سوگ (درآمدی فلسفی)

(0)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
1926

علاقه مندان به این کتاب
32

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب سوگ

انتشارات بیدگل منتشر کرد:
|چُلبی، با بهره جستن از روان‌شناسی، علوم اجتماعی، ادبیات، و البته فلسفه، نشان می‌دهد ما برای فقدان کسانی سوگواری می‌کنیم که هویت‌مان را در گرو آنها نهاده‌ایم؛ حتی آنها که، مثل چهره‌های مشهور، از نزدیک نمی‌شناسیمشان ولی تحسینشان می‌کنیم. مرگ این افراد نه‌تنها ما را از تجاربی ارزشمند محروم می‌کند، بلکه سبب نابه‌سامانی تعهدها و ارزش‌هایمان نیز می‌شود. بااین‌حال بهتر است از سوگ اجتناب نکنیم و به‌عنوان تجربه‌ای مهم در یک زندگی خوب و پرمعنا با آغوش باز پذیرایش باشیم. چلبی می‌گوید کلید فهم این پارادوکس آن است که سوگ، با فرصتی که برای شکل دادن به هویتی نو ایجاد می‌کند، مجالی منحصربه‌فرد برای شناخت خودمان به ما می‌دهد. بااینکه سوگ می‌تواند برآشوبنده و سردرگم‌کننده باشد، درعین‌حال گویای قابلیتی متمایز در انسان‌هاست، این قابلیت که وقتی روابطی که بهشان وابسته‌ایم تغییر شکل می‌دهند، به طرزی معقول خودمان را با این تغییرات وفق دهیم.
| این کتاب دل‌نشین و تأمل‌برانگیز با نثر شیوایش نمونه‌ای است هوشمندانه از فلسفۀ کاربردی. هم به درد مجادلات مهم در زمینۀ مسائل مربوط به درمان می‌خورد هم کتابی جالب و مفید برای درمان‌گرانی است که با افراد داغ‌دار سروکار دارند؛ و نیز برای فلاسفۀ حوزۀ احساسات و عواطف آدمی و صدالبته برای همۀ ما آدم‌هایی که دیر یا زود ناگزیر باید از میان وادیِ طولانی، ظلمانی و پرپیچ‌وخم فقدان و گم‌گشتگی راهی به بیرون بجوییم. (دومینیک ویلکینسون، مجلۀ فلسفۀ کاربردی)
| یکی از نقاط قوت کتاب چلبی طیف گستردۀ نویسنده‌هایی است که او در شرح سوگ از آنها بهره می‌جوید: از افشاگری‌های شخصی سی. اس. لوئیس و جون دیدیون گرفته تا داستان‌های تالستوی، کامو و شکسپیر... این کتاب بی‌تردید مشوق فلاسفه در پرداختن به پدیدۀ اگزیستانسیالیستی سوگ خواهد بود. چلبی در این کتاب به گفت‌وگویی بس پرمعنا، موشکافانه و سرگرم‌کننده دعوتمان می‌کند. (برد دفورد، بازاندیشی فلسفه)
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب سوگ (درآمدی فلسفی) اثر مایکل چلبی

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب سوگ (درآمدی فلسفی) از سایت گودریدز امتیاز 3.6 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب سوگ (درآمدی فلسفی) از سایت آمازون امتیاز 4.7 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب سوگ (درآمدی فلسفی):

کتاب سوگ (درآمدی فلسفی) اثر مایکل چلبی فیلسوف آمریکایی است که در سال 2022 منتشر شد. این کتاب کاوشی جذاب و روشنگر در سوگ است و نویسنده در آن توضیح می‌دهد چرا به‌رغم درد و ناراحتی شدید، سوگ می‌تواند به رشد ما کمک کند. چلبی با تکیه بر روان‌شناسی، علوم اجتماعی، ادبیات و صدالبته فلسفه شما را به عمق این احساس پیچیده می‌کشاند و بینش‌های ارزشمندی را به شما ارائه می‌دهد تا بدانید سوگ دقیقاً چیست، برای چه کسی واقعاً سوگواری می‌کنیم و چگونه اندوه می‌تواند ما را در نهایت به درکی غنی‌تر و کامل‌تر از انسانیت‌مان برساند.

واکنش‌های جهانی به کتاب سوگ (درآمدی فلسفی):

«کتاب سوگ (درآمدی فلسفی) یک مطالعۀ روشن و دقیق است... آقای چلبی با به میان کشیدن فلسفه در موضوع سوگ، فلسفه را به سایر علوم انسانی نزدیک‌تر می‌کند؛ او به همان اندازه که یک فیلسوف است، منتقدی دقیق نیز هست.» - همیلتون کین، مجلۀ وال‌استریت

«کتاب سوگ (درآمدی فلسفی) یک بررسی آموزنده، گسترده و جذاب از غم و اندوه و سوگ است که به‌عنوان یک پدیدۀ پیچیده هنگام مرگ دیگران رخ می‌دهد.» - گلن.سی آلشولر سایکولوژی تودِی

«یکی از نقاط قوت کتاب چلبی طیف گستردۀ نویسنده‌هایی است که او در شرح سوگ از آن‌ها بهره می‌جوید: از افشاگری‌های شخصی سی. اس. لوئیس و جون دیدیون گرفته تا داستان‌های تولستوی، کامو و شکسپیر... این کتاب بی‌تردید مشوق فلاسفه در پرداختن به پدیدۀ اگزیستانسیالیستی سوگ خواهد بود. چلبی در این کتاب به گفت‌وگویی بس پرمعنا، موشکافانه و سرگرم‌کننده دعوتمان می‌کند.» - برد دفورد، فلسفه در نقد

چرا باید کتاب سوگ (درآمدی فلسفی) را بخوانیم؟

تمرکز کتاب سوگ (درآمدی فلسفی) بر کاوش در نظریه‌ها و مظاهر مختلف سوگ و غم‌واندوه و همچنین رشد شخصی حاصل از تجربۀ فقدان است. با مطالعۀ کتاب سوگ متوجه می‌شوید که سوگ و غم ناشی از آن چیزی نیست که بتوان به راحتی آن را تعریف و یا درک کرد. اگر با غم‌واندوه و سوگ مواجه شده‌اید حتماً این کتاب را بخوانید. شاید کتاب پاسخ‌های آسانی به شما ندهد اما مطمئناً دیدگاه ارزشمندی به شما ارائه می‌دهد.

جملات درخشانی از کتاب سوگ (درآمدی فلسفی):

«به نظر می‌رسد سوگ توجه اذهان خلاق و کنجکاو را به خود جلب می‌کند: تلاطمات روحی و عاطفی تحت‌تأثیر مرگ دیگران، از مضامین اصلی یکی از کهن‌ترین متون ادبی است: حماسۀ گیلگمش سومریان، متعلق به چهار هزار سال پیش. بحث و گفت‌وگو دربارۀ سوگ، آیین‌های خاک‌سپاری و نام نیکِ به‌جامانده از آدم‌ها جابه‌جا در ایلیاد هومر به چشم می‌خورد. اشعاری در سوگ و عزای رفتگان، چه مرثیه‌وار چه در مدح دلیری‌ها، کم‌وبیش در همۀ سنت‌های ادبی دیده می‌شود. دلیل آشفتگی و پریشانی بسیاری از شخصیت‌های آثار شکسپیر سوگ است. در واقع، در عرصۀ فرهنگ، تمایل و توجه به موضوع سوگ در سال‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته و سوگ به نقطۀ کانونی زندگی‌نامه‌های شخصی، سریال‌های تلویزیونی، پادکست‌ها، رمان‌های مصور و فیلم‌ها تبدیل شده است. امروزه برای کسانی که به تکنولوژی علاقه‌مندند، برنامه‌های بی‌شماری برای نصب روی گوشی‌های همراه‌شان وجود دارد که به کاربران در فهم و مدیریت سوگِ از دست‌رفتگانشان کمک می‌کند. این واقعیت‌ها گویای علاقه و توجه جدی بشر به سوگ هستند. اما اگر براساس تعداد فلاسفه‌ای که به بررسی موضوع پرداخته‌اند داوری کنیم، ظاهراً این موضوع خیلی هم مورد توجه و علاقه نبوده است. سوگ در تاریخ فلسفه نقش کوچکی ایفا کرده و فقط در حد اشاره‌های گذرا در آثار فیلسوفان صاحب‌نام به آن پرداخته شده است؛ مطالعۀ مسبوط سوگ صرفاً به تعدادی اندک از فلاسفه محدود می‌شود.»

