از قبل شاهد این هستم که چطور آدم‌های زخم‌خورده آدم‌هایی زخم‌خورده و تروما‌زده را انتخاب می‌کنند که نتیجه‌اش می‌شود ایجادِ سیاست‌هایی ترومازده که باید هرطور شده اجرایی شوند و نتیجه‌اش هر چیزی نیست جز جاگیرکردن وضعیت اجتماعی ترومازا. در پس همهٔ نکته‌سنجی‌ها و موضع‌گیری‌ها و سیاست‌زدگی‌ها نبضی می‌تپد: نبض جریان‌های عاطفی نادیده گرفته‌شده‌ای که در حال کوبیده‌شدن با شدت تمام است. البته نمی‌توانم این حرف را ثابت کنم. روان‌شناسی اجتماعی ما را به نتیجه‌گیری مشخصی نمی‌رساند؛ یعنی درست برعکس علوم فیزیکی است. آنچه می‌توانم انجام بدهم اشاره به آن است و ارائهٔ مشاهداتم و هر جا که بشود مثال‌آوردن و نشان‌دادن تحقیقات؛ البته در کنارش اعتماد به این‌که آدم‌ها خود مراقب خودشان هستند. من مسئله‌ای را که بسیاری اهمیت دارد مدنظر می‌گیرم ـ علتش هم این نیست که تروما بنزین اضافی روی عواطف یک دلیل علنی می‌آورم: فرهنگ سیاسی یکی از بسیار بخش‌هایی است که در آن‌ها اسطوره‌های سمی به حقایق عادی‌سازی‌‌شده تبدیل می‌شوند.»

تحلیلی بر کتابِ افسانه‌ی عادی بودن‌:

دکتر گبور مته کتابِ افسانه‌ی عادی بودن را براساس چهار دهه تجربیاتش به عنوان پزشک نوشت تا عنوان کند که کلمهٔ «عادی» به‌نادرستی در جامعهٔ امروز به‌کار می‌رود و معتقد است نقشی که ضربهٔ روحی، استرس و فشارهای زندگی امروزی بر بدن و ذهن ما وارد می‌کند نادیده گرفته‌شده‌ است. او در این کتاب خاطرنشان می‌کند که طب غربی به‌رغم پیشرفت تخصص، علم و پیچیدگی‌های تکنولوژیکی، اغلب در درمان افراد ناکام می‌ماند و این را در نظر نمی‌گیرد که فرهنگ امروزی چگونه بدن انسان را تحت فشار قرار می‌دهد، سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و تعادل عاطفی افراد را برهم می‌زند. این پدر و پسر با همکاری یکدیگر نقاط بین بیماری‌های افراد و سلامت روبه‌زوال جامعه را به‌هم متصل کرده‌اند و در این راهنمای دلسوزانه از سلامتی و شفا صحبت می‌کنند. در این کتاب هیچ شخصیت داستانی یا تخیلی حضور ندارد. هر داستانی که در کتاب تعریف شده داستان یک انسان واقعی است یا از مصاحبه‌ها برداشته شده است.

فهرست بخش اول و دوم کتابِ افسانه‌ی عادی بودن

مقدمه: چرا امر عادی افسانه است (و چرا اهمیت دارد)
بخش اول: طبیعتِ به‌هم مرتبط ما
• فصل اول: آخرین جایی که می‌خواهی باشی: واقعیت‌هایی در مورد تروما
• فصل دوم: زندگی در جهانی غیرمادی: عواطف، سلامت و وحدتِ تَن و ذهن
• فصل سوم: تو مغزم را تکان دادی: بیولوژی به‌شدت بین‌فردی ما
• فصل چهارم: هر چیزی که مرا فراگرفته است: پیام‌هایی مخابره‌شده از علم نوین
• فصل پنجم: شورش علیه بدن: رازِ سیستم ایمنی آشوبگر 
• فصل ششم: ]بیماری[ یک ‌چیز ]عینی[ نیست: بیماری به‌مثابهٔ فرایند
• فصل هفتم: تنشی براساس تروما: دل‌بستگی در جدال با اصالت
بخش دوم: تحریفِ رشد انسان
• فصل هشتم: ما واقعاً کی هستیم؟ طبیعت انسان، نیازهای انسانی
• فصل نهم: بنیانی تتومند یا شکننده: نیازهای تقلیل‌ناپذیر کودکان
• فصل دهم: مشکلات از همان ابتدای کار: پیش از این‌که پا به جهان بگذاریم
• فصل یازدهم: من چه انتخابی دارم؟ زایمان در فرهنگی پزشکی‌زده
• فصل دوازدهم: علوم باغبانی بر روی کرهٔ ماه: تحلیل‌رفتنِ بارآوری فرزند
• فصل سیزدهم: زورکردن مغز برای حرکت در مسیری اشتباه: خراب‌کردنِ کودکی
• فصل چهاردهم: قالبی برای جامعه: فرهنگ چگونه شخصیت ما را می‌سازد

اگر از خواندن کتاب افسانه‌ی عادی بودن لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

زمانی که تن نه می‌گوید یکی دیگر از آثار پرفروش دکتر گبور مته است. او در این کتاب پیشرفت‌های اخیر زیست‌پزشکی را با داستان‌های شخصی بیمارانش ترکیب کرده و بیش قدرتمندی در مورد چگونگی شکل‌گیری عمیق تجربیات رشدی بر سلامت، رفتار، نگرش‌ها و روابط افراد ارائه کرده است.

