آزادی آزاد بودن

(2)
نویسنده:

890,000ریال

801,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
1309

علاقه مندان به این کتاب
20

می‌خواهند کتاب را بخوانند
3

کسانی که پیشنهاد می کنند
5

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب آزادی آزاد بودن

انتشارات خوب منتشر کرد:
ما که آزادی عمل و کرامتمان را مدیون انقلاب و لذا بنای نهادهای سیاسی کاملاً جدید هستیم باید همواره نقش مهم انقلاب در زندگی ملت ها را به خاطر داشته باشیم انقلاب چه با ساخت فضایی جمعی برای آزادی به ثمر نشسته باشد و چه برای کسانی که خطرش را به جان خریده یا برخلاف میل و انتظارشان در آن سهیم شده اند، راه به فاجعه برده باشد معنایش جامه عمل پوشاندن به یکی از بزرگترین و اساسی ترین امکانهای بشری است تجربه یکتای آزاد بودن برای رقم زدن آغازی نو که نتیجه اش حس غرور از گشودن دروازه های جهان به روی نظم جدید دوران است سلسله انقلاب ها که خوب یا بد تبدیل به مشخصۀ جهان ما شده اند همواره فوران آغازهای نورا از دل سیر مستمر و موقت تاریخ به تصویر می‌کشند.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

    • نوع کالا
    • دسته بندی
    • موضوع اصلی
    • موضوع فرعی
    • نویسنده
    • مترجم
    • نشر
    • شابک
    • زبان کتاب
    • قطع کتاب
    • جلد کتاب
    • تعداد صفحه
    • وزن
    • نوبت چاپ
    • سال انتشار
    • فارسی
    • رقعی
    • شومیز
    • 104 صفحه
    • 140 گرم
    • 2
    • 1402

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتابِ آزادی آزاد بودن اثر هانا آرنت

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتابِ آزادی آزاد بودن از سایت آمازون امتیاز 4.7 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتابِ آزادی آزاد بودن:

هانا آرنت به گواه آثارش بی‌شک یکی از تأثیرگذارترین متفکران قرن بیستم است، او کتاب‌ها و مقاله‌های متعددی دربارۀ توتالیتاریسم و ریشه‌های آن نوشته است و در اغلب آثارش به مفهوم آزادی، انقلاب و تأثیرات آن می‌پردازد.  کتابِ آزادی آزاد بودن و چند مقاله‌ٔ دیگر، مجموعه‌ای از سه مقالهٔ تاثیرگذار و الهام‌بخش از این فیلسوف است که پیش از این  منتشر نشده بود و برای اولین بار در سال 2018 به چاپ رسیدند، در واقع بنیاد هانا آرنت این مقاله‌ها را از آرشیو شخصی این متفکر بیرون کشیده و منتشر کرده است. هانا آرنت نظریه‌پرداز سیاسی شهیر قرن بیستم در این کتاب نشان می‌دهد که بدون سیاست نمی‌توان به آزادی رسید و بدون آزادی هیچ سیاستی وجود ندارد.

چرا باید کتابِ آزادی آزاد بودن را بخوانیم؟

کتاب‌های هانا آرنت را باید امروز خواند چون بینش نافذ او به ما کمک می‌کند تا هم در مورد تاریکی روزگارمان فکر کنیم و بفهمیم چطور باید از تاریکی به روشنایی رسید. او در کتاب‌هایش از آزادی و حق می‌گوید، از صهیونیسم انتقاد می‌کند و به معنای ابتذال شر، روابط پیچیدهٔ بین حقیقت و دروغ، قدرت و خشونت و روحیهٔ انقلابی می‌پردازد و به ما نشان می‌دهد چطور باید مسئولیت زندگی سیاسی خود را برعهده بگیریم.

جملات درخشانی از کتابِ آزادی آزاد بودن:

