دردسر متولد شدن

(0)
نویسنده:

1,800,000ریال

1,620,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
4450

علاقه مندان به این کتاب
13

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
3

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب دردسر متولد شدن

انتشارات ثالث منتشر کرد:
در این کتاب که بار دیگر بر درخشش سازش ناپذیر ذهن چوران مهر تأیید می زند، او وضعیت انسانی را به اساسی ترین مؤلفه هایش، زندگی و مرگ، فرومی کاهد و مدعی می شود که فاجعه نه در دورنمای مرگ بلکه در واقعیتِ زاده شدن، «آن رخداد مضحک»، نهفته است. چوران در سبک زلال گزین گویانه اش که مشخصه آثار اوست از زمان، مرگ، خدا و مذهب، خودکشی، رنج و وسوسه سکوت می نویسد و از رهگذر مشاهده تیزبینانه و تأمل صبورانه به قلب تجربه انسانی رسوخ می کند.

جانور شناسی که گوریل ها را در زیستگاه بومی شان مطالعه کرده بود از یکنواختی زندگی و بیکاری گسترده آن ها متحیر شده بود. ساعت ها و ساعت ها بدون انجام هیچ کاری... آیا ملال برایشان ناشناخته بود؟ در واقع این پرسشی است که یک انسان مطرح می کند؛ یک کَپیِ پرمشغله. حیوانات نه تنها از یکنواختی نمی گریزند، بلکه تمنایش را دارند و آنچه باید از آن مرعوب شوند تماشای پایان یافتن این احساس است، چرا که یکنواختی تنها با جایگزین شدن ترس (علت همه فعالیت ها) پایان می پذیرد. بطالت امری الهی است. با این حال علیه همین بطالت است که آدمی طغیان کرده. در طبیعت فقط انسان توان تحمل یکنواختی را ندارد، فقط انسان می خواهد به هر قیمتی اتفاقی بیفتد؛ چیزی، هر چیزی... در نتیجه او خود را نسبت به نیاکانش ناشایست نشان می دهد. نیاز به تازگی خصلت یک گوریل ازخود بیگانه است.
فروشگاه اینترنتی سی بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب دردسر متولد شدن اثر امیل چوران 


کتاب دردسر متولد شدن یک کتاب فلسفی از امیل چوران، فیلسوف، سخن‌پرداز و مقاله‌نویس رومانیایی است که اولین بار به زبان فرانسوی در سال 1973 منتشر شد. ریچارد هاوارد در سال 1976 این کتاب را به زبان انگلیسی ترجمه کرد و برای ترجمۀ آن جایزۀ PEN را دریافت کرد. این کتاب به عنوان مجموعه‌ای از کلمات قصار ارائه شده است که عمدتاً در مورد ماهیت دردناک زنده بودن و چگونگی ارتباط آن با موضوعات دیگر مانند خدا، تبعید متافیزیکی و زوال است.

فیلسوف رومانیایی امیل چوران، متفکری پیشگام بود که در سن 14 سالگی آثار نویسندگانی چون دیدرو، داستایوفسکی، فلوبر، شوپنهاور و نیچه را خوانده بود. تأثیر این آثار بر اولین اثر فلسفی او با نام «بر قله‌های ناامیدی» که در سن بیست و دو سالگی‌اش چاپ کرده مشهود است. این کتاب توانست جایزۀ آکادمی سلطنتی نویسندگان جوان را برای او به ارمغان آورد، یکی از دو جایزۀ ادبی که او در طول عمرش پذیرفت چون چوران هر جایزۀ دیگری که به او داده می‌شد را رد می‌کرد. 

دردسر متولد شدن یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار امیل چوران است که فرهاد کربلایی آن را ترجمه کرده و چون در سال‌های آخر عمرش منتشر شد احتمالاً یکی از پخته‌ترین آثار او در زمینۀ فلسفه محسوب می‌شود که آن را در سبک کلام قصار نوشت. کلام قصار، گزین گویه، قطعۀ تفکر یا همان افوریسم Aphorism واژه‌‌ای یونانی است. کوتاه بودن، طنز و چندپهلو بودن معنایی از مشخصه‌های قالب افوریسم است. فلاسفه و دانشمندان یونان از کلام قصار برای تبیین و تعریف یک مفهوم یا موقعیت استفاده می‌کردند. در واقع این واژه به معنای بیان اصل‌، جوهر یا ذات یک چیز یا موقعیت به زبانی فشرده و با استفاده از حداقل کلمات است. قبل از چوران متفکرانی نظیر نیچه و کی‌یرکگارد از کلام قصار برای بیان اندیشه‌شان استفاده می‌کردند.

