بازنگری ها (تاملاتی در باب قرن فراموش شده بیستم)

(0)
نویسنده:

5,300,000ریال

4,770,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
1219

علاقه مندان به این کتاب
8

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
3

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب بازنگری ها

انتشارات چشمه منتشر کرد :
ما به عصر فراموشی قدم گذاشته‌ایم. بسیاری‌مان حتی بر این باوریم که تجارب ما هیچ نظیری ندارند؛ جهانِ ما جهان نویی است، مُشتِ گذشته خالی است و چیزی نیست که بتوان از آن آموخت. تونی جات تاریخدان فقید امریکایی در این کتاب به مدد پیوند پر مناقشه‌ای که میان حوادث خطیر تاریخی برقرار می‌کند پیش چشم‌مان می‌آورد که چه طور قربانی شدن حقایق تاریخی در مذبح افسانه‌ها فهم ما را از گذشته ناقص کرده و در نتیجه ما را بی‌دفاع‌تر از همیشه در معرض تکرار اشتباهات نیاکان‌مان قرار داده است. جات ابتدا به نقش ایده‌ها و مسئولیت روشنفکرانی نظیر آرتور کوستلر، پریمولوی، مانس اشپربر، هانا آرنت، آلبر کامو، لویی آلتوسر، ار یک هابسبام و ادوارد سعید در قبال نقاط عطف و رخدادهای مهم قرن بیستم می‌پردازد، سپس حوادثی دوران‌ساز چون جنگ شش روزه‌ی اعراب و اسراییل، بحران موشکی کوبا، اضمحلال دولت تونی بلر در بریتانیا و دولت‌های رفاه در اروپا، سیاست خارجی پوشالی امریکا در دوران کیسینجر، تراژدی برخورد دولت آمریکا با روشنفکران، هنرمندان و نویسندگان دموکرات به بهانه‌ی مبارزه با کمونیسم را زیر ذره‌‌بین می‌برد تا در نهایت ما را از خطر درس نگرفتن از آزموده‌ها بیم دهد. بازنگری ها؛ تأملاتی در باب قرن فراموش شده‌ی بیستم نقشه‌ی راهی است که ما را به فهمی از تاریخ می‌رساند که در عصر حاضر بی‌درنگ به آن نیاز مندیم.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب بازنگری‌ها اثر تونی جات

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب بازنگری‌ها از سایت گودریدز امتیاز 4.2 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب بازنگری‌ها از سایت آمازون امتیاز 4.6 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب بازنگری‌ها:

کتاب بازنگری‌ها: تأملاتی در باب قرن فراموش‌شده‌ی بیستم، اثر تونی جات مورخ آمریکایی است که در سال 2008 منتشر شد. تونی جات یکی از مهم‌ترین تاریخ‌نگاران و تحلیل‌گرانِ جریان‌های سیاسی چند دههٔ اخیر است و بازنگری‌ها را دربارهٔ شخصیت‌ها و رویدادهای کلیدی قرن بیستم نوشت. او در این کتاب به نقش ایده‌ها و مسئولیت روشنفکرانی نظیر آرتور کوستلر، پریمو لِوی، مانس اشپربر، هانا آرنت، آلبر کامو، لویی آلتوسر، اریک هابسبام و ادوارد سعید در قبال نقاط عطف و رخدادهای مهم قرن بیستم پرداخته است.

واکنش‌های جهانی به کتاب بازنگری‌ها:

«کتاب بازنگری‌ها، کتابی شوق‌آور، بی‌پروا و صریح است. » - نیویورک‌ تایمز بوک ریویو

«کتاب بازنگری‌ها شاید بزرگ‌ترین مجموعه تفکر در مورد تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرن گذشته باشد.» - فوربس

«تونی جات یکی از برجسته‌ترین مورخان ما در اروپا، نویسنده‌ای ظریف و متفکری دقیق است که با چرخش‌های جذاب و آموزنده‌اش در بازنگری‌ها ما را به گذشته می‌‌کشاند.» - لس‌آنجلس تایمز

چرا باید کتاب بازنگری‌ها را بخوانیم؟

تونی جات در کتاب بازنگری‌ها خواننده را به گذشته و فراتر از آن می‌کشاند و نشان می‌دهد که ما چطور از گذشته به امروز رسیده‌ایم و چه مقدار از تاریخ ما قربانی پیروزی اسطوره‌ای شده است و ما را وادار می‌کند دوباره گذشته و آینده را ارزیابی کنیم چون معتقد است ما گذشته را به فراموشی سپرده‌ایم و در این صورت محکوم به تکرار آن خواهیم بود.