«مطابق بخش بزرگی از این سنت فلسفی، سوگ موجب احساس شرم می‌شود. اگر این‌طور باشد، درنگ کردن درمورد پدیده‌ای که ما را در موقعیتی ناراحت‌کننده و معذب‌کننده قرار می‌دهد معنای چندانی ندارد، آن‌هم در صورتی‌که می‌توانیم به‌جایش در پی کشف آن باشیم که چطور انسانی خودکفا، شکست‌ناپذیر و سرسخت شویم، انسانی که نه می‌تواند سوگوار کسی شود نه به آن نیازی دارد. سوگ، در این سنت، نقصی است شخصی که باید مرتفعش کرد، نه مسئله‌ای فلسفی که نیاز به تعمق و تفکر داشته باشد. ظاهراً امروزه فیلسوفان با این عقیدۀ کهنه که سوگ مایۀ شرم است موافقت ندارند. بااین‌حال، در ماجرایی متأخرتر، که در آن فیلسوفی نمی‌توانست از سوگ اجتناب کند، نوعی تردید و دودلی درمورد تصدیق و تأیید آشکار سوگ یا راه‌دادن به موضوع سوگ در تحقیقات فلسفیِ علنی به چشم می‌خورد. در تابستان سال 1960، نویسنده و متأله، سی.اس.لوئیس، شصت‌ویک‌ساله بود و در اوج شهرت و موفقیت در حرفه و کاروبار فکری خود. شش سال قبل، کرسی جدیدالتأسیسی در ادبیات قرون‌وسطی و رنسانس در دانشگاه کمبریج به او تعلق گرفته بود.»

«درواقع، این فهم مستلزم نوعی نظریۀ فلسفی سوگ است. اگر کلمۀ «نظریه» لرزه به اندامتان می‌اندازد، به شما اطمینان می‌دهم قصدم این نیست که چیزی دشوار ارائه کنم. اگر بخواهیم سوگ را بفهمیم، نیاز داریم وجوه متفاوت آن را نیز بفهمیم، و این را دریابیم که تجربۀ سوگ در آدم‌های متفاوت چه اشتراک‌ها و چه تفاوت‌هایی دارد. یک نظریۀ خوب به دانسته‌های ما دربارۀ حوزه‌ای خاص انسجام می‌بخشد و موجب می‌شود ربط متقابل اجزای متفاوت را مشاهده کنیم. درمورد سوگ هم بینش‌های فلسفی بسیاری داریم ولی، تا جایی که من مطلعم، نظریه‌ای مترقی نه. امیدم این است که نظریۀ طرح شده در این کتاب به مشاهدۀ روشن‌تر سوگ یاری برساند، چه در اجزای آن چه به طور کلی. بااین‌حال، شاید هنوز دربارۀ اینکه نظریۀ فلسفی سوگ بتواند التهاب و آشفتگی عاطفی سوگ را تسکین دهد تردید داشته باشید. مسلماً فهم عمیق و فلسفی سوگ می‌تواند از سردرگمی موجود پیرامون آن بکاهد. ولی دربرابر رنج و عذاب آن کاری از دست این فهم برنمی‌آید. مهم‌تر از همه، وقتی به سوگ می‌اندیشیم درپی تسکین و تسلا هستیم و به‌ نظر نمی‌رسد فلسفه موجب تسکین ما شود.»

تحلیلی بر کتاب سوگ (درآمدی فلسفی)‌:

تجربۀ غم و اندوه برای مرگ شخصی که او را عزیز می‌داریم در شرایط انسانی نقشی اساسی دارد. بااین‌حال عجیب است که فیلسوفان به ندرت سوگ را در هر عمقی بررسی کرده‌اند. سوگ درعرصۀ فلسفه جایی نسبتاً حاشیه‌ای داشته است. واقعیت این است که فلاسفه عموماً به سوگ نپرداخته‌اند، شاید غفلت فلسفه از موضوع سوگ تصادفی نباشد برای همین یکی از اهداف نویسنده در این کتاب نشان‌دادن نادرستی این تصور است. درواقع سوگ از نظرگاه فلسفی بی‌نهایت جالب‌توجه است. ولی اگر این‌طور بوده، دلیل سکوت نسبی فلاسفه چه می‌تواند باشد؟ ظاهراً‌ فهم سوگ، که به‌لحاظ احساسی موضوعی است پیچیده و به‌ظاهر منحصر به فرد و هر تجربۀ خاص، کار آسانی نیست. مضاف بر این، به‌منظور فهمیدن سوگ، ناگزیر باید با واقعیت دردناکی در زندگی انسان نیز مواجه شویم: اینکه گاهی معلوم می‌شود فهم یا مهار احساساتمان دشوار است، اینکه آدم‌هایی که برایمان اهمیت دارند نامیرا نیستند و اینکه روابط ما با دیگران، درست به همین دلیل، هم منبع احساس امنیت و سلامت و پیش‌بینی‌پذیری آینده برای ما هستند و هم امنیت و سلامت و توقعاتمان را به خطر می‌اندازند.

در کتاب سوگ (درآمدی فلسفی) چه می‌خوانیم؟

مرگ دیگران طیفی از واکنش‌ها را در ما برمی‌انگیزد. هر آدمی که از حساسیت اخلاقی بهره‌ای داشته باشد، با شنیدن خبر مرگ دیگران دست‌کم اندکی دچار اضطراب و نگرانی می‌شود. بااین‌حال، تنها بعضی از واکنش‌های ما به دیگران از جنس سوگ هستند اما منظور چیست؟ نویسنده در فصل ۱ کتاب سوگ (درآمدی فلسفی) با اشاره به حدود سوگ، به این سؤال پرداخته است که سوگ چگونه از سایر واکنش‌های ما به مرگ دیگران متمایز می‌شود یا ما برای کدام افراد سوگواری می‌کنیم؟ در فصل ۲ شرحی فلسفی از چیستی سوگ می‌خوانید. در ابتدای این فصل نویسنده استدلال کرده است که سوگ برخلاف احساساتی مثل ترس و خشم، سلسله‌ای از حالت‌های عاطفی است و نه یک وضعیت عاطفی واحد. فصل ۳ و ۴ کتاب سوگ به همان چیزی اختصاص داده شده است که نویسنده آن را سردرگمی و تردید اخلاقی بنیادین در مورد سوگ می‌داند. فصل ۵ این کتاب، این بحث را علیه دو نگرشی پیش می‌کشد که امکان سوگ عقلانی را نفی می‌کنند. در فصل ۶ نویسنده به بررسی این امر می‌پردازد که آیا، بنا بر آنچه رابرت سالمونِ فقید می‌گفت، سوگواری کردن وظیفۀ ماست یا خیر؟ در فصل 7 سوگ در بافت و زمینۀ سلامت روان و از منظر درمان مورد بررسی قرار گرفته است.