کلام قصار بخش بزرگی از کتاب‌شناسی امیل چوران بود که برخی از کتاب‌هایش مثل دردسر متولد شدن را کاملاُ با کلام قصار نوشته است. کتاب دردسر متولد شدن اولین کتاب چوران بود که تمامش را با کلمات قصار می‌نوشت، کتاب قبلی‌اش «بر قله‌های ناامیدی» از مقالاتی تشکیل شده بود که هر کدام در حدود یک صفحه بودند، گرچه با اکثر متون فلسفی متعارف آن زمان متفاوت است اما آن را از کتاب دردسر متولد شدن متمایز می‌کند.

در کتاب دردسر متولد شدن چه می‌خوانیم؟

چوران در مورد تصمیمش برای نوشتن دردسر متولد شدن به شکل کلمات قصار گفت «چون توضیح به طرز وحشتناکی مرا خسته می‌کند. از کلمات قصار استفاده می‌کنم چون دوباره در خستگی فرو رفته‌ام، چرا خودم را به دردسر بیندازم؟» بنابراین در کتاب دردسر متولد شدن، که درخشش سازش‌ناپذیر ذهن چوران است، او با کلمات قصار شرایط انسانی را به اساسی‌ترین اجزای آن یعنی تولد و مرگ کاهش داده و نشان می‌دهد که فاجعه نه در چشم‌انداز مرگ، بلکه در واقعیت تولد نهفته است. چوران به سبکی شفاف و قصیده مانند که مشخصۀ آثارش است، از زمان و مرگ، خدا و دین، خودکشی و رنج و وسوسۀ سکوت می‌نویسد.

بریده‌هایی از کتاب دردسر متولد شدن

«تو چه حقی داری که برای من دعا کنی؟ من نیازی به شفیع ندارم، به تنهایی پیش خواهم رفت. شاید دعاهای یک شوربخت را بپذیرم اما از هیچ‌کس دیگر نخواهم پذیرفت؛ حتی از یک قدیس. نمی‌توانم آزار و اذیت‌های تو دربارۀ رستگار شدنم را تحمل کنم. اگر من رستگاری را فراچنگ آورم و از آن بگریزم، دعاهای تو صرفاً بی‌درایتی خواهند بود. پس جای دیگری سرمایه‌گذاری‌شان کن. به هر روی، ما در خدمت خدایانِ یکسانی نیستیم. اگر خدایان ما حایز اهمیتند، همه نوع دلیلی وجود دارد که باور کنیم خدایان تو کم اهمیت‌تر نیستند. حتی با فرض این‌که آن‌ها آن‌چنانی که تو تصور می‌کنی باشند، باز قدرت شفا دادن من از وحشتی کهن‌تر از حافظه‌ام را ندارد.»

خواندن کتاب دردسر متولد شدن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر به کتاب‌های فلسفی و علوم انسانی علاقه‌مند هستید، خواندن کتاب دردسر متولد شدن را از دست ندهید.

دربارۀ نویسندۀ کتاب دردسر متولد شدن

کتاب دردسر متولد شدن

امیل چوران در سال 1911 به دنیا‌ آمد و در سال 1995 از دنیا رفت. او فیلسوف، سخن‌پرداز و مقاله‌نویس رومانیایی بود که آثارش را به دو زبان رومانیایی و فرانسوی منتشر می‌کرد. آثارش به دلیل بدبینی فلسفی فراگیر، سبک و کلمات قصار مورد توجه قرار گرفته است. او اغلب در آثارش از رنج، زوال و نهیلیسم صحبت می‌کند. در سال 1937 چوران به محلۀ لاتین پاریس نقل‌مکان کرد که محل اقامت دائم او شد. چوران در پادشاهی مجارستان و در رومانی به دنیا آمد. پدرش کشیش ارتدوکس و مادرش رئیس اتحادیۀ زنان مسیحی بود. او در ده سالگی به مدرسۀ شبانه‌روزی فرستاده شد و در 17 سالگی در دانشکدۀ ادبیات و فلسفۀ بخارست ثبت‌نام کرد و در آنجا با یوژن یونسکو و میرچا الیاده دوست شد. فیلسوف آینده کنستانتین نوپکا نیز نزدیک‌ترین همکار او بود.