• کتاب خرده عادت‌ها اثر جیمز کلیر نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی است. این کتاب راهی آسان و اثبات‌شده برای ایجاد عادت های خوب و از بین بردن عادت های بد است.  نویسنده در این کتاب داستان‌ زندگی خودش را می‌گوید و به شما نشان می‌دهد چطور می‌توانید با ایجاد عادت‌های کوچک اما مستمر زندگی خود را تغییر دهید.

• کتاب اطلس دل اثر برنه براون نویسنده و محقق آمریکایی است. او در کتاب اطلس دل شما را به سفرس با هشتادوهفت احساس و تجربه می‌برد تا معنای انسان‌بودن را به شما بیاموزد و در این کتاب نقشهٔ راه ارتباط معناداری را ترسیم کرده است و زبان و ابزاری در اختیارتان قرار می‌دهد تا به کمک‌شان به جهانی از انتخاب‌ها و فرصت‌های جدید راه بیابید. 

دربارۀ گبور مته‌: نویسنده و پزشک مجارستانی-کانادایی

افسانه‌ي عادي بودن

گبور مته در سال 1944 به‌دنیا آمد. او پزشک و نویسندهٔ مجارستانی-کانادایی است که به مباحثی همچون رشد در دوران کودکی، تروما و تأثیرات بالقوهٔ آن‌ها به‌صورت مادام‌العمر بر سلامت جسمی و روانی علاقه دارد. او معتقد است که استرس و اضطراب می‌تواند باعث مشکلات و بیماری‌هایی مانند خودایمنی، سرطان، اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی شود یا فرد را به اعتیاد بکشاند. رویکرد دکتر گبور مته به اعتیاد به تروماهایی برمی‌گردد که بیمارانِ خودش تجربه کرده بودند و در آثارش از بهبودی و دورهٔ درمان آن‌ها می‌گوید. او در کتابش با عنوان «در قلمرو ارواح گرسنه» در مورد انواع تروماهایی که افراد معتاد متحمل شده‌اند صحبت کرد و در این کتاب نشان می‌دهد که این تروما یا تروماها بر تصمیم‌گیری آن‌ها تأثیر گذاشته‌اند. دکتر گبور مته تاکنون پنج کتاب دربارهٔ موضوعاتی مانند استرس، روان‌شناسی رشد، اعتیاد و اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی نوشته است. او همچنین ستون‌نویس مجلات «ونکوور سان» و «گلوب اند میل» است. او اولین کسی بود که اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی را در دستهٔ مشکلات آسیب‌شناسی قرار نداد و آن را یک مکانیسم مقابله‌ای در نظر گرفت. آثار دکتر مته در سطح بین‌المللی پرفروش شده و به بیش از بیست زبان ترجمه شده‌اند.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (6)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فافا اسماعیلی
    • پاسخ به نظر

    گابور مته پزشکی پرتجربه است که گفته‌هاش توی کتاب باورنکردنی‌ایه. به‌نظرم این کتابیه که همه باید بخوننش تا بتونند خودشون و البته تأثیر منفی جامعه روی خودشون رو درک کنن.

  • تصویر کاربر

    • هنگامه مارالی
    • پاسخ به نظر

    با کمک کتاب افسانه‌ی عادی بودن اصالت، اختیار، خشم درست، پذیرش و شفقت رو یاد می‌گیرید و متوجه می‌شید که اطرافیان چقدر می‌تونن روی شما تأثیر داشته باشن. خوندنش رو به همه مخصوصاً خانم‌ها توصیه می‌کنم.

  • تصویر کاربر

    • میلاد گودرزی
    • پاسخ به نظر

    نویسنده خیلی متواضعانه از تجربیات خودش صحبت کرده و حتی اشتباهات خودش توی زندگی رو پذیرفته که این خیلی دیدگاه من رو تغییر داد. کتاب واقعاً ساده و خوندنی بود.

  • 1
  • 2

بریده ای از کتاب (7)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فافا اسماعیلی
    • 0

    اغتشاشات عاطفی از دل مشکلات روابط، نگرانی‌های اقتصادی یا هر منشأ ناراحتی مزمنی می‌آید که قصد دارد باری جسمی بر فرد وارد کند و نتیجه‌اش به بیماری ختم شود. پِرت اصطلاح «ذهن‌تن» را برای این یگانگی ابداع کرده است.

  • تصویر کاربر

    • هنگامه مارالی
    • 0

    این‌طوری نیست که بگوییم ژن‌ها مهم نیستند ـ البته که مهم‌اند. فقط مسئله این است که آن‌ها نمی‌تواند ساده‌ترین رفتار را هم به ما دیکته کنند، چه برسد به این‌که بخواهند مسئول بیشتر بیماری‌ها یا نشانی برای درمان آن‌ها باشند.

  • تصویر کاربر

    • میلاد گودرزی
    • 0

    فهم این‌که اذهان و تن‌های مفردِ ما در ارتباطی آگاهانه با هم هستند اصلاً سخت نیست. این واقعیت که همان تن-ذهن‌ها، که تحت اوضاع متفاوتی شکل گر فته‌اند و قبل از هرچیزی و در طول زندگی ما تحت‌تأثیر عوامل بیرونی به ما شکل داده‌اند، چیزی است که درکش کمی سخت‌تر است.

  • 1
  • 2
  • 3
عیدی