فهرست مطالب کتاب سوگ (درآمدی فلسفی)

• یادداشت مترجم
• قدردانی نویسنده
• مقدمه
• یک: کسانی که برایشان سوگواری می‌کنیم
• دو: هنگام سوگواری باید توقع چه چیزی را داشته باشیم
• سه: وقتی می‌فهمیم که سوگواریم
• چهار: بهره‌جستن از دردی که می‌کشیم
• پنج: عقل در گیرودار سوگواری
• شش: وظیفۀ ما برای سوگواری
• هفت: دیوانگی و دارو
• نتیجه‌گیری
• پی‌نوشت‌ها
• یادداشت‌ها

اگر از خواندن کتاب سوگ (درآمدی فلسفی) لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

مایکل چلبی در این کتاب از نحوۀ عملکرد سوگ و چرایی اهمیت آن از دیدگاه فلسفه صحبت کرده است. اگر از خواندن این کتاب لذت بردید به شما پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌های زیر را نیز بخوانید.

• عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست اثر مگان دیواین روان‌درمانگر، سخنران و نویسنده است. او این کتاب را منتشر کرد تا به همگان نشان دهد فقدان و غم و اندوه بیماری نیست. او در این کتاب از تجربیات شخصی خودش در رابطه با سوگ می‌گوید و نگرش جدیدی را برای مواجهه با آن معرفی می‌کند.

• تسلی‌بخش‌های فلسفه اثر آلن دو باتن نویسنده و فیلسوف بریتانیایی سوئیسی‌تبار است. در این کتاب دو باتن تلاش می‌کند تا با نقل‌قول‌ها و تفسیر گستردۀ تعدادی از فیلسوفان، خواننده را در مواجهه با مشکلات روزمره نظیر سختی‌های زندگی، فقدان و مرگ و جدایی تسلی دهد یا حداقل به آن‌ها کمک کند تا مشکلات‌شان را درک کنند.

دربارۀ مایکل چلبی‌: فیلسوف آمریکایی

سوگ (درآمدی فلسفی)

مایکل چلبی در سال 1972 در پورتلند به دنیا آمد. او فیلسوف آمریکایی و مدیر گروه فلسفۀ دانشگاه ادینبورگ است. او قصد داشت قبل از این‌که وارد حوزۀ فلسفه شود، حرفۀ روزنامه‌نگاری را دنبال کند اما در نهایت به رشتۀ فلسفه رسید. او مدرک کارشناسی‌اش را از کالج سوآرثمور در سال 1994 دریافت کرد و مدرک دکترایش را در سال 1999 از دانشگاه ویرجینیا گرفت. او به مدت سه سال استادیار کالج بروکلین و دانشگاه سیتی نیویورک بود و بعد استاد فلسفه و مدیر مرکز اخلاق و سیاست کالیفرنیا در دانشگاه پلی‌تکنیک ایالتی کالیفرنیا شد. چلبی قبلاً سردبیر ژورنال «آموزش فلسفه» بود و در حال حاضر به عنوان دستیار ویراستار در این تحریریه فعالیت می‌کند. او در سال 2012 انجمن بین‌المللی فلسفۀ سوگ و مرگ را تأسیس کرد. چلبی را بیشتر برای تحقیقاتش در مورد مسائل اخلاقی مربوط به سوگ و مرگ، خودکشی و غم‌واندوه می‌شناسند. چلبی همچنین آثاری در روان‌شناسی اخلاق کانتی منتشر کرده است.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (1)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • 0

    آرامش تنها چیزی است که نمی توانید با جست و جوی آن به دستش بیاورید. اگر در پی حقیقت باشید، ممکن است دست آخر به آرامش برسید اگر دنبال آرامش باشید، نه به آرامش می رسید نه به حقیقت.

عیدی