جملات درخشانی از کتاب بازنگری‌ها:

«آرتور کوستلر یکی از روشنفکران نمونه‌ی قرن بیستم بود. او در سال 1905 در بوداپست به دنیا آمد ـ به تعبیر خودش، «هنگامی که خورشیدِ عصر خِرد رو به غروب بود» ـ در وین تحصیل و به تناوب در برلین، فلسطین، پاریس و لندن زندگی کرد. در سال 1931 به حزب کمونیست آلمان پیوست، به اتحاد جماهیر شوروری سفر کرد و از جنگ داخلی اسپانیا گزارش تهیه کرد. در آن‌جا به دستور فرانکو دستگیر، زندانی و به مرگ محکوم شد. پس از آزادی، در نتیجه‌ی پادرمیانی دولت بریتانیا، با شروع جنگ جهانی دوم از فرانسه سر درآورد و دو بار به دست فرانسوی‌ها بازداشت شد. بار دوم موفق به فرار شد، خودش را به بریتانیا رساند و سال‌های جنگ و بخش اعظم مابقیِ عمرش را در آن‌جا گذراند. او نیروی محرک برگزاری کنگره‌ی آزادی فرهنگی در سال 1950 و شاید مشهورترین روشنفکرِ ضدکمونیست‌ِ دهه‌ی پس از جنگ بود و در سال‌های بعد، عمرش را وقف تجدیدنظر در تاریخ علم، فراروان‌شناسی و طیفی از دل‌مشغولی‌ها و تجارت کم‌وبیش عجیب‌وغریب کرد. نهایتاً در سال 1983، در 78سالگی، به اتفاق همسرش خودکشی کرد. کوستلر اهل بوداپست بود و در وین، در قلب اروپای مرکزی بزرگ شد.»

«کاروبار کوستلر چیزی نبود جز روزنامه‌نگاری. در واقع، تنها کار ثابتی که او در پیش گرفت خبرنگاری برای روزنامه‌ی عهد وایمار، برلینر سایتونگ، بود که او در 26 سالگی دبیر سرویس خبرهای خارجی و دستیار سردبیر آن شد. تقریباً همه‌ی علایق و تجارت او در قالب گزارش‌هایش بازآفرینی می‌شد و قلب ماهیت می‌یافت و او، در دوران اوج، یکی از بزرگ‌ترین گزارشگران قرن بود. دلبستگی اولیه‌اش به ولادیمیر ژابوتینسکی و صهیونیسم تجددنظر طلب باعث اقامت طولانی او در فلسطین در سال‌های 1927 ـ 1926 شد؛ کشوری که در سال 1945 برای اقامتی هشت‌ماهه بدان بازگشت. ماحصل مکتوب این اقامت‌ها عهد و وفای به عهد: فلسطین 1949 ـ 1917 بود که همچنان ـ با وجود پیش‌داوری‌های نویسنده‌اش و به سبب آن‌ها ـ یکی از بهترین آثار در نوع خود محسوب می‌شود. شهادت‌نامه‌ی اسپانیا (1937) هم‌ردیف گزارش جنگ داخلی اورول است. تفاله‌های زمین (1941) صرفاً توصیفی جذاب از تجربه‌ی کوستلر در اردوگاه‌های کار اجباری گورس و لوورن نیست، بلکه یکی از متقاعدکننده‌ترین و ژرف‌اندیشانه‌ترین روایت‌ها از حال‌‌وهوای فاسد و انتقام‌جویانه در فرانسه‌ای است که به مغاک سقوط کرد.»

«دیوید سِسَرانی انگلیسی است ـ او استاد تاریخ یهودیت مدرن در دانشگاه ساوت همپتون است ـ و به نظر من او هم همیشه آرتور کوستلر را درک نمی‌کند و بی‌شک او را کمی مایه‌ی دلخوری می‌پندارد. در کتاب اخیر خود مکرراً خاطرات کوستلر را زیر سؤال می‌برد و در درستی آن‌ها شک می‌کند. کوستلر را به سبب اعتقاداتش به باد انتقاد می‌گیرد و بابت نقاط ضعفش به سرزنش او می‌پردازد. این رویکرد کمی بی‌رحمانه است. خاطرات کوستلر بی‌شک سرگذشتش را از دیدگاه خاص او بازگو می‌کنند (مگر از خاطرات انتظار دیگری هم می‌توان داشت؟) و خودِ سرگذشت هرازگاهی از یک نسخه تا نسخه‌ای دیگر، هم‌گام با تحول علایق او، تغییر می‌کند. با وجوداین، کوستلر به‌راستی منبع اطلاعاتی نسبتاً مناسبی درباره‌ی نقاط ضعف خویش است. او به استحکام کاذبش، تردیدها و تزلزل‌هایش، جست‌وجوی مداوم نافرجامش در پی علت تام و زن آرمانی و بسیاری از کمبودهای شخصیتی‌اش اعتراف می‌کند. «صادقانه» عقده‌هایش را روی کاغذ می‌آورد و خود را به سبب وجود آن‌ها ملامت می‌کند: گناهانش، عیاشی‌اش، زن‌بارگی‌اش و کج‌خلقی‌اش.»

تحلیلی بر کتاب بازنگری‌ها:

تونی جات معتقد است که ما وارد عصر فراموشی شده‌ایم و اصرار داریم که دنیایی کاملاً جدید ساخته‌ایم و گذشته دیگر چیزی برای یاد دادن به ما ندارد. اما تونی جات در کتاب بازنگری‌ها خلاف این را به ما ثابت خواهد کرد. جات با مفاهیم و چهره‌های کلیدی مارکسیسم، کمونیسم اروپایی، کمونیست‌های سابق و روشنفکران دموکرات غیر حزبی آشنا است و می‌کوشد در کتاب بازنگری‌ها ریشه‌های انحرافی را دنبال کند که نسلی از روشنفکران اروپایی را در نیمی از قرن بیستم به دنبال سراب کمونیسم کشاند. او در قسمت دوم کتاب به رخدادها و نقاط کلیدی جهان در قرن بیستم می‌پردازد و در عین تمرکز بر اروپا به سراغ آمریکا و آسیا هم می‌رود؛ جنگ شش‌روزهٔ اعراب و اسراییل، بحران موشکی کوبا، اضمحلال دولت تونی بلر در بریتانیا و دولت‌های رفاه در اروپا و سیاست خارجی پوشالی آمریکا در دوران کیسینجر از دیگر موضوعاتی است که تونی جات در کتاب بازنگری‌ها به سراغ آن‌ها رفته است. او همهٔ این مضامین را با قلمی شیوا و ذهنی بیدار بررسی می‌کند و می‌کوشد تا هنگام روایت هر ماجرا پس‌زمینه‌های تاریخی، فرهنگی و سیاسی وقوع آن را نیز بررسی کند. او به‌زیبایی به معضل روشنفکرانی اشاره می‌کند که در لحظه‌ای از تاریخ، سمت‌گیری مارکسیستی‌شان آن‌ها را به چهره‌هایی محبوب بدل کرده بود.

بخشی از فهرست مطالب کتاب بازنگری‌ها

مقدمه‌ی مترجم
تقدیرنامه
مقدمه
بخش اول: دل تاریکی
۱. آرتور کوستلر: روشنفکر نمونه
۲. حقایق بنیادین پریمو لوی
۳. اروپای یهودی مانس اشپربر
۴. هانا آرنت و شر
بخش دوم: سیاست ‌کار روشنفکری
۵. آلبر کامو: «نیک‌ترین مرد فرانسه»
۶. جدوجهد بی‌حاصل: «مارکسیسم» لویی آلتوسر
۷. اریک هابسبام و عاشقانه‌ی کمونیسم
۸. وداع با همه‌چیز؟ لشک کولاکوفسکی و میراث مارکسیستی
۹. «پاپ صاحب‌فکر»؟ ژان‌پل دوم و جهان مدرن
۱۰. ادوارد سعید: جهان‌وطن آواره
بخش سوم: گم‌شده در گذار: مکان‌ها و خاطرات
۱۱. فاجعه: سقوط فرانسه 1940
۱۲. در جست‌وجوی زمان از دست‌رفته: فرانسه و گذشته‌هایش
۱3. جن در باغ: تونی بلر و «میراث» بریتانیا
14. کشور بی‌دولت: چرا بلژیک مهم است؟
۱۵. رومانی بین تاریخ و اروپا

اگر از خواندن کتاب بازنگری‌ها لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• در باب قرن بیستم (در گفت‌وگو با تیموتی اسنایدر) اثر دیگری از تونی جات مورخ آمریکایی است. او در این گفت‌وگوی بلند با اسنایدر از قصهٔ ظهورها و سقوط‌ها می‌گوید. او کتابش را از جهان در اواخر قرن نوزدهم آغاز می‌کند تا به اوایل قرن بیستم برسد. او در این کتاب از مارکسیسم، مسئلهٔ یهود و لیبرال‌های غربی و از جهانی صحبت کرده است که پس از جنگ جهانی دوم مدام در حال تجربهٔ اتفاقاتی تکان‌دهنده است.

• بار مسئولیت اثر دیگری از تونی جات مورخ و جامعه‌شناس فقید آمریکایی است. نویسنده در این اثر به سه متفکر بزرگ قرن بیستم فرانسه یعنی لئون بلوم، آلبر کامو و رمون آرون پرداخته است. او در زندگی آن‌ها کندوکاو کرده و به سراغ تحلیل و تفسیر اندیشه‌های آنان رفته است.

دربارۀ تونی جات‌: پژوهشگر و مورخ

بازنگری ها

تونی جات در سال 1948 به دنیا آمد و در سال 2010 از دنیا رفت. او پژوهشگر و استاد تاریخ اروپای قرن بیستم بود و در دههٔ اول قرن‌بیست‌ویکم کتاب‌های تأثیرگذاری دربارهٔ تاریخ ‌اجتماعی و سیر تفکر در اروپا نوشت. او در لندن به دنیا آمد و در منهتن نیویورک درگذشت. جات مثل بسیاری از دانشجویان کینگز کالج کمبریج ابتدا گوشهٔ چشمی به مارکسیسم داشت و بعد به اکول نرمال پاریس رفت. در آن‌جا با عقاید آلبر کامو و رمون آرون آشنا و به یکی از منتقدین سرشناس کمونیسم روسی بدل شد. در جایگاه نوجوانی یهودی ابتدا به رژیم اسراییل علاقه داشت اما بعدها از این دلبستگی دست کشید و تندترین انتقادها را از آن رژیم بر زبان آورد. زندگی و دغدغه‌های سیاسی و ذهنی او نمونه‌ای از سرگشتگی‌ها و دل‌مشغولی‌های نسلی از روشنفکران قرن بیستم است که می‌خواستند جهان را دگرگون کنند، اما درنهایت فقط خودشان تغییر کردند. جات آخر سر به گفتهٔ خودش، به سوسیال‌دموکراتی جهان‌وطن بدل شد و کوبنده‌ترین انتقادها را از مارکسیسم، صهیونیسم، نئولیبرالیسم و جهانی‌سازی بیان کرد. اثر دوران‌ساز او با عنوان «پس از جنگ» به یقین بهترین تحلیلی است که تاکنون دربارهٔ تاریخ اروپای پس از جنگ جهانی دوم نوشته شده است. دغدغهٔ تونی جات این بود که در دوران‌‌ سیاست‌زدایی، رخدادها و پویش‌های فکری قرن بیستم مغفول بماند و از آن‌ها درس گرفته نشود. او بیم آن را داشت که بی‌اعتنایی به این مقولات باعث بروز دوبارهٔ حوادث شومی شود که سایه‌شان بر قرن بیستم سنگینی می‌کرد.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (9)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فافا اسماعیلی
    • 1

    لهجه‌ی کوستلر، شوروشوق، تجربه و بینش تراژیکش جملگی در تضاد با میل شاخص انگلیسی‌ها به طعنه و کنایه و سرسری گرفتن امور بودند. در نیویورک او را خیلی جدی می‌گرفتند. در پاریس، دوستانش با او بر سر مسائل مهمِ روز جروبحث می‌کردند.

  • تصویر کاربر

    • نگار آذرشب
    • 1

    بریده کوستلر، پس از آزادی، قوایش را صرف افسون‌زدایی از ماتریالیسم دیالکتیک کرد. ولی نقد منطقی او بر دانش جعلی مارکسیسم-لنینیسم انتظارات نویسنده‌ی زندگی‌نامه‌اش را برآورده نمی‌کند.

  • تصویر کاربر

    • هنگامه مارالی
    • 1

    حتی وقتی کوستلر خطایی را تصحیح می‌کند، سِسرانی از انگیزه‌های او ایراد می‌گیرد. کوستلر در دوران حبس و زندان در اسپانیا، وقتی انتظار اعدام را می‌کشید، به این ایمان محکم و پابرجا دست یافت که هیچ آرمان انتزاعی‌ای نمی‌تواند عذاب فردی را توجیه کند.

  • 1
  • 2
  • 3
عیدی