«و بار دیگر روشن می‌شود که مداخلات نظامی به‌رغم شرایط کاملاً متفاوت ـ چه به‌لحاظ تکنولوژی و چه ملاحظات دیگر‌ ـ در مقابل پدیدهٔ انقلاب، تقریباً ناکارآمدند. در دویست سال اخیر، بسیاری از انقلاب‌ها نافرجام بوده‌اند، اما در موارد اندکی، دلیل ناکامی‌شان داشتن دست‌بالا در استفاده از ابزارهای خشونت‌آمیز بوده‌ است. برعکس، دخالت‌های نظامی حتی در صورت موفقیت، اغلب به‌شکل قابل‌ملاحظه‌ای در برقراری ثبات و پرکردن خلأ قدرت ناتوان بوده‌اند. به نظر می‌رسد حتی برتری نظامی هم قادر نیست ثبات را جایگزین هرج‌ومرج، پاکدستی را جایگزین فساد و اقتدار حکومت و اعتماد به آن را جایگزین فروپاشی و ازهم‌گسیختگی کند. بازسازی که نتیجهٔ وقفه در انقلاب است، اغلب چیزی نیست مگر پوششی که تحت لوای آن فرایند ازهم‌گسیختگی بدون مانع ادامه می‌یابد. اما از سوی دیگر، سازمان‌های سیاسی جدیدی سر برمی‌آورند که توان عظیمی برای برقراری ثبات در آینده دارند. نمونه‌اش را در جمهوری آمریکا می‌توان مشاهده کرد. اما مشکل اصلی آنجاست که انقلاب‌های موفق بسیار اندک‌شمارند. حتی در دنیای امروز، انقلاب‌ها، در صورت موفقیت یا شکست، جزو مهم‌ترین و فراوان‌ترین رخدادهایند.»

«البته واژهٔ انقلاب را همچون سایر اصطلاحات سیاسی، می‌توان بدون در نظر گرفتن منشأ آن یا لحظهٔ تاریخی‌ای که معنای تخصصی این واژه اولین‌بار برای پدیده‌ای سیاسی استفاده شده، در مفهوم عامش به‌کار برد. فرض نهفته در پس چنین کاربردی، این است که اهمیتی ندارد سروکلهٔ خود آن اصطلاح کی و چرا پیدا شده، نکتهٔ مهم این است که پدیدهٔ مورد اشاره‌اش قدمتی به اندازهٔ حافظهٔ بشر دارد. به‌ویژه وقتی از «جنگ‌ها و انقلاب‌ها» سخن می‌گوییم، تمایل شدیدی به استفاده از این کلمات در مفهوم عامشان داریم؛ چراکه جنگ‌ها به‌راستی قدمتی به اندازهٔ تاریخ مکتوب بشر دارند. دشوار بتوان واژهٔ «جنگ» را در معنایی به‌جز معنای عامش به کار برد، حتی اگر دلیلمان این باشد که نمی‌توان ثابت کرد اولین‌بار چه به‌لحاظ تاریخی و چه جغرافیایی، کی این واژه در ادبیات بشر وارد شده، اما در رابطه با چگونگی کاربرد واژهٔ «انقلاب» چنین توجیهی وجود ندارد. پیش از دو انقلاب بزرگ اواخر قرن هجدهم میلادی و معنای ویژه‌ای که واژهٔ «انقلاب» پس از آن به دست آورد، این کلمه در دایرهٔ لغات اندیشه و کردار سیاسی اهمیتی نداشت.»

«اگر انقلابیون آمریکایی و فرانسوی تا پیش از وقوع حوادثی که سرنوشتشان را تعیین کرد و به اعتقاداتشان شکل داد و سرانجام بینشان اختلاف انداخت، یک چیز مشترک داشتند، خواهشی پرشور برای مشارکت در امور جمعی بود و انزجاری آشکار از ریاکاری و حماقت «مردمان مطیع»، و علاوه بر آن نستوهی و تحقیر کم‌وبیش آشکار ابتذال امور صرفاً شخصی. جان آدامز تحلیل درستی از منشأ این طرز فکر ارائه داد: «پیش از شروع جنگ، انقلاب سربرآورده بود»، منتها نه به دلیل وجود نوعی روحیهٔ خاص انقلابی یا شورشی، بلکه چون ساکنان ایالات «به‌واسطهٔ قانون در هیئت انجمن‌ها یا نهادهای سیاسی شکل‌گرفته و از این حق برخوردار بودند که در سالن‌های شهرداری هر شهر گرد هم بیایند و دربارهٔ امور جمعی کنکاش کنند» و به‌این ترتیب فی‌الواقع «در درجهٔ نخست، در همین اجتماعات شهری یا منطقه‌ای بود که عقاید و احساسات مشترک مردم شکل گرفت.» البته وضعیت فرانسه را نمی‌شد با نهادهای سیاسی ایالات آمریکا مقایسه کرد، اما ذهنیت همان بود. آنچه توکویل در فرانسه از آن با عنوان «شور» و «ذوق» یاد می‌کند، در آمریکا تجربه‌ای بود که از آغاز دوران استعمارگری وجود داشت، درواقع از آن زمان، پیمان می‌فلاور مکتب راستین روح جمعی و آزادی جمعی بوده.»

تحلیلی بر کتابِ آزادی آزاد بودن‌:

آزادی هستهٔ اصلی تفکر سیاسی هانا آرنت است و او اولین بار در کتابش با عنوان «انقلاب» که در سال 1963 منتشر شد، از آزادی صحبت کرد. از نظر آرنت دولت بوروکراتیک مدرن و جامعهٔ توده‌ای که زندگی مادی را اداره می‌کند، ارزش آزادی سیاسی را فراموش کرده است. او آزادی سیاسی را نقطهٔ مقابل خدمات بوروکراتیک دانست؛ یعنی آزادی سیاسی از شرایط و انتخاب‌های بزرگ‌تر آگاه است و مایل است تصمیماتی بگیرد و پاسخگوی آن‌ها باشد و مورد تمجید یا سرزنش قرار بگیرد. او همچنین در کتابش استدلال کرد که هدف همهٔ انقلاب‌ها آزادی است و در کتابِ آزادی آزاد بودن از انقلاب‌هایی می‌گوید که جزو حوادث روزمره شده‌اند چون با پایان عصر استعماری ملت‌های بسیاری به‌ پا خاسته‌اند تا جایگاه برابر و مستقل خود را به دست بیاورند. هانا آرنت در این مقاله‌ها به بررسی مفهوم آزادی و تأثیر آن بر زندگی انسان‌ها می‌پردازد و نقدهایی به تصورات سیاسی و ایدئولوژی‌های متداول مطرح می‌کند.

اگر از خواندن کتابِ آزادی آزاد بودن لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• توتالیتاریسم اثر هانا آرنت و یکی از تأثیرگذارترین آثار این متفکر قرن بیستم است. اثری که در سه مقالۀ پیوستاری «یهودستیزی»، «امپریالیسم» و «توتالیتاریسم» نوشته شده است. آرنت در این اثر البته به مبحثی کاملا متفاوت و شوکه‌کننده در نتیجه‌گیری‌هایش هم رسیده است. آرنت با بررسی رژیم‌های توتالیتر آن روزگار، یعنی آلمان نازی و  اتحاد جماهیر شوروی به ویژه قصد دارد بفهمد منابع قدرت رژیم‌های توتالیتر از کجا نشات می‌گیرد.

• انقلاب اثر هانا آرنت تأثیرگذارترین فیلسوف قرن بیستم است. او در این کتاب مقایسه‌ای از دو انقلاب اصلی قرن 18 ارائه کرده است: انقلاب آمریکا و انقلاب فرانسه. این کتاب دوازده سال پس از کتاب توتالیتاریسم منتشر شد و این بار آرنت توجهٔ خود را به پیش‌بینی جنبش‌های خشونت‌گریز برای احیای حکومت‌های دموکراتیک سراسر جهان معطوف کرد. پیش‌بینی‌هایش نیز تا حد زیادی درست بود.

دربارۀ هانا آرنت‌: تأثیرگذارترین فیلسوفِ قرن بیستم

آزادی آزاد بودن

هانا آرنِت در سال 1906 در شهر هانوفر آلمان به دنیا آمد. او فیلسوف سیاسی، نویسنده و بازماندۀ هولوکاست است. او را یکی از تأثیرگذارترین نظریه‌پردازان سیاسی قرن بیستم می‌دانند. آرنت در لیندن و در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمد که این منطقه بعداً به منطقۀ هانوفر تبدیل شد. در سه سالگی خانواده‌اش به پایتخت پروس شرقی نقل‌مکان کردند تا بیماری پدرش را درمان کنند. پل آرنت در جوانی به بیماری سیفلیس مبتلا شده بود و پس از تولد هانا فکر می‌کردند که بیماری پدرش در حال بهبودی است اما وقتی هانا هفت ساله بود پدرش را از دست داد. او در یک خانوادۀ سیاسی و سکولار بزرگ شد. مادرش از طرفداران سرسخت سوسیال دموکرات‌ها بود. او در دانشگاه‌های معتبری مثل ماربورگ و فریبورگ به تحصیل در رشتۀ فلسفه پرداخت و شاگرد فیلسوفانی همچون هایدگر، ادموند هوسرل و کارل یاسپرس بود. مدرک دکترای فلسفه‌اش را از دانشگاه هایدلبرگ دریافت کرد. هانا آرنت در سال 1929 با گانتر استرن ازدواج کرد اما خیلی زود تبعیض ضد یهودی در آلمان نازی شروع شد.

زندگی و آثار:

در سال 1933 یعنی سالی که آدولف هیتلر به قدرت رسید، گشتاپو، آرنت را به دلیل انجام تحقیقات غیرقانونی دربارۀ یهودی‌‌ ستیزی در آلمان نازی دستگیر و برای مدت کوتاهی زندانی کرد. او پس از آزادی از آلمان گریخت و قبل از اقامت در پاریس، مدتی در چکسلواکی و سوئیس زندگی کرد. او در سال 1937 از همسر اولش جدا شد و در سال 1940 با هاینریش بلوچر ازدواج کرد اما زمانی که آلمان در سال 1940 به فرانسه حمله کرد با سلب تابعیت آلمانی‌اش به عنوان یک بیگانه بازداشت شد. او فرار کرد و به ایالات متحده رفت. او در نیویورک اقامت گزید و تا آخر عمر همان‌جا ماند و به تدریس در دانشگاه‌های پرینستون و کالیفرنیا پرداخت. با انتشار کتاب توتالیتاریسم در سال 1951 شهرتش به عنوان یک متفکر و نویسنده تثبیت شد و آثار قابل‌توجهی پس از این کتاب منتشر کرد. هانا آرنت کتاب وضع بشر را در سال 1958 و کتاب آیشمن در اورشلیم را در مورد دادگاه آدولف آیشمن نوشت و این کتاب در سال 1963 منتشر شد. آرنت در سال 1975 در سن 69 سالگی و بر اثر سکتۀ قلبی درگذشت و آخرین اثرش به نام حیات ذهن  ناتمام ماند.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (4)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فافا اسماعیلی
    • پاسخ به نظر

    تحلیل‌های سیاسی و فلسفی هانا آرنت واقعاً‌ بی‌نظیره. با این‌که سال‌ها از چاپ کتاب‌هاش می‌گذره اما معنای واژه‌هاش تغییری نکرده و حتی بسیاری از پیش‌بینی‌هاش امروزه محقق شده. آرنت توی آثارش معمولاً از قدرت، سیاست، توتالیتاریسم و مسائل اجتماعی و فلسفی صحبت می‌کنه. اگر به کتاب‌های سیاسی علاقه دارید این کتاب رو حتماً‌ بخونید.

  • تصویر کاربر

    • هنگامه مارالی
    • پاسخ به نظر

    آرنت توی کتاب آزادی آزاد بودن از تفاوت‌های مهم دروغ‌های سیاسی پرده برداشته و معتقده آزادی و سیاست باید کنار هم باشن وگرنه هیچ‌کدوم ارزشی که باید رو ندارن. درواقع آرنت بیشتر توی مقاله‌های این کتاب روی این موضوع تمرکز کرده که حقیقت در مقابل سیاست رسماً ناتوانه و خواستن حقیقت از سیاست کاملاً مضحکه، ولی آیا سیاست کلا با هر نوع حقیقتی ناسازگاره

  • تصویر کاربر

    • نوید همافر
    • پاسخ به نظر

    آثار آرنت بسیار نوآورانه‌ست و بسیاری از پژوهشگران و خوانندگان سیاسی رو به خودش جذب کرده. کتاب آزادی آزاد بودن از چهار بخش تشکیل شده و درواقع چهار مقاله از آرنت هستش. ترجمهٔ کتاب خیلی خوبه و مترجم کاملاً به متن وفادار بوده که قابل ستایشه.

  • 1
  • 2

بریده ای از کتاب (4)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فافا اسماعیلی
    • 0

    معتقدم، دست‌کم از حادثهٔ خلیج خوک‌ها به این‌سو، دیگر بر کسی پوشیده نیست که سیاست خارجی ایالات متحدهٔ آمریکا از ارزیابی و سنجش موقعیت‌های انقلابی و دینامیک حرکت‌های انقلابی کمترین شناختی ندارد. گرچه دلیل شکست حمله به خلیج خوک‌ها را غالباً اطلاعات اشتباه یا خطای سازمان امنیت می‌دانند، اما دلایل اصلی ریشه‌ای‌تر از این‌هاست.

  • تصویر کاربر

    • هنگامه مارالی
    • 0

    بخش دیگری از آن هم به این برمی‌گردد که در جریان این انقلاب‌ها هیچ‌چیز به اندازهٔ تأکید همدلانه بر امر نو برجسته نبوده و عاملان و ناظران نیز مدام بر آن تأکید نهاده و اصرار داشته‌اند که چنین رخداد بسیار مهمی در طول تاریخ بی‌همتا بوده است.

  • تصویر کاربر

    • نوید همافر
    • 0

    البته واژهٔ انقلاب را همچون سایر اصطلاحات سیاسی، می‌توان بدون در نظر گرفتن منشأ آن یا لحظهٔ تاریخی‌ای که معنای تخصصی این واژه اولین‌بار برای پدیده‌ای سیاسی استفاده شده، در مفهوم عامش به کار برد. فرض نهفته در پس چنین کاربردی، این است که اهمیتی ندارد سروکلهٔ خود آن اصطلاح کی و چرا پیدا شده

  • 1
  • 2
عیدی