چوران به زبان آلمانی تسلط خوبی داشت و این زبان را در سنین پایین یاد گرفته بود و شروع به خواندن متون فلسفی به زبان آلمانی کرد که در زبان رومانیایی در دسترس نبود. یادداشت‌های باقی‌مانده از چوران نشان می‌دهد که او علاقۀ زیادی به مطالعۀ آثار فردریش نیچه، آنوره دو بالزاک، آرتور شوپنهاور و فئودور داستایوفسکی داشت. چوران از 20 سالگی مبتلا به مرض بی‌خوابی شد، وضعیتی که تا پایان عمر از آن رنج می‌برد و در نوشته‌هایش نفوذ کرد. تصمیم چوران برای نوشتن تجربیاتش در اولین کتابش با نام «بر قله‌های ناامیدی» ناشی از همین بی‌خوابی بود. او این کتاب را در سال 1934 منتشر کرد و جایزۀ کمیسیون و اولین اثر نویسندگان جوان را دریافت کرد.

به دنبال کتاب بر قله‌های ناامیدی سه کتاب دیگر بین سال‌های 1935 تا 1937 از او در رومانی منتشر شد. چوران در همین دوران به عقاید گارد آهنین علاقه‌مند شد، گرچه خودش هیچ‌وقت عضوی از این گروه نبود. گارد‌ آهنین یک گروه راست‌گرای افراطی بودند و چوران تا سال‌های اولیۀ جنگ جهانی دوم از ایدئولوژی ملی‌گرای آن‌ها حمایت می‌کرد، با این‌وجود ظاهراً روش‌های خشونت آمیز این گارد را تأیید نمی‌کرد. چوران بعدها فاشیسم را محکوم کرد و در سال 1970 آن را بدترین حماقت دوران جوانی‌اش دانست. 

از دیگر آثار چوران می‌توان به قطعات تفکر، سقوط در زمان و آفوریسم‌های زندگی اشاره کرد.

واکنش ها به کتاب دردسر متولد شدن

«کتابی در همراهی نیچه و کیرکگارد.» - هفته‌نامۀ ناشران

«هیچ نویسندۀ مدرنی نمی‌تواند چاقو را به مهارت چوران بچرخاند. نوشته‌های او با تلخی شفقت واقعی همراه است.» - بوستون فینیکس

امتیازات

کتاب دردسر متولد شدن از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4.1 از 5 را به دست آورده است.

تحلیل سی بوک از کتاب دردسر متولد شدن

زمانی که در خانه گیر افتاده‌اید و منتظر مانده‌اید تا سرخوردگی‌تان برطرف شود، ناگزیر این سؤال برایتان پیش می‌آید: اصلاً برای چه از جایم بلند شوم؟ بسیاری از فیلسوفان، نویسندگان و دانشمندان سعی کرده‌اند جواب این سؤال را پیدا کنند و تلاش برای این هدف، هر چند بیهوده اما قابل درک است. چوران نیز یکی از فیلسوفان بدبین است که این بدبینی را مدیون آرتور شوپنهاور است و در کتاب دردسر متولد شدن به دنبال جواب دادن به همین سؤال می‌گردد.

تلخی یکی از جنبه‌های کلام قصار چوران است. چوران در کتاب دردسر متولد شدن با سؤالات اصلی وجود انسان مثل تولد، مرگ، خدا، گذر زمان، نحوۀ ارتباط با دیگران دست‌وپنجه نرم می‌کند.

اگر از کتاب دردسر متولد شدن خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید.

- کتاب قطعات تفکر که مجموعه‌ای از رساله‌ها و مقاله‌های کوتاه امیل چوران دربارۀ مذهب، خودکشی و ادبیات است. 

- کتاب بر قله‌های ناامیدی، اثر دیگری از امیل چوران که برندۀ جایزۀ بنیاد کارول دوم شد. چوران در این کتاب احساسات یا حالت‌های روانی خاصی را در نظر گرفته و آن‌ها را مقابل هم قرار می‌دهد و بر احساسات منفی مانند غم و اندوه، مالیخولیا و عذاب تمرکز کرده است.

- کتاب اسطوره سیزیف اثر آلبر کامو که تحت تأثیر فیلسوفانی مثل سورن کی‌یرکگارد، آرتور شوپنهاور و فردریش نیچه، فلسفۀ پوچی خود را در این کتاب معرفی کرد.

- کتاب در باب حکمت زندگی، آخرین و معروف‌ترین اثر آرتور شوپنهاور، فیلسوف آلمانی که در این کتاب افکارش را در خصوص حکمت عملی و دستیابی به سعادت توضیح داده و با نقل برخی از سخنان خردمندانی همچون هومر، ارسطو، گوته، سعدی سخنانش را تأیید کرده است.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی